Occassion zonder APK

Hotymoty

Startmotor
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje.

Bij een bekende garage (Udenhout in Oss) zie ik een leuke occasion staan. Het vreemde is dat deze auto al sinds eind mei niet APK gekeurd is.
Bij aflevering wordt de auto natuurlijk APK gekeurd, maar toch vind ik het vreemd. Waarom doen ze het nu al niet?

Kan het kwaad als de auto nu niet APK gekeurd is, maar bij aflevering krijgt? Dat zou dus ook betekenen dat ik geen proefrit kan rijden?

Alvast bedankt!

Proefrit zal met handelaarskentekenplaten kunnen, en als ze 'm in mei APK gekeurd zouden hebben zou ie nu nog maar 6 maanden APK hebben, terwijl als ze 'm bij aflevering keuren hij met 12 maanden APK geleverd kan worden.

Ik bedoelde dat de APK af is gelopen sinds eind mei. Dus tussen toen en nu is de auto niet APK gekeurd.

Hotymoty zei:
Ik bedoelde dat de APK af is gelopen sinds eind mei. Dus tussen toen en nu is de auto niet APK gekeurd.
Zo lang hij niet in handen van een koper is, is er toch niets aan de hand? Dat verandert bij verkoop en wordt hij gekeurd vóór de aflevering, lijkt mij.

Hotymoty zei:

En zie daar de reden waarom het logischer is die apk bij aflevering te doen. Nu kan de klant een splinternieuwe apk aangeboden worden, als ze het direct hadden gedaan had hij nu nog maar een half jaar tot de volgende keuring gehad.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Proefrit zal met handelaarskentekenplaten kunnen, en als ze 'm in mei APK gekeurd zouden hebben zou ie nu nog maar 6 maanden APK hebben, terwijl als ze 'm bij aflevering keuren hij met 12 maanden APK geleverd kan worden.
Zonder geldige APK mag een auto helemaal niet deelnemen aan het verkeer, ook niet met handelaars platen!

Zunigrijje zei:
Zonder geldige APK mag een auto helemaal niet deelnemen aan het verkeer, ook niet met handelaars platen!

Hoe kom je daar bij?

Zadelsnuiver zei:
Zunigrijje zei:

Hoe kom je daar bij?
Weet ik wel zeker, waarom zou je een auto zonder APK met handelaars kentekenplaten proef mogen rijen? Je rijdt nog steeds in een auto zonder APK, die handelaars kentekenplaten verbergen alleen het originele kenteken.

Als het wel mag, dan vindt ik dat eerlijk gezegd erg krom en een gevaar voor de verkeersveiligheid! Want voor hetzelfde geld werken de remmen niet en knalt de proefrijder, vol met de auto tegen zijn voorligger.

D Elzinga zei:
Zunigrijje zei:
Weet ik wel zeker

En toch is het wel degelijk toegestaan. Zou ook nogal onpraktisch zijn als het niet zo is...
Is het toegestaan voor de handelaren? Want die handelaarsplaten zijn ja bedoeld, om een auto te testen die in reparatie/herstel is bijvoorbeeld.

Of is het ook echt specifiek toegestaan om een particulier te laten proefrijden? Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid als je mag proefrijden in een auto die geen geldige APK heeft.

Lijkt mij persoonlijk een grijs gebied: je mag met handelaarsplaten, ja ook niet parkeren bijvoorbeeld.

Als een voertuig is opgenomen in de bedrijfsvoorraad is die vrijgesteld van apk- en verzekeringsplicht.
Een handelaarskenteken dekt de verzekering van het voertuig waaraan dit kenteken bevestigd is op de openbare weg, en mag alleen gebruikt worden voor bedrijfsactiviteiten zoals verkoop en herstelwerkzaamheden.
Een proefrit is ook een bedrijfsactiviteit die bij de verkoop hoort, en een proefrit maken met een auto uit de handelsvoorraad zonder geldige apk en voorzien van handelaarskenteken is dus volstrekt legaal.
Het voertuig moet echter wel apk-waardig zijn, dus met een wrak de weg op mag ook niet met handelaarskenteken.

