Op vakantie naar Frankrijk met een elektrische Polestar 2 – Deel 2

Koen C

Net ingestapt
Inmiddels zijn we weer thuis na een heerlijke vakantie van twee weken in Frankrijk. Tijd dus om het verslag over hoe het is om met een elektrische auto naar een land dat nou niet bepaald bekend staat om z’n elektrische infrastructuur op vakantie te gaan te voltooien. Spoiler alert: aan het eind van dit verslag is het moment waarop alle Benzine-rijders kunnen zeggen “Zie je nou wel!”. ;)

Aan het eind van deel 1 waren we op de camping in de Franse Alpen aanbeland. Zoals al beschreven kon ik opladen bij het gehuurde huisje, ideaal. Alle dagtripjes die we maakten waren beperkt tot maximaal pak ‘m beet 150 km per dag, wat maakt dat eenvoudig alle kilometers ’s avonds met de zogenaamde “Granny” 230V-lader konden worden bijgeladen. Halverwege de week moesten we nog een keer naar de E.Leclerc supermarkt, waar de gratis lader ook z’n werk prima deed, maar dat was in de praktijk niet eens nodig.

Laden voor niets in Annecy

Voor de tweede week vakantie hadden we een huisje op een camping aan het meer van Annecy geboekt, zo’n 220 kilometer vanaf de eerste camping. Aangezien we beide boekingen niet exact aansluitend gepland gekregen, begon de tweede week met een nachtje hotel en een bezoek aan de mooie stad Annecy. Door met 90% SoC te vertrekken, hadden we méér dan voldoende energie aan boord om de route naar Annecy af te leggen. Bij het Novotel in Annecy aangekomen bleek de parkeergarage van het hotel, in tegenstelling tot wat de receptioniste eerder via de mail aangaf, geen laadpaal te hebben. In de praktijk was dat geen probleem, want in de naast gelegen parkeergarage (“Poste” voor wie ook naar Annecy gaat) stonden 8 gratis 11 kW laders op een rij. Uiteindelijk hebben we bijna 24 uur geparkeerd gestaan in die garage, moest ik slechts € 13 afrekenen voor het parkeren (€ 3 minder dan als ik bij het Novotel had geparkeerd) en was het vullen van de accu dus volledig voor nop. Weer een meevaller!

Op de tweede camping kwam de 20 meter verlengkabel weer van pas en konden we opnieuw probleemloos bij het huisje opladen. Al onze dagtrips waren in de omgeving, waardoor we probleemloos de auto iedere avond weer tot 90% konden bijladen. Overigens zijn we in de omgeving voldoende laadpalen tegengekomen, dus ook wanneer we niet bij het huisje hadden kunnen opladen, was er geen probleem geweest.

Terugweg met Zwarte Zaterdag

En dan de terugweg. We hadden al besloten om op de terugweg weer te stoppen in Zuid-Limburg voor familiebezoek (zo vaak komen we daar immers niet). Dat maakt dat we een route van zo’n 850 km voor de boeg hadden.

ABRP had keurig berekend om dit traject af te leggen via drie Ionity laders, bij Jura, Langres en Hauconcourt. De uitdaging: de dag waarop we terugreden was zwarte zaterdag en zeker bij de laatste laadstop had ik een slecht voorgevoel. Zoals ik in deel 1 al schreef zijn er in Wallonië en Luxemburg geen snelladers aan de snelweg en dat maakt dat Hauconcourt de laatste laadstop in Frankrijk is en daarmee erg populair. Ionity heeft slechts vier laders bij Hauconcourt staan, die ook nog eens gedeeld moeten worden door verkeer dat richting het Noorden en richting het Zuiden gaat. Ik had de laadplek via de Ionity app de week ervoor al een beetje in de gaten gehouden en zag dat de laders de gehele zaterdag bezet waren. Dat voorspelde niet veel goeds.

