Hallo allen,
Onlangs heb ik mijn eerste auto gekocht, een Peugeot 206 1.4 XS uit 2000 met 136000 KM. Hij rijdt heerlijk, alleen merk ik dat de motor volgens het dashboard niet (goed) op temperatuur komt. Na kortere of langere ritten komt de wijzer van de olie/motortemperatuur nauwelijks verder dan de twee streepjes welke dicht bij elkaar staan. Het gaat dan om de meter aan de rechterkant (17). (zie onderstaande afbeelding)
De meter voor de koelvloeistof (21 op de afbeelding) lijkt wel goed te werken. Deze blijft steeds net onder de 90 graden, zowel op de snelweg als in de stad en stationair.
Wat ik als mogelijke oorzaken kan vinden is dat het de thermostaat of temperatuursensor kan zijn. Bij een kapotte/open thermostaat zouden beide radiatorslangen dan gelijktijdig warm worden en de verwarming slecht moeten werken. Voor wat ik zo heb kunnen uitproberen worden de slangen niet tegelijk warm, en de verwarming wordt binnen 5 minuten al goed heet. Zo op het eerste gezicht zou ik dan zeggen dat het niet de thermostaat is. Misschien dat het de temperatuursensor is in dit geval. Hiervan kan ik alleen niet vinden waar deze zou moeten zitten. Er zou een sensor naast de peilstok en een aan de rechter zijkant van het blok zitten. De sensor naast de peilstok heb ik tijdens het draaien even losgehaald, maar er verandert dan niets op het dashboard aan beide metertjes.
Ik moet er wel bij zeggen dat de auto zich niet apart gedraagt bij of na het starten en tijdens het rijden. Hij bokt niet en houdt niet in.
Binnenkort ben ik van plan om de olie en koelvloeistof te vervangen, is het slim om dan toch de thermostaat en/of temperatuursensor mee te vervangen? En zijn er nadelen als ik er zo mee zou blijven rijden? Hoger verbruik, meer slijtage of iets dergelijks.
Onlangs heb ik mijn eerste auto gekocht, een Peugeot 206 1.4 XS uit 2000 met 136000 KM. Hij rijdt heerlijk, alleen merk ik dat de motor volgens het dashboard niet (goed) op temperatuur komt. Na kortere of langere ritten komt de wijzer van de olie/motortemperatuur nauwelijks verder dan de twee streepjes welke dicht bij elkaar staan. Het gaat dan om de meter aan de rechterkant (17). (zie onderstaande afbeelding)

De meter voor de koelvloeistof (21 op de afbeelding) lijkt wel goed te werken. Deze blijft steeds net onder de 90 graden, zowel op de snelweg als in de stad en stationair.
Wat ik als mogelijke oorzaken kan vinden is dat het de thermostaat of temperatuursensor kan zijn. Bij een kapotte/open thermostaat zouden beide radiatorslangen dan gelijktijdig warm worden en de verwarming slecht moeten werken. Voor wat ik zo heb kunnen uitproberen worden de slangen niet tegelijk warm, en de verwarming wordt binnen 5 minuten al goed heet. Zo op het eerste gezicht zou ik dan zeggen dat het niet de thermostaat is. Misschien dat het de temperatuursensor is in dit geval. Hiervan kan ik alleen niet vinden waar deze zou moeten zitten. Er zou een sensor naast de peilstok en een aan de rechter zijkant van het blok zitten. De sensor naast de peilstok heb ik tijdens het draaien even losgehaald, maar er verandert dan niets op het dashboard aan beide metertjes.
Ik moet er wel bij zeggen dat de auto zich niet apart gedraagt bij of na het starten en tijdens het rijden. Hij bokt niet en houdt niet in.
Binnenkort ben ik van plan om de olie en koelvloeistof te vervangen, is het slim om dan toch de thermostaat en/of temperatuursensor mee te vervangen? En zijn er nadelen als ik er zo mee zou blijven rijden? Hoger verbruik, meer slijtage of iets dergelijks.