Olieverversen? Nergens voor nodig!

Een jaartje frikandellen bakken in hetzelfde frituurvet is ook geen probleem.
Of het ook verstandig is is weer wat anders.

Hè TS, we hebben je nodig in het nieuwe Tesla topic! (Nieuw dodelijk ongeval Tesla in Nederland in het verkeer forum)

Stoppen met roken, nergens voor nodig. Mijn grootvader...en dat soort blabla. Statistisch onbetrouwbare nonsens.

Vooral de 1.8 20VT is het funest niet jaarlijks de olie te verversen, de olie pomp verstopt vrij snel bij deze motor.
Ook is deze motor extra sludge gevoelig, mijn hemel hoe dom kun je zijn!!!!

Hohohoho! Voor we allemaal over de zeik gaan over wel of niet olie verversen. Er zit een kern van waarheid in.

Let wel, wat hierbij dus van groot belang is is de brandstof, de verbrandingstoestand, hoeveel olie verbrand etc etc.
Maar voordat we overgaan op vervanging kijk je naar de zuurgraad van de olie. Is deze binnen de waarde kun je het gewoon nog laten zitten.
Wat denken we van al die gigantische dieselgeneratoren en dieselmotoren die in schepen staan te stampen? Zelfde verhaal voordat we een liter of 100 aan olie weggooien en verversen kijkt men naar de zuurgraad. Zuurgraad goed in orde. Nieuw filter en klaar!

Hoe de zuurgraad word beinvloed bij motoren als de 1.8 20VT weet ik niet. Dat is iets wat je proefondervindelijk moet bekijken en uitvinden. Maar het is niet aan te raden om zolang door te rijden met dezelfde olie in dit specifieke blok.
Maar het is iets wat zeer zeker een dieper onderwerp is dan we nu aanstippen. ;) (y)

Nico GTR zei:
Wat denken we van al die gigantische dieselgeneratoren en dieselmotoren die in schepen staan te stampen? Zelfde verhaal voordat we een liter of 100 aan olie weggooien en verversen kijkt men naar de zuurgraad. Zuurgraad goed in orde. Nieuw filter en klaar!

Je hebt het hier wel over laagtoerige motoren... Enorm verschil met hoogtoerige zoals je in auto's kan vinden.

Daarbij wordt daar ook nog eens andere olie voor gebruikt.
Het ligt niet alleen aan de zuurtegraad maar ook de viscositeit en de werking van de dopes gaat in de loop der tijd gewoon achteruit. Daarbij filtert een oliefilter lang niet alle verontreinigingen eruit. (sterker nog, bepaalde dopes blijven juist in het filter achter uiteindelijk...)

Enne veel mensen kunnen hier een verkeerde indruk krijgen met zulke uitspraken. Hou t maar gewoon bij de voorgeschreven termijn...
AKA niet wat er op het plaatje van de TS te zien is dus...

Probresh zei:
AKA niet wat er op het plaatje van de TS te zien is dus...

Dat is een ding wat zeker is!

Maar ik zeg niet dat je t moet doen, ik zeg alleen dat er meer in dit onderwerp zit dan enkel het houden aan de voorgeschreven termijn of dat het gevaarlijk en slecht is. Want dat is geen wet van meden en perzen.

Bovendien, als ik er echt van overtuigd was zou ik de olie van mijn Clio er ook gewoon in laten zitten. Die gaat er in Februari toch echt uit, na 1 jaar en (ik denk) 14.000 km ;) dus daar zit het nog strakker.

Bovendien, als ik er echt van overtuigd was zou ik de olie van mijn Clio er ook gewoon in laten zitten. Die gaat er in Februari toch echt uit, na 1 jaar en (ik denk) 14.000 km winking smiley dus daar zit het nog strakker.

