Olieschraapveren vervangen

Alcyon

Net ingestapt
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, maar hoop dat iemand van jullie mij goed advies kan geven.
Het gaat om een MGB die door een kapotte thermostaat oververhit is geweest. Gietijzeren blok en kop.
De kop was gescheurd en de bovenkant van het blok was niet goed vlak meer.
Dus gereviseerde kop gekocht en het blok laten vlakken.
Nu is het olieverbruik ongeveer 1 liter op 500 km. Dus rijkelijk veel.
Eerst nieuwe verbeterde klepseals aangebracht, zonder resultaat.
Nu denk ik dat de olieschraapveren zijn vastgebakken in de zuigergroeven.
Wat ik van plan ben om te gaan doen is nieuwe olieschraapveren monteren.
-Maar wat zou nu beter zijn, de oude zuigerveren weer monteren met de nieuwe schraapveren.( zonder de ciliders op te ruwen, deglazing )
- Ook maar meteen nieuwe zuigerveren aanbrengen en de cilinders te deglazing ( "met de boormachine honen ")
Maar als ik bijvoorbeeld wel de oude zuigerveren weer gebruik, komen de sloten van de veren natuurlijk nooit meer op dezelfde plaats, dus zou de zaak toch opnieuw moeten inlopen ? Of draaien zuigerveren tijdens bedrijf ?
Veel vragen, hopelijk heeft iemand iets dergelijks bij de hand gehad.
 
Kan ook zomaar een scheur zijn in het onderblok.

Als je je zuigerveren wilt gaan vervangen: gelijk alles doen. Je hebt het er toch uit, en oude zuigerveren worden op een gegeven moment broos, dus als 1 niet meer goed functioneert zijn ze allemaal aan vervanging toe.
Honen dus ook even doen indien nodig.

Aangezien je voor demontage van je zuigerveren ook je big-end lagers los hebt, zou ik die ook gelijk mee vervangen. Kost een paar centen extra maar je hebt het toch los. Je zou de rest van de krukaslagers ook gelijk kunnen doen (meestal zitten die in 1 pakket met de big-end lagers)

Al met al zit ik dus eigenlijk aan een complete onderblokrevisie te denken.
En dan nog is het niet te garanderen dat dat de oplossing is.

Simpel een verkeerde koppakking kan ook al een olieverlies opleveren, net zoals een te hoge carterdruk. En zoals ik in de eerste zin al zei, een scheur in het blok.

Is die gereviseerde kop trouwens wel afgeperst en gevlakt? Of ergens 2e hands opgehaald waarbij beweerd werd dat het gereviseerd was?
 
Vraag 1 is natuurlijk: waar blijft de olie en waar verdwijnt die? Beetje lullig als je alles vervangt, als alleen de klepsealtjes niet goed gereviseerd blijken te zijn.
 
Engels spul op leeftijd, daar verdwijnt de olie overal.:)

Maar even serieus, ik kan me alleen maar aansluiten bij de reactie die Probesh heeft geplaatst. (er vanuit gaande dat de kop goed gereviseerd en afgeperst is)
Eventueel zou je kunnen proberen om een weekje wat dieselolie of remvloeistof op de zuigers te zetten en kijken of dat wat verbetering geeft (vastgebakken zuigerveren willen daarmee nog wel eens losweken), maar met zo'n kunstingreep krijg je natuurlijk geen fris nieuw blok.
Compressie trouwens al gemeten?
 
De gereviseerde kop heb ik bij een MG dealer (Hofman) gekocht, dus ik ga er vanuit dat die in orde is. Ik heb er nog extra verstevigde klepseals opgezet, zonder resultaat.
De auto lekt niet uitwendig olie, dus het verdwijnt vanuit het inwendige.
Ik ga zoals hier ook al voorgesteld, de zuigerveren en schraapveren maar vervangen. De bigend lager doe ik denk ik niet, want de oliedruk is nog prima.
Ik kan de compressie wel even meten, maar dat zegt natuurlijk nog niks over de schraapveren.
 
Alcyon zei:
Ik kan de compressie wel even meten, maar dat zegt natuurlijk nog niks over de schraapveren.

