Onderhoud vlak voor aanrijding en meer ?

Gerbrand 5218302

Net ingestapt
Hi mensen!!

Ik ben reeds verzijld geraakt in een aanrijding en ik ben opzoek naar wat hulp dat ik nergens online nog heb kunnen vinden... Bij deze alvast bedankt voor eventuele reacties en raad.

Ik zal beginnen met wat stats van de auto:
Honda Civic uit bj 2000
Km: 113k, alles elektrisch, airco, nieuwe radio; kortom mooi aangekleed.
Gekocht in Feb 2017 met 75k op de teller voor € 3.600,- (belachelijk veel, I know, maar wel een hele fijne auto)

Wat is er gebeurt:
29 november probeerde ik in Rotterdam links af te slaan (over de andere weghelft heen) naar de p+r van kralingse zoom. Opeens zie ik een Opel Adam op me afkomen die duidelijk niet meer optijd zal kunnen remmen. Lang verhaal kort; mevrouw reed door rood en mijn auto heeft flink wat schade.

Op 19 December kon de schade expert van het CED eindelijk naar mn auto kijken, en is deze economisch total loss verklaard (radiator en chassis allemaal nog dik in order, bumper en lampen eig alleen kapot). Ik had nog een smeekbriefje geschreven waardoor de expert de dagwaarde nog wel op 1500 heeft geschat; maar zoals je hier boven kan zien verlies ik alsnog veel geld. Wat dit erger maakt is dat ik precies 26uur voor het ongeluk nog 800 euro aan onderhoud heb laten doen (nieuwe uitlaat + remmen + grote beurt).

Mijn vraag:
Ik vraag me nu dus af; hoe zorg ik dat ik zo mij mogelijk word genaaid en zo dicht mogelijk bij die € 3.600 kom.. Is het gebruikelijk om onderhoud (ik heb bonnen etc) te declareren? Zou ik nog onderdelen van de auto af kunnen halen en appart kunnen verkopen alvorens deze word opgekocht? (Velgen bijv. Radio, of zelfs de uitlaat). Is het verplicht om de auto op te laten kopen? De expert had het over “economisch total loss met behoud van het voertuig”.. ???

Het komt erop neer dat ik hier (gelukkig) 0 ervaring mee heb, en ik weet dat je dan makkelijk genaaid kan worden. als 1 van jullie mij wat wijzer kan maken, dan graag!! Ik heb een Alfa GT op het oog als opvolger, gezien alfa’s reputatie kan ik elke euro wel gebruiken ;). Alvast bedankt !!

“economisch total loss met behoud van het voertuig”.. ???

Als jij daar in meegaat, verder tevreden met de auto bent, en de schade zich inderdaad beperkt tot een bumper en een lamp; lekker doorrijden en van het geld zelf ergens de benodigde delen vandaan halen.

Geef je weinig kans helaas, neem je verlies en ga door zou ik zeggen. Je wil teveel en verwacht zo te lezen ook veel teveel.
Denk dat je nog gematst bent met dagwaarde van 1.500 Euro. Onderhoud wat je net wel of niet gedaan hebt of een volle tank etc. doet er niet zoveel toe bij een dusdanig oude auto.

Wat je vragen betreft :
- Je komt echt nooit in de buurt van die 3.600 Euro, je hebt bijna 3 jaar geleden gewoon echt veel teveel betaald voor die auto.
- Neen, je kan geen onderdelen van de auto af laten halen. Zijn waarschijnlijk biedingen op het wrak gedaan door opkopers, die kopen de auto zoals hij er op dat moment bijstaat.
- Neen, je bent nooit verplicht om je auto te verkopen, jij hebt daarin altijd de eigen beslissing.
- “Economisch total loss met behoud van het voertuig” = Dagwaarde is 1.500 Euro, zeg opkoper geeft 400 Euro voor het wrak, dan krijg jij dus 1.100 Euro van de verzekering en mag je het wrak houden. ( deze optie is bijna nooit aan te raden overigens want moet je met een wrak als je hem zelf niet kan opknappen ).

Er is alleen sprake van frontschade?

