olie verversen versnellingsbak?

Een schakelbak met no oil change snap ik nog wel.
Maar dat die fabrikanten dat nog steeds doen bij automaten vind ik belachelijk.
Een automaat moet gewoon om de zoveel tijd gespoeld worden voor een langere levensduur.

PauseBreak zei:
mh1972 zei:
heb antwoordt gekregen van vw, bij groot onderhoud, moet het peil van de versnellingsbak olie/vloeistof gecontrolleerd worden.[mischien bijvullen indien nodig] het hoeft niet vervangen worden.

Gaven ze daar ook nog een reden voor of was het gewoon "We vinden het niet nodig"?
nee, gewoon dat wat in het instructie boekje staat correct is. ik kreeg geen antwoordt hoe dat nu zit met een automaat/dsg bak. en mijn auto breng ik meestal naar de garage hier in het dorp voor onderhoud.

renate zei:
Nee maar ik ben nog steeds niet het antwoord op mijn vraag tegengekomen:
De technisch/wetenschappelijke onderbouwing van de marges.

Greetzz Renate.

Een echt technisch wetenchappelijk onderbouwde reactie ga je ook niet krijgen. Er zijn gewoon teveel verschillende parameters om een eenduidig antwoord te kunnen verwachten. En de parameters die belangrijk zijn voor een analyse zul je ook niet krijgen van de fabrikanten. Belangrijk is onder meer hoe de bak gedimensioneerd is. Daarom blijft elk antwoord een los schot OF het is gebaseerd op nattevingerwerk/gebruikerservaring.

Als je echt wilt weten of je bakolie aan vervanging toe is, doe het dan zoals de proffesionals in de industrie. Neem een monster van de olie, stuur het op naar een testlab en dan kunnen zij vertellen in hoeverre de olie nog voldoet aan de specificaties die de fabrikant aan de olie stelt. Ze kunnen dan tevens zien op basis van metaalsporen of de bak ongezonde sporen van slijtage vertoont.

Het is waarschijnlijk goedkoper de olie bij twijfel direkt te vervangen. Wanneer moet je twijfelen? Bij mechanische geluiden of slecht schakelen. Of bij hoge kilometerstanden/leeftijd zonder dat de bakolie ooit vervangen is.

Dan nog wat praktijktips: bij sommige merken is de constructie zodanig dat ze makkelijk olie verliezen bij de aandrijfaskeerringen (PSA of Renaultbakken lekken vaak op de aandrijfaskeerringen). Zonder dat je het in de gaten hebt kan er een groot deel van de olie zijn weggelopen. Ja, dan krijgt de resterende olie alsmede de versnellingsbak het zwaar te verduren. Bij een deel versnellingsbakken moet je de olie ook aftappen als je een aandrijfas vervangt of als je de koppeling verrvangt. In dat geval is het verstandig om de olie niet terug te gieten maar te vervangen.

Ik heb als hobby doe het zelver heel wat keren de bakolie vervangen, maar in normale gevallen heeft het vaak weinig zin om het preventief te doen. Alleen meenemen als je toch de koppeling moet vervangen of een aandrijfas los haalt. Vaak komen dat soort klusjes pas bij 150.000 km of na 10 jaar en dan kom je ook op het punt dat het nuttig kan zijn de bakolie te vervangen. Bij de Megane is vorig jaar de bakolie vervangen, toen de linker aandrijfaskeerring (gecombineerd met ashoes) vervangen is. Auto had toen ong. 160.000 km / 11 jaar gedaan en dat maakte echt geen merkbaar verschil. Bak schakelde wel iets hakerig als het echt koud was en dat doet ie nog steeds. Ik heb vroeger met de Citroen BX wel eens een situatie gehad dat de bak echt een tijd met te weinig olie had gedraaid doordat een keerring had gelekt. Toen maakte het vervangen van de oude zwarte olie wel een enorm verschil. Maar dat was wel bij een bak die aanmerkelijk meer kms had gedraaid onder zware omstandigheden.

Kort samengevat: if it ain't broken, don't fix it.

Ik weet het, ik reageer op een prehistorisch bejaard topic. Maar wat ik kan concluderen/samenvatten is dat je dusdanig lang hebt gewacht tot je het antwoord hoorde wat je wilde horen, een enkel persoon die zei dat het nagenoeg geen verschil maakt (ondanks dat meermaals is aangegeven dat alle organische verbindingen waar olie uit bestaat oxideren), d.w.z, het reageert weg, het wordt minder van kwaliteit en gaat minder functioneren.

Is het dus verstandig om olie te vervangen? Zeker! Wanneer? Als je een termijn 20-50% overschrijdt, of meer, hoeft er niets aan de hand te zijn, maar de kosten van een oliewissel zijn dusdanig laag dat het beter voorkomen dan genezen is! Mijn auto heb ik gekocht met 237000 (een TSI, voor de fans) en ik heb de versnellingsbakolie bij 246000 recent voor het eerst vervangen (was niet eerder gedaan volgens het boekje). Merk ik verschil? Zeker, eerder wilde de achteruit nog weleens zingen bij lastwissel, dat is vergaan. Ook schakelt de bak merkbaar soepeler... (vooral naar de 2, 5 en 6, maar als ik het over 5 en 6 heb merkbaar soepeler naar de 5).

Ik zou het dus zeker aanraden, maar vooral aanraden om het eerder te vervangen dan de 246000km die ik reeds heb beschreven! :)

Bij mijn weten is het bij veel moderne automaatbakken, niet eens mogelijk om olie te wisselen. Tenminste niet zomaar even, doormiddel van een aftap en vulplug.

Klopt, maar wel met alle gevolgen van dien. Dat is later (zoals meermaals in dit topic aangegeven) teruggedraaid. Mijn vader heeft een Volvo S60 met een DSG-like automaat, veel mensen weigeren hem ook onderhoud te geven, maar als je hem op tijd onderhoud geeft blijft hij soepel schakelen en vrij van interne vervuiling. Bij deze bak moet je inderdaad ook spoelen, omdat je niet de onderkant kan verwijderen zoals bij veel andere automaatbakken dat wel kan.

De automaat van de W169 A170 van mijn moeder moet ook om de 60000km onderhoud hebben, hier kan wel de bodemplaat inclusief filter zo gewisseld worden, een kleine ingreep voor een klein prijsje en je bak blijft soepel lopen! Maar ja, mensen rijden graag een dure auto (want kijk mij eens!), maar onderhoud? Ho maar... mag niks kosten! Belachelijk als je het mij vraagt, maar ik weet als chemisch technoloog in elk geval wel dat alle onderdelen in een bak aan slijtage onderhevig zijn en de chemische verbindingen van zijn verste verte niet eindeloos stabiel blijven, dus dat preventief vervangen gewoon een goed (en goedkoper) idee is!

Terug
Bovenaan