Hoe dan ook, eerst de eerste paar honderd kilometer maar eens afleggen. En dat ging uitstekend! Qua verkeersdrukte was op ons traject gelukkig niet veel te merken. Bij Jura heeft Ionity vier 350 kW laders, waarvan er toen we er na 2,5 uur rijden aankwamen drie beschikbaar waren. Onze laadstop (en ons aldaar geplande ontbijt) duurde 25 minuten en daarna gingen we door naar de volgende laadstop. Bij Langres, na een uur en een kwartier rijden, was het al wat drukker; de vier Ionity laders waren bezet toen we aankwamen, maar een andere Polestar was nét klaar, zodat we toch meteen terecht konden. Gedurende onze laadsessie is er overigens geen wachtrij ontstaan, aangezien de andere palen ook al snel weer beschikbaar kwamen. De 36 minuten laden gebruikten we voor koffie en lunch.
Zoals ik in deel 1 al schreef zijn Ionity laders standaard extreem prijzig (€ 0,79 per kWh), maar heeft Polestar een samenwerking waardoor je als je de door Polestar meegeleverde Plugsurfing-pas gebruikt slechts € 0,35 per kWh gebruikt. Uit de serie “vraag-niet-hoe-het-kan-maar-geniet-ervan” bleken de Ionity-laadstops in de praktijk nóg goedkoper. Voor de 29,7 kWh bij Jura is € 6,96 (€ 0,23 per kWh) afgeboekt, voor de 40,7 kWh bij Langres € 10,44 (€ 0,26 per kWh).

Toch nog (bijna) een keer laadstress

Maar toen de laatste… op weg naar Hauconcourt zag ik al in de ABRP en de Ionity apps dat de vier laders nog steeds de hele tijd bezet waren. Ineens dacht ik aan de goede ervaring bij de LIDL op de heenweg en de Chargemap app toonde met slechts een paar kilometer omrijden dat er een LIDL met snellader in Metz op de route lag. Als ik daar vol zou laden zou ik Hauconcourt kunnen overslaan en vlak over de Nederlandse grens laden. Op naar Metz dus! Bij de LIDL aangekomen waren er inderdaad twee snelladers, maar… nummer 1 bleek stuk (een niet functionerend touchscreen) en nummer 2 werkte wel, maar leverde slechts 20 kW in plaats van de beloofde 50kW. Met dat tempo zou het een uur of drie kosten om vol te laden daar hadden noch ik, noch de recht van de familie het geduld voor. Dus toch maar naar Hauconcourt.

Daar aangekomen, bleek het voorgevoel terecht. Toen we aan kwamen rijden zagen we de vier laders allemaal in gebruik en nog een veelvoud elektrische auto’s rondom geparkeerd. De aanwezigen (allemaal Nederlanders!) hadden inmiddels al zelfgemaakte kaartjes met volgnummers uitgedeeld om bij te houden wie aan de beurt was. Ik kreeg nummer 12 in mijn handen gedrukt, terwijl nummer 4 net was begonnen met laden. Ofwel; het zou zomaar nog 1,5 uur kunnen duren voordat we konden beginnen met laden.
Gelukkig had ik bij Langres tot 85% geladen en had ik bij de Lidl in Metz toch ook nog een paar kWh geladen, zodat ik met 30% SoC bij Hauconcourt aankwam. Ik had dus nog meer dan voldoende energie voor een plan B. Chargemap to the rescue! Luxemburg stad is zo’n 55 km vanaf Hauconcourt en kon ik dus heel makkelijk halen. Chargemap toonde me twee geschikte snelladers in Luxemburg; één bij de plaatselijke Porsche-dealer en een ander van het plaatselijke netwerk Chargy bij de Universiteit. Én op de route lag ook nog een LIDL met snellader in Hettange-Grande. Voldoende opties dus! De andere mensen bij Hauconcourt verklaarden ons voor gek, maar wij stapten weer in.

Eerst dus naar de LIDL. Opnieuw geen feest; ook deze LIDL had twee snelladers, maar één was helemaal defect en de ander had hetzelfde probleem als in Metz; een defect touchscreen waardoor je laadsessies niet kon starten. Ik liep nog even naar binnen om de betreffende filiaalchef te vragen wat er aan de hand was, maar die liet me weten dat de laders al lange tijd stuk zijn. Lekker dan…

Door naar Luxemburg! Hoewel ik het makkelijk zou halen, bemerkte ik toch enige laadstress, waardoor we dit stuk maar 100 km/u hebben gereden. Achteraf onnodig, maar toch. Bij de Porsche dealer in Luxemburg aangekomen vonden we inderdaad twee snelladers. Maar… aan één lader stond een Duitse Porsche aangesloten en de eigenaar scheen al urenlang foetsie te zijn. Bij de andere lader stond een Nederlandse Volvo XC40 te laden en was er een Nederlandse Porsche rijder die te wachten stond om zijn auto daarna vol te laden. Hoewel onze SoC inmiddels al tot 20% gedaald was, besloten we toch door te rijden. En met 16% SoC kwamen we aan bij het laadterrein van Chargy bij de Universiteit van Luxemburg. Drie 350 kW snelladers en alle drie beschikbaar!

