Olie verbruik, km stand en ddriem Opel Astra vragen????

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben van plan een Opel Astra G te kopen, het liefst tussen 2000-2004, een km stand lager dan 150.000km en een pas nieuwe distributieriem gedaan.
Ik wil geen of nauwelijks roest zien en het interieur moet goed onderhouden zijn, net als de buitenkant natuurlijk. Mijn budget is 2500 euro.

In andere woorden de Astra moet er nog goed uitzien en betrouwbaar. Ik betaal liever iets meer dan de doorsnee Astra maar dan wel een auto waar ik geen grote zorgen bij heb. Ik besef dat dit altijd is met oude auto's maar er zit een verschil in zorgen.

Ik weet dat Astra's en vooral de 16v veel olie kunnen zuipen. Dit accepteer ik, echter heb ik over situaties gelezen van 1l/1000km en nog erger!!!

Ik besef dat het altijd een gok blijft met het olieverbruik en dat je het pas kan testen na heel veel km's gereden te hebben. Maar er moeten wel wat manieren zijn om 80%? of 90%:D? zeker te zijn dat de auto niet te veel olie zuipt. Ik heb volgens mij iets begrepen over blauwe rook en altijd kijken voor lekkages. Heeft iemand misschien een soort stappen plan waar ik doorheen kan gaan als ik een test rondje met de auto maak? Dat ik mezelf tenminste kan behoeden van zo'n 1L/400km olie zuipende Astra...

Ten tweede hoe groot is de kans dat de KM stand niet klopt en zijn er manieren om dit te toetsen? Ik weet dat dit nooit 100% kan maar elk beetje kan helpen. De auto die ik koop moet sowieso een NAP hebben, waarop kan ik letten bij het lezen van deze NAP?

Ten derde, de distributieriem. Iedere ezel kan op de motor schrijven dat de riem is vervangen bij zoveel km, terwijl dat niet zo is. Daarom moet de auto ook een onderhoudsboekje hebben. Maja elke garage kan een stempel geven dat hij gedaan is bij zoveel km, terwijl dat nooit isgebeurt. Of de garage heeft de vorige eigenaar opgelicht en de riem niet vervangen ofzo. Mijn vraag is dus of het onderhoudsboekje de enigste betrouwbare bron is voor de riem? Of zijn er nog sneaky maniertjes om de riem te toetsen?

Als er verder nog tips zijn bij het maken van mijn testrit van de Opel Astra waarop ik zeker zou moeten letten, uit eigen ervaring of wat dan ook, dan zijn die zeer welkom.

Een vriend zegt mij niet meer dan 1500 euro uit te geven aan de Astra, terwijl ik 2500 euro ook nog oke vind. Ik leg liever iets meer euro voor kwaliteit. Zijn denkwijze is meer van: 1 jaar rijden met de opel, dan weer voor 1000 euro verkopen (denk ik). Terwijl ik een auto wil waar ik een paar jaar mee voorruit kan zonder al te grote kosten. Wat zou verstandiger zijn?

Mvg,

Jeroen

Kwaliteit en een volledig ingevuld onderhoudsboekje verwachten bij een 12 tot 16 jaar oude auto. hmmm, ik frons even.

Volgens mij kan je het beste gewoon op je gevoel afgaan. Is de verkoper oké, ziet de auto er puik uit, bekleding etc. nog goed, zijn er middeltjes gebruikt om de auto 'fris' te laten ruiken van binnen, is alles nog heel en compleet, werkt alles nog? Ook de voorruitverwarming, aanjager en achterruitverwarming moet je testen!

Dat soort vragen zou ik me meer druk over maken dan over olieverbruik en distributieriem.

Vooral die laatste is een onderhouds-ding en komt elke 4 jaar of 60.000 km voor. Ik zou daar niet al te spastisch over doen, als je auto wil rijden moet je ook zorgen voor het onderhoud. En is de riem aan de beurt, dan moet je die vervangen. Net als banden. Of een uitlaat.

Wat je vriend zegt, is natuurlijk niet helemaal netjes. Een auto kopen voor 1500, jaar mee rijden (en geen reet aan onderhoud uitgeven) en dan weer doorverkopen voor 1000. Dan verziek je zelf ook een beetje de tweedehandsmarkt met slecht onderhouden auto's. Geef dan voor 500 euro aan onderhoud uit en rij er nog een jaar langer mee.

nou ik kom genoeg astra's nu al tegen met onderhoudsboekjes.

En natuurlijk kijk je of de banden goed zijn en of alles werkt en of de auto geen aanrijding of wat dan ook heeft gehad. Dat zijn standaard dingen waar je naar kijkt. Ik ga niet eens kijken naar een auto als niet alles werkt, vandaar dat ik het vraag voordat ik kom kijken.

En wat betreft dat van mijn vriend, bijna de helft van de mensen doet dat. vaak zijn de onderhoudskosten te hoog relatief gezien tot de waarde van de auto dus word de auto gwn snel weer verkocht. Dat is de routine die vele oude auto's krijgen, van eigenaar naar eigenaar allemaal proberen ze de kosten te besparen. Ik wil gewoon niet de persoon zijn die dan weer de auto over koopt. Was iedereen maar net zoals jou Hotdog dan had ik deze zorgen niet. Maar 2500 euro uit geven alleen op gevoel dat gaat branden worden en ik wil toch wel een beetje kennis en advies voordat ik dat uitgeef.

