olie lekkage

Joop sta

Net ingestapt
Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4BH, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 74
Hallo,Tijdens het rijden op de duitse autobahn kwam er wat blauwe rook uit de uitlaat.
Na een korte tijd was er een flinke pluim zwarte rook te zien en kwamen er vanuit de motorruimte geluiden die er niet thuishoren bij een motor
Ik kon op dat moment niet stoppen want wegens een wegversmalling met aan beide zijden een vangrail zou dat riscant zijn geweest in mijn opinie.
Na 200 meter sloeg de motor af gelukkig kon ik toen wel naar de vluchtstrook.
Enfin de auto staat nu bij mij thuis boven de put en wat mij opvalt en wat ik niet begrijp is dat aan de linker zijde van de motor alles onder de zwarte olie zit.
Het begint zo'n beetje bij de brandstofpomp.en dan naar beneden en achter
Ik kan niet zien wat er aan de hand is ,waar lekt hij.?
Ik denk sowieso dat de turbo kapot is maar de binnenkant uitlaat zit niet onder de olie.
kan er een dop uit de motor geschoten zijn of ligt daar een slang?
Heb geen alarmmelding gehad.

Pietzoveel zei:
Drijfstang naar buiten gekomen? Geknapte olieleiding? Eerst maar eens schoonmaken?

Als er een drijfstank naar buiten komt, duurt het geen 200 meter voor hij afslaat.
Jij blijft dan ook echt geen 200meter meer doorrijden.

Het carter open gemaakt en daar lag een afgebroken drijfsstang in :) .
Waar het olie lekt ben ik nog steeds niet achter.

Iemand enig idee wat dit gaat kosten om te maken en wat moet er allemaal vervangen worden?

Als er een afgebroken drijfstang in het carter ligt dan kan je alleen door de motor uit elkaar te halen kijken water allemaal kapot is maar de kans is erg groot dat het einde oefening is en je beter een gereviseerde motor kan laten monteren.

Meestal wordt het een (ruil) motor.... De krukas zal beschadigd zijn en mogelijk nog veel meer intern. Op google zijn de blokken in overvloed te vinden (Nieuw/ruil/gebruikt)

@ Marcel: Als er niets vast slaat kan je op 3 cilinders nog wel 200 meter afleggen.....(+/- 10 seconden bij 80 km/u)

Joop sta zei:
Het carter open gemaakt en daar lag een afgebroken drijfsstang in :) .
Waar het olie lekt ben ik nog steeds niet achter.

Iemand enig idee wat dit gaat kosten om te maken en wat moet er allemaal vervangen worden?
Ow, een disconnecting rod!
Meestal heeft die voordat die helemaal los kwam wel de nodige schade aan gericht, ik zou een andere motor (laten) zetten.

Pietzoveel zei:
Meestal wordt het een (ruil) motor.... De krukas zal beschadigd zijn en mogelijk nog veel meer intern. Op google zijn de blokken in overvloed te vinden (Nieuw/ruil/gebruikt)

@ Marcel: Als er niets vast slaat kan je op 3 cilinders nog wel 200 meter afleggen.....(+/- 10 seconden bij 80 km/u)

Met mijn crosser wel gehad dat de drijfstang naast de motor lag. Zo der drinfstang en zuiger zit er zo eel onbalans in de motor dat je denkt dat ook nog alle wielen er af vallen. Daar heeft TS het niet over dus dat zal denk ik niet aan de hand zijn.

Hoe dan oom die 200 meter afleggen is toch anders dan jij je voorstelt.

Gezien het bouwjaar zal het eerder een enkele reis naar een demontagebedrijf gaan worden, een ruilmotor in een 19 jaar oude auto plaatsen is economisch gezien ook niet meer rendabel te noemen.
Maar over welke Hyundai gaat het hier?... van de D4BH motoren zijn namelijk verschillende versies.

Pietzoveel zei:

Je hebt helemaal gelijk.
Maar als een drijfstang breekt, lijkt hij mij toch niet gewoon af te slaan, dat moet je toch wel merken.

Los daarvan, kan de ts beter op zoek gaan naar een vervangende auto, dan naar een olie lekkage.
Dat blok is gewoon klaar.

Voordat je een ruilmotor koopt wel eerst goed kijken wat er kapot is.
Vaak krijg je een naberekening als het motorblok zelf ook kapot is (bijv. drijfstang door blok).
In dat geval kun je beter op zoek gaan naar een goede gebruikte motor.
Maar als ik alles zo bekijk komt het zoeken naar een gebruikte auto eerder aan de orde gezien de leeftijd van de auto.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een paar fotootjes van de schade.
Zonder blijft het toch een blind consult op basis van enkele slechts zeer summiere gegevens, kortom dom giswerk.

Terug
Bovenaan