Inprikken, Plugsurfing kaart erbij en de Polestar begon snel vol te laden. Tijdens het laden was ik het laadstation aan het opzoeken in de verschillende apps, om erachter te komen dat Plugsurfing de laadpaal aanduidde als € 0,35 per kWh en Shell Recharge als € 0,24 per kWh (beide overigens extreem goedkoop voor snelladers). Om het verschil te testen ben ik na ca. 16 kWh geladen te hebben maar gestopt en met de Shell pas verdergegaan. Uiteindelijk bleek de Shell pas inderdaad goedkoper te zijn, maar waren beide passen ook goedkoper dan geadverteerd: met de Plugsurfing pas laadde ik 16,2 kWh voor € 4,78 (€ 0,30 per kWh) en met de Shell pas 35,7 kWh voor € 6,71 (€ 0,19 per kWh). Opnieuw: vraag-niet-hoe-het-kan-maar-geniet-ervan.

Bij 85% SoC reden we door naar Zuid-Limburg, om uiteindelijk met zo’n 20% SoC aan te komen. In Limburg deed de goedkope in Deel 1 genoemde NUON/Vattenfall laadpaal nog een keer dienst (48,7 kWh voor € 10,60) en uiteindelijk zijn we een dag later probleemloos naar huis in het Westen van het land gereden.

Conclusie

Uiteindelijk hebben we deze vakantie zo’n 3200 km gereden en slechts € 57,98 uitgegeven aan opladen, ofwel 1,8 cent per kilometer. Met onze vorige benzineauto zouden we vermoedelijk zo’n € 300 aan brandstof kwijt zijn geweest.

Uiteindelijk hebben we op het gedoe bij Hauconcourt na geen laadstress gehad. Toch bewijst de kwestie Hauconcourt dat voor wie niet net als ondergetekende er hobby aan heeft om dit soort dingen uit te zoeken en meerdere apps te gebruiken, dat de infrastructuur nog niet voldoende is om écht onbezorgd met een elektrische auto op vakantie te gaan. Gek genoeg is dus niet Frankrijk het probleem, maar Luxemburg en Wallonië. Als de tankstations lang de snelweg aldaar snelladers zou aanbieden, zou het probleem eigenlijk niet bestaan. De laadstops hebben we niet als vervelend ervaren. Integendeel; we hebben ze allemaal goed gebruikt voor toiletbezoek, lunch en/of simpelweg even rust pakken.

Onze terugreis was dus op zwarte zaterdag en mag je dus qua drukte als worst case scenario opvatten. Ik durf wel te stellen dat op andere dagen naar Zuid-Frankrijk rijden geen probleem mag zijn. De tips uit deel 1 blijven echter staan; zorg dat je verschillende laadpassen hebt én bereid je trip goed voor met (bijvoorbeeld) ABRP en Chargemap.
De ervaring zet me wel te denken over de toekomst. Wat als in Nederland het aantal elektrische auto’s de komende tijd verdubbeld. Hoe ziet zwarte zaterdag 2022 en 2023 er dan uit? Worden er snel genoeg meer snelladers geplaatst? Of wordt dit probleem oplost omdat de nieuwste generatie elektrische auto’s veel sneller kunnen opladen, bijvoorbeeld dankzij 800V technologie? De tijd zal het leren.

Wij hebben in ieder geval geen spijt van op vakantie gaan met de Polestar 2. Het is en blijft een heerlijke auto en zeker in de bergen was het een feest om in deze wagen te rijden. Zowel de auto als een gelijkaardige vakantie kan ik iedereen van harte aanraden.

Ik ben van mening dat de Polestar een bijzonder mooie auto is waarmee ik dagelijks prima uit de voeten zou kunnen, maar op deze manier vakantie vieren gaat me nog net te ver. Ik zie daar de sport (nog) niet van in en het zou me de € 250,- euro aan extra brandstofkosten meer dan waard zijn.

