Olieverbruik Opel Astra G Coupé 2.2 (Z22SE)

Cupra 6K2

Startmotor
Hoi autoliefhebbers,

Ik ben sinds twee maanden trotse eigenaar van een Opel Astra Coupé 2.2 (Z22SE) en ben er erg tevreden mee. De auto rijdt goed, schakelt soepel, klinkt lekker en rijdt ongeveer 1 op 13.5 wat me alles mee valt. Dit is inclusief 3000 km door de Zwitserse en Oostenrijkse Alpen.

Nou is er echter wel een 'probleempje'. De auto verbruikt redelijk wat olie. Ik heb er momenteel Dexos2 5W30 olie inzitten maar hierop rijdt de auto ongeveer 1100 km per liter. Nu heb ik een Opel garage gebeld en hij raadt me aan om deze aan te houden. Ze gebruiken zelf ook deze motorolie voor auto's met het Z22SE motortype.

Nu heb ik van veel anderen gehoord dat ze aanraden om over te gaan op 5W40 zoals de Mannol Extreme 5W40. Deze olie is dikker waardoor je als het goed is minder vaak olie hoeft bij te vullen.

Op het moment dat de ik de olie check is deze zeer helder en ziet hij er goed uit. (Ongeveer net zo 'clean' als ik het erin giet.)

Welke olie raden jullie aan om te gebruiken? En als ik over zou stappen is een complete oil change dan noodzakelijk of zal het weinig verschil maken om vanaf nu 5W40 erbij te gieten?

Hieronder nog even twee foto's. Een van de olie die ik momenteel gebruik en 1 van de olie die ik zou kunnen gaan gebruiken als ik overstap op 5W40.

36937067055_a39268d7fd_m.jpg

36937067125_a3b358ec2a_m.jpg

En tot slot nog twee foto's van de auto waar het omgaat :)
36313943246_37e205b152_c.jpg
[

36189841772_74962f1a72_c.jpg

Deze motoren staan erom bekend dat ze olie verbruiken. W40 is iets dikker en zal iets minder verbruik opleveren misschien. Iig nooit oliën van verschillende types mengen! Merken mengen maakt niet uit.

Je moet een olie gebruiken die bij warme/ gebruiks omstandigheden wat dikker is. Het advies is om een volsynthetische 5W40 olie te gebruiken. Dus bij het olie verversen en olie filter vernieuwen doe er dan deze olie in, deze wordt ook geadviseerd. Waarschijnlijk staat deze ook in je boekje.

Ga ze niet mengen met de 5W30 olie.

Overigens is wat olieverbruik bij deze motoren en de leeftijd van de auto niet vreemd.

Zie ik daar de Grimselpas in CH op één van je foto's?

Mijn Opel garage gooide altijd 10W40 in mijn Z22SE cabrio (net nog ff nagezocht). Is dikker dus denk ik dan wat jij erin hebt. Deze verbruikte/verbrook? ong. 0.5 tot hoogstens 1 liter per jaar (12.000 km). Hij komt uit 2002 en heeft 170.000km gereden.

1 liter per 1100 km is dus idd niet zo mooi :-/

Bij twijfel je kenteken gewoon even invoeren op de site van Kroon Oil, dan zie je precies welke sapjes er allemaal voorgeschreven zijn voor je auto. (en nee, ik heb daar geen aandelen)

https://www.kroon-oil.com/nl/productadvies/personenwagens/opel/astra-g-t98/astra-g-22-16v/25814/69124/#!/component:69124/
Voor deze opel staat dus de 5W40 voorgeschreven.

Is een bekend probleem van de 2,2.
Haal eens de lucht inlaat slang van het spruitstuk los.
Kijk eens of er olie in het spruitstuk staat.
Zo ja dan moet je de carterventilatie goed nakijken.
Er staat op het opel forum een heel schrijven hoe je dat kan aanpassen. Waardoor de motor een stuk minder olie verbruikt.
https://opel-forum.nl/forums/topic/z22se-olieverbruik-opgelost/page/1/

Bedankt voor alle info!

Ik heb besloten om over te gaan op Mannol Extreme 5W40 olie en gelijk een complete oliewissel te doen met nieuw oliefilter. Deze motorolie van Mannol schijnt zeer goed te zijn en bij vele test altijd als een van de beste te eindigen. Hopelijk zorgt dat ervoor dat ik mijn olieverbruik kan verminderen.

@DLSL, dat was inderdaad de Grimselpas! Tijdens onze roadtrip zijn we verder ook nog over de Brünigpas, Nucleopas, Umbrailpas en Stelviopas en waarschijnlijk nog wel een paar andere gekomen.

Fijn dat jouw Astra niet zoveel verbruikte. Wat was de reden dat je hem had weggedaan?

@pakkingharry, Ik had de luchtinlaat toevallig vorige week losgemaakt, maar geen olie of olieresten kunnen ontdekken. Verder ook al op het Opel forum gekeken naar de carterventilatie bypass. Helaas heeft Photobucket ervoor gezorgd dat foto's niet meer zichtbaar zijn op fora tenzij je 400 dollar per jaar betaald, dus bijna alle Howto zijn veel moeilijker om te volgen. Ik ben nu overgestapt op flickr wat voor mij prima werkt.

Mannol is inderdaad een goede kwaliteit motorolie die geproduceert wordt in Klaipeda,Litouwen.

In 2013 is de Mannol Combi LL 5W30 LL VW504.00/507.00 nog als prijs/kwaliteits merk geëindigd in een motorolie test die werd gedaan door AutoMotorSport. (toonaangevend autoblad in Duitsland.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0

Nog een lijstje met test resultaten van verschillende merken motorolie.
En ik zou ook voor de Opel overschakelen op Mannol Extreme 5W40, goede keuze.

Terug
Bovenaan