Olie wissel Fiat Punto 1.2 2006

V8 power

Net ingestapt
Hallo,

Ik wil binnenkort een olie wissel uitvoeren bij een Fiat Punto 1.2 uit 2006 met het motornummer 188A4000. Dus ben ik opzoek gegaan naar een oliefilter, olie en carterplug ring/pakking. Echter komen er, als ik mijn kenteken invul op 123autoparts.nl, verschillende maten filters te voorschijn. Welke moet ik hebben? Wat ik heb gemeten is het huidige filter 85mm lang en heeft het in het midden een diameter van 66mm, maar er staat er geen tussen met precies de zelfde maten.klik

Ook kan ik nergens een pakking vinden voor de carterplug. Is dat niet nodig bij dit model plug?

Alvast bedankt!

Die carterplug is licht conisch. Die zet zich vast tijdens het inschroeven, die heeft geen pakking. Zorg wel dat carterplug en pan ongeveer dezelfde temperatuur hebben tijdens het terugzetten. M'n pa heeft ooit de carterpan van (ik meen) een eend laten scheuren doordat hij de plug koud terug zette in een nog te heet carter o_O wij gebruiken tegenwoordig trouwens altijd een olieafzuiger via de peilstok. Scheelt veel gedoe. Pompje heb je er na een paar wissels wel uit.

Maten van oliefilters kunnen nog wel eens een paar mm verschillen. Kijk vooral goed naar het gebruikte schroefdraad.

Bedankt voor jullie reacties!

s velthuis zei:
Die carterplug is licht conisch. Die zet zich vast tijdens het inschroeven, die heeft geen pakking. Zorg wel dat carterplug en pan ongeveer dezelfde temperatuur hebben tijdens het terugzetten. M'n pa heeft ooit de carterpan van (ik meen) een eend laten scheuren doordat hij de plug koud terug zette in een nog te heet carter o_O wij gebruiken tegenwoordig trouwens altijd een olieafzuiger via de peilstok. Scheelt veel gedoe. Pompje heb je er na een paar wissels wel uit.

Maten van oliefilters kunnen nog wel eens een paar mm verschillen. Kijk vooral goed naar het gebruikte schroefdraad.

Het schroefdraad is m22. Zouden ze me bij een zaak zoals Brezan kunnen adviseren voor het oliefilter?

v8 power zei:
Bedankt voor jullie reacties!

s velthuis zei:

Het schroefdraad is m22. Zouden ze me bij een zaak zoals Brezan kunnen adviseren voor het oliefilter?

Ja. Je hebt het motornummer, dat en het kenteken is voldoende.

Inderdaad. 99,9% kans dat je de goede meekrijgt en mocht dat niet het geval zijn is bij zo omgewisseld.

Pietzoveel zei:
Gaat wel een hoop tijd inzitten....

Welnee, een afspraak maken bij een garage, auto brengen, auto halen, daar gaat tijd in zitten. Een oliewissel, zeker met met een olieafzuiger, kost 10 minuten. Filtertje haal je even op weg ergens naar toe.

Ik ben vandaag naar de brezan geweest, eerst konden ze niet het juiste filter vinden. Toen hebben we via het serienummer dat op het oude filter staat de nieuwe gezocht.
Ik ga morgen de olie vervangen!

Terug
Bovenaan