Octavia diesel 2012 wegdoen en Skoda/Toyota youngtimer aanschaffen?

SamG

Net ingestapt
Sinds 2015 rijd ik in een Skoda Octavia diesel uit 2012. De auto heb ik aangeschaft met bijna 150k op de teller en inmiddels zit ik iets over de 250k. Ik heb naast defecte & lekke airco verder geen noemenswaardige kosten gehad buiten het normale onderhoud.
Waar ik normaal gesproken een krappe 2000km per maand reed, is dat sinds de coronacrisis nog maar 600km per maand, waarvan nogal wat korte ritjes (minder dan 10km).
Ik heb het gevoel dat als gevolg van een korte ritten, ruim 2,5ton op de teller én het feit dat de ontsjoemelsoftware volgende jaar geïnstalleerd moet worden, ik flinke kosten ga krijgen (EGR, roetfilter; auto gaat voor m'n gevoel al vaker regenereren dan normaal).
Ik wil dus van m'n auto af.
Hoewel we een klein boodschappenautootjes hebben (Suzuki Swift uit 2007), wil ik toch graag een gezinsauto i.v.m. vakantie en uitstapjes.
Omdat ik ZZP-er ben, speel ik met de gedachte om òf een Skoda Octavia Combi (huidige Octavia ia al de derde; vrouwlief kan de Skoda wel waarderen) òf een Toyota Avensis Wagon uit max. 2005 (benzine uiteraard) zakelijk te kopen als youngtimer. De Toyota zou ik zelf kiezen vanwege de betrouwbaarheid.

Het liefst zou ik een recentere benzine-auto kopen, maar omdat ik eest een nieuwe schuur wil bouwen, heb ik nu geen zin om veel geld uit te geven aan een auto.

Als ik wat rekensommetjes loslaat, ben ik met genoemde youngtimers zo'n 1000€ per jaar voordeliger uit dan nu. Kans op dure reparaties is groter, maar aangezien genoemde auto's uit 2005 al voor €4000 op de kop te tikken zijn, valt de bijtelling (35% dagwaarde) en BTW-correctie (1,5% van ~30k) nog wel mee.

Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Reken ik me rijk of is het een goed te verdedigen keuze?

Als je weinig rijdt is een benzine ipv een diesel altijd verstandig. Een simpele oudere auto is dan heel niet gek.

Een Octavia met een 1.6 zestienklepper is verder een prima auto, de 1.8 twintig klepper is nog fijner

Alternatief is de Seat Toledo 1.6 zestienklepper.

toledo 1.6

0-adff3331-c4f8-4f1e-ae80-50b1b2acb6f8.jpg

Dank voor de reacties.

Ik wil echt een stationwagon, omdat ik die mooier en praktischer vind. De Toledo valt daarom af.

Bij auto's van 15 jaar en ouder is heel belangrijk hoe er mee is om gegaan, en of er goed onderhoud is gepleegd.
Van de Skoda Octavia 1.6 en Toyota Avensis kun je goede exemplaren tegen komen, maar ook slechte exemplaren veel achterstallig onderhoud. Je houd er waarschijnlijk alleen geld aan over als je een goed exemplaar hebt.

Goede alternatieven zijn de Toyota Corolla, Ford Focus en Mondeo ( let op roest), Citroen C5 de 1 phase 2 ( het faceliftmodel) is van goede kwaliteit, of de Renault Laguna 2 Phase 2 vanaf 2005 die veel beter was dan de Phase 1.

Dank ak2!

Nu heb ik weinig verstand van en gevoel bij auto's. Een grondige voorbereiding voordat je iets koopt is en blijft belangrijk. Mijn beeld daarbij is:
- goed onderhoudspapieren bekijken
- alert zijn op bekende zwakke(re) punten
- eigenarenhistorie opvragen (heb een exemplaar gezien die aantoonbaar nog maar één eigenaar heeft gehad, anderen hebben er in de afgelopen 6 jaar bijv. 3 gehad
- auto door een deskundige laten bekijken (als het een beetje in de buurt is bij de garagehouder waar ik m'n huidige auto in onderhoud heb een inspectie uit laten voeren
- de verschillende tips die je op internet kan vinden over eeh proefrit goed in je opnemen

In m'n berekeningen ben ik uitgegaan van €1250 - 1500 onderhoud per jaar. Is dat (veel) te optimistisch?

