Occasionwedstrijd #891: schakelen met je V8! Part deux (II) JosUnimog heeft gewonnen!

Zadelsnuiver

Kilometervreter

autoweek-occasion-wedstrijd.jpg


Welkom bij Occasionwedstrijd #891: Schakelen met je V8! Part deux (II)
Part deux want jaren geleden had ik al eens een soortgelijke wedstrijd georganiseerd. Nu er nog amper handgeschakelde auto's verkocht worden leek me het een leuk idee om weer eens op zoek te gaan naar de mooiste, leukste, bijzonderste of gewoon coolste auto's uitgevoerd met een V8 motor in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak.

unnamed-281.png


De opdracht:
Ga op zoek naar een auto uitgevoerd met V8 motor en handgeschakelde versnellingen waarbij een koppelingspedaal met de voet bediend moet worden.

Criteria:
- Budget: onbeperkt
- Auto moet in apk-waardige staat zijn
- Mag overal te koop staan
- Bouwjaar t/m 2024

car-engine-motor-clean-customized-159293-765x509.jpg


Vaste spelregels:
- Links naar de advertenties en prijs zijn verplicht (vreemde valuta omrekenen naar euro's).
- Maximaal 5 foto's van de auto
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders is deze niet geldig. De claim dient binnen 24 uur uitgewerkt te zijn.
- Een geplaatste stem mag niet meer gewijzigd worden.
- De winnaar moet vóór zaterdagmiddag 12.00 uur de nieuwe wedstrijd openen. Staat er op dat uur nog geen, dan gaat de eer naar nr. 2.
- Een deelnemer die zelf geen stemmen uitbrengt, kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.
- Bij het uitbrengen van een stem worden naam en inzending in de post vermeld. Dit vergemakkelijkt het stemmen tellen.
- Als er al een auto van een bepaald model van dezelfde generatie is ingezonden, kan er geen tweede ingezonden worden, die wordt afgekeurd.
- Bij de organisatie van een nieuwe wedstrijd blijf je van de vaste spelregels af. Eventuele uitzonderingen daarop vermeld je bij de criteria.

