oldtimer rijdt enkel met de choke volledig open.

Guest
Ik heb thuis een fiat 500 uit het jaar 1964 staan. Deze is nog volledig origineel en ik probeer er elke zonder mee te rijden. Vorige week ging ik een ritje maken maar ik moest de choke volledig open zetten of hij begon half stil te vallen. Ook aan een kruispunt moest de choke volledig openstaan en moest ik wat gas bijgeven of hij viel stil. Zou dit met mijn carburateur te maken kunnen hebben? Een verstopte carburateur zou mij verbazen. Elke maand ga ik er verse benzine gaan insteken (+mijn loodvervanger).

Klaarblijkelijk wel, als je extra moet verrijken dan zit er iets niet goed in de benzinetoevoer.

Toch een kwestie van de juiste afstelling van ontsteking en carburateur.
Ik had precies hetzelfde met mijn R5 uit 1983. Ontsteking juist afgesteld (check ook contactpuntjes), carburateur schoongemaakt (met dat Wynns spul wat je in je benzine tank gooit) en juist afgesteld en heb er voor de zekerheid ook de bougies en bougiekabels en bobine bij vervangen) en het euvel was over.

Het gebeurt waarschijnlijk enkel bij een warme motor, nietwaar?

Ja, enkel als de motor warm staat. Mag ik zo een product in mijn tank smijten om de carburateur schoon te maken gebruiken bij zo een oude auto?

gerit56 zei:
Ja, enkel als de motor warm staat. Mag ik zo een product in mijn tank smijten om de carburateur schoon te maken gebruiken bij zo een oude auto?
Ja, dat mag.

Ik gok dat jij er altijd goedkope euro 95 in mikt. Die benzine vergomt en daar gaan de sproeiers van verstopt zitten.
De reinigingsproducten zoals Forte lossen de gom soms op. Als dat niet werkt moet de carburateur gereinigd worden. Dat gaat het beste met een ultrasone reiniger.

gerit56 zei:
Kan ik dit oplossen door de carburateur opnieuw bij te stellen?

De carburateur heeft een aantal werkgebieden met zijn eigen sproeiers. Als je alleen met weinig gas de choke nodig hebt, kan je het met afstellen proberen.

Als je het probleem pas sinds kort hebt, is het verstandig ook de puntjes op inbranden te controleren. Bij ingebrande puntjes is de vonkspanning lager en een rijk mengsel ontsteekt bij een lagere vonkspanning. Na verloop van tijd zullen de puntjes dan zo ver ingebrand zijn dat hij niet meer vonkt. Veel mensen bouwen een Velleman kit in om inbranden te voorkomen.

Edit: autocorrect van mobieltje :(

Misschien kun je hier wat mee:
https://www.fiat500club.nl/forum500/forum.asp?sub=show&action=posts&fid=2&tid=5470

Ik lees dat je auto origineel is, dus dan zou er een 500-motor in liggen. Mocht het toch een 650-blokje zijn geworden, dan kan dit ook de oplossing zijn (is eigenlijk waar ik het eerst aan dacht):
https://www.fiat500club.nl/forum500/forum.asp?sub=show&action=posts&fid=2&tid=7596

bedankt cirKel,
heb carburateur bijgesteld, additief bijgedaan om carburateur te kuisen. Hij rijdt terug beter en kan zonder de choke stationair draaien, enkel als ik aan het rijden ben dan is het precies of zijn gas toevoer is niet regelmatig de auto daalt en stijgt in toeren zonder dat ik meer of minder gas geef. Dit was voor ik de carburateur had bijgesteld en het additief erbij gedaan ook al zo. Enig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Zie dit topic nu pas, misschien wel handig om het even te (laten) verplaatsen richting het hoofdstuk "techniek".;)

Ik neem aan dat de ontsteking (bobine, verdeler, rotor, contactpuntjes, bougiekabels enz.) nog wel geheel gezond en fris is?

Als ik het zo lees heb je ergens last van valse lucht aanzuiging, dit kan langs de pakkingen of langs de as van de gasklep maar ook ergens via een lek bij het inlaatspruitstuk.
Even controleren met remmenreiniger bij draaiende motor: als het toerental oploopt als je remmenreiniger op je carburateur spuit is het tijd voor een revisiesetje voor je gasfabriek.... kan je alle losse carburateur-onderdelen ook gelijk even ultrasoon reinigen.
Het is met de moderne benzine's trouwens toch wel verstandig om een oude carburateur eens te voorzien van een fris setje pakkingen en afdichtingen (en benzineslangen niet te vergeten), dat oude spul heeft niet het eeuwige leven en is na pakweg 15 jaar gebruik echt wel aan vervanging toe.

Andere eventuele mogelijkheid is vapour lock, maar dat doet zich alleen maar voor als de motor goed op temperatuur is en niet bij een koude motor.

Terug
Bovenaan