Guest
Hallo iedereen,
Ik ben van plan een Opel Astra G te kopen, het liefst tussen 2000-2004, een km stand lager dan 150.000km en een pas nieuwe distributieriem gedaan.
Ik wil geen of nauwelijks roest zien en het interieur moet goed onderhouden zijn, net als de buitenkant natuurlijk. Mijn budget is 2500 euro.
In andere woorden de Astra moet er nog goed uitzien en betrouwbaar. Ik betaal liever iets meer dan de doorsnee Astra maar dan wel een auto waar ik geen grote zorgen bij heb. Ik besef dat dit altijd is met oude auto's maar er zit een verschil in zorgen.
Ik weet dat Astra's en vooral de 16v veel olie kunnen zuipen. Dit accepteer ik, echter heb ik over situaties gelezen van 1l/1000km en nog erger!!!
Ik besef dat het altijd een gok blijft met het olieverbruik en dat je het pas kan testen na heel veel km's gereden te hebben. Maar er moeten wel wat manieren zijn om 80%? of 90%
? zeker te zijn dat de auto niet te veel olie zuipt. Ik heb volgens mij iets begrepen over blauwe rook en altijd kijken voor lekkages. Heeft iemand misschien een soort stappen plan waar ik doorheen kan gaan als ik een test rondje met de auto maak? Dat ik mezelf tenminste kan behoeden van zo'n 1L/400km olie zuipende Astra...
Ten tweede hoe groot is de kans dat de KM stand niet klopt en zijn er manieren om dit te toetsen? Ik weet dat dit nooit 100% kan maar elk beetje kan helpen. De auto die ik koop moet sowieso een NAP hebben, waarop kan ik letten bij het lezen van deze NAP?
Ten derde, de distributieriem. Iedere ezel kan op de motor schrijven dat de riem is vervangen bij zoveel km, terwijl dat niet zo is. Daarom moet de auto ook een onderhoudsboekje hebben. Maja elke garage kan een stempel geven dat hij gedaan is bij zoveel km, terwijl dat nooit isgebeurt. Of de garage heeft de vorige eigenaar opgelicht en de riem niet vervangen ofzo. Mijn vraag is dus of het onderhoudsboekje de enigste betrouwbare bron is voor de riem? Of zijn er nog sneaky maniertjes om de riem te toetsen?
Als er verder nog tips zijn bij het maken van mijn testrit van de Opel Astra waarop ik zeker zou moeten letten, uit eigen ervaring of wat dan ook, dan zijn die zeer welkom.
Een vriend zegt mij niet meer dan 1500 euro uit te geven aan de Astra, terwijl ik 2500 euro ook nog oke vind. Ik leg liever iets meer euro voor kwaliteit. Zijn denkwijze is meer van: 1 jaar rijden met de opel, dan weer voor 1000 euro verkopen (denk ik). Terwijl ik een auto wil waar ik een paar jaar mee voorruit kan zonder al te grote kosten. Wat zou verstandiger zijn?
Mvg,
Jeroen
Ik ben van plan een Opel Astra G te kopen, het liefst tussen 2000-2004, een km stand lager dan 150.000km en een pas nieuwe distributieriem gedaan.
Ik wil geen of nauwelijks roest zien en het interieur moet goed onderhouden zijn, net als de buitenkant natuurlijk. Mijn budget is 2500 euro.
In andere woorden de Astra moet er nog goed uitzien en betrouwbaar. Ik betaal liever iets meer dan de doorsnee Astra maar dan wel een auto waar ik geen grote zorgen bij heb. Ik besef dat dit altijd is met oude auto's maar er zit een verschil in zorgen.
Ik weet dat Astra's en vooral de 16v veel olie kunnen zuipen. Dit accepteer ik, echter heb ik over situaties gelezen van 1l/1000km en nog erger!!!
Ik besef dat het altijd een gok blijft met het olieverbruik en dat je het pas kan testen na heel veel km's gereden te hebben. Maar er moeten wel wat manieren zijn om 80%? of 90%
Ten tweede hoe groot is de kans dat de KM stand niet klopt en zijn er manieren om dit te toetsen? Ik weet dat dit nooit 100% kan maar elk beetje kan helpen. De auto die ik koop moet sowieso een NAP hebben, waarop kan ik letten bij het lezen van deze NAP?
Ten derde, de distributieriem. Iedere ezel kan op de motor schrijven dat de riem is vervangen bij zoveel km, terwijl dat niet zo is. Daarom moet de auto ook een onderhoudsboekje hebben. Maja elke garage kan een stempel geven dat hij gedaan is bij zoveel km, terwijl dat nooit isgebeurt. Of de garage heeft de vorige eigenaar opgelicht en de riem niet vervangen ofzo. Mijn vraag is dus of het onderhoudsboekje de enigste betrouwbare bron is voor de riem? Of zijn er nog sneaky maniertjes om de riem te toetsen?
Als er verder nog tips zijn bij het maken van mijn testrit van de Opel Astra waarop ik zeker zou moeten letten, uit eigen ervaring of wat dan ook, dan zijn die zeer welkom.
Een vriend zegt mij niet meer dan 1500 euro uit te geven aan de Astra, terwijl ik 2500 euro ook nog oke vind. Ik leg liever iets meer euro voor kwaliteit. Zijn denkwijze is meer van: 1 jaar rijden met de opel, dan weer voor 1000 euro verkopen (denk ik). Terwijl ik een auto wil waar ik een paar jaar mee voorruit kan zonder al te grote kosten. Wat zou verstandiger zijn?
Mvg,
Jeroen