Los daarvan ben ik helemaal (niet meer) tegen electrisch rijden, eigenlijk moet de aanschafprijs en range beide beter worden, dan ga ik er zeker over nadenken, mits de caravan er een beetje fatsoenlijk achter kan.

Last but not least, goed en duidelijk verhaal, dat wel. De voors en tegens goed verwerkt en er geen "gekleurd" verhaal van gemaakt.

Een interessant en niet-gekleurd gebruikersreview.
Het lukt dus allemaal net wel.
Elektrisch rijden is de toekomst, of we het nu willen of niet, het zal door de politiek hoedanook door onze strot geduwd worden!
Zelf kijk ik toch nog even de kat uit de boom tot het allemaal net iets minder omslachtig kan en de prijzen meer conform de vergelijkbare brandstofwagens komen.

brg zei:
(...)
Elektrisch rijden is de toekomst, of we het nu willen of niet, het zal door de politiek hoedanook door onze strot geduwd worden!
(...).

Ha, je hebt gemist dat er opnieuw een zeer alarmerend klimaatrapport (IPCC) is uitgebracht vandaag?

OT: Leuk om te lezen. Ik zou ook prima met dergelijke uitdagingen om kunnen gaan, ik zou er (ook) wel de sport van inzien. Helaas is een elektrische auto voor mij nog niet betaalbaar (of ik moet echt in de categorie oude Leafs gaan sprokkelen), maar het lijkt me goed haalbaar om dagelijks elektrisch te rijden. Dank om je ervaringen te delen!

Leuk om de ervaring te lezen. Goed dat je dit hier deelt. (y)

Koen C zei:
(..)
Onze terugreis was dus op zwarte zaterdag en mag je dus qua drukte als worst case scenario opvatten. Ik durf wel te stellen dat op andere dagen naar Zuid-Frankrijk rijden geen probleem mag zijn. De tips uit deel 1 blijven echter staan; zorg dat je verschillende laadpassen hebt én bereid je trip goed voor met (bijvoorbeeld) ABRP en Chargemap.
De ervaring zet me wel te denken over de toekomst. Wat als in Nederland het aantal elektrische auto’s de komende tijd verdubbeld. Hoe ziet zwarte zaterdag 2022 en 2023 er dan uit? Worden er snel genoeg meer snelladers geplaatst? Of wordt dit probleem oplost omdat de nieuwste generatie elektrische auto’s veel sneller kunnen opladen, bijvoorbeeld dankzij 800V technologie? (..)

Ik denk dat bij verwachte drukte, op voorhand, laadmogelijkheden buiten de snelweg vinden aan te raden is, zoals je nu ook doet met voordeliger brandstof tanken: dat doe je liever ook niet langs de snelwegen (op bepaalde buitenlanden na dan die een groot prijsverschil met NL kennen).

Verder denk ik dat de bestaande laders (zoals die bij de LIDL's) wel betrouwbaar moeten functioneren. Dat maakt de capaciteit ook groter.

Grote vraag zal zijn of al die laadpasaanbieders kunnen blijven bestaan.. want vermoedelijk zijn de passen die jij nu aangeschaft hebt.. tot de winter of zomervakantie niet in gebruik? Daar kan bij zo'n pasaanbieder de schorsteen niet van roken. Die bedrijven zullen een manier moeten vinden om de uitgegeven vloot aan passen actiever te maken, lijkt mij.

Mooi verhaal maar ik blijf bij mijn deel 1 reactie. Zie tanken al als noodzakelijk kwaad en het moeten zoeken uitrekenen, hopen etc is voor mij echt geen hobby.

Goed verhaal!(y)

Mij lijkt dat uitzwermen naar snelladers buiten de route lastiger kan gaan worden als EVs populairder worden. Met andere woorden, je rijdt om, moet wachten op je beurt én moet dan nog laden. 800V is nog geen gemeengoed, zeker de komende jaren niet.

Aan de andere kant: op die zaterdagen gaan rijden is ook met conventionele auto's niet handig. Met twee hotelovernachtingen of een dag reservering opofferen wordt het al veel overzichtelijker.