Vwb de andere suggesties: dank. Ik denk dat ik eerst nog wel met m'n wederhelft in conclaaf moet voordat er überhaupt een Franse auto op de oprit komt. Ik was vroeger ook vooral georiënteerd op Duitse wagens, maar die tijd is voorbij.

1.500- euro onderhoud is wel realistisch bij zo weinig kilometers. Slijtage delen gaan wat minder hard, maar je loopt altijd tegen ouderdom kwaaltjes aan. Voor een goed exemplaar zou ik in ieder geval eens op Viabovag.nl kijken. Alles wat daar staat heeft 6 maanden bovag garanties. De verkoper heeft dan zelf nog wel vertrouwen in de auto.

Een Octavia 2005 is al net model 2, dus het prefaceliftmodel van jouw Occie uit 2012; eigenlijk ga je er dus amper op achteruit.
Anderzijds lijkt de Octavia - in die tijd nog overduidelijk een budget-VAG - mij niet meteen het model waar de eigenaar het meest stipt onderhoud en herstellingen heeft laten uitvoeren.
Dus het lijkt me punt je ogen zeer goed open te houden als je een mogelijke vervanger tegenkomt.

Ik vind je youngtimer keuze ontzettend leuk. Meestal gaat het bij youngtimers om een dikke benz, bmw of audi. Ik had dezelfde keuze gemaakt in jou geval

Auto encyclopedie zei:
Ik vind je youngtimer keuze ontzettend leuk. Meestal gaat het bij youngtimers om een dikke benz, bmw of audi. Ik had dezelfde keuze gemaakt in jou geval

Ach, de meesten die een dikke BMW of Mercedes in de youngtimer regeling hebben doen dat omdat ze het op die manier thuis nog enigszins door de ballotagecomissie krijgen :D vanuit financieel oogpunt zijn er veel verstandiger keuzes (zoals een Octavia) maar moeders de vrouw hoeft niet álles te weten ;)

Overigens bij de Avensis wel even opletten, het is een Toyota gemaakt in het VK en kwalitatief niet de beste Toyo ooit om het maar zachtjes uit te drukken. De 1.8 is een notoire oliezuiper bijvoorbeeld.

Status van een auto doet mij niet heel veel. Ratio regeert zeg maar ;)

Ik had al wel begrepen dat de m.n. de 1.8 problemen kent met olieverbruik. Ik neig daarom naar de 2.0 versie van de Avensis.
Lastige is dat je een verkoper maar op z'n blauwe ogen moet geloven als het gaat om olieverbruik. Meerdere eigenaren in een paar jaar tijd interpreteer ik maar als een veeg teken.
Kwam ergens een Avensis tegen die begin dit jaar bij bca autoveilingen is geveild en nu al weer te koop staat....

SamG zei:
Dank ak2!

Nu heb ik weinig verstand van en gevoel bij auto's. Een grondige voorbereiding voordat je iets koopt is en blijft belangrijk. Mijn beeld daarbij is:
- goed onderhoudspapieren bekijken
- alert zijn op bekende zwakke(re) punten
- eigenarenhistorie opvragen (heb een exemplaar gezien die aantoonbaar nog maar één eigenaar heeft gehad, anderen hebben er in de afgelopen 6 jaar bijv. 3 gehad
- auto door een deskundige laten bekijken (als het een beetje in de buurt is bij de garagehouder waar ik m'n huidige auto in onderhoud heb een inspectie uit laten voeren
- de verschillende tips die je op internet kan vinden over eeh proefrit goed in je opnemen

In m'n berekeningen ben ik uitgegaan van €1250 - 1500 onderhoud per jaar. Is dat (veel) te optimistisch?

Vwb de andere suggesties: dank. Ik denk dat ik eerst nog wel met m'n wederhelft in conclaaf moet voordat er überhaupt een Franse auto op de oprit komt. Ik was vroeger ook vooral georiënteerd op Duitse wagens, maar die tijd is voorbij.

