Olie verbruik, altijd erg?

Sebastian 9724822

Net ingestapt
Hoi allemaal!

Ik ben in het bezit van een Toyota Aygo die best wat olie verbruikt. Elke 2000 km moet er 1L olie bij. Dit is best fors.

Nu vraag ik mij af of het vele verbruik van olie altijd erg is als je dit op tijd aanvuld. Mijn uitlaat is best zwart van het roet, verder is er geen verschil in motorvermogen te merken en loopt het motortje lekker soepel. Het blok is ook niet nat en ik zie ook geen zwarte rook uit mijn uitlaat komen.

Wat kan het zijn, en eerder nog: kan het kwaad als ik dit tijdig aanvul? Hoe lang kan ik nog met mijn Aygo (deze motor) door gaan ongeveer?

Het gaat om een Aygo uit 2007 met 198xxx km op de teller.

Bedankt!
 
Hoe lang de motor nog mee gaat is moeilijk te zeggen. Zo lang je voldoende olie bijvult kan het heel lang goed gaan. Onze Toyota Aygo gebruikte ook heel veel olie, en had ook erg snel last van kantelende zuigers, bij geen enkele auto hebben we dat ooit gehad zelfs met enorme kilometerstanden, de Aygo hebben we toen met maar 99000 km op de teller ingeruild.

Bij een hoog olieverbruik olieverbruik kan wel eerder de katalysator kapot gaan. Bij de Toyota dealer koste de Katalysator toen maar liefst € 1.200, gelukkig is er genoeg imitatie te koop, wij betaalden toen € 600 inclusief pijp en demper. Wat rond bellen kan veel geld schelen ( het kan nog goedkoper).
 
Het risico van hoog olieverbruik is voornamelijk het vergeten van bijvullen, zonder voldoende smering draait de motor in de soep en is zo'n auto als de jouwe financieel gezien vrijwel total loss. Goed blijven opletten dus, het kan van 1 liter op 2000 km naar 1 op 1500 of zelfs erger gaan.
Heb je al dikkere olie geprobeerd?
 
Bedankt voor de reacties. Is het vaak zo dat de katalysator hier door stuk gaat? Zou ik dit kunnen controleren of tegen kunnen gaan? Als dit echt een probleem is wil ik de auto wel weg doen vóór hij echt niks meer waard is.

De auto heb ik net 10.000 km in bezit en ik zou het echt zonde vinden als hij weer weg moet. Had het liefst een paar jaar gedaan met dit autootje.. Ik ga het olie verbruik nauwlettend in de gaten houden en kijken of dit niet meer word. Dikkere olie heb ik nog niet geprobeerd, hoe zou dit kunnen helpen?
 
Als de motor droog is en geen olie lekt betekent dat dat de olie langs de zuigers in de cilinders komt en verbrandt. Een dikke olie zal minder makkelijk zijn weg langs de zuigers vinden en dus minder verbrande olie.
 
Toyota schrijft voor 5W30 olie, die hebben wij altijd gebruikt.

Misschien kan een Toyota dealer je goed adviseren.
Ik zou niet zo maar dikkere olie er in gooien, dit kan het einde van de motor betekenen, omdat de motor onvoldoende gesmeerd/ gekoeld wordt.
 
Voor een 1 liter 3 cilinder, is het olieverbruik inderdaad nogal hoog. Iets dikkere olie zou het verbruik marginaal kunnen verminderen, maar verwacht geen wonderen. Als er verder geen lekkage is, dan is er sprake van gevorderde motorslijtage. Echter, als je de olie op peil houd, zal de motor het nog wel enige tijd uithouden. Hoe lang precies ,is niet te zeggen. Als het motortje verder lekker draait, en geen (overmatige) rook produceert, zou ik er niet te veel aan doen, afgezien van olie bijvullen zodra nodig.
 
