Op zoek naar een "fun" auto <7K, Clio/Megane RS?

V8 power

Net ingestapt
Ik ben van plan om binnenkort een “fun” auto te kopen en ben me hierop aan het oriënteren.

Ik zoek een auto kopen die je niet dagelijks ziet rijden (uitvoering, model), en ook voldoende vermogen heeft (170+ PK). Per jaar gaat er +- 9000KM mee gereden worden, dus een verbruik van bijvoorbeeld 1 op 8 is niet erg maar veel onzuiniger dan dat moet het niet worden. Mijn budget is ongeveer €7000 en kan eventueel verhoogd worden tot €7500, maar minder mag natuurlijk altijd.

Waar ik zelf aan zat te denken:
Renault Megane 2 RS (phase 2)
Renault Megane 3 GT coupe 2.0 TCe 180
Renault Clio 3 RS
Renault Clio 2 RS

Iets in een compleet andere richting wat ik ook interessant vind, is een SN90 Ford Mustang, alleen twijfel ik of dit niet te duur gaat worden in onderhoud (import van de onderdelen e.d)

Samenvatting wensen/eisen:
Geen VAG
Cruise control
Maximaal 1 op 8
170+ PK
Het liefst max 1450 kg
Goed bestand tegen roest

Hebben jullie misschien nog suggestie?

Wat ik mij ook nog afvraag: Normaal gesproken ben ik niet bang voor hoge(re) KM standen (225k+), mits aantoonbaar onderhoud. Is het aan te raden om bij zo’n soort auto naar een lagere KM stand opzoek te gaan omdat ze vaker “sportief” worden bereden?

De aanschaf heeft geen haast dus neem ik de tijd totdat ik er een voorbij zie komen die naar mijn smaak is.

Alvast bedankt!

Wat betreft je laatste vraag; Ik denk dat het sterk afhankelijk is van de hoeveelheid vorige eigenaren. De eerste eigenaar zal ongetwijfeld de auto goed hebben behandeld, de tweede ook een liefhebber en de derde misschien ook maar daarna is de kans groot dat zo'n auto gewoon wordt afgeragt. Met andere woorden; Ik koop liever een sportieve auto met 250 dkm op de teller van de 2e eigenaar dan dezelfde auto met 150 dkm op de teller van de 12e eigenaar.

Je zou eventueel nog naar BMW kunnen kijken, een mooie 325 compact ofzo stuurt erg leuk. Mini Cooper S of bijvoorbeeld een Ford Focus ST.

Bij welke Clio/Megane of Renault Sport ook...je krijgt een bepaalde F4R uitvoering. Dus in geval van de Megane's een F4R met turbo in geval van de Clio een F4R zonder turbo. Onderlinge onderdelen en codes verschillend. Basisblok min of meer hetzelfde en sowieso geschoeid op dezelfde architectuur.

Het blok zelf kan vrij makkelijk hoge kilometerstanden aan waarbij er maar een paar dingen echt belangrijk zijn boven de 2 ton.

1. Wat je ook doet.....vervang de drijfstanglagers. Kost niet gigantisch veel maar wel heel belangrijk voor als je naderhand weer hoge toerentallen wilt halen met je blok. Boven de 2 ton met veelvuldig circuitgebruik kan het fout gaan als je die niet vervangt.
2. Distributieriem, nokkenasversteller, dynamopoelie's, vrijlooppoelies, dynamoriem etc. etc. allemaal recent vervangen? Goed, niks meer aan doen, nog niet recent vervangen.....ff slikken en vervangen. Bij de hogere leeftijd die nu aan deze auto zit heb ik vaak voorbij zien komen dat er iets de geest gaf bij de accesoirekant van de motor, riem, poelie, wat dan ook. Hij slaat tussen je distributieriem en daardoor springt in het beste geval je motor van tijd en heb je 4 kromme kleppen in het slechtste geval knapt de distributieriem en mag je de gehele motor reviseren. Kosten.....een kleine 4500 euro.

Verder is er niet zoveel aan, enkel de distributiewissel loopt de eerste keer in de papieren als die niet al goed is uitgevoerd.