:(

Dat dat ding nog gelopen heeft... Welk merk olie ik er in gooi, maakt me niet zo veel uit, maar ik vervang altijd heel trouw om de 15k, bij iedere auto die ik in onderhoud heb. Nokkenassen, carter, oliekanalen, alles ziet er nog als nieuw uit, ook bij de 3+ tonners. Verse olie doet veel.

ach ja, komt vaker zulke foto's en andere ongein langs bij https://www.reddit.com/r/justrolledintotheshop

Goedemorgen

Interessant, mij valt namelijk het volgende op:

Bij mijn conventionele gebruikte motoren waarbij ik automatisch veel hogere toerentallen maakte kreeg die automatisch tijdens de jaarlijkse beurt nieuwe olie en bijbehorende filters.

Bij mijn huidige turbo motoren zit een z.g. olie indicator die aangeeft wat de kwaliteit van de olie is in procenten, bij een gelijk houdend gebruik aantal kilometers haalt deze het niet en moet dus eerder vervangen worden terwijl ik veel minder toeren maak!

Hoe zit het nou?

Groet,

zoefff zei:
Goedemorgen

Interessant, mij valt namelijk het volgende op:

Bij mijn conventionele gebruikte motoren waarbij ik automatisch veel hogere toerentallen maakte kreeg die automatisch tijdens de jaarlijkse beurt nieuwe olie en bijbehorende filters.

Bij mijn huidige turbo motoren zit een z.g. olie indicator die aangeeft wat de kwaliteit van de olie is in procenten, bij een gelijk houdend gebruik aantal kilometers haalt deze het niet en moet dus eerder vervangen worden terwijl ik veel minder toeren maak!

Hoe zit het nou?

Groet,

Wat ik van de noodzaak van olie verversen begrepen heb is dat olie onder bepaalde omstandigheden langer mee kan. Hoe vaak is de olie opgewarmd (condensvocht), hoe heet is de olie geweest, hoe veel vuil en slijtageresten zitten in de olie; dat soort omstandigheden.

Scheepsdiesels zijn wat dat betreft niet vergelijkbaar. Die draaien dagen aan een stuk, de koeling is optimaal en de olie wordt beter gefilterd en ook nog eens gecontroleerd. Veel transportbedrijven laten de vrachtwagen olie onderzoeken door een laboratorium en verversen volgens het advies van dat laboratorium.

Voor de gewone man met een doorsnee personenauto is het veiliger gewoon volgens fabrieksvoorschrift te verversen. De fabrikanten hielden vroeger een kort interval aan (5000, zelfs 2000 km) maar de vraag van het publiek gaat naar "minder onderhoud".

Zo heeft mijn Seat eens in de 30.000 km verse olie nodig. Toch, als ik zelf die dertigduizend euro had moeten ophoesten (het is een huurauto) ging er dus iedere 10000 of 15000 km verse olie in.
Beter safe then sorry.

Ik weet van een olie-onderzoeker (prof) dat olie verversen echt noodzakelijk is. En als je dan hoort dat zo'n figuur ruim binnen schema ververst en bovendien extra schoon ververst; en je ziet dit soort foto's van een gestorven motorblok...
Laat mij dan maar voor een honderd euro extra geen risico lopen.

@ Zoeff: Bij een turbomotor wordt de turbo gekoeld met de motorolie en hierdoor wordt de motorolie (lokaal) heel erg heet. Dit versnelt het verouderingsproces. Mindere kwaliteit olie kan zelfs verbranden en residu achterlaten in het blok.

Pietzoveel zei:
@ Zoeff: Bij een turbomotor wordt de turbo gekoeld met de motorolie en hierdoor wordt de motorolie (lokaal) heel erg heet. Dit versnelt het verouderingsproces. Mindere kwaliteit olie kan zelfs verbranden en residu achterlaten in het blok.

Beste Pietzoveel

Dank voor je informatie, als ik het goed interpreteer dan is de olie kwaliteit van de hedendaagse turbo motoren belangrijker dan die voorheen voor de conventionele motoren waren.
Vreemd dat daar door de verkopende dealers geen extra informatie/aandacht wordt verstrekt/besteed tijdens het afleveren van de auto.

Hoeft niet, staat gewoon in je boekje welke (soort) olie je moet gebruiken en het is aan te raden om dat dan ook te doen.

zoefff zei:
Vreemd dat daar door de verkopende dealers geen extra informatie/aandacht wordt verstrekt/besteed tijdens het afleveren van de auto.