Bij een goede auto kom je met dit budget denk ik heel goed uit. Het lijkt mij zelfs aan de hoge kant. (Mijn Laguna3 koste in 9 jaar minder dan 500 euro aan onderhoud in de 2 jaar maar was natuurlijk pas 11 jaar oud, en ouderdom komt nu eenmaal met gebreken) De Avensis tm 2005 is overigens een vrij gemiddelde auto, de 1.8 is gevoelig voor olieverbruik. Denk dus niet het is een Toyota dus vrijwel onverwoestbaar.

Een goede aankoopkeuring is het geld zeker waard.

SamG zei:
Dank voor de reacties.

Ik wil echt een stationwagon, omdat ik die mooier en praktischer vind. De Toledo valt daarom af.

Is er ook als station, alleen dan heet die altea xl, alleen die kwam pas in 2006

Alternatief vw bora station

Saab 9-3 station, maar minder ruimte

Het is ook met de beste wil van de wereld geen station te noemen, eerder een midi-MPV. Iemand die een stationwagen kiest voor de looks zal in elk geval niet bij een Altea XL uitkomen.

Zadelsnuiver zei:
Het is ook met de beste wil van de wereld geen station te noemen, eerder een midi-MPV. Iemand die een stationwagen kiest voor de looks zal in elk geval niet bij een Altea XL uitkomen.

Carbase van. Autoweek noemt het een station o_O

Jay DoubleYou zei:
Auto encyclopedie zei:
Is er ook als station, alleen dan heet die altea xl, alleen die kwam pas in 2006

Een Altea XL heeft niks met de Toledo te maken. Het is een ruimere versie van de gewone Altea.

Als er een vag merk is waar geen touw aan vast te knopen is, dan is het wel seat, alleen type naam toledo is al heel bijzonder. 3 verschillende caresorien en dan komen ze bij de laatste eindelijk weer bij een liftback uit is die een segment kleiner. :LOL:

Het leek me goed om nog even terug te komen op dit inmiddels wat oude topic.

Allereerst dank aan allen die gereageerd hebben!
De Skoda heb ik eind oktober van de hand gedaan en inmiddels heb ik een Toyota Avensis Wagon voor de deur staan. Het is het facelift-model van 2006, handgeschakeld met een 2.0 VVTI-motor met 250k op te teller.
Qua onderhoud ontbrak een deel historie. Het heeft me veel tijd gekost om een auto met mijn eisen te vinden. Uiteindelijk de gok maar genomen o.b.v. reputatie van deze Toyota's en een uitgebreide proefrit.
Mijn vaste garagehouder heeft 'm een beurt gegeven en is daarbij geen gekke dingen tegengekomen. Ik heb ervoor gekozen om de banden (een vaag, voor mij onbekend merk) allemaal te vervangen door goede A-merk banden (Vredestein Quatracs).
De standaard radio heb ik vervangen door een passende Android unit en binnenkort wil ik nog raamfolie laten plaatsen (als zonwering én voor de uitstraling).

'k Vind de auto goed rijden. Heel anders de 3 de Skoda Octavia diesels (eerst 1.9TDI en daarna 2 1.6TDI's) die ik afgelopen 13 jaar heb gereden. Het is geen sportieve rijdersauto, maar meer een comfortabele, stille reisgenoot. En dat is precies wat ik van een auto verwacht.

SamG zei:
... en binnenkort wil ik nog raamfolie laten plaatsen (als zonwering én voor de uitstraling).

Tip: Goed en betrouwbaar adres om ruiten te laten tinten.

Bij de meeste bedrijven wordt folie geplakt met behoud van onderstaande witte luchtbubbels. Vind ik persoonlijk erg storend. Ik heb vorig jaar mijn Benz en dit jaar mijn BMW laten doen in Gorredijk; tot volle tevredenheid!
135833258_3986555944710711_914111139921732764_n-p9dbsgpwfqw9mbh4dqzefq4o8zewjbrm2qwfy0mmzc.jpg

Fotootje doorlinken mocht blijkbaar niet, dan maar zo...

Terug
Bovenaan