uitval van stuurbekrachtiging geeft idd een zeer zwaar draaiend stuur, maar onbestuurbaar wordt het niet. Probleem is dat je er niet op voorbereid bent en het dus voor rare situaties kan zorgen. Zelfs als je gewend bent zonder stuurbekrachtiging te rijden, is het sturen dan nog zwaarder. Let wel, voornamelijk als je vanuit stilstand stuurt. Tijdens het rijden is dit verschil een stuk kleiner, omdat stuurbekrachtiging normaliter dusdanig is afgestemd dat het alleen extra kracht geeft als het ook echt nodig is.
Ik hoop dat je moeder haar rijbewijs inmiddels terug heeft. Beetje vreemde actie om die gelijk in te vorderen...
De eerste generatie Twingo's hebben bij mijn weten elektrische stuurbekrachtiging. Het zomaar uitvallen daarvan kan zo simpel zijn als een loszittend contact, of de computer die hem uitschakelt door bijvoorbeeld te lage accuspanning.
Ik heb alleen geen idee van het bouwjaar van de betreffende twingo.
Stoeprand raken met rechtsachter heeft geen invloed op de stuurbekrachtiging, wel op je uitlijning als je pech hebt.
Vooraan is dat meestal ook zo. Je kunt er wel een "zwaar punt" van in je stuur krijgen. Maar sporadisch spontane uitval is eigenlijk niet iets wat daarmee te maken kan hebben.