Klopt... maar het kan wel aangeven of er bij een cilinder wat mis is, meten is weten.;)
Aan de bougies is ook niets te zien van olieverbranding?
 
Ik ben bang dat het je niet gaat lukken om alleen de zuigerveren en schraapveren te vervangen.
De jarenlange koolaanslag tussen de veren krijg je nooit helemaal weg, dus de nieuwe zullen niet optimaal passen.
Als je ze er überhaupt in krijgt...

Mijn dealer heeft de zuigers van een Daihatsu Sirion 1 voor mij moeten reviseren tijdens de garantie, auto gebruikte een liter olie op 3-400 km.
Ook daar bleek het onmogelijk om alleen de veren te doen, dus daar kwamen 4 nieuwe zuigers in.
Heb daarna nog een ton aan km probleemloos gereden met deze auto.

Beter dus dat je compleet nieuwe zuigers monteert, dan weet je zeker dat het goed gaat en het is veel minder werk.
 
Bougies waren zwart en zo vet als een slak. Compressietest zal ik    doen is natuurlijk een kleine moeite en geeft mogelijk toch aan welke cilinder of cilinders niet in order is. Wat montage van zuigerveren betreft lees ik op veel plaatsen dat men de groef reinigt met een stuk oude zuigerveer om de groeven schoon te maken, dus dat ga ik eerst proberen eer ik nieuwe zuigers aanschaf. De toestand van de zuigers is volgens mij wel belangrijk, maar als de groeven schoon zijn te maken en de nieuwe veren passen er in, dan wordt de compressie toch bepaald door de compressieveren.
Zodra ik de zaak uit elkaar heb en goed kan beoordelen kom ik er op terug. Iedereen bedankt zover.
 
Carkiller zei:
Ik ben bang dat het je niet gaat lukken om alleen de zuigerveren en schraapveren te vervangen.
De jarenlange koolaanslag tussen de veren krijg je nooit helemaal weg, dus de nieuwe zullen niet optimaal passen.
Als je ze er überhaupt in krijgt...

Word anders toch vaak genoeg gedaan, alleen alle zuigerveren vervangen en terug het blok in, eventueel nog eerst honen.
Zelfs met verbrande zuigerveren kan dat nog (geeft nog meer rotzooi in die groeven)

Het verschilt per auto. Aan de hand van wat voor motor, wat voor zuigerveren (het ene merk is het andere niet) en het gebruik en de leeftijd van de auto.

In principe zou je alle zuigers ook na jarenlang misbruik nog goed schoon kunnen krijgen.
Enige wat wel voor een probleem kan zorgen is slijtage aan de zuigers, vanwege kantelende zuigers (soms veroorzaakt door een probleem met de zuigerveren) Als dat te zeer aanwezig is, kun je beter een set nieuwe monteren.
 
Alcyon zei:
Bougies waren zwart en zo vet als een slak. Compressietest zal ik    doen is natuurlijk een kleine moeite en geeft mogelijk toch aan welke cilinder of cilinders niet in order is. Wat montage van zuigerveren betreft lees ik op veel plaatsen dat men de groef reinigt met een stuk oude zuigerveer om de groeven schoon te maken, dus dat ga ik eerst proberen eer ik nieuwe zuigers aanschaf. De toestand van de zuigers is volgens mij wel belangrijk, maar als de groeven schoon zijn te maken en de nieuwe veren passen er in, dan wordt de compressie toch bepaald door de compressieveren.
Zodra ik de zaak uit elkaar heb en goed kan beoordelen kom ik er op terug. Iedereen bedankt zover.

Probeer dan eerst die kunstingreep die ik eerder genoemd heb, daarvoor hoeft het blok niet uit elkaar... baat het niet dan schaadt het niet.;)
 
Ik begrijp je kunstgreep, maar ik wil de zaak nu voorelkaar maken, zodat ik straks in het voorjaar weer kan gaan rijden. Als ik nu rem of dieselolie op de zuigers zet, is het lastig te ontdekken of het olieverbruik minder is geworden, want ik rij nu niet. Ook kan het natuurlijk zijn dat sommige veren wel los zijn gekomen en ander niet. Was het nu zomer geweest, dan had ik je kunstgreep zeker uitgeprobeerd. In ieder geval een kunstje om te onthouden.
 
