Olie in koelvloeistof probleem

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb al een jaar een Opel Astra G 1.7DTI van 2000 en ik ben er best blij mee.
Ik heb nog geen grote kosten aan de wagen gedaan tot nu toe, alleen is 3 maanden geleden de olie ververst en alle filters zijn vervangen.

Maar gisteren deed ik de motorkap is open om de oliepijl en koelvloeistof te controleren en dan zag ik dat er heel veel olie in het koelvloeistoftankje zat. Ik deed er mijn vinger in en mijn vinger zag helemaal zwart en het plakte ook, dus het ik zeker olie dat bij koelvloeistof zit. Wanneer de motor warm is, dan zit er wel wat minder olie in, maar het lijkt me niet veilig, want olie zal al die slangen doen scheuren.

Wat is nu het beste dat ik kan doen? Ik heb de wagen echt nodig, ik moet er elke dag mee naar het werk rijden... o_O??:
Zijn er grote kosten aan?

Alvast bedankt!

Koppakking lek?, ik zou het wel snel verhelpen want er komt nu ook kvs in je olie terecht denk ik. ( en dat sloopt je hele motor als je hiermee doorrijd )

Maar het vreemde is dat er helemaal geen witte rook uit de uitlaat komt, dus zou het echt wel daaraan liggen?

Ja, de koppaking kan op verschillende plekken lek raken.
Hij kan bijvoorbeeld lek raken bij de kvs naar de zuigers ( dan krijg je idd witte rook )
Maar hij kan ook precies op een deel kapot zijn waar een olie kanaal en het kvs kanaal zit, dan krijg je dus vermenging van de 2 vloeistoffen zonder witte rook uit de uitlaat te zien.

Ga gewoon even naar de garage toe om de koppakking te testen kost maar 2 a 3 tientjes ofzo.

Veel "melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt" reacties.

Als de koppakking van olie naar waterkanaal is doorgeslagen dan kan je dit niet meten. Wel constateren. Ook hoeft er geen kvs in de olie te komen want de oliedruk is hoger dan de kvs druk.

En wat als het de koppakking nu niet is ? Deze motor heeft waarschijnlijk een warmtewisselaar voor het koelen van de olie. Dat deze lek is lijkt mij waarschijnlijker. Er zijn al veel koppen onterecht gedemonteerd door verkeerde diagnose.

Succes!

Groet Paul

Wat kan ik nu het beste doen?
Gewoon binnenbrengen in een garage?
Ik wil gewoon dat de wagen in orde is voor dagelijks gebruik, naar een garage brengen en daar laten duurt minstens 1 week.
1 week zonder auto kan ik niet. Kan ik zelf niks doen in het weekend als ik tijd heb?

Goede garage zoeken die even de warmtewisselaar demonteert en onder druk zet. Ene kant van kvs leiding dichthouden en op de andere perslucht zetten. Dan zie/hoor je het wel. Wil je het echt goed doen even onderdompelen in wat water dan bubbelt het wel.

Groet Paul

pmea zei:
Deze motor heeft waarschijnlijk een warmtewisselaar voor het koelen van de olie.

Dit was ook mijn eerste verdachte. Ik zocht ondertussen even op een plaatje van deze koeler om te zien of die bij een 1.7 DTi ook vloeistofgekoeld is en in Google stuitte ik op deze review:

* Olie in de koelvloeistof komt veel voor, betekent nooit een lekke of gescheurde kop(pakking) bij deze motoren komt dat nooit voor.
Het komt 9 van de 10 keer door een inwendig lekke oliekoeler (warmtewisselaar) of door lekkage van de verstuiverbussen.
Houd pijl motorolie en koelvloeistof in de gaten, verandert er niks of nauwelijks iets, is er geen reden tot zorg.

https://www.autoweek.nl/autoreview/32934/opel-astra-17-dti-pearl

Koppakking geloof ik ook niet, olie in KVS is zeldzaam bij zo'n doorslag. Meestal raak je dan gewoon koelvloeistof kwijt. Beroerd lopen of zichtbare witte wolken hoeft trouwens niet het geval te zijn, wel vaak een flink verhoogde druk in het KVS-systeem.

En wat kan ik nu doen?
Gewoon de warmtewisselaar laten vervangen? En is het een probleem dat ik nu nog met de wagen rijd?

