Onderhoud en 'kleine' problemen

Iemand 8081001

Wegverkenner
Goedenavond,

Ik heb er een auto bij naast de Opel, namelijk een Tucson uit 2019 met een 1.6 GDI motor. Fijne auto helemaal tevreden maar ik heb een paar kleine punten waar de ervaren autoliefhebbers/sleutelaar mij misschien mee zou kunnen helpen.

De garage waar ik normaal mijn onderhoud liet uitvoeren is ermee gestopt, ik zoek een fijn betrouwbaar adres die geen kw*kf*t praktijken uithaalt (nare ervaring mee gehad).

Problemen:

* Motor stottert soms (50/60%) bij het optrekken als ik koppeling op laat komen. Warm koud maakt niets uit. Als ik mijn voet meteen van koppeling af haal stopt het stotteren, kan koppeling dus niet (altijd) rustig op laten komen. Bougies vervangen door iridium bougies op aanraden van een bekende.

* Motorstoring lamp, laten uitlezen: exhaust gas temperature sensor circuit high bank 1 sensor 1 (P0546:00). Merk niets aan de auto verder.

* De auto trekt op de snelweg naar rechts, is uitgelijnd maar blijft dit aanhouden. (Heb er pas nieuwe banden op, met oude banden was dit probleem er ook).

* Remblokken en remschijven vervangen voor en achter, remmen piepen en wil gewoon alles vervangen. Via autodoc etc. kan ik alles bestellen maar geen adres kunnen vinden die dit erop kan zetten omgeving Amsterdam/Almere (werk/woon).

* Idem met oliebeurt, heb castrol olie en nieuwe oliefilter en wil dit graag ergens laten doen icm een flush misch (voor het stotteren?). Iemand enig idee waar dit kan?

Auto heeft alleen in de stad gereden hiervoor (60.000 km). Zelf heb ik ondertussen al 30.000 km + (80% snelweg) gereden en het lijkt erop dat de motor rustiger loopt en vloeiender. Daarom wil ik ook een oliebeurt laten uitvoeren (het is ook tijd voor een beurt natuurlijk).

Hoop dat iemand mij kan helpen, bedankt voor het meedenken alvast!

Gr,

DoH

Laatst bewerkt:
Kwikfit en slechte ervaringen. Zo komen veel mensen richting dit forum ;)

Maar er is toch vast wel een betrouwbare garage te vinden in het gebied wat je zoekt? Persoonlijk ben ik daar niet bekend.
Als je zelf onderdelen gaat inkopen ga je toch al snel vastzitten aan een beunhaas/mannetje die het naast zn normale uren doet. Daar zijn diverse platformen zoals marktplaats, werkspot en facebook marketplace voor. Er zijn hier wel forummers die wel eens anderen helpen. Ik weet alleen niet of die in jou zoekgebied zitten.

Overigens die foutcode, das misschien juist de reden /een hint naar de reden van het stotteren.
Dat betekend dat de uitlaatgassen voor de katalysator te heet worden (tenzij de sensor kapot is natuurlijk). Een verstopte katalysator of een verkeerd mengsel kan dat soort foutcodes veroorzaken. En dat kan ook voor stotteren zorgen. Bijvoorbeeld door een te rijk mengsel (dat hoeft op zichzelf geen foutcode te genereren)

Laatst bewerkt:
Zoek een garage die al lange tijd in of bij een dorp zit. Als het er een beetje netjes uitziet en vriendelijk overkomt dan ben je al een heel eind. Even langsrijden, kijken hoe ze reageren op een vraag, vragen wanneer ze tijd hebben etc.
Zelf onderdelen meenemen maakt hun marge wel erg krap, misschien gaan ze erin mee.

Je kan ook een doe-het-zelf garage overwegen. Dan doe je die olie en remmen gewoon zelf, vaak is er iemand die even kan meekijken of je werk kan controleren.

Betrouwbare garage vinden is best lastig merk ik. Marktplaats begin ik liever niet aan, voelt niet zo betrouwbaar en kunnen snel verdwijnen haha. Werkspot nooit gekeken, even kijken wat daar mogelijk is.

In principe hoef ik de onderdelen zelf niet aan te schaffen, vorige garage raadde dat altijd zelf aan vandaar. Olie en filter heb ik al de rest wil ik best via garage doen. Maar tarieven zijn zo uiteenlopend dat ik niet meer weet wat normaal is.

Tarieven van webshops zijn altijd vele malen lager dan een garage kan rekenen. Die hebben inkoopprijzen die hoger liggen omdat het spul direct op voorraad ligt bij hun leveranciers (dag erna of soms dezelfde dag geleverd, en dan nachtleveringen zodat ze gelijk verder kunnen in de ochtend) en ze moeten van de belastingdienst een gemiddeld winstpercentage + btw overheen plakken. Dus dat is altijd duurder dan de webshops.

De meeste garages laten het niet toe om onderdelen zelf aan te leveren. Om uiteenlopende redenen zoals wat Vorq zegt de marges, maar ook dat ze niet garant kunnen staan voor wat er geleverd is en klanten dat soms wel verwachten.

Je kunt eens op mijngarage.nl of garagevergelijker.nl kijken.
Alleen hou er rekening mee dat de prijsopgaves daar lang niet altijd kloppen. Diverse garages die er op staan willen niet voor die tarieven werken. Maar je kunt wel kijken wat er in je buurt qua garages zit.
Je kunt altijd garagebedrijven opzoeken met je favoriete zoekmachine en genoeg waar reviews van te vinden zijn om een beeld te krijgen van hoe de garage is qua service en betrouwbaarheid.

Tja, autodoc is een prima adres naar mijn mening als je zelf het werk kan doen.
Als garagehouder zou ik echt mijn neus ophalen voor iemand die zelf met stukken langs komt lopen. Werk genoeg voor garages, ik gun ze dan ook graag hun marge voor de klussen die ik zelf niet kan of wil doen.

Bij mijn vorige auto was er een garantie ingreep waarover je kon discuteren, ik heb de garage het kleine onderhoud + nieuwe ruitenwissers (waren duur) gegund terwijl dat dingen zijn die ik normaal zelf doe, omdat de auto er toch stond. Leven en laten leven.

Zoals aangegeven, mijn oude garage zei dat ik onderdelen zelf kon meenemen. Geen idee waarom die dat zo wilde maar ik gun garages ook gewoon hun marges natuurlijk. Het is dan ook geen probleem als het via de garage moet. Topic is zeker niet bedoeld om te discussiëren wat ik zelf wel of niet zou kunnen/mogen meenemen...

Sorry, ik bedoelde het niet negatief hoor. En een garage die meedenkt met en in het belang van de klant is al niet makkelijk te vinden dus kan je beter in ere houden ;)

Sorry, ik bedoelde het niet negatief hoor. En een garage die meedenkt met en in het belang van de klant is al niet makkelijk te vinden dus kan je beter in ere houden ;)
Ik dacht meer dat ik juist verkeerd begrepen werd vandaar die reactie. Was niet negatief opgevat.

Ja, mijn oude garage die er dus mee gestopt is vanwege emigratie was echt een topper. Kwam er ook al 12 jaar. Alleen elke keer naar Spanje rijden... Was het maar zo een feest haha.

Een keer laten repareren bij de Hyundai Dealer? Die hebben vaak ervaring met "gangbare" storingen. Hun uitleesapparatuur gaat vaak verder dan de standaard Bosch apparatuur. Ben je misschien wel wat meer geld kwijt, maar krijg je ook meer kundigheid en expertise dan bij een universele garage die voor de 2e keer in hun bestaan een Tuscon zien.

Tja, autodoc is een prima adres naar mijn mening als je zelf het werk kan doen.
Als garagehouder zou ik echt mijn neus ophalen voor iemand die zelf met stukken langs komt lopen. Werk genoeg voor garages, ik gun ze dan ook graag hun marge voor de klussen die ik zelf niet kan of wil doen.

Bij mijn vorige auto was er een garantie ingreep waarover je kon discuteren, ik heb de garage het kleine onderhoud + nieuwe ruitenwissers (waren duur) gegund terwijl dat dingen zijn die ik normaal zelf doe, omdat de auto er toch stond. Leven en laten leven.
Ik denk dat het nog geeneens de marge is waarom garages daar niet van houden. Als een onderdeel niet goed blijkt te zijn kunnen er problemen ontstaan waar de garage op wordt aangesproken, of de garage keurt het voor montage af, en dan is de klant ook weer boos. Zeker in deze tijdens waar iedere scheet die dwars zit direct op klachtensites met naam en toenaam wordt gedumpt zou ik daar als garagebedrijf ook voor passen.

Heb geen idee of je ver van de Duitse of Nederlandse grens woont, om daar eens te kijken voor een dealer.
15 januari pas tijd, betekend dat je 2 maanden wachten moet.
Het is triest gesteld in de autobranche, gisteren vertelde mijn vriendin dat ze op zoek moet naar een nieuwe garage, de huidige gragehouder stopt en moet 3000 klanten afzeggen.

Ik denk dat het nog geeneens de marge is waarom garages daar niet van houden. Als een onderdeel niet goed blijkt te zijn kunnen er problemen ontstaan waar de garage op wordt aangesproken, of de garage keurt het voor montage af, en dan is de klant ook weer boos. Zeker in deze tijdens waar iedere scheet die dwars zit direct op klachtensites met naam en toenaam wordt gedumpt zou ik daar als garagebedrijf ook voor passen.
Ja snap ik helemaal, ook waar het probleem ligt als er iets fout gaat; onderdeel of montage is dan heel lastig te bepalen lijkt mij.

Heb geen idee of je ver van de Duitse of Nederlandse grens woont, om daar eens te kijken voor een dealer.
15 januari pas tijd, betekend dat je 2 maanden wachten moet.
Het is triest gesteld in de autobranche, gisteren vertelde mijn vriendin dat ze op zoek moet naar een nieuwe garage, de huidige gragehouder stopt en moet 3000 klanten afzeggen.
Helaas niet echt in de buurt, anders inderdaad ook een optie. Bedankt voor het meedenken!

3000 klanten wow, succes voor de concullega's.. die zijn er denk ik (of niet) heel blij mee..

Het is overal druk in de garagewereld. De afgelopen jaren zijn er diverse bedrijven gestopt vanwege pensioen en er is overal personeelstekort. Ook is het aandeel gebruikte autos groter geworden.
Dus veel werk, en helaas ook nog een hoop cowboys die er een potje van maken.
Wachttijden van 4-8 weken zijn een beetje de standaard aan het worden en plek voor een klant tussendoor is er niet meer.
Maar je ziet het overal, niet alleen in de techniek, dat er steeds meer vraag is maar het aanbod steeds kleiner.

Al gekeken op de vergelijkingssites die ik noemde?

Het is overal druk in de garagewereld. De afgelopen jaren zijn er diverse bedrijven gestopt vanwege pensioen en er is overal personeelstekort. Ook is het aandeel gebruikte autos groter geworden.
Dus veel werk, en helaas ook nog een hoop cowboys die er een potje van maken.
Wachttijden van 4-8 weken zijn een beetje de standaard aan het worden en plek voor een klant tussendoor is er niet meer.
Maar je ziet het overal, niet alleen in de techniek, dat er steeds meer vraag is maar het aanbod steeds kleiner.

Al gekeken op de vergelijkingssites die ik noemde?
Heb gekeken, nog geen reactie gekregen. Enkel van 1 die voor alleen het wisselen van olie en filter (welke ik al heb) een bedrag van. €250,- wilde. Vond dat toch wel een fors bedrag dus ik kijk even verder.

Kleine beurt of oliewissel is tegenwoordig al snel 250-300 euro. Weliswaar inc materialen.

De arbeidsprijzen zijn enorm gestegen en dat merk je...

Terug
Bovenaan