Olielampje blijft branden Seat Arosa

SeatjeArosa

Net ingestapt
Goedenavond!


Ik liep tegen iets aan vanmorgen. 't Is mijn eerste auto, betreft een Seat Arosa 1.0 uit 1997.
Ik wilde vanmorgen weg rijden maar na 15 meter begon het olielampje te branden. Direct teruggereden naar de parkeerplaats en ongeveer 200ml bijgevuld. Opnieuw gestart, olielampje brandt nog steeds. Blond als ik ben, denk ik: gewoon vullen. Nog een eens ongeveer 400ml erbij, oliepeil gecheckt en die was gewoon OK. Olie had ook gewoon een normale kleur op de stok.
Auto heeft exact een maand geleden nog een APK gehad en is nu een jaar in mijn bezit. Wordt dagelijks mee gereden. Gisteren niets mee aan de hand.

Kan het zijn dat het met de kou te maken heeft? Iets bevroren? Of is dat een domme vraag, die kans is aanwezig namelijk.
Ik heb de garage al gebeld, morgen schijnt het iets minder koud te zijn, als het probleem er nog steeds is wordt 'ie opgehaald.

Ben benieuwd wat jullie ervan denken. Hoop niet dat 'ie afgeschreven is...
 
Carkiller zei:
Ik hoop niet dat het dit is...
Zou kunnen en zo te horen heeft TS meteen de auto uitgezet dus dan is er weinig aan de hand. Hoop alleen niet dat hij/zij er te veel olie in gegooid heeft.
 
Check in elk geval morgen even of er nu niet teveel olie in het blok zit?

Vorstschade kan idd bij deze motoren voorkomen, maar er zijn er ook die bij een terugroepactie een verwarmings-element in de carterontluchting hebben gekregen.

Indien niet kan het idd om het beschreven probleem van de amt site gaan. Maar er is wel direct op de waarschuwing gereageerd en dat voorkomt verdere schade.

Olielampje kan gaan branden om zowel te weinig als te veel oliedruk. Maar soms ook vanwege een defecte sensor.
Zou er even mee naar de dichtsbijzinde specialist gaan of er in elk geval even contact mee opnemen.
Als er al teveel olie is kunnen ze je het beste ophalen als je zelf geen mogelijkheden hebt om de teveel aan olie af te laten.

Overigens speelt dit probleem al sinds de jaren 80 en zetten ze de carterverwarming er bij elk herontwerp van die motoren niet standaard in, omdat het niet in elk klimaat voorkomt. Maarja wel elke keer een terugroepactie waar dan veel mensen niet op af komen.
 
Nog ieder jaar vriezen er Arosa's kapot... Was één van de eerste serieus grote problemen die de ware aard van de PON methode van (niet)probleemoplossen aan het licht bracht...
Los daarvan, ik weet niet of deze motor een losse oliedruksensor op het oliefilter heeft zitten. Die willen nog wel eens kuren hebben, met een onnodig lampje tot gevolg. Die storing begint vooral met aangaan van het lampje in bochten.
 
Ik zou er hoe dan ook niet meer mee rijden. Als het wel de bekende bevroren carterontluchting is, dan kom je daar nog geen 5 km mee ver.
 
Voor nu :
volg advies van TomTom op : niet mee rijden, totdat :
- de vorst uit de lucht is en dan nog duurt het daarna 1 a 2 dagen om te ontdooien
- de auto een afgesloten garage of stalling inslepen of induwen, als die vlak in de buurt is.
- de dealer de auto laten ophalen, ontdooien en verder nakijken.
Het nakijken zou ik sowieso doen.

Voor de toekomst:
vorst is natuurlijk slecht te vermijden als je auto niet binnen in een garage staat, dus op die dagen met vriestemperaturen ( het is hier in Friesland al 3 dagen lang s'-nachts -10 graden en overdag tussen de - 5 en -2 graden en met de stevige oostenwind versnelt het bevriezingsproces verder) de auto laten staan en iets anders regelen.
Als je olie bijvult, is dat niet direct zichtbaar op de peilstok met toegenomen hoogte : het doorlopen en verspreiden vanaf het gietpunt , kost tijd en gaat daarnaast bij een warme motor ( enkele minuten) een stuk sneller dan bij een steenkoud blok ( een kwartier tot halfuur) . Daardoor is het risico dat er teveel olie inzit en dat is ook weer schadelijk, zoals andere forumleden al aangaven.
Je kunt de teveel olie er zelf uitpompen met het handige pompje ( o.a. verkrijgbaar bij de Lidl shop online, maar helaas thans uitverkocht) of anders zal de garage dat doen.
 
Dankjewel voor jullie antwoorden!! Weet ik in ieder geval waar het waarschijnlijk aan kan liggen. Vandaag weer gestart, lampje brandt nog steeds. Vond ook dat de motor wat.. ja, hoe zeg je dat, rauw klinkt. Startte wel in 1 keer. Ik heb de (Seat) garage weer gebeld, maandag wordt de auto naar de berging gesleept als het goed is. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
 
Heb ooit ook de zelfde auto met deze motor gehad. De slang van de carterventilatie is bij deze motor niet al te sterk, het kan goed dat deze plat getrokken is door de onderdruk in het inlaattraject en daarom helemaal vol zit met sludge. Ik heb toen een holle pijp in die slang gestoken zodat die open blijft en sindsdien nooit meer problemen gehad met de carterventilatie.
 
ricardo zei:
Heb ooit ook de zelfde auto met deze motor gehad. De slang van de carterventilatie is bij deze motor niet al te sterk, het kan goed dat deze plat getrokken is door de onderdruk in het inlaattraject en daarom helemaal vol zit met sludge. Ik heb toen een holle pijp in die slang gestoken zodat die open blijft en sindsdien nooit meer problemen gehad met de carterventilatie.

