Onderhoud Ford Focus (2012) - Wanneer moet nou wat?

Flaker91

Net ingestapt
Goedemorgen,

Ik was in de veronderstelling dat er ergens een prachtige lijst zou zijn met een inschatting/advies van de vervangingstermijn van onderdelen van een Ford Focus (bouwjaar 2012). (Bijvoorbeeld het vervangen van de remschijven/blokken bij x km.)
Helaas heb ik deze nog niet kunnen vinden.
Bestaat er zo'n lijst?

Mijn vader had nl. gezien dat de remschijven mogelijk niet meer je-van-het zijn. (ingesleten randjes in de schijf achter)
Tevens hoor ik zelf wat geluiden (alsof er een schoen door de kofferbak vliegt) en voel ik de auto wat schokken als ik rem.
Dit gebeurt echter niet elke keer dat ik het rempedaal intrap.

Het genoemde geluid hoor ik echter ook als ik alleen het gas los laat, of juist veel gas geef.
Het geeft mij het idee dat er ergens achterin wat los ligt/losgeschoten is.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Het "probleem" is m.i. ontstaan nadat ik met een relatief harde klap van een veerpont het land op ben gereden.

Bij voorbaat dank.

Is er een manier om te zien of/wanneer ze op zijn?
Of kan/mag dit wachten tot de volgende APK/beurt?

opmeten

Remschijfdikte-meten-APK-300x225.jpg

maar als je en probleem hebt met de remmerij zou ik gewoon een garage opzoeken, ik zou er geen half jaar mee rond willen rijden.

Ah, da's makkelijk! Vanavond/morgen maar eens kijken.
De auto remt nog wel goed (en hard als ik het pedaal wat steviger intrap).
Ik kijk het nog even aan, anders gaat ie maandag naar de garage.

Remmen zijn eigenlijk een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen van de auto.
Als je remmen niet in orde zijn breng je zowel jezelf als een ander in gevaar.

Ik zou trouwens ook je ophanging nakijken ivm met de extra geluiden.
Dit kan ook te maken hebben met de remmen zelf (bijvoorbeeld een rem die te hard aangrijpt waardoor de abs in die hoek begint te werken tijdens het remmen)

Oftewel, liever niet mee doorrijden.

Leren ze je dat soort "technische" dingen niet meer tijdens de rijlessen?

Hoe kun je trouwens verzinnen dat je door zou kunnen rijden tot een volgende APK als je remmen tussentijds op (lijken te) zijn

Als je geen verstand hebt van auto's en je denkt dat er iets niet in orde is ga je even langs de garage (of een bevriende beun het is maar net wat je wil)

Sommige auto's rijden bijna dagelijks honderden kilometers zonder ook maar een tikje op de remmen. Die slijtage kan je niet vergelijken met iemand die 20 keer in de week in de spits over de stadsring sprintjes trekt tijdens ritjes van 8 km.

Laat het nakijken, als het niets is ben je een paar tientjes kwijt, als het wel iets is kan het beter nu herstelt worden dan later (als het erger en duurder wordt). Misschien is er echt iets afgebroken, zo klinkt het wel, en ook dat is gevaarlijk als je een keer flink moet sturen.

Lycan Capri zei:
Leren ze je dat soort "technische" dingen niet meer tijdens de rijlessen?

Je moet alleen weten waar de vuldoppen van alle vloeistoffen zitten en daar wordt zeer zelden naar gevraagd op examen. En met theorie krijg je er meestal geen vraag over.
Voor de rest word er eigenlijk niks meer qua autotechnische kennis bijgebracht tijdens rijles.

Zolang mensen denken dat apk en beurten alle onderhoud dekken hebben garages genoeg uit te leggen en kunnen ze er goed aan verdienen.

Mijn instructeur heeft me in 2004 nog wel wat "nuttige technische" dingen proberen bij te brengen.

Maar tja, wat VORQ zegt, slijtage van remmen ligt aan je eigen gedrag. De rest van de intervallen staat in het boekje van de wagen (dacht ik tenminste:) ik ben zo'n iemand die nooit handleidingen leest)

Hoe simpel wil je het hebben :confused:
Ga naar de garage en laat de boel nakijken, zeker op zoiets als Remerij moet je niet besparen.

Mogelijk is mijn vraag verkeerd begrepen/geinterpreteerd:
De lijst "Wanneer komt wat eraan" is voormij des te meer om preventief eea. uit te laten voeren. Als ie er toch staat en ik vervangend vervoer heb, kan ik beter meer in een keer laten doen. Kan de auto er weer goed tegenaan en scheelt mij mogelijk een keer vervangend vervoer.