manual-transmission-gear-shift-jpg.webp


Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 799
800: Dubbel nul - SVF
801: Over de balk - Jp053
802: Met een witte blijf je zitten - Escher
803: Het zit van binnen - De Dude
804: Capiche? - Volt
805: Midlife crisis - zadelsnuiver
806: Hebbeding! - Rzasa
807: Wie het kleine niet eert - SVF
808: Zo lust ik hem wel! - D.E.N.N.I.S.
809: De Volkswagen Kever in al zijn verschijningen – 929V6
810: Gele koplampen! - SVF en 929V6
811: 2004 - j.ko
812: De rode driedeurs - j.ko
813: De grijze vierdeurs sedan - vers gemaaid gras
814: Viva Italia: zonder BMW met Skoda!
815: Special - rzasa
816: Lights Out - rzasa
817: De dichte neus - Jay DoubleYou
818: Eigen baas! - SVF
819: De verschoppeling! - Volt
820: Afscheid nemen bestaat niet! - Jp053
821: Het ronde achterlicht - Jp053
822: RWD - MCW
823: Het mag wat betekenen - vers gemaaid gras
824: Voetballer on a budget – SVF
825: Onbekende keigave kitcars - SVF
826: Daar zit muziek in! - 929V6
827: The Malaise Era -JP053
828: Overhang - Bobbeltje
829: Lempkes - SVF
830: Gered van de sloophamer - MCW
831: Te laat! - 929V6
832: Een stuk of 60 paarden - j.ko
833: Buitenbeentjes - JOtter
834: D-Segment - Jp053
835: Automuseum Born - Dave R1517
836: De broertjes - Pink Panther
837: Onbekend, onbemind of gewoon vergeten? - 929V6
838: La Promenade des Anglais, 1964 - Rudyke
839: Busje komt zo - Joel 1987
840: Stickeren! - Zonder BMW met Skoda
841: Cabriolet - SVF
842: Stellantis - MCW
843: From geek to god - Banpei
844: Onwaarschijnlijke sleepwagens - Bobbeltje
845: Matching Colours 3.0 – JL86
846: "Parallel" Import - SVF
847: Koekblik - rzasa
848: Wedge - Jeroen W
849: We gaan voor goud, sorry, ik bedoel bruin - Jp053
850: December - Jp053
851 Oud en nieuw - JosUnimog
852: Wheeler Dealer - Dave R1517
853: Plastic Fantastic - Jeroen W
854: De kleine coupé - rzasa
855: De politiewagen - Tina Trucker
856: De gemiddelde occasionprijs - 929V6
857: Autotrek - JosUnimog
858: Echte winterse dagen - Guus Leferink
859: Renault - JOtter
860: Tips voor het aanschaffen van goedkope brikken in 2025 – Edwin81
861: De P.C. Hoofttractor – JosUnimog
862: Back to basics – JosUnimog
863: BMW - Pink Panther
864: de jaren 60: Sex, drugs and rock 'n' roll - Edwin81
865: “Mark 1” - Jay DoubleYou
866: Van Life - 929V6
867: De comfort-coupé - JosUnimog
868: Oranje Boven - Edwin81
869: 1 liter - Rudyke
870: Plus 2 liter - rzasa & Tina Trucker (ex aequo)
871: Dameskapper - Joel 1987
872: De sedan - vers gemaaid gras
873: Weekend Warrior! - Volt
874: De vijfpitter - Jeroen W
875: Kei-cars? Keigaaf! - Tina Trucker
876: Het zit van binnen - rzasa
877: .. als het maar zwart is - Harry Cabrio
878: Het muurbloempje - Rudyke
879: Bommetje - Guus Leferink
880: Zomer en winter - Tina Trucker
881: Waarom... omdat het kan - 944
882: Kilometervreters - zadelsnuiver
883: Budgetbrigade online - Bobbeltje
884: In de buurt - j.ko
885: Dieselen! - 929V6
886: Zacht en behaaglijk Frits79
887: Gezinsauto/daily - Jp053
888: Stationwagen - Rudyke
889: Stationwagen 2.0 (de moderne stationwagen) - Volt
890: Audi - Edwin81

Inzenden kan tot woensdag 8 oktober 2025 20:00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 10 oktober 2025 20:00 uur.

Veel plezier en succes!
 
BMW M5 E39 LCI
480x360.webp


Link naar advertentie
  • €55k
  • 129k km
  • 2002
Tot op heden nog nooit een E39 ingezonden terwijl dit mijn favoriete BMW is. Ja het is een evergreen. Ja deze is waarschijnlijk al honderd keer ingestuurd. Ja er zijn exotischere V8-en met handbak.

Maar dit is wel voor mij de uber teutoon. Icoon. Met heerlijk klinkende V8. Niet het gehamer van Mercedes-Benz, maar meer symfonisch en toch bruut.

De laatste ‘analoge’ M5.

In een schitterende kleur blauw.


480x360.webp
480x360.webp
480x360.webp


480x360.webp
 
Laatst bewerkt:
De laatste in Brazilië gebouwde afgeleide van de Ford/Simca Vedette uit de jaren vijftig, maar voorzien van de "Emi-Sul" V8 die nog wel was gebaseerd op de flathead V8 van de Vedette maar was omgebouwd tot kopklepper. Evengoed zal deze motor nog een lekkere soundtrack hebben! Hij heeft overigens een handgeschakelde driebak met pook aan de stuurkolom.
Te koop in Brazilië, waar anders.

Chrysler Esplanada 1968 (klik!)

D_NQ_NP_2X_857964-MLB52888195734_122022-F-chrysler-esplanada-1968.webp


D_NQ_NP_2X_861017-MLB52888226634_122022-F-chrysler-esplanada-1968.webp


D_NQ_NP_2X_668811-MLB52888337050_122022-F-chrysler-esplanada-1968.webp


D_NQ_NP_2X_777469-MLB52888298175_122022-F-chrysler-esplanada-1968.webp


D_NQ_NP_2X_898485-MLB52888290248_122022-F-chrysler-esplanada-1968.webp


R$ 120.000 (€ 19.180,-)
 
Laatst bewerkt:
Leuk onderwerp en had ook zeker mee gedaan, maar sla even over. Morgen op vakantie voor 3 weken.
 