Voor degene die wel alles zelf betalen: €1000 huur je ook wat leuks voor 2 weken. Dan blijft de EV netjes thuisstaan en huur je desnoods een 7-zitter en kan je bijvoorbeeld met meerdere chauffeurs lekker doordieselen. Het kost wat maar de EV mag dat op de andere 50 weken per jaar terugverdienen

Wat betreft de passen is het mij een raadsel waarom je niet gewoon met je pinpas kan betalen.....zoals ik ook mijn benzine betaal.

Boppie zei:
Wat betreft de passen is het mij een raadsel waarom je niet gewoon met je pinpas kan betalen.....zoals ik ook mijn benzine betaal.

Stel je lanceert zo'n netwerk laadpalen en mensen mogen pinnen:
dag 0 : 0 inkomsten.
maand 1 : wat inkomsten
maand 15 : geen idee, sowieso kosten voor alle pinterminals.

Met abonnementen, deals met merken, leasebedrijven etc heb je (langlopende) contracten, voorschot, 'slapers', gegarandeerde inkomsten, klantbinding, etcetera.

Technisch kan je ook nog wat winst halen. Op de kleine bedragen is een pintransactie toch weer een stukje winst, met eigen pasjes kan je de transacties bundelen en 's nachts heel efficiënt doorsturen.

Je schrijft of vraagt je af hoe het over een paar jaar zal gaan als er véél meer elektrische auto's rijden. Ik vraag me al af hoe dat in eigen land zal gaan bij een lang niet toereikend elektrisch net en veel meer mensen die niet aan huis kunnen laden.

Anders dan door iedereen door de strot gedrukt geloof ik niet zo dat elektrisch rijden de toekomst is maar meer een overgangsfase. Al kan ik niet benoemen naar wat dan.

Natuurlijk zit ik ook wel eens aan een elektrische auto te denken maar de conclusie is dan toch om zeker tot mijn pensioen verder te rijden op LPG. Daarna wordt het veel aantrekkelijker als ik overdag kan laden met mijn eigen zonnepanelen.

Janneman zei:
Je schrijft of vraagt je af hoe het over een paar jaar zal gaan als er véél meer elektrische auto's rijden. Ik vraag me al af hoe dat in eigen land zal gaan bij een lang niet toereikend elektrisch net en veel meer mensen die niet aan huis kunnen laden.
...

Ik heb een vermoeden dat het wel meevalt. 3000kWh is normaal verbruik voor een gezin. Een onzuinige EV die 15.000km per jaar rijdt heeft dan nog 3000kWh extra nodig.

Dat is best pittig, zeker als iedereen vanaf 17:00 gaat laden, koken, afwassen en tv kijken.

Echter, laadpalen en EV's zelf zijn al met internet verbonden en dus redelijk eenvoudig te controleren op laadsnelheid. Sterker nog er is al een proef in Utrecht waar EV 's zelfs wat terugleveren op piekmomenten
https://e-drivers.com/utrecht-primeur-vehicle-to-grid-renault-we-drive-solar/

Er zal dus een marktwerking komen met realtime prijzen. Op een zonnige dag laad je goedkoop. Op een decemberavond wat duurder.

Heel interessant en dyidelijk verhaal! Polestar 2 vind ik een geslaagde auto, heeft wat meer sjeu dan een Tesla 3 al schijnt die dan weer beter te rijden. Ik ga toch van mn leven niet meer naar Frankrijk (een decennium geleden is de verstandhouding tussen mij en Frankrijk dankzij een Franse rechter, en natuurlijk ook dankzij mijzelf, waarschijnlijk voor altijd verstoord) dus de afstanden zijn veelal beperkt tot een 600km Duitsland of Denemarken in. Volgende auto zal aannemelijk een BEV zijn.

V0RQ zei:
Boppie zei:

Stel je lanceert zo'n netwerk laadpalen en mensen mogen pinnen:
dag 0 : 0 inkomsten.
maand 1 : wat inkomsten
maand 15 : geen idee, sowieso kosten voor alle pinterminals.

Met abonnementen, deals met merken, leasebedrijven etc heb je (langlopende) contracten, voorschot, 'slapers', gegarandeerde inkomsten, klantbinding, etcetera.

Technisch kan je ook nog wat winst halen. Op de kleine bedragen is een pintransactie toch weer een stukje winst, met eigen pasjes kan je de transacties bundelen en 's nachts heel efficiënt doorsturen.

