Olie lekkage (motor) mazda 626 uit 2001

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Heb nu een groot probleem:
Ik ga dinsdag 11 augustus op vakantie naar Duitsland, en zie zojuist 'as we speek 1 uur geleden', motorolie op mijn rechtervoorband!!!
Gekker moet het niet worden.....
De wielkast zit onder de olie, en de olie is zelfs richting de rechtervoorportier geblazen tijdens het rijden.
Het motorolie peil is zeer laag, vandaar dat ik zelf denk voor 99,9% zeker dat het motor olie is, en geen stuurbekrachtiging of remolie. Deze laatsten staan ook op een goed niveau.

Wie heeft enig idee wat dit probleem is?

Foto's bijsluiten lukt mij niet,staan op mijn buroblad maar krijg ze niet op het forum.

Vrgr
Erik uit Almere
Mazda 626 2.0 liter uit 2001

IMG-20150809-WA0003.jpg

Ik zou niet lang erover nadenken wat het probleem nu eventueel kan zijn, maar de auto morgenvroeg meteen aanbieden bij een vakgarage.

Veel mensen zullen nog op vakantie zijn of op vakantie gaan, dus garages hebben vast wel tijd. Zeker aangezien het nog bouwvak is.
Met een beetje geluk is de auto dinsdag weer klaar voor vertrek richting de vakantiebestemming, hopende dat het desbetreffende onderdeel op voorraad is, desnoods word het een auto lenen van familie/vrienden/kennissen.

Carterring/oliefilter/carterpanpakking/krukaskeerring zijn allemaal dingen die zich aan de rechterzijde van het voertuig bevinden, maar of al deze dingen dusdanig veel kunnen lekken dat de olie zelfs op het rechter voorportier hangt; zou ik even niet weten.

Kun je zelf iets zien waar de lekkage eventueel vandaan komt? Is het blok aan de bovenzijde droog, zodat klepdekselpakking en koppakking uitgesloten kunnen worden?

Ik zou hier z.s.m. mee naar de garage gaan voordat er nog meer onnodige schade veroorzaakt wordt.

Ik vermoed dat er een aandrijfashoes gescheurd is, in deze hoes zit vet, bij een scheur wordt het naar buiten geslingerd en dan kan het inderdaad zijn dat je wielkast onder het vet/olie komt te zitten.

Ben je op tijd, dan hoeft er maar een nieuwe hoes op gezet te worden. Doorrijden zonder dit vet in de hoes kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen!

Kan van alles zijn, van een flink lekkende keerring tot een losgetrild oliefilter.
Maar inderdaad naar de garage ermee.
Of wat DutchCarManiac stelt waar is daar twijfel ik aan, er zijn inderdaad nog veel mensen op vakantie maar dat geldt dus ook voor de monteurs van een garage die op een minimale bezetting draaien.

Succes!

Arosa en Dutch bedankt voor het meedenken.
De Mazda staat inmiddels bij mijn garage, en het blijkt 'gelukkig' een slecht afgesloten oliefilter. De olie is er bij flink doorrijden uitgesijpeld/druppelt. Het filter is dus destijds onvoldoende goed gemonteerd.... vandaag wordt alles opgelost, ik ben zo blij dat het iets kleins is. En bovenal, dat ik met een nieuw filter + olie ben geholpen met dit probleem en normaal naar DE kan rijden.

@snelle willy: bedankt voor je waardevolle opmerking man, echt top. Hoop dat als jij een keer een probleem hebt, de mensen dat ook zo goed met je meedenken :D

Japan rules zei:
@snelle willy: bedankt voor je waardevolle opmerking man, echt top. Hoop dat als jij een keer een probleem hebt, de mensen dat ook zo goed met je meedenken :D

dan ben je al te laat XD

heb na 2dagen me nieuwe wagen een verbrande klep gehad. 1 maand zonder me nieuwe auto. en nu moet die een nieuwe voor bumper hebben na een kleine klap:)

@ Janneman

Ik ben zelf werkzaam in een allround garage, en het is in deze periode echt verschrikkelijk.

Op mijn werkplek is het dusdanig geregeld dat we met alle collega's (slechts 4) dezelfde periode vakantie hebben, de baas wilt namelijk zelf ook op vakantie en wilt het bedrijf niet ''achterlaten''. Wanneer het geopend is, moet hij er zijn. Deze week is overigens de laatste :)

Je mag eigenlijk niet zo denken; maar je hoopt gewoon dat er iemand komt die de koppeling gesloopt heeft tijdens het trekken van de caravan, eentje met kapotte koppakking in het warme weer of iets dergelijks.
Natuurlijk is dit voor NIEMAND te hopen, maar als je de dag moet om krijgen met 3 grote beurten en wat APK's voor 5 man, ben je blij als er werk binnenkomt. Dan gaat de dag tenminste iets vlugger voorbij. Je snapt vast wel wat ik bedoel.

@ TS

Gelukkig dat het probleem dusdanig makkelijk verholpen is, en laat het euvel net iets zijn dat ik opsomde in mijn post ;)

Fijne vakantie!

Precies een auto waar ik naar op zoek ben, gelukkig een kleinigheidje ;-)

Terug
Bovenaan