De vraag over de geluiden was voor mij meer om een idee te krijgen waar het zou kunnen zitten (dat is aardig gelukt, dank daarvoor).
Zaterdag ga ik naar de garage, daar kijken ze voor een eerste indicatie.
Daar kunnen ze me vertellen of er wat mis is.
Indien dit het geval is, gaat ie wss. dinsdag ter reparatie.

Lycan Capri zei:
Mijn instructeur heeft me in 2004 nog wel wat "nuttige technische" dingen proberen bij te brengen.

Maar tja, wat VORQ zegt, slijtage van remmen ligt aan je eigen gedrag. De rest van de intervallen staat in het boekje van de wagen (dacht ik tenminste:) ik ben zo'n iemand die nooit handleidingen leest)

Technische dingen niet, behalve het vervangen van lekker banden (OEPS!).
Ik lees de boekjes idd. ook maar zelden, maar dat is inderdaad wel een goeie!

Nico, da's een goeie:
"De diesels hebben soms ook dringend behoefte aan een nieuw roetfilter. Het is vaak voorgekomen dat een Ford diesel er rond de 120.000 kilometer ermee ophoudt."
Mijne staat op 126k, eens even vragen over het hoe-en-wat.

Hoe zie je dat preventief zelf? Want om nu enorme kosten te gaan maken om preventief eea te gaan vervangen lijkt mij ook weer wat overdreven.
Vele slijtagedelen kondigen zichzelf wel aan met de tijd. Je merkt dat je auto minder remt, je merkt dat je schokbrekers op raken (goed niet iedereen kennelijk), je merkt dat je koppeling anders gaat aanvoelen, je merkt dat je auto anders gaat sturen en zo zijn er meer dingen die je gaandeweg echt wel kunt opmerken. Als je tenminste iets geeft om je auto. Veel van deze genoemde zaken sta je ook niet direct mee aan de kant en kan je dus prima een afspraak voor plannen als je merkt dat ze minder beginnen te worden.
Voor andere zaken staan er eigenlijk gewoon termijnen, denk dan aan oliewissel (motor en/of bak), of beter vloeistoffen in het algemeen, onderhoud aan dingen als airco, filters etc.. En zaken als remmen of banden komen pas aan bod als ze onder een bepaalde waarde komen. Iets dat je of zelf kunt checken, of met onderhoud extra aandacht aan geeft. Als je rijstijl doorgaans gelijk is, kan je aan de hand daarvan ook wel een inschatting maken hoe ver je daar nog mee komt.

Carfanatic zei:
(Bijvoorbeeld het vervangen van de remschijven/blokken bij x km.)

die vervang je gewoon wanneer ze op zijn, staat geen vaste termijn voor.

+1
Rijstijl en het soort traject dat je doet zijn de determinanten qua slijtage aan remmen.

Mijn 3-serie uit 2013 geeft bij 90K km aan dat de remblokken nog 50K km verder kunnen, niks van braam te merken aan de schijven. De auto in kwestie heeft dan ook een luizenleven qua traject.

Echter, als je er geen vertrouwen in hebt zou ik een diagnose laten stellen zoals door andere forummers gezegd. Kost de wereld niet en dan kan je nog zien wat wijsheid is (y)

Paulus0013 zei:
Je merkt dat je auto minder remt, je merkt dat je schokbrekers op raken (goed niet iedereen kennelijk), je merkt dat je koppeling anders gaat aanvoelen, je merkt dat je auto anders gaat sturen en zo zijn er meer dingen die je gaandeweg echt wel kunt opmerken.

Eh... moet jij eens op amt facebook gaan kijken wat er regelmatig aan "ik hoorde een geluidje" klanten langskomt waarbij ze al door de halve remschijf zijn getrapt en "niks gemerkt hebben" ...
En nee dat zijn geen incidentele zaken. mensen horen en merken te weinig aan auto's Autotechnische kennis is tegenwoordig 0,0 bij de gemiddelde autorijder (en een band vervangen leren ze je echt niet meer bij rijles. je mag blij zijn als je een keer leert tanken) Dus je kunt echt niet verwachten dat iemand het merkt. Tegenwoordig heb je mensen die schrikken van een bandenspanningslampje en zijn bang om verder te rijden terwijl de ander met knipperende lampjes vrolijk verder doorrijdt tot de auto er ineens mee stopt. "oh betekend zo'n lampje dat je moet stoppen? Dacht dat naar de garage/naar huis rijden nog wel makkelijk zou kunnen"

En bij veel zaken is het ook nog zo (zeker slijtagedelen) dat ze gaandeweg minder en minder worden, waardoor je er aan gewend raakt, ookal is het niet geheel in orde. Zelfs voor iemand die wel goeie kennis heeft van autotechniek is dat nog zo.