Als de auto je lief is, auto niet krom is oid. en er alleen schroefdelen vervangen hoeven te worden.. zou je inderdaad kunnen overwegen de auto technisch op te knappen en de dagwaarde met behoud van voertuig uit te laten keren. Zoek een goed schadebedrijf op (niet de grotere 'ketens'), wellicht dat het bedrijf dat het onderhoud uitvoerde jou verder kan helpen?

Oorspronkelijke aanschafwaarde kan je natuurlijk nooit verwachten (op deze leeftijd). Er is altijd sprake van afschrijving.
(tenzij je een polis 'met behoud van nieuwwaarde' hebt afgesloten.. en dan zijn er nog 'addertjes'..)

In principe gaat het zo:

Expert bepaalt de dagwaarde. Nee, recent onderhoud en nieuwe banden maken de auto helaas niet meer waard voor de expert. Slecht onderhoud/banden zouden hem hooguit minder waard maken. Accessoires dan weer wel, dus ik hoop dat hij alle opties op de auto heeft meegenomen. Airco is bijvoorbeeld zeldzaam op dit type Civic en maakt de auto meer waard. Maar denk ook aan lichtmetalen velgen, mistlampen etc.

Vervolgens wordt gekeken of het reparatiebedrag te dicht in de buurt komt van de dagwaarde. Is dit niet het geval, dan wordt het reparatiebedrag naar jou of schadehersteller (dit bepaal jij altijd ZELF!) uitgekeerd.

Is het reparatiebedrag te hoog, dan wordt de auto aangeboden aan opkopers die biedingen doen. Het hoogste bod bepaalt de zogenaamde restwaarde van de auto in huidige staat.

De verzekeraar keert het volgende bedrag uit: dagwaarde min restwaarde. In simpele bedragen: Stel de dagwaarde wordt vastgesteld op €2000,-. De opkoper biedt €800,- voor de Civic in huidige staat. Dan keert de verzekeraar €1200,- uit.

Of je vervolgens de auto verkoopt aan de opbieder, repareert of ermee doorrijdt zal de verzekering van tegenpartij een worst zijn. De keus is aan jou als eigenaar. In geval van verkoop mogen alleen persoonlijke eigendommen uit de auto worden gehaald, geen zaken die bij de auto horen zoals velgen omwisselen naar goedkopere exemplaren. Ik weet niet zeker wat de regels zijn omtrent aftermarket radio's en speakers.

Ter aanvulling: Als de enige schade de voorbumper is (let hierbij ook op de bumperbalk achter de bumper!) dan is het zeker te overwegen de auto te houden. Repareren kan goedkoop door tweedehands onderdelen. Met een beetje geluk biedt een sloperij een voorbumper in dezelfde kleur en ben je vrij snel klaar. Het bepaalde reparatiebedrag wordt indien mogelijk namelijk altijd gebaseerd op nieuwe onderdelen, spuitwerk en een vastgesteld aantal uren werk per deel van de auto.

Is er meer schade aan het chassis, dan is er afstand van doen wellicht verstandiger.

Tsja, het gaat met schade-uitkeringen inderdaad zoals hierboven beschreven.
Als er vooraf een geldig taxatierapport is opgemaakt waarin de werkelijke waarde van deze auto is vastgelegd (net als een oldtimer taxatierapport, is 3 jaar geldig) dan wordt daar van uit gegaan als dagwaarde voor de berekening, is deze er niet dan wordt er gewoon uitgegaan van de dagwaarde vastgesteld door een schadetaxateur.

Als de schade inderdaad zo simpel is als jij schrijft zou je het beste de auto kunnen houden en proberen deze zo goedkoop mogelijk met gebruikte delen te repareren.
Als de dagwaarde wordt uitgekeerd en de auto gaat naar een handelaar hou je maar weinig geld over.
Als de auto naar een handelaar gaat mag je er niets meer afhalen.
Een andere optie zou nog kunnen zijn de auto zelf houden en proberen te verkopen voor meer als de handelaar van de verzekering biedt, dan mag je zelf nog wel de goede delen (bijv. de nieuwe radio) er af halen.

Terug
Bovenaan