(oog/sensor) elektrische achterklep

zoefff

Wegverkenner
Hoi,

Ik heb een trekhaak laten monteren, echter doordat die nu waarschijnlijk de sensor ( m.b.t. het van buitenaf openen/sluiten v.d. achterklep) afschermt kan ik uitsluitend de optie van binnenuit openen en via de achterklep sluiten gebruiken.
Weet iemand of deze sensor wellicht op een andere plek onderin verplaats kan worden of wellicht heeft iemand soortgelijke ervaringen/oplossingen gehad......

Ben benieuwd.

Ik neem toch aan dat openen ook via de klep nog kan, of zit er aan de buitenkant helemaal geen schakelaar?

zoefff zei:
Hoi,

Ik heb een trekhaak laten monteren, echter doordat die nu waarschijnlijk de sensor ( m.b.t. het van buitenaf openen/sluiten v.d. achterklep) afschermt kan ik uitsluitend de optie van binnenuit openen en via de achterklep sluiten gebruiken.
Weet iemand of deze sensor wellicht op een andere plek onderin verplaats kan worden of wellicht heeft iemand soortgelijke ervaringen/oplossingen gehad......

Ben benieuwd.

Alle auto's die ik gezien heb met een automatische achterklep hebben zowel links als rechts sensoren zitten om te detecteren of je voet er onder door gaat.
Zijn ze beide afgeschermd?

Dat is toch raar, geen originele trekhaak ofzo? Bij onze Toyota werkt de voetsensor gewoon als ik de trekhaakkogel gemibteerd heb. Als het beide merkorigineel is, zou het samen moeten functioneren lijkt me.

Is bij ibstalleren en aansluiten van de trekhaak dokr de werkplaats misschien iets aan de instellingen gedaan? Ik kan via het menu nl kiezen of ik de voetsensor actief of inactief schakel.

Welk merk en tyoe gaat het om?

Wat zegt de werkplaats die het spul installeerde?

Goedemorgen,

Dank voor de reacties tot dusver.
Ik zal proberen zo zorgvuldig mogelijk de vragen te beantwoorden.

* openen gaat nu uitsluitend via binnenzijde op een knop in het dashboard.
* sluiten gaat nu uitsluitend op een knop aan de binnenzijde achterklep.
* ik denk inderdaad dat de sensor door het plaatsen van de trekhaak afgeschermd wordt.
* het gaat om een Ford Puma, zie afbeelding.
* je kan inderdaad via instelling/voertuig/achterklep dit aan/uit zetten staat op gebruik.

Telefonisch contact hierover gehad om in week 6 een afspraak te plaatsen of dit te herstellen is, ik hoop het wel.
Ik weet niet wat voor soort trekhaak er gemonteerd is, het ziet er wel qua uitvoering prima uit, ze hebben deze klus niet zelf uitgevoerd dus uitbesteedt.

Eventuele Tips zijn uiteraard welkom, die kan ik dan eventueel ook ter sprake brengen.

Fijne dag,

Alle auto's die ik gezien heb met een automatische achterklep hebben zowel links als rechts sensoren zitten om te detecteren of je voet er onder door gaat.
Zijn ze beide afgeschermd?

De auto's die ik heb gezien hebben allemaal maar 1 sensor, wat ook voldoende moet zijn lijkt mij.

Bij mijn auto zit keyless entry op met zo'n schopsensor in de achterbumper, in mijn ogen super onnodig en gebruik het ook heel zelden want soms sta je daar met je voelt als een debiel te swipen als het niet in 1x lukt. Vervolgens kun je ook nog eens wachten totdat de klep open gaat terwijl je er naast staat. Nee ik open het wel met de sleutel, als ik dan ben de auto ben kan ik gelijk inladen. En anders druk ik wel op de knop bij de achterklep, dan weet ik zeker dat hij in 1x open gaat. maar dat geheel terzijde.

Als je af fabriek een trekhaak had verviel deze sensor. Echter; bij mijn auto is de trekhaak naderhand gemonteerd. Volgens mercedes vervalt dan deze sensor, maar de garage heeft deze sensor gewoon op een prima andere plek kunnen monteren. Stelt niet zoveel voor. Het kan per auto verschillen natuurlijk of het kan. Misschien moeten ze een beetje creatief zijn.

Ha GT,

Dank voor je reactie.
Zoals eerder vermeld kan ik helaas de achterklep niet met een sleutel en of knop vanaf de buitenzijde openen, uitsluitend vanuit binnen.

* De trekhaak is niet af fabriek geplaatst.

Er is mij ook niet vertelt dat dit zou gebeuren!
Indien het inderdaad gemakkelijk op een andere plek te plaatsen is kan je mij wellicht iets meer vertellen op welke wijze dat gaat zodat ik dit kan voorstellen.

Zoals eerder vermeld kan ik helaas de achterklep niet met een sleutel en of knop vanaf de buitenzijde openen, uitsluitend vanuit binnen.

