Olieverbruik VW Golf 2014 en garantie

gast 4459728

Net ingestapt
Onlangs heb ik en VW Golf 1.4 uit 2014 (170.000km) gekocht bij een (niet VW) garage met 12 maanden Bovag garantie. Ze hebben netjes een afleverbeurt met oa. Nieuwe olie gedaan.

Nu heb ik binnen 4.000 km al 2x een melding gehad dat olie peil gecontroleerd moet worden. Het olie peil was inderdaad laag en heb ik dus bijgevuld. Daarnaast krijg ik regelmatig meldingen van diverse storingen in het electrische systeem (bandenspanning sensor, ABS, auto hold, parkeersensoren).

Zijn dit bekende problemen en wat adviseren jullie mij te doen? Is dat hoge olie verbruik (wellicht door matige olieschraapveren?) iets dat onder Bovag garantie valt en kan ik eisen dat ze dit probleem oplossen? Of is dit mijn risico?

Ik heb inmiddels wel een afspraak staan bij de garage om er naar te kijken.

Inderdaad teruggaan naar de garage waar je hem hebt gekocht. Was de Golf daar ook in onderhoud? Hoeveel liter per kilometer ben je nu kwijt aan olie? Heb je een onderhoudshistorie (met rekeningen)? Mogelijk dat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan om bovenstaande redenen.
Ik hoop dat je in goed overleg hieruit kan komen. Garantie lijkt op papier vaak mooi, maar houd vaak in de praktijk niet veel in, zeker als de auto 'al' 9 jaar oud is (daar zullen ze het op afschuiven). Ik vind overigens zelf dat zo'n auto nog wel het dubbele kan lopen qua kilometers.

Het olieverbruik is een bekende kwaal van de 1.4 TSI, dit komt door erg korte olieschraapveren en zwakke cilinderwandcoating.

Ik denk dat er een motorrevisie aan zit te komen op kosten van de verkoper.

De storingen in de elektronisch systemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Maar kunnen veel zoekwerk en reparatiekosten opleveren.

Ik zou in gesprek gaan met de verkoper, en de auto omruilen voor een goede auto. Volgens de wet moet je de garage eerst de kans geven om de auto deugdelijk te laten herstellen rekening houdend met de leeftijd en kilometerstand.

De storingen in de elektronica kunnen ook door een slechte accu veroorzaakt worden.

Terug
Bovenaan