Zelfs al koop je een auto uit het duurste segment en full options...

Zodra je betaald hebt en weggereden bent kijken ze niet meer naar je om. En problemen... tja jij bent echt altijd de eerste die het heeft hoor!
Maar over olie -> kunt u vinden in het instructieboekje meneer/mevrouw...

Nee van dealers moet je niet te veel verwachten. Ik heb het trouwens niet enkel over 1 merk of merkgroep die zo met klanten omgaat.

De dikte (viscositeit) van de soort olie is wel van belang dat je dezelfde codering aan houdt als wat er wordt voorgeschreven, echter hoe zit dat met de diverse merken die je daarin hebt, moet je daar ook nog op letten of is dit net zoals met benzine dat waar je ook tankt het aan de eis moet voldoen om een bepaalde octaan gehalte te garanderen alvorens je dit mag verkopen?

Ik verneem graag jullie ervaringen en of raad:

Nee, er bestaan verschillende specificaties waar olie aan moet voldoen voor een merk of type.
Echter vaak is het zo dat die specificaties gelden voor meerdere merken en types olie. Andere zijn juist weer heel specifiek.
Ook dat is meestal in het instructieboekje en anders bij de dealer wel te vinden wat je moet hebben.

@Zoefff,
Mijn turbomotor wil graag 5W40 A3/B3/B4 volsynthetische olie (echte volsyntheet, niet de NL versies) en daar na max iedere 15kkm een verse 6ltr van. Verdere codes zijn er in dit geval niet. Heb je een VW bijv, dan heb je codes als 501.00, 504.00, 507.00 enz en ja, het is heel verstandig om je daaraan te houden. Die codes moeten dan ook op de verpakking staan van de oliefles.

Hoe is het met je abs>launchcontrol afgelopen eigenlijk?

R-W

Leuk dat je daarnaar vraagt.
De dealer en tuner kan het TC systeem niet aanpassen, zelf denk ik dat de hoeveelheid vermogen/trekkracht eigenlijk niet in verhouding staat tot de wegligging, ik was ook altijd de z.g. sport onderstel gewent wat prima aanvoelde maar met de huidige uitvoeringen nog niet leverbaar is!

De aanpassing die ik nu toepas is pas het gas erop zodra die al rolt dus niet meer ervoor zoals ik gewent was!

Daarbij krijgt het smering van vol synthetische benzinemotor olie 5W30 conforme wat op de olie dop staat.

Wel heel erg verwarrend allemaal, mijn vorige Astra H kreeg (volgens boekje) net als mijn huidige K dezelfde soort olie echter als ik via zoekfunctie naar Mobil olie soorten ga geeft die het advies 0W40 synthetisch! (voor mijn huidige uitvoering heeft het nog geen advies)

Belangrijk voor een hete turbo is het rustig laten afkoelen de laatste kilometers en een minuutje stationair laten draaien alvorens de motor uit te zetten. En nooit een eventueel aanwezig start-stop systeem ingeschakeld hebben. (Kom je leuk blazend van de snelweg, sta je voor het stoplicht, floep motor uit, weg smering, weg koeling.....)

Pietzoveel zei:
Belangrijk voor een hete turbo is het rustig laten afkoelen de laatste kilometers en een minuutje stationair laten draaien alvorens de motor uit te zetten. En nooit een eventueel aanwezig start-stop systeem ingeschakeld hebben. (Kom je leuk blazend van de snelweg, sta je voor het stoplicht, floep motor uit, weg smering, weg koeling.....)
Volgens mij zou mijn V40 dan allang overleden zijn. Altijd startstop. De motor gaat niet uit als hij heel warm is. Ik neem aan dat fabrikanten dat wel zo geconstrueerd hebben dat het heel blijft.

Nieuwe auto's met start/stop zijn idd geconstrueerd daarop, de koeling van de turbo dmv olie gaat gewoon door.
Oudere auto's daar integen absoluut niet, of er moet sprake zijn een turbo timer zijn die achteraf is geplaatst

Je weet pas achteraf of alles goed gegaan is met de smering en koeling van de turbo...... Je hoort en leest nogal eens wisselende levensduur van die dingen.