Alcyon zei:
Ik begrijp je kunstgreep, maar ik wil de zaak nu voorelkaar maken, zodat ik straks in het voorjaar weer kan gaan rijden. Als ik nu rem of dieselolie op de zuigers zet, is het lastig te ontdekken of het olieverbruik minder is geworden, want ik rij nu niet. Ook kan het natuurlijk zijn dat sommige veren wel los zijn gekomen en ander niet. Was het nu zomer geweest, dan had ik je kunstgreep zeker uitgeprobeerd. In ieder geval een kunstje om te onthouden.

Dan mag het blok uit elkaar.. :D Leuk werk!
 
Vandaag compressietest uitgevoerd cil 1 - 125 lb/in2, cil2- 115, cil.3 - 125 en cil.4- 125. De bougies zijn pikzwart met veel koolaanslag en ze zijn nat van de olie. Maar ja waar komt die olie vandaan.
 
Wij werken hier in nederland met Bar ;)
125psi is ongeveer 8,6 bar en 115psi is ongeveer 7,9 bar

Afwijking van cilinder 2 is dus minimaal.

Weet niet wat het blok normaal aan compressie moet hebben? Als die bijvoorbeeld 10 bar normaal zou moeten hebben, zouden alle cilinders problemen hebben met de schraapveren.

Zit er wel een goeie koppakking tussen? Wellicht is de boel toch niet helemaal goed vlak of zit er een verkeerde koppakking (te dun) of zijn de kopbouten niet naar specificatie aangedraaid.
Zijn simpele dingen, maar kan grote gevolden hebben met betrekking tot olie in de verbrandingsruimtes. Even ervanuit gaande dat die klepseals juist gemonteerd zijn en dus niet lekken.
Of je onderblok is wellicht ook gescheurt (als de kop scheurt door de hitte, en die is ook van gietijzer zeg je, kan het blok ook scheuren)
 
De juiste koppakking is gemonteerd ( van de dealer) blok is gevlakt bij revisiebedrijf, die hebben ook niet gemeld dat het blok gescheurd was, en ik heb zelf ook geen scheuren kunnen ontdekken. Kopbouten zijn met juiste moment aangehaald. Klepseals zijn goed gemonteerd, en zijn van een verbeterd type met een soort rvs.veerring erin. Ik heb zowel op de inlaat als uitlaatkleppen aangebracht. Als ik flink gas geef, rookt hij ook niet. Alleen is er sprake van flinke olielekkage, want de bougies zijn alle vier nat van de olie, en de bougie gaten zijn nat van de olie als ik de bougies er uit draai.
 
Zuigers gedemonteerd.
Gebroken veren. Er was er een bij die in 5 stukken lag. Ook de olieschraapveren zitten voor een groot deel vastgekoekt.
Nieuwe set besteld. Ik ga de cilinders wat opruwen met een hoon apparaatje en dan de hele zaak weer monteren. Hopelijk zal het dan beter zijn. Slechter kan eigenlijk ook niet.
Bedankt voor alle reakties
 
Heb je de slotspeling in de zuigers ook gecontroleerd?
De gleuven in de zuiger waar je zuigerveren ingaan zeg maar.
Als die te wijd zijn geworden heb je zo weer gebroken veren.
 
Pobresh zei:
Kan ook zomaar een scheur zijn in het onderblok.
Onderblok?? Er bestaat niet zoiets als een "onderblok"! Dan zou er nl. ook een "bovenblok" bestaan, maar dat is niet zo. Het ding heet gewoon "blok" of "motorblok".
 
Erik Baas zei:
Pobresh zei:
Kan ook zomaar een scheur zijn in het onderblok.
Onderblok?? Er bestaat niet zoiets als een "onderblok"! Dan zou er nl. ook een "bovenblok" bestaan, maar dat is niet zo. Het ding heet gewoon "blok" of "motorblok".