Je moet eerst zeker weten dat dat het is. Dat is moeilijk te beoordelen van achter een computer. Ik zou er in elk geval niet te lang mee doorrijden. En als je echt niet zonder auto kunt, kun je dan geen leenauto reserveren bij de garage?

Ik heb bij 2 garages gehoord en ze zeiden beiden dat het de warmtewisselaar is.
De prijs met werkuren en btw alles tesamen €350.
Is dat een goede prijs? Wat kost zo een warmtewisselaar eigelijk?

Tussen de 105 en 133 euro kaal:

https://web.tecdoc.net/carpartsdirect/home.jsp#40e47d9fdf8384d4d71e0ed626f73827

Als je zo afhankelijk bent van je auto was het verstandig geweest al een garage te zoeken waar je terecht kunt. je weet toch van te voren dat je ooit een keer zoiets treft? Een beetje garage waar je vaker komt wil wel met je meedenken als het spoed is en je anders helpen met een leenauto.

Maar ja als je die moeite niet hebt genomen dan nu niet zeuren dat je je auto MOET hebben vind ik.

Technisch gezien lijkt me het antwoord al wel gegeven. Een redelijk bekend standaard probleem dus. Een goede 200 Euro aan arbeidsloon lijkt mij alleszins redelijk.

Groetjes,
Jan

Ja, het probleem is inderdaad duidelijk en ik heb al een afspraak gemaakt en ben 2 dageb mijn auto kwijt. Dan ga ik wel met de trein ofzo naar het werk.
Bedankt voor de snelle reacties!

Opelastra2000 zei:
Ja, het probleem is inderdaad duidelijk en ik heb al een afspraak gemaakt en ben 2 dageb mijn auto kwijt. Dan ga ik wel met de trein ofzo naar het werk.
Bedankt voor de snelle reacties!

De garage kan geen uitkomst bieden d.m.v. het aanbieden van een leenauto?

Misschien mag ik nog een oorzaak van olie in koelvloeistof naar voren brengen. Bij wijze van waarschuwing hierbij het gehele verhaal:

Ik heb onlangs mijn Mercedes Viano verkocht aan een aantal Moldaviërs/Oekraïners. Ze wilden onder de motorkap kijken - geen probleem, en wilden vervolgens de papieren zien - ook geen probleem. Tijdens de betrekkelijk uigebreide inspectie van de papieren bleef de motorkap openstaan. Na afloop wilden de heren de motor nog even starten - geen probleem, en toen draaide er een heel voorzichtig het expansievat van de koelvloeistof open. Wat bleek: er zat allemaal olie in. Nu kijk ik nooit in het expansievat, en ik was stomverbaasd. De aspirantkopers ook, en ze maakten dat ze wegkwamen - deze auto interesseerde hen niet. Maar 20 minuten later werd ik gebeld, ze hadden met een deskundige gesproken, het probleem was zonder enige twijfel de koppakking, maar zij konden die wel repareren. De prijs moest evenwel flink omlaag, dat begreep ik toch wel.

De volgende dag de auto naar de Mercedesgarage gebracht, waar gesteld werd: koppakking of oliekoeler. Ik was lichtjes geërgerd, want de auto was altijd keurig volgens het boekje voor onderhoud naar de garage gebracht. Vreemd toch dat er geen enkel ander symptoom was: geen witte rook, geen vet rond de uitlaat, geen enkel verlies van vermogen, geen wittige drab onderaan de oliepeilstok. Maar volgens Mercedes was en bleef de enige verklaring: probleem met de koppakking of de oliekoeler (ik had ze verteld dat het probleem zich geopenbaard had toen ik de auto aan het verkopen was aan oost-europeanen).

Bon, uiteindelijk de auto verkocht aan de mannen uit Moldavië/Oekraïne. En toen ze op de een of andere manier licht triomfantelijk met de auto de straat uitreden, eerder niet, daagde het opeens bij me: de mannen hadden zelf de olie in het expansievat gegoten terwijl ik afgeleid werd met vragen over de papieren. Handige manier om de prijs te drukken, heel handig.