Zunigrijje zei:
Lijkt mij persoonlijk een grijs gebied: je mag met handelaarsplaten, ja ook niet parkeren bijvoorbeeld.

Er staat heel duidelijk omschreven wat wel en niet mag met handelaarskenteken: mits het een bedrijfsgerelateerde activiteit betreft is het parkeren ook geen probleem.
Even een pak luiers halen bij de drogist is niet bedrijfsgerelateerd en dat mag dus niet, parkeren tijdens een proefrit om de auto goed te bekijken mag dus wel, en parkeren voor een bedrijf wat de auto gaat poetsen mag dus ook.

Zunigrijje zei:
D Elzinga zei:
Zunigrijje zei:
Weet ik wel zeker

En toch is het wel degelijk toegestaan. Zou ook nogal onpraktisch zijn als het niet zo is...
Is het toegestaan voor de handelaren? Want die handelaarsplaten zijn ja bedoeld, om een auto te testen die in reparatie/herstel is bijvoorbeeld.

Of is het ook echt specifiek toegestaan om een particulier te laten proefrijden? Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid als je mag proefrijden in een auto die geen geldige APK heeft.

Wat jij vind is nog tot daaraan toe, maar je roept nu dat dingen niet mogen en dat is gewoon foutieve informatie. Daarnaast, als een auto met geldige APK in de showroom gezet wordt, en de APK verloopt voordat de auto verkocht wordt is de auto toch niet opeens gevaarlijk geworden? Een auto die stilstaat slijt niet hoor.

Pietzoveel zei:
@Muddy: Tegenwoordig moet een handelsvoorraad ook WA verzekerd zijn....

De handelsvoorraad valt onder de Garage WA verzekering (= bedrijfsverzekering), en een handelaarskenteken moet WAM verzekerd zijn. (= auto/kentekenverzekering)
De WAM-verzekering is verplicht voor alle motorrijtuigen die op de openbare wegen gebruikt worden.
Het zijn 2 totaal verschillende verzekeringen.
Check maar eens wat kentekens van auto's bij garagebedrijven, je zal zien dat op vele auto's in de handelsvoorraad geen WAM-verzekering zit.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid als je mag proefrijden in een auto die geen geldige APK heeft.

de garage heeft natuurlijk wel een plicht om mensen niet op pad te sturen met een gevaarlijk wrak. Geen APK betekend niet automatisch dat het een onveilige auto betreft.

Dan zouden ze een APK keuring doen voor een proefrit, als de potentiele kopers niet tot koop overgaan en de auto word vervolgens pas over een half jaar verkocht, dan zit de nieuwe eigenaar met slechts 6 maand APK... Terwijl er fysiek aan de auto niets is gebeurd.

Dus blijkbaar mag je de weg op zonder geldige apk maar met handelaarsplaten.

En aangezien toch elke koper ene jaar apk bij aankoop bedingt, zou je gek zijn om de wagen apk te laten keuren voor de verkoop.
Anderzijds betekent dit ook dat de wagen sinds minstens de maand mei - 7 maand dus - geen geïnteresseerde koper heeft gehad... vraag is dan ook of het wel een interessante occasion is.

BRG zei:

En aangezien toch elke koper ene jaar apk bij aankoop bedingt, zou je gek zijn om de wagen apk te laten keuren voor de verkoop.
Anderzijds betekent dit ook dat de wagen sinds minstens de maand mei - 7 maand dus - geen geïnteresseerde koper heeft gehad... vraag is dan ook of het wel een interessante occasion is.
Waarom zou een garage bij iedere potentiele koper de auto laten keuren? Pas als het koopcontract getekend is, is vroeg genoeg voor een keuring. Er kunnen nog nog zoveel geïnteresseerde kopers zijn, zolang die geen koopcontract ondertekenen zie ik niet in waarom de garage dan de auto al zou moeten laten keuren.