Er mag volgens de owners manual olie tot dikte 15W50 in.... 5w40 kan al iets helpen. Controleer of de carterventilatie goed schoon is en, indien gemonteerd, de PVC klep vervangen (kost ongeveer de prijs van een goede kop koffie). Als de overdruk in het motorblok niet makkelijk weg kan, wordt de olieafvoer van de cilinders bemoeilijkt en de olie terug geperst langs de zuigerveren de verbrandingskamer in.
 
Hier een video van een specialist die allemaal additieven toevoegt en zelfs 10W60 gebruikt. Vraag mij niet of dit voor de lange duur een goede oplossing is, maar het werkt wel..

https://www.youtube.com/watch?v=eUgwv6Gutgg
 
Zadelsnuiver zei:
Het risico van hoog olieverbruik is voornamelijk het vergeten van bijvullen, zonder voldoende smering draait de motor in de soep en is zo'n auto als de jouwe financieel gezien vrijwel total loss. Goed blijven opletten dus, het kan van 1 liter op 2000 km naar 1 op 1500 of zelfs erger gaan.
Heb je al dikkere olie geprobeerd?

Het risico dat je loopt op een kapot draaiende motor, zie hierboven, het is slecht voor je beurs, milieu.
Het hoort niet, een motor die zoveel olie verbruikt, ik vind dat het nogal makkelijk afgedaan wordt door sommige fabrikanten.
Zij kunnen als ze willen motoren ontwikkelen waar het olie verbruik minimaal is, als ze daar op inzetten en plaats van die onzinnige marketingcampagnes.
 
R xxxx zei:
Zadelsnuiver zei:
Het risico van hoog olieverbruik is voornamelijk het vergeten van bijvullen, zonder voldoende smering draait de motor in de soep en is zo'n auto als de jouwe financieel gezien vrijwel total loss. Goed blijven opletten dus, het kan van 1 liter op 2000 km naar 1 op 1500 of zelfs erger gaan.
Heb je al dikkere olie geprobeerd?

Het risico dat je loopt op een kapot draaiende motor, zie hierboven, het is slecht voor je beurs, milieu.
Het hoort niet, een motor die zoveel olie verbruikt, ik vind dat het nogal makkelijk afgedaan wordt door sommige fabrikanten.
Zij kunnen als ze willen motoren ontwikkelen waar het olie verbruik minimaal is, als ze daar op inzetten en plaats van die onzinnige marketingcampagnes.

Nou op een bepaald punt zit er iets in. Als je een motor ronddraait voel je dat daar best wel weerstand in zit. Dit komt niet in de laatste plaats natuurlijk door de functie van een zuigermotor. (het is uiteindelijk een luchtpomp)
Verder als je praat over zulke kleine toleranties waar een filmpje olie moet worden verminderd dat het olieverbruik tijdens verbranding miniem is maar vervolgens wel voldoende om te smeren en koelen. Tsja....ik denk dat je je daar wel iets van kunt voorstellen.

Als je dan een heel klein beetje (miniem) extra ruimte laat heb je al een groot verschil in interne weerstand. Dan kun je olieschraapveertjes aanpassen om dat allemaal mooi te laten draaien zonder groot olieverbruik.
Dan komt aftersales dat de klant niet elke 15.000 km in de garage wil staan voor verse olie..dan doen we toch maar 2x dat...met als consequentie dat je schraapveertjes vastkoeken door vervuilde olie en olieverbruik start.

Dat is natuurlijk niet het geval met de Citybug, dat komt van andere dingen. Maar goed...kantelende zuigers heeft ook weer een andere oorzaak. Overigens kleine misconceptie er zijn maar heel weinig fabrikanten die zelf hun motor maken. Tuurlijk doen ze een deel van de ontwikkeling en houden ze alles nauwlettend in de gaten maar er zijn daar een aantal bedrijven voor die de bulk van het blokwerk doen. Zoals bijvoorbeeld Ricardo Engineering.
 
Na 2000km vind ik nog meevallen. Ik heb jaren geleden een Peugeot 106 gehad en daar moest na ongeveer 500/600km al olie worden bijgevuld.
 
Terug
Bovenaan