Onlogische kilometerstand

helma 8987198

Net ingestapt

Hallo,

Vandaag lag er een schrijven van de RDW in de bus.
Mijn kilometerstand bleek naar beneden te zijn gegaan?
Ik was verbaasd, op 23-11-2017 was deze: 88.203 km.
Op 27-11-2018 was deze ineens: 87.466 !
Ik ben gaan kijken naar de teller en deze is nu: 87.559, dus hij doet het mijn inziens gewoon.

Misschien overbodige info, op21-12-2017 is mijn distributieriem vervangen en toen was de kilometerstand: 88.587 km.

Hoe kan het dat ik ineens zoveel kilometers mist?
Wat zou ik de garage kunnen vragen, ik neem eerst contact op met de RDW voor het hoe of wat.
Maar ik snap hier niks van en eerlijk gezegd raak ik hier behoorlijk nerveus van.
Wat kan hier aan de hand zijn, zijn er mensen hier die weten wat de oorzaak kan zijn?
En hoe kan en moet ik handelen.

Alvast enorm bedankt, groeten Helma.

Waarschijnlijk heeft iemand bij de garage een 6 voor een 8 aangezien.
De garage die dit foutief heeft ingevoerd kan dit herstellen.

Lijkt me niet logisch dat de auto in 2017 op 86 dkm stond, dat zou inhouden dat er maar 1000 per jaar wordt gereden. Er wordt 2x aangegeven (RDW en distributieriem) dat er ongeveer 88 dkm op de teller stond.

Ik zou in de historie duiken om te kijken hoe je verloop van km is, dan kom je er misschien achter wanneer er iets is gewijzigd en kan je een schatting maken hoeveel je mist.

Is je zelf nooit opgevallen dat de km stand dit jaar naar beneden is gegaan?

Vin cent zei:
Er wordt 2x aangegeven (RDW en distributieriem) dat er ongeveer 88 dkm op de teller stond.
Dat zegt toch ook niks. 1x verkeerd aflezen, 2 keer consequent verkeerd noteren... Wellicht is die riem bij 78.000 km vervangen? Ik zou het eerst eens aan de garage voorleggen, zij kunnen de NAP-gegevens toch inzien?

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat garagebedrijven niet altijd even nauwkeurig omgaan met die tellerstanden, ook qua datum.
Bij mij was er een verkeerde tellerstand opgegeven op een datum waarvan ik zeker wist dat de de auto gewoon thuis voor de deur had gestaan.
en ook in de weken er omheen niet bij een garage was geweest.
De RDW mag niet vertellen wie die data heeft ingegeven en dan mag je zelf gaan uitzoeken waar het mis is gegaan.

Je garage kan een uitdraai maken van de km-standen en bijbehorende datums. Als het duidelijk is dat er een invoerfout is kan je een formuliertje op de site van de RDW vinden waarmee je om correctie kan vragen.

Ik vond dit jaar een invoerfout uit 2013 en dit werd zonder verder bewijs gecorrigeerd op bovenstaande manier.

Malt007 zei:
Je garage kan een uitdraai maken van de km-standen en bijbehorende datums. Als het duidelijk is dat er een invoerfout is kan je een formuliertje op de site van de RDW vinden waarmee je om correctie kan vragen.

Ik vond dit jaar een invoerfout uit 2013 en dit werd zonder verder bewijs gecorrigeerd op bovenstaande manier.

Tot zover de betrouwbaarheid van het NAP-systeem. Een origineel Nederlands geleverde auto veiliger? Ik denk het niet.

Hallo,
Door persoonlijke omstandigheden kon ik helaas niet meer reageren. Ook de inlog kwijt.

Maar naar aanleiding van uw bericht heb ik met de RDW en garage contact gezocht.
Inderdaad een uitdraai gekregen en daar kwam uit voort dat er typefouten waren gemaakt met invoeren van de cijfers.
Zelf had ik een foto gemaakt van de kilometerteller en de garage uitdraai ingescand, en naar de RDW digitaal verzonden middels correctie formulier.
Een dag later was deze goedgekeurd en gecorrigeerd.
Ik wil jullie nogmaals bedanken en mijn excuses voor mijn zeer late reactie.
Met vriendelijke groeten Helma

Terug
Bovenaan