Olie peilstok eerst laag dan hoog

JPNL

Net ingestapt
Hoi, ik ben nieuw op dit forum maar wil graag wat meer gebruik van maken.
Ik heb kort geleden een Ford S-max uit 2006 gekocht, 2.0 16V, 160K op de teller.

Ik heb iets vreemds waar ik hoop advies van jullie te kunnen krijgen:
- Gister olie gepeilt, droge peilstok, omdat ik niet overtuigd was dat auto recht stond, vanochtend naar vlakke plaats gereden.
- Vanochtend op vlakke plaats (1,5km rijden), olie gepeild, ca 0,7L erbij gegooid om tussen min/max te komen.
- nog een keer herhaald, netjes in het midden.
- einde van de dag, nogmaals op vlakke plek, nadat auto hele dag stil stond nog eens gepeild. Toen ik de peilstok eruit haalde nog altijd netjes in het midden. Na schoonvegen en opnieuw peilen, boven max (!!). Dat nog eens herhaald, en nog steeds boven max.

Ik snap er niets van, voor mijn gevoel heb ik er niet teveel in gedaan. Kan het zijn dat ik met het peilen olie de peilbuis intrek, waardoor de 2e meting hoger uitkomt? iemand een idee?

alvast bedankt voor elke reactie!

Gr, Jeroen

Olie peil je nooit direct na het rijden. Daar moet je minstens een minuut of 5 - 10 tussen laten.

Ik denk dus eerder dat je genoeg olie in het blok had en je hebt dus zinloos aangevuld.

Of er zit maar 0,5l tussen min en max en je hebt er gewoon teveel in gegooid.

Het ene automerk heeft er 1l tussen zitten, het andere 0,5.

Door veel peilen krijg je ook olie in dat pijpje dat je stok besmeurd, vaak maar aan 1 kant. Je peil was dus eerst onder min en nu precies midden. Prima gedaan.

Op max zetten is eigenlijk beter. Meer olie dus relatief minder vervuiling en je hebt meer speling als je het vergeet of een lekje krijgt.

Het is wel belangrijk om te zorgen dat de auto ook echt vlak staat. Om maar een voorbeeld te geven of mijn auto in de garage staat of op mijn oprit, scheelt een 0,2 tot 0,3L niveau verschil op de peilstok, puur en alleen omdat mijn oprit wat ongelijkmatig verzakt is waar de auto veel staat.
Ik peil dan ook het liefst in mijn eigen garage of een parkeergarage, waar ik zeker weet dat de vloer vlak is.

Lang genoeg wachten is idd. ook belangrijk, 10 minuten vind ik zelfs erg weinig. Peil zelf meestal pas na een uur of langer.

JeroenP zei:
- einde van de dag, nogmaals op vlakke plek, nadat auto hele dag stil stond nog eens gepeild. Toen ik de peilstok eruit haalde nog altijd netjes in het midden. Na schoonvegen en opnieuw peilen, boven max (!!). Dat nog eens herhaald, en nog steeds boven max.
Dan is er toch niks aan de hand? Of denk ik nu te simpel. Er van uitgaande dat je niet eerst alsnog een stuk hebt gereden en toen hebt gepeild. Overigens kun je je wel afvragen hoe vlak 'vlak' is. Straatwerk is eigenlijk nooit vlak (of beter: waterpas). Indien je zekerheid wilt zul je inderdaad een (parkeer)garage of zo op moeten zoeken.

marcel21674 zei:
Lang genoeg wachten is idd. ook belangrijk, 10 minuten vind ik zelfs erg weinig. Peil zelf meestal pas na een uur of langer.

Olie moet nog warm zijn. Aangezien warme olie uitzet. Tenzij de fabrikant voorschrijft te peilen met koude motor, dan moet je zelfs een nacht wachten.

Staat in je instructieboekje trouwens normaliter vermeld.

Vlak tja... zelfs een parkeergarage is niet altijd vlak. Precies tot max vullen doe ik eigenlijk nooit. Dan zit er vrijwel altijd te veel in als je per ongeluk toch niet vlak stond.

Bedankt allemaal voor jullie reactie! Het zat me toch niet helemaal lekker, nog een keer gemeten en daarna toch even de wegenwacht gebeld. Die gaf aan dat Ford peilstok heel lastig af te lezen is inderdaad, en dat de druppels olie die ik nog boven het maximum zie waarschijnlijk in de peilstok zaten.

De peilstok die ik heb is een soort kabel, met een klein blokje wat direct MIN/MAX geeft, boven max is eigenlijk niet te zien omdat het vrijwel direct overgaat in de kabel. Bij VW etc is de peilstok gewoon een lang staafje, waardoor je veel beter kunt aflezen.

Nogmaals bedankt allemaal, misschien helpt dit in de toekomst ook nog iemand.

Terug
Bovenaan