Ik ga eens kijken hoe ruim de wedstrijdleider omgaat met de term 'Auto met V8'. Dit is de gaafste V8 (oke, niet dit exemplaar) waar ik ooit ingereden heb:

Dit is een auto in elke betekenis van het woord. Hij is alleen wat hoger, breder en zwaarder.

Scania R580 V8
Merk Scania
Model:R580 V8 NGS
Tellerstand:642.114 km
Bouwjaar:2020
Datum eerste registratie:01-2020
Conditie:Gebruikt
Algemene staat:5/5
Brandstof Diesel
Emissienorm:Euro 6
6X2 chassis
Full air suspension
Highline cabine
Customized interior with big audio
Hydraulics for tipper and moving floor
580hp
Euro6 engine
Retarder
Manual gearbox
ALCOA wheels
Catwalk over chassis
Stack exhausts ( also connected)
Tyres axle 1: 90%Tyres axle 2: 20%Tyres axle 3: 60%

standaard_trekker_scania_r580_v8_ngs_6x2_highline_manual_gear_retarder_full_air_hydraulics_2020_8502581.jpg
standaard_trekker_scania_r580_v8_ngs_6x2_highline_manual_gear_retarder_full_air_hydraulics_2020_8502581-3.jpg

standaard_trekker_scania_r580_v8_ngs_6x2_highline_manual_gear_retarder_full_air_hydraulics_2020_8502581-14.jpg

standaard_trekker_scania_r580_v8_ngs_6x2_highline_manual_gear_retarder_full_air_hydraulics_2020_8502581-15.jpg

standaard_trekker_scania_r580_v8_ngs_6x2_highline_manual_gear_retarder_full_air_hydraulics_2020_8502581-7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maserati Bora

00de08be-4cde-49a8-8037-c7153526f586


a35d54d0-e36f-4892-875c-38ed81e81d65


e8ceb89b-c357-4322-8d00-025311988eff


b8534686-2c41-4f68-a974-4205fe378a1f


31713a79-4254-4aaa-865f-1e357a6dd47c


Prijs € 249.950,00
Bouwjaar 1972
Kilometerstand 32.745km

Maserati Bora | Body-off gerestaureerd | Topstaat | Slechts 289 gebouwd | 1972

Highlights:

- 100 km gereden na restauratie
- Fotoreportage + facturen van restauratie aanwezig
- 4.7 liter V8 motor met 310 PK
- Slechts 289 met de 4.7 liter motor gebouwd
- Afkomstig uit de Serge Pozzoli collectie

Body-off gerestaureerde Maserati Bora te koop

Wij bieden te koop aan deze prachtige en zeer zeldzame Maserati Bora uit 1972. De Maserati is afkomstig uit de privéverzameling van een bekende klant van E&R Classics die deze auto heeft gekocht uit de Serge Pozzoli collectie. Serge Pozzoli was een invloedrijke autohistoricus die volgens velen de mooiste privécollectie van Frankrijk bezat. De klassieker is in de periode van 2018-2020 body-off gerestaureerd en heeft na de restauratie slechts zo’n 100 km gereden. De restauratie is vastgelegd in een uitgebreid verslag met fotoreportage en facturen. De Maserati Bora wordt aangedreven door de 4.7 liter V8 motor die gekoppeld is aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Van de 4.7 liter versie zijn er slechts 289 exemplaren gebouwd, wat deze klassieker zeer exclusief en geliefd maakt onder liefhebbers.

Maserati Bora in Celeste te koop
De Maserati Bora die we hier te koop aanbieden is tijdens zijn restauratie opnieuw gespoten in de fabriekskleur Celeste. Een prachtige lichtblauwe metallic kleur die helemaal past bij de exclusieve look van deze Italiaanse sportwagen. Hij staat op een set originele Campagnolo velgen met RVS hart die prachtig combineren met de raamstijlen en het RVS dak van de klassieker. Het interieur verkeert in een nette, originele staat en is uitgerust met zwarte lederen bekleding.
 
