Ongeval bij 2 bijzondere verrichtingen

Guest
Even een vraagje..

We hebben een ongeval gehad in een eenrichtingsweg met aan beide zijden parkeervakken. Nou zit het zo: ik rij achteruit om rechts in te parkeren, en zij rijdt vooruit uit het parkeervak links (achter mij) en raakt mij zo vol erin. Wat zeggen de kenners hierover?

Gr
Stephan

Als jij als eerste op de rijbaan bent. Heb je voorrang om in te pakeren.

Ben jij voor iemand. Heb je voorrang om in te pakeren.

Behalve als je 3 pakeerplekken tegen het verkeer rijd.

Hedde foto's??

Veel zal afhangen van " kunnen bewijzen".

Indien jij al bezig was met de bijzondere verrichting door achteruit in te steken aan de rechterzijde , had de tegenpartij deze bijzondere verrichting van het verlaten van de parkeerstand zelf niet mogen beginnen.
Daarnaast is haar zicht naar voren toe op de straat ( en dus op jouw auto) beter dan jouw zicht, want zij bevindt zich toch in jouw dode hoek.
Dus als je die volgordelijkheid kunt aantonen, zit je vrij goed, maar dat zal niet zo eenvoudig zijn.

Praktisch gezien ga ik met Piet Piraat mee : een gedeelde aansprakelijkheid is het meest voor de hand liggend.

gedeelde schade inderdaad. Beiden bezig met een bijzondere verrichting. Hoop wel dat je het zo op het schade formulier hebt staan. Anders kan jij wel eens van een koude kermis thuiskomen als de op schadeformulier alleen staat dat de tegenpartij alleen vooruit reed.

michel1975 zei:
gedeelde schade inderdaad. Beiden bezig met een bijzondere verrichting. Hoop wel dat je het zo op het schade formulier hebt staan. Anders kan jij wel eens van een koude kermis thuiskomen als de op schadeformulier alleen staat dat de tegenpartij alleen vooruit reed.

Volgens mij had zij gewoon moeten wachten tot hij klaar was met parkeren. Zij bevond zich niet op een rijbaan dus als zij de rijbaan opkomt heeft en raakt iemand op de rijbaan dan is zij de schuldige. Je kan pas rijden als het veilig is en de weg vrij is en dat heeft ze niet gedaan. Dus als de TS foto's heeft en kan aantonen dat de ander in t vak stond en er uit wilde rijden dan heeft de TS gewoon recht op 100%

Neem ook aan dat de eenrichtingsweg een straat is waar niet 2auto,s langs elkaar kunnen? Dus ze had dan zo ie zo, tegen je aan gereden,
En net zoals Nigel zegt, jij stond immers op de weg,

Nigel ZR 160 zei:
michel1975 zei:

Volgens mij had zij gewoon moeten wachten tot hij klaar was met parkeren. Zij bevond zich niet op een rijbaan dus als zij de rijbaan opkomt heeft en raakt iemand op de rijbaan dan is zij de schuldige. Je kan pas rijden als het veilig is en de weg vrij is en dat heeft ze niet gedaan. Dus als de TS foto's heeft en kan aantonen dat de ander in t vak stond en er uit wilde rijden dan heeft de TS gewoon recht op 100%
Nee hoor beiden fout. Overigens had ik er overheen gelezen dat zij uit het vak reed. Beiden zijn bezig met een bijzondere verrichting. In of uitparkeren maakt niet uit. Dus gedeelde schuld. Enige manier om er onderuit te komen is hardmaken dat TS op het moment van de aanrijding stilstond. Maar volgens mij waren beiden in beweging en bezig met hun bijzondere verrichting.

michel1975 zei:
Nigel ZR 160 zei:
michel1975 zei:

Nee hoor beiden fout. Overigens had ik er overheen gelezen dat zij uit het vak reed. Beiden zijn bezig met een bijzondere verrichting. In of uitparkeren maakt niet uit. Dus gedeelde schuld. Enige manier om er onderuit te komen is hardmaken dat TS op het moment van de aanrijding stilstond. Maar volgens mij waren beiden in beweging en bezig met hun bijzondere verrichting.
Tja dat 'trucje' van stilstaan kan de tegenpartij natuurlijk ook gebruiken maar dat blijft lastig te bewijzen. Dan moet je eigenlijk al onafhankelijke getuigen of bewegende beelden hebben van het voorval. 50/50 delen van de schade (of ieder voor zich) ligt het meest voor de hand.

Terug
Bovenaan