EVV zei:
BRG zei:

Waarom zou een garage bij iedere potentiele koper de auto laten keuren? Pas als het koopcontract getekend is, is vroeg genoeg voor een keuring. Er kunnen nog nog zoveel geïnteresseerde kopers zijn, zolang die geen koopcontract ondertekenen zie ik niet in waarom de garage dan de auto al zou moeten laten keuren.

Zodat ja Zuinigrije dan Ja beter snachts kan ja slapen ja.

EVV zei:
BRG zei:

Slecht geformuleerd-van mijn kant.
Ik bedoelde : de wagen staat al minstens 7 maanden stil zonder koper.
Van een wagen die al 7 maand onverkocht blijft, vermoed ik dat hij ofwel veel te duur geprijsd staat, dan wel weinig interessant is.

BRG zei:
EVV zei:
BRG zei:

Slecht geformuleerd-van mijn kant.
Ik bedoelde : de wagen staat al minstens 7 maanden stil zonder koper.
Van een wagen die al 7 maand onverkocht blijft, vermoed ik dat hij ofwel veel te duur geprijsd staat, dan wel weinig interessant is.
Daar hebt je inderdaad wel een punt. Als het een goede aanbieding was, was de auto al wel verkocht. Of het moet toevallig een bijzondere auto zijn waar niemand naar op zoek is...

Pietzoveel zei:
De handelsvoorraad heeft een nummer bij de RDW.... moet tegenwoordig een WA dekking op zitten.

Die WA-dekking is ook iets van de laatste jaren dan?
Mijn groene platen zijn al een tijdje geleden tot wanddecoratie gepromoveerd, maar een verplichte wa-dekking op de handelsvoorraad heb ik nooit gehad. (alleen WAM-dekking op het HA-kenteken)

Zadelsnuiver zei:
EVV zei:
BRG zei:

Vertel hem maar niet dat je met een auto zonder apk van en naar een garage mag rijden, dan doet hij nooit meer een oog dicht.:T

D Elzinga zei:
Zadelsnuiver zei:
EVV zei:
BRG zei:

Vertel hem maar niet dat je met een auto zonder apk van en naar een garage mag rijden, dan doet hij nooit meer een oog dicht.:T
En dan hebben we ook nog de 25 km/u voertuigen en echte landbouwvoertuigen...

Groene platen zijn dan ook een dure grap voor de garagehouder.

Met groene platen kan je gerust een proefrit maken met groene platen, al zit er geen apk op.

Bij het monteren van de groene platen is dat formeel het kenteken van de auto (op dat moment) dat betekent dat je zonder verzekering op de auto en zonder apk mag rondrijden. Het betekent ook dat je bijvoorbeeld niet met die auto naar de supermarkt mag gaan of je auto voor het huis parkeren. Niemand zal je iets doen als je even naar je huis rijdt tijdens een proefrit om de auto aan het thuisfront te laten zien, maar zodra je hem parkeert en zelf tv gaat kijken ben je dus wel fout bezig. Je mag ook niet de handelaarsplaten eraf halen, de auto staat dan onverzekerd en zonder apk op de openbare weg. En handelaar mag dus zijn bedrijfsvoorraad ook niet op de openbare weg parkeren.

Het is overigens heel normaal dat een apk verlopen is, in handelsvoorraad. Stel je voor dat een apk afkeurpunt is: droogte scheuren in de band. En de handelaar zou de banden direct vervangen terwijl hij in de handelsvoorraad staat en nog niet verkocht. Een jaar later wordt de auto verkocht, dan zitten er splinternieuwe banden onder die al een jaar lang in weer en wind hebben gestaan wellicht ook een vlakke kant in het loopvlak heeft vanwege het stilstaan. Dat is dus de reden waarom ze auto's nog niet klaar maken.

Agh meid. Want een APK is zo lekker zaligmakend eh? Met een lampje onder een auto doorrennen maakt 'm niet meteen 100% in orde hoor.

Ik zou mijn voordeel met deze kennis doen, want kennelijk staat deze wagen al >7 maanden te koop. Dan moet je toch een mooie onderhandeling in kunnen gaan. Tenzij het de verkoper niet uitmaakt dat auto's lang staan.
Om wat voor een auto gaat het?

Terug
Bovenaan