Laatst bewerkt:
1953 FIAT 8V SERIES I (meer foto's)






Prijs op aanvraag (maar met onbeperkt budget vast geen probleem)
Bouwjaar 1953
Handgeschakeld, 4 versnellingen
1, 996 CC OHV 70 ̊ V-8 Engine

Eerst bouwde Fiat zes prototypes. Daarna waren er 34 exemplaren van de eerste serie en 29 van de tweede serie, en nog eens 63 'Speciali'. Zoals je met chassisnummer 000012 al zou verwachten, is het hier getoonde voertuig een zeer vroeg exemplaar, het zesde exemplaar van de eerste serie. Van de 34 exemplaren mochten er 26 waarschijnlijk hun oorspronkelijke ontwerp van Luigi Fabio Rapi behouden, en er zouden er nog maar zeven over zijn. Nummer 000012 is dus een echt zeldzaam exemplaar.

We weten dat deze prachtige Fiat 8V met fabriekscarrosserie begin april 1953 werd afgeleverd bij de Fiat-vestiging op Piazza Solferino in Turijn. Er is niet veel bekend over zijn vroege geschiedenis, maar men vermoedt dat de Fiat aan enkele races in Italië heeft deelgenomen. In 1963 kwam de Otto-Vu naar Engeland, werd minstens één keer gerestaureerd, in 2010 verkocht aan Duitsland en vervolgens in 2020 aan Nederland. De nieuwe eigenaar liet de auto opnieuw restaureren, wat vier jaar duurde en zo'n 400.000 euro kostte. Nu ziet de auto er beter uit dan nieuw – en is te koop bij de Houtkamp Collectie .

Nog meer foto's
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eens kijken hoe ruim de wedstrijdleider omgaat met de term 'Auto met V8'. Dit is de gaafste V8 (oke, niet dit exemplaar) waar ik ooit ingereden heb:

Bij nader inzien had ik de regels wellicht iets beter in kunnen perken maar aan de andere kant verwacht je natuurlijk ook geen full blown Scania vrachtwagen tussen de inzendingen :D Ik ga er van uit dat het pedaal links van de stuurkolom de koppeling is, en daarmee is het voor mij afdoende om 'm goed te keuren (y)

Overigens een zeer fraaie truck, alleen die lampenkappen kunnen écht niet hoor :D
 
Ik zie nu pas dat @Zonder BMW met Skoda al een Aston Martin V8 heeft van dezelfde generatie. Daarom mijn Vantage (snif) omgeruild voor deze Italiaans-Amerikaanse hybride:

De Tomaso Pantera Groupe 3 (1973)
Deze, origineel in Duitsland geleverde auto staat te koop bij onze zuiderburen voor € 250.000. Er is met de auto minder dan 35.000 km afgelegd sinds zijn geboorte. Bijzonder: de auto heeft een volledig sluitende historie.
Van de Groupe 3 zijn maar 26 exemplaren gebouwd en dit is nummer 18 van die reeks.
Er is nooit mee geracet, en in november '24 is er nog onderhoud gepleegd aan de auto.

Dit is het verhaal van deze auto:

"The De Tomaso Pantera Groupe 3 is a rare and specialized version of the iconic Pantera designed for competition under the Group 3 regulations established by the FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) during the 1970s. It was tailored for endurance and GT racing, making it highly sought after by collectors and enthusiasts today.

Base Model: De Tomaso Pantera (produced from 1971 to 1992).
Purpose: Developed for FIA Group 3 racing, specifically for GT category competition.
Production Numbers: 28 builds

Powered by a Ford Cleveland 351 cubic-inch 5. 8L V8 engine.
The engine was tuned for higher performance, offering power outputs ranging from 350 to over 400 horsepower depending on race configuration.
Performance upgrades often included high-performance carburetors (like Weber downdraft carbs), racing camshafts, and exhaust systems.
Reinforced chassis to withstand the rigors of racing.
Modified suspension with adjustable shocks and uprated springs for improved handling.
Wide track for greater stability and cornering.
Group 3 regulations allowed for mild aerodynamic enhancements.
Fitted with wider wheel arches to accommodate racing tires.
Upgraded braking system, including vented discs and racing calipers, to handle the demands of high-speed competition.
Wider wheels (Campagnolo magnesium alloys) with racing slicks or high-performance tires.
Designed for optimal grip and performance on the track.
Stripped-down interior to reduce weight.
Installed with mandatory racing equipment, including a roll cage, racing seats, harnesses, and a fire suppression system.