Een beetje rare opmerking? Dat is toch gewoon spreektaal?
Dan ken ik er ook nog wel een paar:
- versnellingsbak is een fout woord, het is een vertragingsbak
- gas geven? Je spuit bransstof in
- stadslichten, wat hebbe die lampjes nou met de stad te maken
- enz
 
Erik Baas zei:
Pobresh zei:
Kan ook zomaar een scheur zijn in het onderblok.
Onderblok?? Er bestaat niet zoiets als een "onderblok"! Dan zou er nl. ook een "bovenblok" bestaan, maar dat is niet zo. Het ding heet gewoon "blok" of "motorblok".

Misschien niet officieel, maar motorblok wordt gezien als geheel, dus met alles er op en eraan.
Als men spreekt over een onderblok, dan weet je dat de cilinderkop in deze niet meegenomen wordt.
Dus ja wel een wezenlijk verschil...
Het "bovenblok" betreft dus de cillinderkop.
 
Noem het maar spreektaal, ik noem het bargoens. Het woord "onderblok" komt in geen enkel woordenboek voor, de andere genoemde woorden wel. En "het geheel" (blok plus kop) heet niet motorblok maar gewoon motor. En de benaming bovenblok voor de cylinderkop is natuurlijk helemaal absurd! Zo kun je met wat wrikken en duwen al je taalfouten wel gaan rechtpraten...
 
Erik Baas zei:
Noem het maar spreektaal, ik noem het bargoens. Het woord "onderblok" komt in geen enkel woordenboek voor, de andere genoemde woorden wel. En "het geheel" (blok plus kop) heet niet motorblok maar gewoon motor. En de benaming bovenblok voor de cylinderkop is natuurlijk helemaal absurd! Zo kun je met wat wrikken en duwen al je taalfouten wel gaan rechtpraten...

bovenblok is ook geen gebruikt vakjargon, vandaar ook tussen aanhalingstekens.
Maar dit is gewoon gezeik op niks af, in de autowereld veel gebruikte termen om iets wat specifieker aan te duiden.
Lekker belangrijk of jij het wel of niet A.b.n. vind.
 
marcel21674 zei:
in de autowereld veel gebruikte termen
Aha, net als bv. "voorfront"? Het komt nogal dom over als je woorden gebruikt die niet bestaan. En door te roepen dat jij dat niet belangrijk vindt (met DT!) bevestig je die indruk nog eens.
 
Erik Baas zei:
Noem het maar spreektaal, ik noem het bargoens. Het woord "onderblok" komt in geen enkel woordenboek voor, de andere genoemde woorden wel. En "het geheel" (blok plus kop) heet niet motorblok maar gewoon motor. En de benaming bovenblok voor de cylinderkop is natuurlijk helemaal absurd! Zo kun je met wat wrikken en duwen al je taalfouten wel gaan rechtpraten...

Slakken.png


En iedereen die er wel verstand van heeft begrijpt exact wat Pobresh bedoelt.
En laat dat nou precies de taak van taal zijn...
 
Erik Baas zei:
marcel21674 zei:
in de autowereld veel gebruikte termen
Aha, net als bv. "voorfront"? Het komt nogal dom over als je woorden gebruikt die niet bestaan. En door te roepen dat jij dat niet belangrijk vindt (met DT!) bevestig je die indruk nog eens.

Fijn om te weten dat jij de god bent die beslist of woorden wel of niet bestaan. :rolleyes:

Ik zal je nummer even opslaan, dan kan ik je in het vervolg tijdens gesprekken even bellen om te vragen of ik het betreffende woord wel mag gebruiken of dat ik er beter omheen kan l#llen. o_O
 
Alcyon zei:
Zuigers gedemonteerd.
Gebroken veren. Er was er een bij die in 5 stukken lag. Ook de olieschraapveren zitten voor een groot deel vastgekoekt.
Nieuwe set besteld. Ik ga de cilinders wat opruwen met een hoon apparaatje en dan de hele zaak weer monteren. Hopelijk zal het dan beter zijn. Slechter kan eigenlijk ook niet.
Bedankt voor alle reakties

Is dat een bekend verschijnsel van dit type blok? Gebroken veren zijn nou ook weer niet zó veel voorkomend. Geen groeven in de wanden getrokken?
 