Pietzoveel zei:
Je weet pas achteraf of alles goed gegaan is met de smering en koeling van de turbo...... Je hoort en leest nogal eens wisselende levensduur van die dingen.

Heeft waarschijnlijk ook te maken met de rijstijl van de bestuurder. Rijdt deze de koude motor/turbo rustig warm met lage toerentallen
of wordt er vertrokken met het gaspedaal op de bodem ... :(

Bij een turbo is het afkoelen belangrijker, het blok (koppakking, cilinders) heeft meer te lijden onder koud "volgas" rijden.. Bij een koude motor heeft de turbo weliswaar koude olie, maar die smeert wel. Bij hete turbo loopt de olie gelijk weg of verbrandt en laat resten in de lagers achter.

Pietzoveel zei:
Bij een turbo is het afkoelen belangrijker, het blok (koppakking, cilinders) heeft meer te lijden onder koud "volgas" rijden..

Kan me voorstellen dat hoge toerentallen van de turbo in combinatie met de nog dikke koude olie ook niet erg bevorderlijk is
voor de levensduur van de lagers van de turbo ... :(

De lagers hebben wel smering, maar de turbo draait door de weerstand van de dikke olie iets minder snel (normaliter 200.000 rpm bij vollast)

Pietzoveel zei:
De lagers hebben wel smering, maar de turbo draait door de weerstand van de dikke olie iets minder snel (normaliter 200.000 rpm bij vollast)

Mij is altijd verteld dat zolang de motorolie niet op temperatuur is (dat duurt meestal langer dan het opwarmen van het koelwater)
je de motor niet zwaar moet belasten en hoge motortoerentallen zoveel mogelijk moet vermijden.
Zou niet weten waarom de turbo daar niet onder zou vallen.

Het rustig opwarmen heeft vooral te maken met de warmteontwikkeling in het motorblok en vooral als er verschillende materialen gebruikt zijn (Denk aan aluminium zuigers en een gietijzeren blok met daarop een lichtmetalen cilinderkop) De materialen hebben verschillende uitzettingscoëfficiënten en de massa van die delen hebben daardoor verschillende opwarmtijden. De olie wordt buiten smeermiddel ook als koelmiddel gebruikt en als de olie op temperatuur is kan je stellen dat alles op temperatuur is. De turbo hangt er een beetje aan geschroefd en heeft niet te veel massa tov de rest. Doordat de inlaatkant van een turbo koude lucht aan zuigt en aan de andere kant zeer hete uitlaatgassen er doorheen gaan is er bij het ontwerp van zo'n ding al rekening gehouden met de enorme temperatuursverschillen intern. De olie wordt in enorme hoeveelheden aangevoerd om het zgn turbo asje te koelen en te smeren. Door vervuiling van olie (te weinig verversen en o.a. verbranding met residu afzetting) slibben de oliekanalen dicht en krijgt de turbo minder koeling en smering. Een vicieuze cirkel.

Pietzoveel zei:
https://www.turbochargers.nl/turbo-weetjes.html

leuke weetjes

Het verhaal met het verschil in uitzetting van de diverse materialen tijdens het opwarmen is mij wel bekend. Het werkt trouwens ook
omgekeerd, je hoort sommige motoren nog "natikken" als ze na gedane zware arbeid ineens worden uitgezet ...

Wat betreft de olie ben ik nog niet helemaal overtuigd, de lagers in een turbo zijn naar mijn idee niet wezenlijk anders dan
de lagers in de motor zelf, beide zijn afhankelijk van voldoende olietoevoer met de juiste dikte.
Juist bij koude motor is de olie nog relatief dik en kan deze te smeren onderdelen moeilijker bereiken.

Uit het linkje wat je gaf deze quote:

Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren.

Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd. Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait mag u dit vergelijken met een motor die 4 minuten zonder olie draait.