Maakt het model nog uit?
Megane Turbo
renault-megane-2-0-16v-turbo-165-gt.jpg

Iets boven je budget en geen 170+pk, maar lage kilometerstand en van eerste eigenaar.
Alfa Romeo Mito
alfa-romeo-mito-1-4-t-centenario-airco-cruisecontrol-170pk-6mnd-garantie-bj-2010.jpg

170pk op 1450kg is gewoon ronduit traag.
ik zal eerder kijken naar een pk/kg verhouding. Lichtere autos rijden over het algemeen leuker/speelser.

Allereerst, bedankt voor alle adviezen!

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van auto's van de BMW groep, dus een BMW of Mini zou ik niet snel voor gaan.

Nico GTR zei:
Bij welke Clio/Megane of Renault Sport ook...je krijgt een bepaalde F4R uitvoering. Dus in geval van de Megane's een F4R met turbo in geval van de Clio een F4R zonder turbo. Onderlinge onderdelen en codes verschillend. Basisblok min of meer hetzelfde en sowieso geschoeid op dezelfde architectuur.

Het blok zelf kan vrij makkelijk hoge kilometerstanden aan waarbij er maar een paar dingen echt belangrijk zijn boven de 2 ton.

1. Wat je ook doet.....vervang de drijfstanglagers. Kost niet gigantisch veel maar wel heel belangrijk voor als je naderhand weer hoge toerentallen wilt halen met je blok. Boven de 2 ton met veelvuldig circuitgebruik kan het fout gaan als je die niet vervangt.
2. Distributieriem, nokkenasversteller, dynamopoelie's, vrijlooppoelies, dynamoriem etc. etc. allemaal recent vervangen? Goed, niks meer aan doen, nog niet recent vervangen.....ff slikken en vervangen. Bij de hogere leeftijd die nu aan deze auto zit heb ik vaak voorbij zien komen dat er iets de geest gaf bij de accesoirekant van de motor, riem, poelie, wat dan ook. Hij slaat tussen je distributieriem en daardoor springt in het beste geval je motor van tijd en heb je 4 kromme kleppen in het slechtste geval knapt de distributieriem en mag je de gehele motor reviseren. Kosten.....een kleine 4500 euro.

Verder is er niet zoveel aan, enkel de distributiewissel loopt de eerste keer in de papieren als die niet al goed is uitgevoerd.

Ik ben niet van plan om de auto in de naarbije toekomst te gaan gebruiken op het circuit dus lijk mij punt 1 (nog) niet aan de orde, of zie ik dit fout?

Punt 2: Geld dit specifiek voor dit blok of voor alle auto's met een distributieriem? Ik ben zelf wel handig, maar ik heb op het internet gelezen dat de F4R een nogal moeilijke riem heeft om te vervangen. Het lijkt mij dus verstandig om te zoeken naar een model waarbij de riem en toebehoren recent vervangen is.

Ehm punt 1 is een zekerheid...als jij normaal sportief rijd kan het wel, maar je weet niet hoe er in het verleden mee om is gegaan. Het is met name in de hoge toeren dat het fout gaat. Ik ken veel mensen die een RS dagelijks rijden, sommige zelfs op LPG en al bijna 300.000 km op de teller hebben staan. Af en toe eens richting de toerenbegrenzer gaan maar er nooit op....dan gaat het wel lang goed op de originele drijfstanglagers.
Ik zou het persoonlijk altijd doen bij een hoog kilometrage F4R blok puur om echt te genieten van het hoogtoerige karakter. En bedenk dat het een onderdeelprijs is van 60 euro en het 2 uurtjes werk is. Je kunt het ook zelf doen...maar pas wel op dat je ze er echt goed in legt en perfect op moment trekt met nieuwe bouten. Anders draait die rond en dan had je ze beter niet kunnen doen. Als het in de buurt is....Veban in Raamsdonksveer.

Nee puur dit blok is desastreus wat betreft deze combinatie. Gaat heel lang goed, maar als het fout gaat is t ook direct echt over. Een Renault K4M of mijn D7F hebben dit niet...beide distributieriem en sommige versies van de K4M hebben ook een nokkenasversteller. Maar als daar de riem van de dynamo knapt gaat het in 99% van de gevallen goed. Bij de F4R is het 99% zeker dat het fout gaat.

Niet om nu te zeggen dat het een slechte motor is hoor, integendeel. Maar het type auto vraagt om een bepaald gebruik. En daar horen soms iets andere dingen bij qua onderhoud dan het standaard olie en luchtfilter verversen.

Terug
Bovenaan