Janneman zei:
Erik Baas zei:
Pobresh zei:
Kan ook zomaar een scheur zijn in het onderblok.
Onderblok?? Er bestaat niet zoiets als een "onderblok"! Dan zou er nl. ook een "bovenblok" bestaan, maar dat is niet zo. Het ding heet gewoon "blok" of "motorblok".

Een beetje rare opmerking? Dat is toch gewoon spreektaal?
Dan ken ik er ook nog wel een paar:
- versnellingsbak is een fout woord, het is een vertragingsbak
- gas geven? Je spuit bransstof in
- stadslichten, wat hebbe die lampjes nou met de stad te maken
- enz

Vertragingsbak inderdaad, of gangwissel wordt ook nog wel eens gebruikt.
Bij een diesel zou je het nog lucht geven kunnen noemen omdat die altijd mengselvorming in de ontbrandingskamer zelf doen.
Maar goed punt Janneman.

Overigens is een motor een compleet opgebouwd blok met accesoires. Dus jouw vergelijking loopt hier een beetje spaak naar mijn idee.
Onderblok is vakjargon voor het gedeelte van het blok waar de zuigers en cilinders zitten, kop is daarop de plaats waar de kleppen en nokkenas zich bevinden, wat samengevoegd het blok is, waarna het een motor wordt als dingen zoals dynamo en bougies en ga zo maar door ook gemonteerd zijn.
 
s velthuis zei:
Fijn om te weten dat jij de god bent die beslist of woorden wel of niet bestaan. :rolleyes:

[ZUCHT]

Nou heeft iedereen natuurlijk het recht om dom te doen of te zijn, maar jij verdedigt dat recht wel érg fanatiek! Dat geeft te denken...
 
Erik Baas zei:
s velthuis zei:
Fijn om te weten dat jij de god bent die beslist of woorden wel of niet bestaan. :rolleyes:

[ZUCHT]

Nou heeft iedereen natuurlijk het recht om dom te doen of te zijn, maar jij verdedigt dat recht wel érg fanatiek! Dat geeft te denken...

Klopt. Ik ben zó dom dat ik ook de hele dag k's choice' Not an addict op heb staan, omdat ik anders simpelweg vergeet adem te halen. Dom he?

Hé, zullen we nu stoppen met trollen en gewoon even weer ontopic gaan?
 
Pfff.... hier de oplossing over het gekibbel:
De term "onderblok" stamt uit de luchtgekoelde motoren, die kun je geheel uit elkaar pulken... daar heb je namelijk het onderblok (deel waar de krukas in draait), de cilinder(s), en de cilinderkop(pen).

En weer on-topic:

Ga je de oude zuigers weer gebruiken of hebben ze te veel speling?
Komt namelijk ook voor dat zuigerveren breken door het kantelen van de zuigers.
 
Erik Baas zei:
Pobresh zei:
Kan ook zomaar een scheur zijn in het onderblok.
Onderblok?? Er bestaat niet zoiets als een "onderblok"! Dan zou er nl. ook een "bovenblok" bestaan, maar dat is niet zo. Het ding heet gewoon "blok" of "motorblok".

https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/motor-onderblok/c769.html
https://www.amtgarageforum.nl/volkswagen/transporter/onderblok-beschadigt-motor-vervangen-22314.html
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/merk/volkswagen/model/golf/onderdeel/motor-onderblok/

Nee onderblokken bestaan niet... Term komt niet voor en nee niemand snapt wat je ermee bedoeld.....
Google voor de gein eens op onderblok motor... Komen bovenstaande linkjes ook vandaan.

Zelfs als het een niet-bestaand woord is (dikke van dale online is maar een klein deel van het volledige woordenboek, dus ik kan het niet opzoeken)
is het een samenstelling van 2 woorden die wel bestaan: onder en blok. Blok is motorblok en onder is dus het onderste gedeelte van het motorblok. Samen dus onderblok.

Oja, en een onderblok heb je ook bij verwarmingen(radiatoren). Voor de loodgieters onder ons ;)

En nou mag men kappen met dit topic overhoop schoppen.

