Onterechte (?) melding storing aanhangerverlichting

Leon in zn Focus

Wegverkenner
Onlangs kreeg ik op mijn dashboarddisplay de melding dat er een storing zou zijn in de remlichten van mijn fietsendrager. Verlichting gecontroleerd, maar als werkt naar behoren. Lampjes gecontroleerd, beetje met de kabel gerammeld, er zit niks (half) los. Stekker zat er ook goed in, deze nog een keer losgehaald, schoon geblazen en weer stevig ingeplugd maar de melding bleef (en de verlichting werkte nog steeds naar behoren). Wellicht goed om te vermelden: mijn auto is 13 polig, de fietsendrager 7 polig. Dus daar zit een verloopstekker tussen. Iemand enig idee waarom ik deze melding krijg en/of hoe ik dit oplos? Fijn dat de auto dit zelf aangeeft maar ik heb liever geen onterechte foutmeldingen ;)

Ik denk dat het te maken heeft met de manier waarop de trekhaak met toebehoren bevestigd is.
Ik heb ook wel eens diverse elektrische waarschuwings signalen ontvangen die in feite vooraf afgeschermd behoren te zijn zoals de noodrem detectie achterzijde, die moet ik dus altijd vooraf handmatig uitschakelen voordat ik achteruit kan rijden omdat anders na een aantal meters de auto een noodstop maakt!
Erg vervelend.
Ik gebruik daarmee niet eens een verloopstekker.

Heeft de fietsendrager toevallig LED-verlichting?
Ik kreeg bij een splinternieuwe caravan achter een redelijk nieuwe auto ook een foutmelding.
Dat bleek eraan te liggen dat auto's tot een paar jaar terug niet goed konden omgaan met aanhangers (en fietsendragers) met LED-verlichting omdat dat zoveel minder stroom verbruikt dan ouderwetse lampjes dat de detectie van defecte verlichting op de CANBUS vals alarm geeft.

Ook als het geen LED-verlichting is kan het zijn dat de fietsendrager een ander amperage trekt dan gebruikelijk zodat die defect-detectie in de fout gaat. Voor LED verlichting zijn speciale adapters te koop die je simpel tussen auto- en aanhangeraansluiting (etc.) kunt zetten, onder andere van Carpoint maar er zijn nog wel meer merken. De naam is zoiets als "CANBUS LED adapter", als je daarop zoekt online zul je er vast nog meer vinden.

Als de fietsendrager geen LED-verlichting heeft is er misschien wel een andere adapter beschikbaar. Het zou ook kunnen dat de 13->7 adapter de CANBUS detectie misleidt door één van de 6 niet direct doorverbonden draadjes niet goed is afgesloten om een echte 13-polige aansluiting na te doen. Je zou dan kunnen proberen of je van iemand een andere 13->7 adapter kunt lenen om te kijken of die hetzelfde probleem geeft.

@zoefff Zo ernstig is het bij mij nog niet gelukkig. Hoe e.e.a. is gemonteerd/aangesloten weet ik niet, ik heb de auto met trekhaak gekocht. Auto was nog geen jaar oud, ik verwacht dat deze af-fabriek al van een trekhaak is voorzien.

@Jannes VIII Nee geen LED-verlichting op de fietsendrager. Het vreemde is ook dat de foutmelding niet te reproduceren/forceren is. Soms meldt'ie wel, soms niet. In het geval van de fietsendrager dus onterecht. Ik heb de melding ook wel eens gehad onderweg met een (huur)aanhanger, ook met de(zelfde) verloopstekker. Maar daar was de melding wel juist, daar is een lampje er onderweg mee gestopt (losgerammeld of doorgebrand, niet gecontroleerd).

Andere verloopstekker proberen is een optie, maar ik bedacht me later nog dat ik net zo goed er een 13-polige stekker op kan zetten. Ben ik van die verloopstekker af. Bij de verschillende 13-polige aanhangers die ik heb meegehad heb ik dit probleem volgens mij niet gehad.

Terug
Bovenaan