Onderhoudskosten voor Mercedes hoger dan voor bv Nissan Qashqai?

Frits Nooitgedacht

Net ingestapt
Mijn huidige auto, Nissan Qashqai, zal binnenkort vervangen worden door een andere jonge (max. 2 jaar oud) occasion met weinig km’s ( max. 15.000 km). Hiervoor heb ik mijn oog laten vallen op een Mercedes-Benz A160/180.
Ik vraag me nu wel af of de onderhoudsbeurten etc. van een Mercedes niet behoorlijk hoger zullen zijn dan dat wat ik gewend ben met mijn Japanse auto. Iemand ervaringen hiermee?

Is een Nissan Qashqai een Japanse auto? Nissan is een Japans merk maar daarna houdt het wel op denk ik. Onderhoud zal niet heel veel verschillen, al hangt een deel wel af van de prijzen die de dealer hanteert mocht je onderhoud via de dealer laten doen.

In de regel zijn onderdelen van mercedes relatief gezien duurder dan die van Nissan. Onderhoudskosten zijn deels opgebouwd uit de kosten van de onderdelen.

Prijsverschil in de auto's van nieuw komt niet alleen van de merknaam maar ook omdat er bij mercedes gekozen wordt voor andere, meer kostbare techniek. En dat zie je dus ook terug in het reguliere onderhoud.

Dat valt heel erg mee, zeker voor een A-klasse zijn de slijtage onderdelen vaak nog goedkoper ook. Bijvoorbeeld een remschijf is voor een Mercedes A de helft goedkoper dan een van een Qashqai.

In een Nissan en in een Mercedes zijn allebei Renault motoren gemonteerd. Voorzien van distributieketting. Het onderhoud zal veel van hetzelfde zijn

Pobresh zei:
Prijsverschil in de auto's van nieuw komt niet alleen van de merknaam maar ook omdat er bij mercedes gekozen wordt voor andere, meer kostbare techniek. En dat zie je dus ook terug in het reguliere onderhoud.

Zo kiest Nissan bv de 1.5 diesel van Renault, waar Mercedes eerder de 1.5 diesel van Renault zal kiezen :T

Misschien eens het kostenoverzicht van de auto's in de vergelijker van Autoweek kijken? Die geeft ongeveer de calculatie weer waar je "gemiddeld" wel aardig mee kan rekenen.

s velthuis zei:
Pobresh zei:

Zo kiest Nissan bv de 1.5 diesel van Renault, waar Mercedes eerder de 1.5 diesel van Renault zal kiezen :T

Ik doelde meer op het gemiddelde. Uitzonderingen bevestigen de regel toch? :)

speedtouch zei:
s velthuis zei:

Da´s toch allebei hetzelfde?

Daarom ook de smiley. Dus ja, ze zijn het zelfde. Probleem met Japanners is dat de onderdelen duur zijn. Voor mijn Mitsubishi Grandis met VW motor waren de onderdelen gewoon anderhalf x zo duur.

Casanova zei:
speedtouch zei:
s velthuis zei:

Da´s toch allebei hetzelfde?

Daarom ook de smiley. Dus ja, ze zijn het zelfde. Probleem met Japanners is dat de onderdelen duur zijn. Voor mijn Mitsubishi Grandis met VW motor waren de onderdelen gewoon anderhalf x zo duur.
Dat is wel zo voor de auto’s uit Japan, niet voor Japanners uit Europa. Onderdelen van een Toyota Auris zijn niet duurder dan die van een gemiddelde andere Europese auto.

Pietzoveel zei:
Misschien eens het kostenoverzicht van de auto's in de vergelijker van Autoweek kijken? Die geeft ongeveer de calculatie weer waar je "gemiddeld" wel aardig mee kan rekenen.
Bedankt voor de tip! Volgens die gegevens zou de Mercedes met onderhoud voordeliger zijn dan mijn huidige Qashqai, maar dat zal mede te danken zijn aan de jongere leeftijd van de Mecedes t.o.v. mijn huidige Qashqai.

Terug
Bovenaan