Als je een turbo van binnen bekijkt, de schoepenwielen, kan je een behoorlijke speling voelen. Het asje "hangt" in de keerringen. de olie heeft relatief weinig weerstand om dit asje te bereiken. Dit is anders bij de glijlagers in het blok. Door de minieme speling dient de olie er echt doorheen geperst te worden. De juiste viscositeit bij koude motor is voor die glijlagers zeer belangrijk. Vandaar dat men dunnere olies gaat gebruiken (0W-XX) Dunne olie heeft het voordeel dat het makkelijker, dus sneller, door zeer nauwe openingen geperst kan worden als de olie koud is, Bij een Turbo is de olieaanvoer meer gebaseerd op een enorme plens onder relatief lagere druk. Na het starten zullen slechts weinig mensen binnen 4 secnden direct er stevig vandoor rijden en de turbo zonder smering zwaar belasten. Bij het uitzetten van een zeer hete motor en een (roodgloeiende) met 200.000 tpm ronddraaiende turbo valt de oliestroom voor koeling en smering gelijk weg. De olie die op dat moment in de turbo zit kan verbranden en slibt de leidingen dicht. Vandaar dat de olie voor turbomotoren aan hoge eisen moet voldoen. (de tijd nemen om de turbo rustig te laten afkoelen, een paar minuten, nemen we gewoon niet)

Pietzoveel zei:
Als je een turbo van binnen bekijkt, de schoepenwielen, kan je een behoorlijke speling voelen. Het asje "hangt" in de keerringen. de olie heeft relatief weinig weerstand om dit asje te bereiken. Dit is anders bij de glijlagers in het blok. Door de minieme speling dient de olie er echt doorheen geperst te worden. De juiste viscositeit bij koude motor is voor die glijlagers zeer belangrijk. Vandaar dat men dunnere olies gaat gebruiken (0W-XX) Dunne olie heeft het voordeel dat het makkelijker, dus sneller, door zeer nauwe openingen geperst kan worden als de olie koud is, Bij een Turbo is de olieaanvoer meer gebaseerd op een enorme plens onder relatief lagere druk. Na het starten zullen slechts weinig mensen binnen 4 secnden direct er stevig vandoor rijden en de turbo zonder smering zwaar belasten. Bij het uitzetten van een zeer hete motor en een (roodgloeiende) met 200.000 tpm ronddraaiende turbo valt de oliestroom voor koeling en smering gelijk weg. De olie die op dat moment in de turbo zit kan verbranden en slibt de leidingen dicht. Vandaar dat de olie voor turbomotoren aan hoge eisen moet voldoen. (de tijd nemen om de turbo rustig te laten afkoelen, een paar minuten, nemen we gewoon niet)

Dank voor de duidelijke uitleg. Meende dat de lagers van de motor en van de turbo met dezelfde speling werken.
Zijn er auto's waarbij de olie naar de turbo nog een tijdje wordt rondgepompt
door een elektrische pomp om zo de turbo de smeren/koelen tijdens het uitdraaien na het afzetten van de motor?
Zou een hoop leed kunnen voorkomen.
Is een beetje te vergelijken met de ventilator voor de koelwaterradiateur die nog een keer aanslaat nadat de motor is uitgezet.

Een (nieuw) glijlager heeft een speling van 0.01mm, niet voelbaar, die van een turbo is voelbaar... aanmerkelijk meer dus

Het verhaal met het verschil in uitzetting van de diverse materialen tijdens het opwarmen is mij wel bekend. Het werkt trouwens ook
omgekeerd, je hoort sommige motoren nog "natikken" als ze na gedane zware arbeid ineens worden uitgezet ...

Klopt, ondanks een aantal kilometers normaal/rustig rijden/weinig toeren maken hoor ik mijn turbo motor natikken.....
Van mijn conventionele HP motor in 1988 bleef de Fan na het uitzetten gewoon doordraaien om het materiaal te blijven koelen.....

Pietzoveel zei:
Een (nieuw) glijlager heeft een speling van 0.01mm, niet voelbaar, die van een turbo is voelbaar... aanmerkelijk meer dus

Als je een turbo zou controleren op die speling als het eenmaal warm is, is die speling beduidend kleiner.
maargoed dan is die een beetje te heet om dat te doen :D

Bij mijn weten tikt elke motor na. Komt door het afkoelen. Ook niet geblazen motoren doen dat. Gietijzer heeft er meer last van dan aluminium.

Terug
Bovenaan