Op zoek naar een tweedehands auto; spoor bijster

A

Anoniem

Guest
Ik ben op zoek naar een tweedehands auto, maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Hoe meer ik me inlees, hoe meer valkluilen er verschijnen. Daar komt bij dat veel modellen ook hun eigen gebreken hebben waar je op moet letten bij een eventuele aankoop.

Eerst even de eisen:

• Automaat (kan ivm. code 78 niet vanaf geweken worden)
  • Carosserie moet geschikt zijn voor een lang persoon (2 meter)
  • Vier-zits, dus een Smart valt af
  • Auto zal voor stadsritten worden gebruikt, maar langere stukken weg (naar het buitenland) zal geen zeldzaamheid zijn
  • Brandstof: Benzine
  • Als het even kan laag in wegenbelasting en laag verbruik

Redelijk recent bouwjaar (>2010) zou fijn zijn, maar geen eis.

Streefbedrag is tussen de €2000 en €4000. Ik heb begrepen dat ik gerobotiseerde handbakken moet mijden, maar tegelijkertijd snap ik ook dat gezien het budget er wellicht niet al te veel mogelijk is.

De aangeboden auto's op marktplaats.nl, gaspedaal.nl en andere vergelijkingssites lijken ruwweg overeen te komen, alleen ik heb geen idee of de vraagprijzen redelijk zijn. Verder ben ik gewaarschuwd dat een auto kopen van een particulier vragen om ellende is, aangezien je bij gebreken nergens heen kan.

Welk type auto zouden jullie me aanbevelen? Is het gezien de huidige situatie op de markt misschien beter om even te wachten?

Okeesjen zei:
Verder ben ik gewaarschuwd dat een auto kopen van een particulier vragen om ellende is, aangezien je bij gebreken nergens heen kan.

Dat is wel erg kort door de bocht, het gaat er om dat je een goed exemplaar vindt, wat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Misschien iemand meenemen die er verstand van heeft of een aankoopkeuring.

Ik zou de wens van 2010 laten vallen, dit beperkt je heel erg in de keuze mogelijkheden.

Verder ben ik gewaarschuwd dat een auto kopen van een particulier vragen om ellende is, aangezien je bij gebreken nergens heen kan.
Met dit budget zou ik liever bij een particulier kopen dan bij een handelaar die niets van de historie weet en er alleen maar iets aan wil verdienen.

veel nieuwer ga ik ze niet voor je vinden https://www.autowereld.nl/hyundai/accent/1-4i-dynamic-automaat-157012-km-37745985/details.html?_ga=2.22011259.1794664601.1677303399-1061012555.1558197801 , maar of ik nou heel vrolijk wordt van dit model.

wellicht zit hier nog iets tussen https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/aveo/automaat?pmax=5000&srt=df-a

ben bang dat dit passen en meten wordt voor je https://www.gaspedaal.nl/hyundai/atos/automaat?pmax=5000&srt=bj-d

deze vind ik wel bij je passen https://www.autowereld.nl/kia/rio/1-4-lxe-automaat-trekhaak-airco-nederlandse-auto-n-a-p-goed-onderhouden-37563559/details.html?_ga=2.2005233.1794664601.1677303399-1061012555.1558197801

Met dit budget kom je al snel bij oude auto's met automaat uit,
een aankoopkeuring is dan zeker te overwegen. 2010 zou ik ook laten vallen, de staat van de auto is belangrijker.

Wat suggesties: Nissan Micra, Renault Clio, Honda Insight, Honda Civic Hybrid.

Binnen dit budget zou ik ook gewoon naar halfautomaten kijken zoals de Fiat Panda, en Fiat Idea.

Particulier of bij de garage. Dat maakt niet zoveel uit.

Wees kritisch en neem de tijd om een goede auto uit te zoeken.

Zelf heb ik pas een Golf 4 uit 2001 gekocht met 37.000 km NAP en een boekje vol stempels en een binnenslaper.

De distributie moest gebeuren, ophanging rubbers, APK en beurtje. Alles bij elkaar ongeveer 1200 euro. Dat wist ik gelukkig van te voren.

Maar bij elkaar rijd ik nu in een prima auto en vond ik het die investering dik waard.

Dus spendeer niet al je geld aan een auto. Houd rekening met achterstallig onderhoud. Dat hoort er een beetje bij in die prijs catergorie.

Zou je het budget iets op kunnen schroeven?

ik kom bijvoorbeeld deze Citroën C4 tegen, met iets onderhandelen misschien alsnog iets boven budget. Maar verder lijkt ie me netjes en voldoet het aan (bijna) al je wensen.
Ik weet niet hoe de ruimte achter het stuur is, voor iemand van 2 meter. Maar ik denk dat dat wel moet passen!

De eerder genoemde Fiat Panda vind ik zelf al heel erg krap voorin, en ik kom nog 15cm te kort om me 2 meter lang te mogen noemen.

In deze prijscategorie kom je, als je niet particulier wilt kopen, meestal uit bij een handelaar: geen garantie en dus ook niets om op terug te vallen...
Je betaalt alleen extra zijn winst....
Enige uitzondering zou een lokale garage zijn welke al tientallen jaren bestaat en een goede reputatie heeft...
Kwaliteit maakt hier qua prijs denk ik ook weinig uit: een auto van €1500 heeft zo ongeveer evenveel kans op gebreken als een auto van €2950....
Meestal wordt gezegd: de onderhoudsgeschiedenis moet bekend zijn, maar in deze prijscategorie zit je vaak aan de 3e / 4e / 5e eigenaar en vaak wordt hoe ouder een auto is en hoe meer eigenaren hij gehad heeft er steeds meer op onderhoud bezuinigd...
Conclusie: hou niet vast aan waar je 'm koopt en ga niet uit van je maximale budget, zoals hierboven al gezegd: het is aan te raden een deel van je budget apart te houden voor onderhoud en reparaties.
Dan je wensenlijst: laag in wegenbelasting en verbruik. En geschikt voor een lang iemand.
Nou, dat gaat 'm niet worden....
Je hebt ruimte nodig dus niet de allerkleinste auto, (groter is zwaarder, meer wegenbelasting en hoger verbruik) een automaat is ook nog eens zwaarder en verbruikt duidelijk meer (Toyota hybrides uitgezonderd maar die vallen waarschijnlijk buiten je budget).
zoiets?

Terug
Bovenaan