Weest gewaarschuwd. Overigens ben ik weg bij Mercedes, die hadden beter moeten weten.

tve zei:
Misschien mag ik nog een oorzaak van olie in koelvloeistof naar voren brengen. Bij wijze van waarschuwing hierbij het gehele verhaal:

Ik heb onlangs mijn Mercedes Viano verkocht aan een aantal Moldaviërs/Oekraïners. Ze wilden onder de motorkap kijken - geen probleem, en wilden vervolgens de papieren zien - ook geen probleem. Tijdens de betrekkelijk uigebreide inspectie van de papieren bleef de motorkap openstaan. Na afloop wilden de heren de motor nog even starten - geen probleem, en toen draaide er een heel voorzichtig het expansievat van de koelvloeistof open. Wat bleek: er zat allemaal olie in. Nu kijk ik nooit in het expansievat, en ik was stomverbaasd. De aspirantkopers ook, en ze maakten dat ze wegkwamen - deze auto interesseerde hen niet. Maar 20 minuten later werd ik gebeld, ze hadden met een deskundige gesproken, het probleem was zonder enige twijfel de koppakking, maar zij konden die wel repareren. De prijs moest evenwel flink omlaag, dat begreep ik toch wel.

De volgende dag de auto naar de Mercedesgarage gebracht, waar gesteld werd: koppakking of oliekoeler. Ik was lichtjes geërgerd, want de auto was altijd keurig volgens het boekje voor onderhoud naar de garage gebracht. Vreemd toch dat er geen enkel ander symptoom was: geen witte rook, geen vet rond de uitlaat, geen enkel verlies van vermogen, geen wittige drab onderaan de oliepeilstok. Maar volgens Mercedes was en bleef de enige verklaring: probleem met de koppakking of de oliekoeler (ik had ze verteld dat het probleem zich geopenbaard had toen ik de auto aan het verkopen was aan oost-europeanen).

Bon, uiteindelijk de auto verkocht aan de mannen uit Moldavië/Oekraïne. En toen ze op de een of andere manier licht triomfantelijk met de auto de straat uitreden, eerder niet, daagde het opeens bij me: de mannen hadden zelf de olie in het expansievat gegoten terwijl ik afgeleid werd met vragen over de papieren. Handige manier om de prijs te drukken, heel handig.

Weest gewaarschuwd. Overigens ben ik weg bij Mercedes, die hadden beter moeten weten.

Ja, echt veel te veel fraude in deze wereld.
Altijd oppassen als je een auto koopt of verkoopt, als je de kopers of verkopers niet meteen vertrouwt, hou ze dan zeer goed in de gaten.
Laat je niet afleiden door hen!

Ps: bij mijn Opel Astra was het de oliekoeler die kapot was, ik zag ook niks van symptomen, geen witte rook, vet rond uitlaat,...
Zoiets kan je nooit weten. Alleen garagisten kunnen het weten na grondig onderzoek.

Dit heb ik vaker gehoord. In hetzelfde rijtje: ineens blijkt de uitlaat "vol" te zitten met olie, als er ten overstaan van jou een vinger door de pijp gehaald wordt.

tve zei:
(..)

Hoezo?

Zij benoemden toch ook dat de oliekoeler mogelijk de veroorzaker kan zijn?

Beetje 'makkelijk' om dat merk de rug toe te keren.. terwijl jij je auto zelfstandig aan 'schimmige figuren' verkoopt en 'genaaid' bent.

Dat truukje is al heel oud.
Even een sterke magneet aan het starterrelais hangen werkt ook aardig prijsdrukkend, en zo zijn er nog wel wat meer truukjes om een auto aardig goedkoper in handen te krijgen.

Ik zou graag willen reageren op het olie probleem van de Astra 1.7 Diesel.

Ik heb een corsa 1.7 Di met vergelijkbaar probleem. Gezien de leeftijd (15 jaar) geen dealer onderhoud maar wel keurig zijn beurten en onderhoud! Rijdt prima dus geen wolken, slechte start of slecht lopen. Best prima tot zover met 320.000km. op het klokje.

Sinds kort wat dikke drap (motorolie) in het KVS potje. Geen KVS bij de motorolie. Daarbij ook regelmatig een plasje motorolie op de parkeerplaats. Geen probleem kwa starten, raar lopen of wolken uit uitlaat. Ook geen problemen kwa koeling of temperatuur.

