Olie klassen

BNW

Net ingestapt
Ik wil zelf een aantal onderhoud dingetjes aan mij auto doen en ben in een ander forum topic goed geholpen met een vraag over bougies.

Ik wil ook de olie verversen, wat ik vroeger meermalen heb gedaan, maar ben even niet helemaal zeker over de soort en wil natuurlijk wel de juiste olie gebruiken.

Ik heb een Mazda 2 uit 2009 met een 1.3 (86pk} benzine motor. Volgens het instructie boekje moet er olie gebruikt worden van het type:
API SL
API SL/SM
ACEA A3/A5

Wat betreft viscositeit staan de volgende gemeld:
5w30
5w20
10w40

Zoek ik op diverse websites, dan worden er vele soorten olie aangeboden bij mijn type auto, in verschillende prijsklassen. Ook met viscositeit welke niet in het instructieboekje genoemd worden en ook de olie klasse is vaak anders.

Kijk ik bijvoorbeeld wat Castrol op zijn website voor mijn auto aanbeveelt, dan komen er drie olieproducten naar voren;
Castrol EDGE 5W-30 M
Castrol EDGE 5W-30 C3
Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 C3

Kijk ik dan bij de specificaties, is het dichtstbijzijnde ACEA C3.
Is dat compatible met ACEA A3 of A5?

Het gekke is dat Castrol ook de CASTROL MAGNATEC STOP-START 5W-30 A5 heeft, maar die komt in hun aanbeveling voor mijn auto weer niet naar voren.

Kan iemand mij verheldering geven over de compatibiliteit van de verschillende types olie?
Hoe zit het tegenwoordig met synthetisch en mineraal?
Misschien nog een aanbeveling wat betreft merk?

Wat betreft oliefilters: zijn filters van Mann of Bosch aan te bevelen of eventueel andere merken?

Het vervangen van de olie is voor mij geen probleem, maar ik ben even de weg kwijt wat betreft de juiste samenstelling!
 
Nog een beetje leesvoer en uitleg:
https://www.tribolex.nl/acea.html

Ik zou voor 5W-30 C3 gaan (ivm katalysator) én een origineel Mazda oliefilter halen.
 
Ga voor Shell Helix Ultra 5w-40 of de Castrol 5w-40 C3
De Shell is op basis van aardgas geproduceerd.

Belangrijker dan het type olie is hoe vaak je het vervangt.
Liever Valvoline van de action elke 7500km verversen dan dure Castrol 15000km laten zitten.

Voor oliefilters kun je goed bij Mann terecht, echter die van Mahle zijn ook aan te raden. De zijn wat steviger waardor ze niet 'in elkaar klappen'
De luchtfilters van Mahle heben de beste flow van alle papieren filters.
 
@Pietzoveel en @Witje87
Dank jullie beiden voor de snelle reactie.

Best nog een complex verhaal al die soorten en inderdaad kan ik me voorstellen dat het vooral belangrijk is regelmatig te verversen.

Ik heb het artikel ook doorgelezen. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre het volgende uit dat artikel het geval is:
Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.

In het instructieboekje wordt ACEA A aanbevolen en met de genoemde oliën zou ik nu dus overstappen naar ACEA C3
 
Bij een online winkel komt de Castrol A5 wel tevoorschijn:

Castrol A5

Ik zie daar ook een goedkopere Total met de in het instructieboekje genoemd API SL en de ACEA A5 klassering:
Total

Ik had ook gezien dat de originele Mazda olie, die onder het label van Mazda verkocht wordt, ook van Total af komt. De prijs zit en beetje tussen de goedkope en dure in...

Ik lees op meerdere websites dat de Total mogelijk zelfs dezelfde olie is als Mazda onder eigen label verkoopt; ik denk dat ik die eens ga toepassen.
Die "original" Mazda-Öle sind eigentlich originale Öle von Total, nämlich das Quartz 9000 Future NFC 5W30 als Mazda Ultra 5W30 mit Freigabe ACEA A1/B1 und A5/B5
 
Terug
Bovenaan