Zie dit topic nu pas, misschien wel handig om het even te (laten) verplaatsen richting het hoofdstuk "techniek".
Ik neem aan dat de ontsteking (bobine, verdeler, rotor, contactpuntjes, bougiekabels enz.) nog wel geheel gezond en fris is?
Als ik het zo lees heb je ergens last van valse lucht aanzuiging, dit kan langs de pakkingen of langs de as van de gasklep maar ook ergens via een lek bij het inlaatspruitstuk.
Even controleren met remmenreiniger bij draaiende motor: als het toerental oploopt als je remmenreiniger op je carburateur spuit is het tijd voor een revisiesetje voor je gasfabriek.... kan je alle losse carburateur-onderdelen ook gelijk even ultrasoon reinigen.
Het is met de moderne benzine's trouwens toch wel verstandig om een oude carburateur eens te voorzien van een fris setje pakkingen en afdichtingen (en benzineslangen niet te vergeten), dat oude spul heeft niet het eeuwige leven en is na pakweg 15 jaar gebruik echt wel aan vervanging toe.
Andere eventuele mogelijkheid is vapour lock, maar dat doet zich alleen maar voor als de motor goed op temperatuur is en niet bij een koude motor.