Vorige week de oliekoeler/ warmtewisselaar vervangen (achter op de motor t.h.v. Oliefilter). Met apart bij de dealer gefixte rubberen (ronde) pakkingen (Olie aanvoer en terugvoer motor zijde). Deze ronde pakkingen ring grote, worden niet standaard geleverd bij de oliekoeler maar zijn wel degelijk van belang! Helaas 😔 na uitgevoerde taken geen gewenst resultaat. Na het spoelen van het koelsysteem weer enorm veel olie bij de kvs en plasjes olie onder de motor! Geen veranderingen kwa lopen, kwalmen, starten.

In mijn ogen is dan het enige wat overblijft; kleppendeksel pakking gaar (externe lekkage). Pakking gaar tussen deel 1 van de cilinderkop en deel 2 vd cilinderkop (externe lekkage), Koppakking gaar (lekkage olie, kvs en extern) en in het rotste geval cilinderkop defect!😌

Gisteren knoop doorgehakt en een nieuwe koppakking, rekbouten, en beide kleppendeksel pakkingen gehaald. Het bovenblok vrij gedemonteerd, wat een enorme kl#ten klus was. Kleppendeksel pakkingen vielen van ellende uitelkaar, dus vervangen. Nu werd ook zichtbaar dat op alle drie niveaus (koppakking, 2e kleppendeksel pakking en eerste kleppendeksel pakking) sprake was van behoorlijke olie lekkages langs het blok naar beneden!

Cilinderkop voorzichtig van onderblok gescheiden en grondig de kop geïnspecteerd op onregelmatigheden, scheuren of andere fratsen. Lijkt goed en gelijk weggebracht voor vlakken. Wel was zichtbaar dat de oude koppakking op de hoek van cilinder 4, lekkage vertoonde van oliekanaal naar koelkanaal. Ook was duidelijk te zien dat de koppakking in de andere hoek van cilinder 1 lekkage van oliekanaal naar buiten veroorzaakte.

In mijn ogen bijzonder dat het Corsaatje nog nooit raar heeft gedaan en altijd mooi is blijven lopen.

Morgen alles afmonteren en het koelsysteem opnieuw spoelen met water en wat Dreft. Daarna olie en kvs verversen en van het beste uit gaan!

Een lang verhaal maar wie weet heeft iemand er iets aan of/en kan iemand mij nog meer vertellen over deze problemen!

Ik begrijp niet dat je nog zo veel geld blijft investeren in een oude Corsa met behoorlijk wat km's. Met het geld dat je hebt uitgegeven kon je beter een nieuwe kopen o_O

FiatPunto2003 zei:
Ik begrijp niet dat je nog zo veel geld blijft investeren in een oude Corsa met behoorlijk wat km's. Met het geld dat je hebt uitgegeven kon je beter een nieuwe kopen o_O

Dat dachten ze bij mijn auto 7 jaar geleden ook al. Ik wilde de mijne in 2008 voor 600 euro verkopen met een lekke klep. Werd max 300 voor geboden. Was het gezeik zat, zelf maar even de kop vervangen voor 350 euro totaal. Rij er nog steeds in, voor inmiddels 7 cent per kilometer all in. Welke nieuwe had je precies in gedachten?

Waarom begrijp je dat niet? Heb deze auto nieuw gekocht en rij al bijna tien jaar voor nop. Reparaties voer ik zelf uit en in dit verhaal max. 200€ materiaal. Ga jij niet redden kwa afschrijvingo_O

Urwain zei:
Waarom begrijp je dat niet? Heb deze auto nieuw gekocht en rij al bijna tien jaar voor nop. Reparaties voer ik zelf uit en in dit verhaal max. 200€ materiaal. Ga jij niet redden kwa afschrijvingo_O

Oke, als je het zelf kan herstellen moet je natuurlijk geen werkuren betalen, dat verandert de zaak.
Aangezien de oliekoeler en cilinderkop zijn vervangen en hij nog steeds lekt, zou ik even alle leidingen controleren op scheuren etc.
Monteer alles even, kvs aflaten en met hogedruk spoelen en dan zien of er nog problemen zijn

Open even een eigen topic, anders lopen er meerdere dingen door elkaar.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan