Nobody in Particular
Net ingestapt
Je kunt wel 135.000 km met de zelfde olie doen. In een Audi TT.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zadelsnuiver zei:Hè TS, we hebben je nodig in het nieuwe Tesla topic! (Nieuw dodelijk ongeval Tesla in Nederland in het verkeer forum)
Nico GTR zei:Wat denken we van al die gigantische dieselgeneratoren en dieselmotoren die in schepen staan te stampen? Zelfde verhaal voordat we een liter of 100 aan olie weggooien en verversen kijkt men naar de zuurgraad. Zuurgraad goed in orde. Nieuw filter en klaar!
Probresh zei:AKA niet wat er op het plaatje van de TS te zien is dus...
Bovendien, als ik er echt van overtuigd was zou ik de olie van mijn Clio er ook gewoon in laten zitten. Die gaat er in Februari toch echt uit, na 1 jaar en (ik denk) 14.000 km winking smiley dus daar zit het nog strakker.
zoefff zei:Goedemorgen
Interessant, mij valt namelijk het volgende op:
Bij mijn conventionele gebruikte motoren waarbij ik automatisch veel hogere toerentallen maakte kreeg die automatisch tijdens de jaarlijkse beurt nieuwe olie en bijbehorende filters.
Bij mijn huidige turbo motoren zit een z.g. olie indicator die aangeeft wat de kwaliteit van de olie is in procenten, bij een gelijk houdend gebruik aantal kilometers haalt deze het niet en moet dus eerder vervangen worden terwijl ik veel minder toeren maak!
Hoe zit het nou?
Groet,
Pietzoveel zei:@ Zoeff: Bij een turbomotor wordt de turbo gekoeld met de motorolie en hierdoor wordt de motorolie (lokaal) heel erg heet. Dit versnelt het verouderingsproces. Mindere kwaliteit olie kan zelfs verbranden en residu achterlaten in het blok.
zoefff zei:Vreemd dat daar door de verkopende dealers geen extra informatie/aandacht wordt verstrekt/besteed tijdens het afleveren van de auto.
Volgens mij zou mijn V40 dan allang overleden zijn. Altijd startstop. De motor gaat niet uit als hij heel warm is. Ik neem aan dat fabrikanten dat wel zo geconstrueerd hebben dat het heel blijft.Pietzoveel zei:Belangrijk voor een hete turbo is het rustig laten afkoelen de laatste kilometers en een minuutje stationair laten draaien alvorens de motor uit te zetten. En nooit een eventueel aanwezig start-stop systeem ingeschakeld hebben. (Kom je leuk blazend van de snelweg, sta je voor het stoplicht, floep motor uit, weg smering, weg koeling.....)
Pietzoveel zei:Je weet pas achteraf of alles goed gegaan is met de smering en koeling van de turbo...... Je hoort en leest nogal eens wisselende levensduur van die dingen.
Pietzoveel zei:Bij een turbo is het afkoelen belangrijker, het blok (koppakking, cilinders) heeft meer te lijden onder koud "volgas" rijden..
Pietzoveel zei:De lagers hebben wel smering, maar de turbo draait door de weerstand van de dikke olie iets minder snel (normaliter 200.000 rpm bij vollast)
Pietzoveel zei:https://www.turbochargers.nl/turbo-weetjes.html
leuke weetjes
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren.
Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd. Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait mag u dit vergelijken met een motor die 4 minuten zonder olie draait.
Pietzoveel zei:Als je een turbo van binnen bekijkt, de schoepenwielen, kan je een behoorlijke speling voelen.
Pietzoveel zei:Als je een turbo van binnen bekijkt, de schoepenwielen, kan je een behoorlijke speling voelen. Het asje "hangt" in de keerringen. de olie heeft relatief weinig weerstand om dit asje te bereiken. Dit is anders bij de glijlagers in het blok. Door de minieme speling dient de olie er echt doorheen geperst te worden. De juiste viscositeit bij koude motor is voor die glijlagers zeer belangrijk. Vandaar dat men dunnere olies gaat gebruiken (0W-XX) Dunne olie heeft het voordeel dat het makkelijker, dus sneller, door zeer nauwe openingen geperst kan worden als de olie koud is, Bij een Turbo is de olieaanvoer meer gebaseerd op een enorme plens onder relatief lagere druk. Na het starten zullen slechts weinig mensen binnen 4 secnden direct er stevig vandoor rijden en de turbo zonder smering zwaar belasten. Bij het uitzetten van een zeer hete motor en een (roodgloeiende) met 200.000 tpm ronddraaiende turbo valt de oliestroom voor koeling en smering gelijk weg. De olie die op dat moment in de turbo zit kan verbranden en slibt de leidingen dicht. Vandaar dat de olie voor turbomotoren aan hoge eisen moet voldoen. (de tijd nemen om de turbo rustig te laten afkoelen, een paar minuten, nemen we gewoon niet)
Pietzoveel zei:Een (nieuw) glijlager heeft een speling van 0.01mm, niet voelbaar, die van een turbo is voelbaar... aanmerkelijk meer dus