Oliepeil stijgt Peugot boxer 2012

Ruben 7428978

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb een peugot boxer 2.2 hdi van 2012 met 210.000km.

Onlangs kreeg ik de melding dat mijn oliepeil niet in orde was. Hierbij nagekeken en inderdaad het oliepeil stond te hoog. (juist nagekeken, bij koude motor, vlak ondergrond etc...).

Dus maar naar de garage geweest en de motorolie en de filter eens laten vervangen. Daarna nog zelf eens nagekeken en ze hadden het correct bijgevuld. Nu, amper 800km later, kijk ik het nog eens na en staat het oliepeil weer een cm te hoog op mijn peilstok.

Hier is dus duidelijk een probleem en ik verwacht een probleem met mijn verstuivers.
Zijn er nog andere mogelijkheden waardoor dit kan voorvallen?
Alvast bedankt

Dat kan voorkomen bij diesels met roetfilter waarbij het regeneratieproces wordt onderbroken en na het opnieuw starten doorgaat waardoor er teveel diesel wordt ingespoten dan er wordt verbruikt,
Niet iets om je heel erg druk over te maken, maar ik zou het wel in de gaten blijven houden...

Dat is wel degelijk iets om je druk over te maken want die motor gaat er aan zo. Wat denk je dat er gebeurt met de smering van dat ding als de olie verdund wordt met diesel? Een cm teveel op de peilstok is ongeveer een liter. Dat gaat echt niet goed komen zo dus dat ding moet zo snel mogelijk worden nagekeken en gerepareerd. En dan weer nieuwe olie en een nieuw filter.

Dat kan voorkomen bij diesels met roetfilter waarbij het regeneratieproces wordt onderbroken en na het opnieuw starten doorgaat waardoor er teveel diesel wordt ingespoten dan er wordt verbruikt,
Niet iets om je heel erg druk over te maken, maar ik zou het wel in de gaten blijven houden...
Als het zo veel is dan is het echt wel een rede om zorgen over te maken, olie mag volgens de richtlijnen maximaal 3,4% verdunning hebben met diesel.

Het zou een probleem kunnen zijn met de verstuivers, maar gezien de KM stand kan het ook zijn dat het roetfilter niet goed werkt en de auto blijft proberen deze te regeneren. En andere reden ook nog zou kunnen zijn is dat de hoge druk pomp brandstof lekt in de olie.

Niet druk om maken?

Maar vriend, dit zijn zaken waar je direct bij moet zijn. Teveel olie is niet goed, stijgende olie bij een diesel komt inderdaad doordat er of een verstuiver niet goed meer is of jouw reden in combinatie met te weinig kilometers.
Maar hier moet je direct bij zijn, verschraling van de olie met diesel sloopt je motor op relatief korte termijn.

Terug
Bovenaan