onderwerp gesloten

uitval van stuurbekrachtiging geeft idd een zeer zwaar draaiend stuur, maar onbestuurbaar wordt het niet. Probleem is dat je er niet op voorbereid bent en het dus voor rare situaties kan zorgen. Zelfs als je gewend bent zonder stuurbekrachtiging te rijden, is het sturen dan nog zwaarder. Let wel, voornamelijk als je vanuit stilstand stuurt. Tijdens het rijden is dit verschil een stuk kleiner, omdat stuurbekrachtiging normaliter dusdanig is afgestemd dat het alleen extra kracht geeft als het ook echt nodig is.

Ik hoop dat je moeder haar rijbewijs inmiddels terug heeft. Beetje vreemde actie om die gelijk in te vorderen...

De eerste generatie Twingo's hebben bij mijn weten elektrische stuurbekrachtiging. Het zomaar uitvallen daarvan kan zo simpel zijn als een loszittend contact, of de computer die hem uitschakelt door bijvoorbeeld te lage accuspanning.
Ik heb alleen geen idee van het bouwjaar van de betreffende twingo.

Stoeprand raken met rechtsachter heeft geen invloed op de stuurbekrachtiging, wel op je uitlijning als je pech hebt.
Vooraan is dat meestal ook zo. Je kunt er wel een "zwaar punt" van in je stuur krijgen. Maar sporadisch spontane uitval is eigenlijk niet iets wat daarmee te maken kan hebben.

Heb het zelf ook een keer meegemaakt. Kwam de snelweg af en opeens bekrachtiging weg. Je kan zeker nog wel sturen, vooral als je op snelheid bent, maar gaat wel veel en veel zwaarder. Bij bijna stilstand is sturen bijna niet te doen, dan is het echt heel zwaar, maar het kan nog wel en is zeker niet hetzelfde als met het stuurslot erop.

Bij de Astra ook wel eens gehad, toen de accu bijna leeg was.
De massa van de dynamo was niet in orde, waardoor de dynamo soms niet voldoende stroom leverde.
Dan stuurde de auto opeens heel zwaar.
Bij thuiskomst werkte vervolgens alles weer normaal.

Wat ik vreemd vind: een auto met uitgevallen stuurbekrachtiging stuurt inderdaad verdomd zwaar (veel zwaarder dan een auto zonder stuurbekrachtiging overigens). Desalniettemin is een auto zelfcentrerend, ook als de sb is uitgevallen. Ik vind het vreemd dat het stuur dan niet terug te draaien was vanuit vol uitgestuurde situatie. Dat klinkt dan toch meer als een blokkade ergens. Zeker omdat bij je pa eerst het stuur blokkeerde en vervolgens de motor uitviel. Dan zou ik denken aan een plotseling zware belastingswisseling van pomp of dynamo. Maar goed, als de auto inmiddels gesloopt is, ga je daar nooit meer achter komen.

Ik heb dat jaren geleden gehad met een Fiat Punto. De accu was leeg geraakt door een defecte dynamo! Je schrikt je rot! Zo zwaar sturen, het is bijna niet te doen! Gelukkig kon ik terecht bij de Bosch-garage, hier een 1000 meter vandaan! daar is een nieuwe dynamo geplaatst,+ een nieuwe accu voor 700 euro, kon ik weer normaal sturen!

Een stuurbekrachtiging is zo gemaakt dat wanneer deze uitvalt je er nog veilig mee kan sturen totdat je gestopt bent. Puur de afstand dus die je nodig hebt om tot stilstand te komen. Gaat het bij heel lage snelheid kapot is er bijna niet meer te sturen maar bij lage snelheid is even op de rem trappen al genoeg om helemaal stil te staan.
Zelfs de modernste (maar zeldzame) systemen waar er geen mechanische verbinding meer is tussen stuur en wielen hebben een back-up die lanmg genoeg functioneerd om veilig aan de kant van de weg tot stilstand te komen. En het is zelfs geldig voor vrachtwagens.

Wat dat betreft is de aansprakelijkheid van de aanrijding wel kloppend. Als er zoiets gebeurd moet je meteen stoppen en niet verbaasd doorrijden tot je botst. Of iedereen altijd de goede reactie heeft is iets anders maar zo zijn de wetten.

Elektrische en hydraulische stuurbekrachtigingen hebben verschillende manieren waarop ze stuk kunnen gaan. Daar bovenop bestaan er ook problemen met het stuurslot. Bij het uitvallen van de stuurbekrachtiging is het verhaal hierboven geldig. Bij stuurslot kan er helemaal niet meer gestuurd worden (daarom zit hier heel veel veiligheid in ontworpen) maar ook dan was de oplossing om meteen stil te gaan staan. Stuurslot is trouwens heel erg zeldzaam en kan de motor niet laten afslaan. Sommige fouten van de stuurbekrachtiging kunnen wel als zij-effect hebben dat de motor afslaat.

Ik heb ooit een Kia Carens met 350.000km gehad die dat sporadisch deed als je redelijk hard een bocht rechtsaf nam. Bijvoorbeeld op een afrit. Heeft me nooit in de problemen gebracht, maar je schrikt wel enorm. Je moet echt je stuur stevig vast hebben anders gaat het mis en schiet je uit de bocht. Kan me zomaar voorstellen dat dit tot ongelukken kan leiden en dat betekent niet automatisch dat je niet kunt autorijden.

Terug
Bovenaan