Onderhoud Rio

Stephan 5965871

Net ingestapt
Mijn Kia Rio loopt uit zijn garantieperiode.
Ik wil graag kijken of ik simpele onderhoudswerkzaamheden aan mijn Kia Rio (2014) zelf kan uitvoeren.

Zoals bijvoorbeeld het vervangen van de Olie, filters etc.
In hoeverre loont dit ? en wat zouden jullie adviseren qua gebruik een potkrik of een garage krik icm Assteunen? Of zit hier in de praktijk weinig verschil in ?

Tevens lees ik dat het op de meeste plekken niet toegestaan is op straat onderhoud te plegen.

Alvast dank!

Mvg,

Stephan

Er zijn van die doe-het-zelfgarages. Dan kan je gewoon op de brug, olie daar laten, iemand iets vragen, gereedschap huren, etc.

Je kan ook van die minibruggen/oprijblokken kopen.

Zou dat werken van die oprij blokken? Aangezien mijn carterplug(olieplug) aan de voorkant zit. Bij de meeste weest deze naar de achterkant. Bij het liften loopt niet alle olie eruit. met een krik kan ik makkelijker de auto weer plat zetten denk ik.
t1snz7mzj4bkf.jpg

Het is leuk om te doen, maar je bespaart er niet heel veel mee en het is toch best wat gedoe als je niet de goede faciliteiten hebt.

Stephan 5965871 zei:
Zou dat werken van die oprij blokken? Aangezien mijn carterplug(olieplug) aan de voorkant zit. Bij de meeste weest deze naar de achterkant. Bij het liften loopt niet alle olie eruit. met een krik kan ik makkelijker de auto weer plat zetten denk ik.
t1snz7mzj4bkf.jpg

Dan zet je hem achteruit op blokken of aan de andere kan opkrikken of op een stoeprand zetten.

Stephan 5965871 zei:
Tevens lees ik dat het op de meeste plekken niet toegestaan is op straat onderhoud te plegen.

Als je geen geschikte ruimte hebt om zelf het onderhoud doet lijkt dit me het grootste probleem. Je kunt natuurlijk iets onder de auto zetten zodat alle olie netjes wordt opgevangen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en als de inhoud van je motor op straat terecht komt heb je een groot probleem.

Neem het nog even in afweging lijkt me opzicht leuk het zelf te doen. Extra grote bak eronder moet het geen probleem zijn. Dank voor de info en tips zover.

Even voor de zekerheid, ALTIJD 2 assteunen gebruiken als je er onder gaat, onder elk krikpunt 1. Als de krik gaat heb je een auto op je hoofd liggen. En de handrem er op.
Ik zou gewoon een garagekrik gebruiken, veel stabieler. Potkrik is goed voor achterin de auto oid, niet om echt te gebruiken. Met een garagekrik ga ik er ook nog wel (even) onder liggen als het moet, met een potkrik absoluut niet. Goede duw (of trekken aan een bout) en de auto staat op de grond.

Om de auto echt netjes recht te zetten kan je ook 4 assteunen gebruiken. Of inderdaad een stoeprand oid.

Veel zal je er denk ik niet mee besparen nee, het kost ook niet veel tijd. Keer informeren wat een beurt kost, en dan een keer de onderdelen er naast zetten.

Plus dat een dealer tijdens onderhoud softwareupdates kan doen en technische veranderingen vanuit de fabriek doorvoert (Daar waar geen recall is) Daarnaast krijg je vaak een mobiliteitsgarantie voor een jaar erbij.

Dat laatste klopt inderdaad. Voor de garantie vind ik het belangrijk deze bij de dealer te brengen. Echter zodra dit wegvalt is de meerwaarde van een dealer ook weg voor mij, maar dat is persoonlijk. Ga binnenkort eens langs de garage om te bespreken wat evt meerwaarde is. Altijd goed om wat meer kennis aan je voertuig op te doen.

Stephan 5965871 zei:
Wat zijn goede assteunen voor normaal gebruik. Gewoon van die inklapbare of 1 met rubberen pads bovenop?
Meerdere varianten gezien.

https://www.conrad.nl/p/vigor-bok-3-t-werkhoogte-295-465-cm-805348?WT.mc_id=gshop&gclid=CjwKCAjwwab7BRBAEiwAapqpTMgOQasyf6naC7ZALrNrX2vLBONTxbhrm0IKoeJUxNujys6jYndcmBoChPAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&tid=10444794716_104442946035_pla-655478805532_pla-805348&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J Zou zoiets goed werken of kan ik beter normale steunen aanschaffen ?

Stephan 5965871 zei:
Wat zijn goede assteunen voor normaal gebruik. Gewoon van die inklapbare of 1 met rubberen pads bovenop?
Meerdere varianten gezien.

Maakt niet heel veel uit. Zorg wel dat je assteunen op een goede vlakke ondergrond ligt die het gewicht kan dragen. Assteunen houden helemaal nniet van zijlinkse bewegingen.

Let wel op dat je dit op een correcte locatie doet, anders heb je kans op een milieudelict bon. Die zijn best pittig.

'Hebben jullie nog tips m.b.t. het plaatsen van de assteunen ?
de garage krik die ik nu gebruik gaat maar 33 cm max . Dt is niet hoog genoeg om de assteun op zijn laagste stand (27 cm) ergens onder te bevestigen.

https://drive.google.com/file/d/14-4DUtzQkADDJGWl5xd-1w-5X9EVi-Da/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/14LA1quWMHIg-ppUVNQr_xGjHrGyGU3GP/view?usp=sharing

Ben ik nog niet helemaal tevreden over de rubber die ik in de fels(krik rand) plaats. Op het laatst (na +- 5 - 10 min begon alles een beetje te piepen en kraken..
Nog niet helemaal gerust en betrouwbaar.

Gr,
Stephan

Terug
Bovenaan