Gerard 4059608
Startmotor
Dag allemaal,
Ik was benieuwd hoe jullie hier naar kijken, dit is uit het verslag van het vragenuurtje van de Tweede Kamer van vandaag (25-3-25), aan het woord is minister Madlener:
Ik was benieuwd hoe jullie hier naar kijken, dit is uit het verslag van het vragenuurtje van de Tweede Kamer van vandaag (25-3-25), aan het woord is minister Madlener:
Valt hier iets aan af te dingen? Of moeten we gewoon concluderen dat rijden in het algemeen, of het nu elektrisch is of niet, flink duurder gaat worden?Daarbij wil ik ook nog het volgende over de benzineprijzen zeggen. Als het beleid ongewijzigd blijft, als we niets doen — dat zeg ik erbij; dat is nog niet bepaald — komt er eind dit jaar een accijnsverhoging op benzine van €0,258 aan. De korting op de accijns loopt dus af. Als wij niets doen, stijgt de benzineprijs eind dit jaar dus met €0,258. En dat niet alleen, want de Europese Unie heeft bedacht dat we steeds meer gaan bijmengen in de benzine. Er is een bijmengverplichting. Die gaat ook voor hogere prijzen zorgen, tot wel €0,07 meer per liter in 2030. Dat gaat ook nog gebeuren. Daarbovenop heeft de Europese Unie bedacht dat we de brandstof in de ETS2-verordening opnemen. Daaruit zal ook een prijsverhogend effect optreden, omdat er CO2-rechten zullen moeten worden gekocht. Dat zal de prijs vanaf 2027 gaan verhogen met zo'n €0,116. Oftewel, bij ongewijzigd beleid zal de benzineprijs de komende jaren, tot 2030, fors gaan stijgen. Dat is natuurlijk heel spijtig, maar dat is wel wat er gaat gebeuren als wij niets doen. Dat is even de andere kant.