Helpt echter niet tegen de vochtophoping bij korte ritten. Sterker nog, kaal staal maakt het nog erger.
Normaal gezien mag de originele slang niet platgedrukt worden. De onderdruk uit de inlaat wordt normaal gezien aangevuld met de "druk" die uit het carter komt. Dus het blaast eerder dan dat het aangezogen wordt.

Enige goeie remedie is carterventilatie goed schoonmaken (of vervangen), een verwarmingselement ertussen zetten (ook op de sloop vind je die nog wel eens) en minder korte ritten rijden. Liefst gewoon lange ritten, zeker in de winterperiode waar het water toch al lastig verdampt.
 
SeatjeArosa zei:
Dankjewel voor jullie antwoorden!! Weet ik in ieder geval waar het waarschijnlijk aan kan liggen. Vandaag weer gestart, lampje brandt nog steeds. Vond ook dat de motor wat.. ja, hoe zeg je dat, rauw klinkt.

Dan hoop ik dat je niet te laat was. Dit heeft toch wel alle kenmerken van de beruchte vorstschade.
 
@Pobresh,

Het is praktijk ervaring waar ik het over heb. Na dat ik een koperen pijp in die slang gestoken had bleef die goed open staan en kwam er geen sludge meer omhoog in het luchtfilterhuis maar alleen waterdruppels. Ook het kleppendeksel pakking deed niet meer zweten. Die verwarming die VW toen geplaatst heeft zat in het kleppendeksel.
 
ricardo zei:
@Pobresh,

Het is praktijk ervaring waar ik het over heb. Na dat ik een koperen pijp in die slang gestoken had bleef die goed open staan en kwam er geen sludge meer omhoog in het luchtfilterhuis maar alleen waterdruppels. Ook het kleppendeksel pakking deed niet meer zweten. Die verwarming die VW toen geplaatst heeft zat in het kleppendeksel.
Laten die waterdruppels nou net de oorzaak zijn van sludgevorming en bevroren carterontluchting ;)
Voor de doorstroming van de lucht helpt het natuurlijk wel (y)

die verwarming zat in de carterontluchting zelf, althans bij de 8v modellen die op basis waren van de blokken die ook in de polo geleverd zijn.
Bij de andere 1.0 was het wellicht anders. Maar bij mijn weten kwamen die niet tegelijkertijd op de markt.
 
Vandaag een stuk warmer dan de afgelopen dagen. Ik denk, ik start hem even. Lampje uit. Alles klinkt normaal. Stukje mee gereden onder streng toezicht van m'n vader (durfde dat niet aan in m'n eentje), auto rijdt als een zonnetje.
Na afloop even de dop eraf en inderdaad een beetje sludge aan de onderkant. Ga morgen het hele verhaal voorleggen bij de garage...
 
SeatjeArosa zei:
Vandaag een stuk warmer dan de afgelopen dagen. Ik denk, ik start hem even. Lampje uit. Alles klinkt normaal. Stukje mee gereden onder streng toezicht van m'n vader (durfde dat niet aan in m'n eentje), auto rijdt als een zonnetje.
Na afloop even de dop eraf en inderdaad een beetje sludge aan de onderkant. Ga morgen het hele verhaal voorleggen bij de garage...

Hoop wel dat je een lang stuk mee gereden hebt? Dan los je namelijk in 1 rit het hele probleem op. En dat maandelijks doen zodat je dit probleem niet meer hebt volgende keer. Zorg op zn minst dat die motor een tijdje warm is gereden ;)
 
Pobresh zei:
SeatjeArosa zei:
Vandaag een stuk warmer dan de afgelopen dagen. Ik denk, ik start hem even. Lampje uit. Alles klinkt normaal. Stukje mee gereden onder streng toezicht van m'n vader (durfde dat niet aan in m'n eentje), auto rijdt als een zonnetje.
Na afloop even de dop eraf en inderdaad een beetje sludge aan de onderkant. Ga morgen het hele verhaal voorleggen bij de garage...

Hoop wel dat je een lang stuk mee gereden hebt? Dan los je namelijk in 1 rit het hele probleem op. En dat maandelijks doen zodat je dit probleem niet meer hebt volgende keer. Zorg op zn minst dat die motor een tijdje warm is gereden ;)

Er is iets langer dan een half uur mee gereden (was te bang om 'm verrot te rijden, dat hebbie als je vrij weinig van auto's weet). Zal vanavond een eind gaan rijden. Het schijnt vannacht boven 0 te blijven dus hopelijk overleeft 'ie de nacht.
 
Alles gecheckt vandaag bij de garage, geen schade. Had er alleen te veel olie in gedaan (oeps) dus dat hebben ze ook verholpen, nieuwe olie erin. Schade is dus gelukkig beperkt gebleven en hij loopt weer helemaal top. Zal in het vervolg in de winter lange ritten blijven maken. Bedankt voor het meedenken allen!
 
Ach teveel olie rookt ie er vanzelf wel uit via dezelfde carterontluchting (die stuurt het namelijk de verbrandingskamers in via de gasklep) Mits t niet te veel in 1 x is.

Nee tuurlijk is het niet goed (voor alle moraalridders gaan roepen ;) ) Maar 600ml is niet gelijk een wereldhoeveelheid. Ja je carterdruk gaat wat omhoog, maar in het gunstigste geval was er al wat olie uit het carter (licht verbruik) en was er minder "te veel"
 
Terug
Bovenaan