Olie/motortemperatuur Peugeot 206 1.4 XS

sanchaz12

Net ingestapt
Hallo allen,

Onlangs heb ik mijn eerste auto gekocht, een Peugeot 206 1.4 XS uit 2000 met 136000 KM. Hij rijdt heerlijk, alleen merk ik dat de motor volgens het dashboard niet (goed) op temperatuur komt. Na kortere of langere ritten komt de wijzer van de olie/motortemperatuur nauwelijks verder dan de twee streepjes welke dicht bij elkaar staan. Het gaat dan om de meter aan de rechterkant (17). (zie onderstaande afbeelding)
1212619.1109.jpg

De meter voor de koelvloeistof (21 op de afbeelding) lijkt wel goed te werken. Deze blijft steeds net onder de 90 graden, zowel op de snelweg als in de stad en stationair.

Wat ik als mogelijke oorzaken kan vinden is dat het de thermostaat of temperatuursensor kan zijn. Bij een kapotte/open thermostaat zouden beide radiatorslangen dan gelijktijdig warm worden en de verwarming slecht moeten werken. Voor wat ik zo heb kunnen uitproberen worden de slangen niet tegelijk warm, en de verwarming wordt binnen 5 minuten al goed heet. Zo op het eerste gezicht zou ik dan zeggen dat het niet de thermostaat is. Misschien dat het de temperatuursensor is in dit geval. Hiervan kan ik alleen niet vinden waar deze zou moeten zitten. Er zou een sensor naast de peilstok en een aan de rechter zijkant van het blok zitten. De sensor naast de peilstok heb ik tijdens het draaien even losgehaald, maar er verandert dan niets op het dashboard aan beide metertjes.

Ik moet er wel bij zeggen dat de auto zich niet apart gedraagt bij of na het starten en tijdens het rijden. Hij bokt niet en houdt niet in.

Binnenkort ben ik van plan om de olie en koelvloeistof te vervangen, is het slim om dan toch de thermostaat en/of temperatuursensor mee te vervangen? En zijn er nadelen als ik er zo mee zou blijven rijden? Hoger verbruik, meer slijtage of iets dergelijks.

Als je thermostaat stuk zou zijn, komt de koelvloeistof ook niet lekker op temperatuur. Ik denk dat je olietemp sensor kaduuk is.

Thermostaat is gewoon goed, temperatuur voor de koelvloeistof waarschijnlijk ook. En de olie komt ook gewoon goed op temperatuur alleen zie je dat niet.

Dus eens met P. klieder, olietemperatuur sensor is stuk

Je olietemperatuur loopt maar heel langzaam op. Geef het gerust een half uur en ik kan me ook nog voorstellen dat met het koude weer en wat files nog langzamer gaat.

Er is verder ook niet veel aan te doen, er is geen thermostaat of oliekoeler op een 206. Als je oliepeil goed is en je oliedruk is goed (geen rode lampjes) dan is je smering prima. Moderne olie smeert al heel goed vanaf 30 graden, nog beter vanaf 50 etcetera. Dat je olie wat koeler blijft wil nog niet zeggen dat je lagers e.d. net zo koel blijven. Die zijn al sneller warmer maar het duurt even voordat de olie op temperatuur is.

Iedereen bedankt voor het snelle reageren! Omdat de motor verder vanaf een koude start goed loopt had ik al het idee dat het geen groot probleem zou zijn. Ik neem aan dat het de ECU dan ook niet (merkbaar) ontregelt mocht het toch aan de sensor liggen. Wat ik gelezen heb kan het ook zijn dat de meter en de ECU een aparte sensor gebruiken, misschien dat de motor daarom gewoon goed aanslaat en loopt. Ik houd het in de gaten, ben benieuwd wat het gaat doen als het weer lekker warm wordt buiten...

Olietemperatuur is enkel een sensor, heeft verder niks te maken met de ecu. Deze regelt namelijk bij vanaf de koelwatertemperatuur.
Olietemperatuur is pas na een halfuur tot een uur op goed niveau. Zeker met wat kouder weer.

Vermoedelijk is dus je olietemperatuursensor kapot. Dat komt wel vaker voor.
Deze bevind zich meestal vlakbij de oliefilter of in de buurt van het carter.
Kwestie van een nieuwe er in en hopen dat het daarmee is opgelost. Er kan namelijk ook een draadbreuk zijn.

Terug
Bovenaan