Ongeval twee auto's met bijzondere verrichtingen.

Daniel1992

Net ingestapt
Hoi, afgelopen week ben ik betrokken geraken bij een ongeval waarvan ik vind dat de tegenpartij schuld is.

Het zit namelijk zo: Ik wou vanuit achteruit inparkeren in een parkeervak. Auto naast het vak wou achteruit uitrijden die mij vervolgens heeft geraakt omdat hij me niet zag. Dus in mijn ogen is de tegenpartij fout want je laat tijdens het uitrijden van een vak altijd het overig verkeer voor. Nu lees ik op het internet wanneer beide een bijzondere manoeuvre uitvoeren dat de kosten dan 50/50 zijn. Klopt dit?

Barri zei:
Stond jij stil of reed je ook naar achteren?

Ik stond op het punt om achteruit te rijden. Had 'm net in zijn achteruit en keek naar achter. Vervolgens zag ik dat de auto aan het rijden was en op me botste. Omdat ik 'm zag rijden in z'n achteruit raakte licht in paniek en probeerde te handelen maar dat ging me net iets te snel af. Maakt het uit als je stil stond en op het punt stond om te achteruit te rijden of al achteruit reed?

FiestaXCII zei:
Barri zei:
Stond jij stil of reed je ook naar achteren?

Ik stond op het punt om achteruit te rijden. Had 'm net in zijn achteruit en keek naar achter. Vervolgens zag ik dat de auto aan het rijden was en op me botste. Omdat ik 'm zag rijden in z'n achteruit raakte licht in paniek en probeerde te handelen maar dat ging me net iets te snel af. Maakt het uit als je stil stond en op het punt stond om te achteruit te rijden of al achteruit reed?
Gedeelde schuld dus. Beiden waren bezig met een bijzondere verrichting en geen van beiden had voorrang. Jammer maar helaas.

Naja, als je zelf nog stil stond dan was je nog niet bezig aan een bijzondere verrichting.

Als je langer dan 10 seconden stilstond (en dit kan bewijzen) zou je je op disculperende stilstand kunnen beroepen... lees ik bij een soortgelijk incident op ANWB.nl

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/34/bij-bijzondere-manoeuvre-altijd-aansprakelijk

duss.

als de tegen partij nog in een parkeervak stond. en u op de baan tussen de parkeervakken. dan hebt u normaal voorrang.

zie het als een rijbaan. als iemand uit zijn parkeervak wilt komen en u rijd voorbij. en die in de parkeervak rijd tegen u aan. ja dan is die in fout.

manier 2. zie het alsof je op 2baans snelweg rijd. u rijd links en die naast u gooit het stuurom om naar links te gaan. u hebt voorrang omdat u er al was.

snelle willy zei:
duss.

als de tegen partij nog in een parkeervak stond. en u op de baan tussen de parkeervakken. dan hebt u normaal voorrang.

zie het als een rijbaan. als iemand uit zijn parkeervak wilt komen en u rijd voorbij. en die in de parkeervak rijd tegen u aan. ja dan is die in fout.

manier 2. zie het alsof je op 2baans snelweg rijd. u rijd links en die naast u gooit het stuurom om naar links te gaan. u hebt voorrang omdat u er al was.

Zo zie ik het dus ook. Wanneer je een parkeervak uit wilt rijden laat je altijd het overige verkeer voor. Ik ga morgen even contact opnemen met de verzekering. De schade van de tegenpartij was trouwens minimaal. Ik heb echt wat lak van de bumper maar de tegenpartij niet. Tegenpartij had enkel wat lak van mij aan de auto en hooguit wat lichte krassen die naar mijn weten weg te polijsten zijn.

FiestaXCII zei:
snelle willy zei:
duss.

Zo zie ik het dus ook. Wanneer je een parkeervak uit wilt rijden laat je altijd het overige verkeer voor. Ik ga morgen even contact opnemen met de verzekering. De schade van de tegenpartij was trouwens minimaal. Ik heb echt wat lak van de bumper maar de tegenpartij niet. Tegenpartij had enkel wat lak van mij aan de auto en hooguit wat lichte krassen die naar mijn weten weg te polijsten zijn.
Maar de grote vraag is nog steeds of je echt stil stond? Ik maak uit jouw verhaal op dat je door alle commotie wel bewoog. In dat geval ben jij ook aangevangen met de bijzondere verrichting.

michel1975 zei:
FiestaXCII zei:
snelle willy zei:
duss.

Maar de grote vraag is nog steeds of je echt stil stond? Ik maak uit jouw verhaal op dat je door alle commotie wel bewoog. In dat geval ben jij ook aangevangen met de bijzondere verrichting.

Ik reed op dat moment niet. Ik kwam aanrijden en zag een vak. Toch besloten om 'm achteruit in te parkeren. Toen ik 'm in zijn achteruit zette en vervolgens naar achteren keek zag ik de tegenpartij achteruit rijden en vervolgens me raakte. Ik probeerde inderdaad te handelen maar dat lukte me niet omdat ik licht in paniek raakte omdat ik hem op me af zag komen.. Dus ik kan degelijk wel zeggen dat ik stil stond op dat moment.

Dat moet je dan ook op het formulier zetten. Het is ook makkelijk aan te tonen, met een foto van de positie van jouw auto (die staat nog in de richting van het aan komen rijden).

Terug
Bovenaan