Echt? Heel zeker? Dus je kunt dus nooit de achterklep openen als je op de auto af loopt (behalve dan met zo'n voetsensor als die werkt? ) Dat is echt de eerste auto waar ik dat bij hem gezien. zou echt bizar zijn van de fabrikant. Heb je de handleiding al gelezen? Heeft de dealer gezegd dat dit niet kan?

EDIT:

Even gekeken op youtube

KLIK

Hier zie je op 0.44 seconden dat hij de achterklep wil openen. Eerst met die schopsensor, wat dus blijkbaar bij de puma ook niet goed werkt, precies zoals mijn ervaring met die dingen. Ze hebben daarna in de video geknipt omdat hij waarschijnlijk met de voet de achterklep niet fatsoenlijk open kreeg o_O Daarna lijkt hij op de sleutel de achterklep te openen (je hoort hem 2x klikken)

HIER staat autoweek ook te prutsen met die schopsensor o_O

Hier is het wel het duidelijkst, je kunt de achterklep gewoon met een knop openen op 3.20 (en sluiten)

KLIK

dit kan bij jou dus niet?

Het is gewoon een sensor die naar beneden 'kijkt' naar een beweging. als de trekhaak op die plek moet komen, dan moet die sensor op een andere plek worden gehangen

Beste GT,

Ik zie twee mogelijke opties in de filmpjes die je hebt gestuurd waarvan ik de niet wist.
Ik ga ze straks allebei na mijn werk direct proberen.

Ik ga je op de hoogte houden of dit werkt, indien dat zo is dan laat ik het schopwerk ook maar voor wat het is!
De dealer weet hier wellicht ook nog niets van anders heeft hij mij dat wel vertelt, dus indien dat werkt heb ik ook voor hem goed nieuws.......

Alvast dank en tot volgend bericht.

Groet,(y)

De dealer weet hier wellicht ook nog niets van anders heeft hij mij dat wel vertelt, dus indien dat werkt heb ik ook voor hem goed nieuws.......

kan toch niet waar zijn dat een dealer niet weet dat je een achterklep kan openen met een knop o_O wat bij nagenoeg alle auto's zo werkt, ook bij andere ford modellen. Ik denk eerder dat het zo vanzelfsprekend is dat ze dat niet hebben vermeld. net als dat ze je ook niet hebben verteld hoe de deuren moet openen door aan de handgreep te trekken.

Ik zou het boekje ook nog eens nalezen, want waarschijnlijk zit er nog heel veel meer op wat je nog niet weet dan.

Los van hoe handig een schopsensor wel of niet werkt; als het er op zit moet het wel werken vind ik, zeker als ze je vooraf niet hebben verteld dat dit zou vervallen met een trekhaak. ik zou het zeker wel aankaarten bij de garage om dat gewoon fatsoenlijk werkend te krijgen. Als je een trekhaak af fabriek er op was gezet werkt die schopsensor ook gewoon (aldus website ford), mag geen belemmering zijn.

Dat er naderhand een trekhaak op zit gezet buiten jou weten om is wel gek (je hebt hem wel zelf besteld bij die dealer? ). Een af fabriek trekhaak heeft namelijk meerdere voordelen dan een naderhand gemonteerde trekhaak. het scheelt wel heel iets bijtelling in het geval van een zakelijke auto. Maar ook dat zou vooraf gewoon gecommuniceerd moeten worden. Ik zou altijd een trekhaak af af fabriek prefereren

GT,

Ik heb de auto niet bij een Ford dealer gekocht maar bij een alle merken garage/dealer bedrijf die ze voordelig vanuit Duitsland invoert zodat het voor de particulier ook voordeliger uit pakt waarbij de uitvoeringen die hij heeft ook heel erg vol zitten met allerlei extra's.
De Puma heb ik sinds afgelopen maandag gehaald, hij heeft er in twee weken al drie verkocht en toen ik er kwam had hij er weer een paar staan.
De trekhaak heb ik er naderhand bij onderhandeld!
De zaak was in principe gesloten waardoor het allemaal een beetje vanuit afstand werd gedaan wat in deze periode uiteraard te begrijpen is, uitleg werd daardoor een ondergeschikt onderwerp!

Er zal beslist een heleboel dingen op en aan zitten waarvan ik niets weet of de werking ervan niet begrijp en of handig vind maar dat is dan ook wel weer leuk om te ontdekken lijkt me.
M.b.t. het openen van het portier met een handgreep lijkt me een goede, het gaat van het slot middels vinger heb ik uit betrouwbare bron vernomen.
Ik ben helaas niet een persoon voor vanuit een boekje, meer vanuit het uitleggen, doen, proberen en ondergaan.

Waardoor mijn vraagstelling.

Beste GT,

Je hebt helemaal gelijk, beide opties werken.
Bedankt, weer wat geleerd.

Groet & fijne dag,

Terug
Bovenaan