Jeroen1990 zei:
nou ik kom genoeg astra's nu al tegen met onderhoudsboekjes.

En natuurlijk kijk je of de banden goed zijn en of alles werkt en of de auto geen aanrijding of wat dan ook heeft gehad. Dat zijn standaard dingen waar je naar kijkt. Ik ga niet eens kijken naar een auto als niet alles werkt, vandaar dat ik het vraag voordat ik kom kijken.

En wat betreft dat van mijn vriend, bijna de helft van de mensen doet dat. vaak zijn de onderhoudskosten te hoog relatief gezien tot de waarde van de auto dus word de auto gwn snel weer verkocht. Dat is de routine die vele oude auto's krijgen, van eigenaar naar eigenaar allemaal proberen ze de kosten te besparen. Ik wil gewoon niet de persoon zijn die dan weer de auto over koopt. Was iedereen maar net zoals jou Hotdog dan had ik deze zorgen niet. Maar 2500 euro uit geven alleen op gevoel dat gaat branden worden en ik wil toch wel een beetje kennis en advies voordat ik dat uitgeef.
Helaas denken veel mensen met "goedkope" auto's op die manier over onderhoud - niets aan doen, hij stopt vanzelf. En het is de beste manier om te zorgen dat de auto snel richting sloop afgevoerd kan worden.

Ik zou vooral eens bij het garagebedrijf kijken die nu jouw onderhoud doet. Je zoekt met name naar de auto die niet naar de handel doorgestuurd wordt, veel auto's met wat mankementen worden aan handelaars doorverkocht. Reken er wel op dat die garage zelf ook weet wat de Astra waard is, je zal wat meer betalen. Bovendien is een preventief beurtje ook een aanrader, veel mensen realiseren zich pas dat ze een auto geld kost als er onderhoud gepleegd moet worden. Daarnaast is de Astra een auto die baat heeft bij een antiroest behandeling ... :cool:

Ik heb via een vriend van mij een leuke Polo kunnen scoren. Er was wel wat achterstallig onderhoud, maar de body was puntjegaaf. Dus, ik heb er een antiroest behandeling op stuk gegooid en zolang VAG bestaat / VAG onderdelen te koop zijn, kan ik een leuke Pollo rijden. Ik heb voor deze auto wel wat meer betaald dan waarvoor hij "in de boekjes staat", maar dat hoort bij zo'n exempaar.

Pech kan je altijd hebben met een auto.

De 16V is nu eenmaal wat gevoeliger dan een 8V, maar ook geen regelrechte olie-boot. Opel schrijft voor een 16V dunnere olie voor, waardoor de kleppen, nokkenas wat rustiger en soepel blijven. Let er dus even op dat deze niet als een idioot ratelt. Het verschil is tekstueel wat lastig uit te leggen tussen goed en fout. Maar als je een paar exemplaren bekeken hebt, weet je meteen wat ik bedoel. Lekkages aan het kleppendeksel en mogelijk de koppakking en carterpan komen regelmatig tot vaak voor. De eerste en laatste zijn eenvoudig te verhelpen. De middelste helaas niet.   

D-riem.. als je het niet zeker weet zou ik hem preventief vervangen, en neem de waterpomp mee. Reguliere bedrijven klooien er niet zo snel mee. Tenzij dit al bij de vorige eigenaar al gedaan is of bij de louche bedrijfjes.

Wat versta je onder goed onderhouden? Bijna elke auto knapt op van een complete interieurreiniging/poetsbeurt. De voormalige doelgroep van dit soort auto's zijn vaak mensen die de wagens gebruiken en gebruiken. Dus verwacht weinig door liefhebbers gekoesterde voertuigen. Dus roest aan de wielkasten en motorkap wil langzaamaan bij een aantal exemplaren beginnen.

Zelf een paar duizend km met een 1.6 8v gereden en die voldeed meer dan prima en was nog zuinig ook. Mijn 1.8 16V op LPG en 3ton op de teller was een vlotte wagen, niet zuinig en verbruikte zo nu en dan een slok olie als je 130-140 of harder reed.

Ik stuur je zo een pbtje.
Ken iemand die heeft er eentje te koop die binnen je budget past, flink wat opties heeft en ook binnen je vraag past qua kmstand en met onderhoudshistorie. En de eigenaar is betrouwbaar :)

Waar je op moet letten. Eigenlijk bij elke auto op dezelfde zaken. Onderhoudsboekjes kunnen inderdaad ingevuld zijn. Maar ook daar word wel eens mee gesjoemeld. NAP is op te vragen. Predicaat logisch is het prettigste. Maar je kunt als particulier ook de kmhistorie opvragen per post. Koop je bij een handelaar hebben ze ALTIJD dat rapport. Dus altijd om vragen. Dit krijgen ze namelijk standaard in de mailbox als ze een auto hebben ingekocht.

Astra G heb je van 400 euro tot 4000 euro. Maar in de meeste gevallen zijn die goedkope ook echt gewoon goedkoop, afgetrapt en niks meer waard, terwijl de dure vaak juist duurder zijn vanwege beter onderhouden en een eigenaar die er meer oog voor heeft of meer aandacht aan besteed dan de gemiddelde. En lagere kmstanden.

Probleem is dat het een 1001 auto is. Dus er zijn er veel van, en veel verschillende qua staat en onderhoud. Er zijn genoeg extreem roestende astra-g, vooral aan de wielranden. maar er zijn er ook die er picobello uit zien.

Terug
Bovenaan