Met een groeiende vloot wagens zal je het makkelijker moeten maken. Ik neem overigens aan dat al die pasjes met complete systemen erachter ook niet gratis zijn.

GT86 zei:
Heel interessant en dyidelijk verhaal! Polestar 2 vind ik een geslaagde auto, heeft wat meer sjeu dan een Tesla 3 al schijnt die dan weer beter te rijden. Ik ga toch van mn leven niet meer naar Frankrijk (een decennium geleden is de verstandhouding tussen mij en Frankrijk dankzij een Franse rechter, en natuurlijk ook dankzij mijzelf, waarschijnlijk voor altijd verstoord) dus de afstanden zijn veelal beperkt tot een 600km Duitsland of Denemarken in. Volgende auto zal aannemelijk een BEV zijn.

Dat is zonde, Frankrijk is een prachtig land, klootzakken kan je overal vinden is mijn ervaring. Goede mensen ook.

Boppie zei:
GT86 zei:

Dat is zonde, Frankrijk is een prachtig land, klootzakken kan je overal vinden is mijn ervaring. Goede mensen ook.

Het is wel een dingetje. Ik moet zeggen dat sinds ik de moeite heb genomen een beetje Frans te leren, zodat ik me op de camping en bij de bakker/supermarkt enigszins kan redden, het veelal soepeler verloopt. Als ik nu vastloop is men duidelijk behulpzamer. En inderdaad, ik heb op een terras leuke gesprekken gehad (in Frans, Engels en met handen en voeten maar wat boeit dat) maar een Franse heks heb ik ook getroffen.

Eens met Boppie. Bizar dat je die kwh'tjes nog niet gewoon aan de 'pomp' kunt aftikken met pinpas of contant geld (oa. Duitsers en Italianen moeten immers ook lekstries gaan rijden), zonder al die geforceerde klantenbinding dmv een abonnementje of specifiek pasje. Het lijkt mij een schone ( ;) ) taak voor de EU om dat te regelen.

Beste Koen,

Erg bedankt voor het lange verhaal van zowel deel 1 als 2. Mijn eigen EV wordt binnenkort geleverd en als voorbereiding dus erg interessant om te lezen hoe zo'n reis verloopt.

Wat mij wel erg opvalt is dat de gemiddelde EV rijder (gevoelsmatig) erg vroeg een laadpaal opzoekt. Als ik het verslag van deel 1 lees dan ga je met 50% SoC laden in Arlon terwijl je daarna maar 29% capaciteit (85-56) nodig hebt om de eindbestemming te bereiken. Naar mijn mening had je dus ook gewoon door kunnen rijden.
Mag ik vragen wat hiervan de reden is? Bang om het niet te halen, of verloopt het accu percentage niet geheel lineair?

Persoonlijk ben ik iemand die ook mijn huidige diesel makkelijk helemaal leeg rijdt. Gisteren nog aan een trip van 80km begonnen met een tankmeter op "0" en een nog te rijden bereik van 90km (moest dus makkelijk kunnen). Vanmorgen pas getankt... ;-)

heerlijk het pionieren en warom zou je het wiel opnieuw uitvinden als het al is gedaan.
M.b.t de universtiteit is dat een welkome tip alleen zie ik meerdere charge stations om de universiteit heen.
Weer je nog welke je hebt gebruikt want dan kan deze gelijk in het systeem worden gezet.
Mocht je meer infornmatie hebben, laat maar komen.
Ik ga binnenkort met de P8 naar zuid-frankrijk en heb de Plugsurfingpas en Shell.

Merci

Heb je eigenlijk nog de lokale laadpassen van Frankrijk gebruikt of is je 20 euro tegoed weg?

Het is even een mindset. Ik hang hem niet iedere keer aan de paal maar zorg wel dat er voldoende in zit om in ieder geval nog 1oo km te kunnen rijden. Tot op heden nog niet de noodzaak gehad om aan een snellader te hangen. Komende week naar Zaventem. Dat red ik dan niet heen en terug maar even een kwartier voor aankomst een snellader opsnorren zodat we de week erna gewoon weer voor 80% vol naar huis kunnen. Ben benieuwd, moet het toch een keer gaan ervaren.

Ik doe mijn best om een Dacia Spring in de PrivateLease te krijgen. Ik heb al gebruik gemaakt van de tips in deel 1 en de twee apps gedownload.

Terug
Bovenaan