Om terug te komen op de post van de topicstarter die bijna over het hoofd gezien is geworden:

Zuigers gedemonteerd.
Gebroken veren. Er was er een bij die in 5 stukken lag. Ook de olieschraapveren zitten voor een groot deel vastgekoekt.
Nieuwe set besteld. Ik ga de cilinders wat opruwen met een hoon apparaatje en dan de hele zaak weer monteren. Hopelijk zal het dan beter zijn. Slechter kan eigenlijk ook niet.
Bedankt voor alle reakties

In elk geval word het probleem dus opgelost. Duidelijk dat het dus een zuigerveerprobleem is geweest.

Ben benieuwd of het probleem hiermee nu volledig opgelost wordt en dat je weer fijn kan toeren met je MG B!
 
Mijn kleinzoon heeft een blokkendoos er zitten boven en onder allemaal blokken in, maar dit terzijde.
Het olieverbruik was destijds ontstaan door een kapotte thermostaat waardoor de motor oververhit raakte en net niet vast liep.
De achterste cilinder ( van de 4) heeft het altijd het moeilijkst, dus nu zeker.
De gebroken zuigerveer zat dus ook in de achterste cilinder. Verder helemaal geen krassen in de cilinders gelukkig.
De bovenste zuigerveergroef was terplaatse van de breuk in de zuigerveer ook uitgeslagen. Als je er een scherp mesje dwars opzette kon je duidelijk zien dat de groef plaatselijk aan een kant omhoog was gedrukt.
De overige zuigers en zuigerveren zien er nog wel goed uit. ( geen gebroken veren en geen krassen of iets dergelijks)
Als doe het zelver heb ik dus de beschadigde zuiger op mijn knie gelegt en met een gladde bankhamer net zo lang getikt tot de verhoging naast de groef weer precies vlak was met de zuigerwand. Zodanig gedaan dat er geen enkel deukje in de zuiger is ontstaan. Hij is no prachtig glad. De groef steeds even opgemeten, en nu is hij weer precies zo breed als hij moet zijn. Als je de zuiger bekijkt kun je de beschadigde plek niet meer terug vinden.
Nieuwe veren en schraapveren gaan er volgende week in, maar eerst ga ik de cilinder nog honen met een hoonapparaatje.
Ik moet alleen nog even zien of ik ergens even een boormachine kan lenen die heel langzaam draaid, om een mooi slijppatroon te krijgen ( 45 gr.)
Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat ik het olieverbruik danig naar beneden ga krijgen.
Een andere tip die ik gekregen heb, is om het filter uit de carter ontluchting te halen. Er zit namelijk een metalen doos tegen het blok waar een zeef in zit.
Die vervuild na verloop van tijd en kan wat overdruk in het carter creeren, waardoor er olie langs de zuigers omhoog kan worden gedrukt.
 
Alcyon zei:
De bovenste zuigerveergroef was terplaatse van de breuk in de zuigerveer ook uitgeslagen. Als je er een scherp mesje dwars opzette kon je duidelijk zien dat de groef plaatselijk aan een kant omhoog was gedrukt.

Als doe het zelver heb ik dus de beschadigde zuiger op mijn knie gelegt en met een gladde bankhamer net zo lang getikt tot de verhoging naast de groef weer precies vlak was met de zuigerwand. Zodanig gedaan dat er geen enkel deukje in de zuiger is ontstaan. Hij is no prachtig glad. De groef steeds even opgemeten, en nu is hij weer precies zo breed als hij moet zijn. Als je de zuiger bekijkt kun je de beschadigde plek niet meer terug vinden.

Ik zou persoonlijk toch liever een nieuwe zuiger monteren. Zuigers zijn gemaakt van gegoten of gesmeed metaal. Dit is vrij broos materiaal en kan intern scheuren als je er op gaat slaan.
Dit soort geintjes krijg je dan (foto van een ander forum):
m6evu.jpg
 
De hele zaak zit weer in elkaar, 1x starten en lopen. Motor loopt weer prima, maar het olieverbruik zal pas over een tijdje merkbaar zijn.
Ik heb er wel vertrouwen in dat hij minder zal verbruiken, want meer is haast niet denkbaar.
De tijd zal het leren.
 
Terug
Bovenaan