Preventief is bij veel zaken geen slecht idee. Sterker nog, ik zou op bepaalde onderdelen die als slijtagedelen gezien worden en dus alleen vervangen hoeven te worden als ze versleten zijn, wel een vervangingstermijn zetten.
Bijvoorbeeld 1x per 15.000km een controle op de dikte van de remblokken (kleine beurt, moet dat eigenlijk toch al gebeuren) indien minder dan een x aantal mm gewoon vervangen. Ookal zou de gemiddelde rijder er nog 10k mee kunnen doen. De ene doet er nog 20k mee, en de andere heeft ze na 2k al doorgetrapt.

Vroeger was er inderdaad vrijwel altijd een prachtige lijst: bij deze kilometerstand of leeftijd olie, koelvloeistof, luchtfilter, brandstoffilter, etc. Die lijst is er nog wel, maar wordt eigenlijk niet meer openlijk gepubliceerd. Veel is tegenwoordig ook afhankelijk van de omstandigheden.

Toch nog wel iets gevonden:
https://www.sutherland.nl/sutherland/download/common/ford-onderhoud-adviesprijskaart-2016-a.pdf
https://www.autohaagzeeuw.nl/content/uploads/2016/02/onderhoudsschema_focus_cmax.pdf
https://www.etis.ford.com/fordservice/serviceScheduleForm.do

Pobresh zei:
Paulus0013 zei:
Je merkt dat je auto minder remt, je merkt dat je schokbrekers op raken (goed niet iedereen kennelijk), je merkt dat je koppeling anders gaat aanvoelen, je merkt dat je auto anders gaat sturen en zo zijn er meer dingen die je gaandeweg echt wel kunt opmerken.

Eh... moet jij eens op amt facebook gaan kijken wat er regelmatig aan "ik hoorde een geluidje" klanten langskomt waarbij ze al door de halve remschijf zijn getrapt en "niks gemerkt hebben" ...

r/Justrolledintotheshop/ is ook zo'n aanrader (y)

"Het probleem is m.i. ontstaan nadat ik met een relatief harde klap van een veerpont het land op ben gereden...."

Denk dat met deze rijwijze het verstandiger is bij een goede garage aan te kloppen en daar om deskundig advies te vragen!!
Met zulke vakkennis als "mijn vader vindt..." kom je alleen maar van de regen in de drup.

Om nog even terug te koppelen:
Zaterdag bij de garage geweest en auto op de brug gehad (gelijk zelf meegekeken).
Conclusies:
- Er zat een kabeltje niet meer vastgeklikt aan de achterkant v.d. auto. Niet heel spannend, maar apart dat ie los zat.
- Remmen waren nog ruim voldoende en mooi glad gaan slijten. (De groeven waren minimaal en normaal.)
- Onderkant had geen schade. Er was nergens iets van een schraap/klap te zien.

De monteur stelde dat het wel vaker voorkwam dat er bvb. een steentje bovenop een afdekkap van de "bodemplaat" aan de achterkant kan gaan liggen.
Dat sloot hij bij mij dus ook niet uit.

Hij zag verder geen onderdelen die evt. binnenkort aan vervanging toe waren.
Volgens mij kan ik gewoon weer door tot de volgende beurt.

Ford Etis

Ford heeft hier een handige site voor, kenteken of chassisnummer invoeren en onderhoudsgegevens zijn zichtbaar. Ook zijn er nog meer dingen te vinden zoals de uitrusting van de auto.

zeskant zei:
Ford Etis

Ford heeft hier een handige site voor, kenteken of chassisnummer invoeren en onderhoudsgegevens zijn zichtbaar. Ook zijn er nog meer dingen te vinden zoals de uitrusting van de auto.

:( 2 van mijn Fords kent het systeem niet ;)

Dat klopt :) '80 en '85. Het valt me mee dat de '92-er erin staat

Maat het onderhoud aan mijn Ford's(en Opel en Honda) lukken gelukkig ook zonder de dealer / garage

Terug
Bovenaan