Group 3 Panteras are instantly recognizable due to their aggressive stance and flared wheel arches."

1973-de-tomaso-pantera-677e7f0271fb8.jpg

1973-de-tomaso-pantera-677e7f027524a.jpg

1973-de-tomaso-pantera-677e7f027c97f.jpg

1973-de-tomaso-pantera-677e7f028032b.jpg

1973-de-tomaso-pantera-677e7f028b62a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij nader inzien had ik de regels wellicht iets beter in kunnen perken maar aan de andere kant verwacht je natuurlijk ook geen full blown Scania vrachtwagen tussen de inzendingen :D Ik ga er van uit dat het pedaal links van de stuurkolom de koppeling is, en daarmee is het voor mij afdoende om 'm goed te keuren (y)

Overigens een zeer fraaie truck, alleen die lampenkappen kunnen écht niet hoor :D
Dit is een handgeschakelde V8.

Bedankt voor het goedkeuren. (y)
 
Met een 3.2 V8 en handgeschakelde 4-bak, de wonderschone 507:



BMW 507

bouwjaar:1958
prijs: € 1.700.000,--​

31185-1049277-car-20250908_170547-bmw-507_-_2.jpeg

31185-1049277-car-20250908_170552-bmw-507_-_9.jpeg

31185-1049277-car-20250908_170600-bmw-507_-_19.jpeg


31185-1049277-car-20250908_170601-bmw-507_-_22.jpeg
 
Laatst bewerkt:
ROVER SD1

Twin Plenum Homologatie Special
(500 stuks gebouwd)


1987
€ 4.500 rekeningen uit 2025 - € 9.178

Ik had er eerlijk gezegd nooit van gehoord, deze „Twin Plenum” versie van de Vitesse.

De Vitesse was al de sterkste motor ooit in de in 1976 geïntroduceerde, naar mijn bescheiden mening, prachtige, liftback.

Voor deelname aan het 1986 European Touring Car Championship, moest Rover 500 stuks bouwen. Deze kregen een aangepast injectie systeem en inlaatspruitstuk. Het toegenomen vermogen, van 190 naar iets tussen de 210 & 220pk, werd nergens gecommuniceerd. Daarmee behoefde men ook geen nieuwe homologatie te doen. De productie eindigde in augustus 1986, waarbij er volgens Wikipedia maar tussen de 200 & 250 gebouwd zijn.

Deze specifieke auto is zelf pas in 1987 geregistreerd en zal dus een van de laatste/latere geweest zijn.

a0de3bbb-135b-48f6-bdf9-93e14f1a6e24.jpg

c4c43d11-a31f-470e-b9fa-6c76520ebdcc.jpg


Prachtig dashboard met een „losse klokkenwinkel”, waarmee Rover voor een links of rechts gestuurde een identiek onderste deel gebruikte.

41390339-e2c2-4442-a9ea-3352173579a5.jpg

Door dat dashboard ontwerp, kreeg de bijrijder, waar in dit geval links de stuurkolom zou zitten, een ventilatie opening die de lucht recht op het lichaam blies.

586ac361-6125-4165-9045-84ce4e326dc5.jpg


Hier is het dubbele inlaatspruitstuk te zien, wat deels voor de vermogenstoename zorgde.

7987371c-40ad-4322-8452-4419637142bc.jpg


Hier te koop (228 Foto’s)
 
Laatst bewerkt:
MG xpower 5.0

Dit exemplaar werd geleverd in Parelmoer zwart met Gunsmoke Grey / Royal Black Leder, Elektrische zithoogteverstelling, elektrische ramen, lederen stuurwiel en 4 punts veiligheidsgordels. De zij-ventilatieopeningen zijn ook in Gunsmoke metallic gespoten. SV-R is verder voorzien van 18” OZ lichtmetalen velgen en verbeterde remmen van Brembo. Deze auto werd gebouwd (en af fabriek zonder de grote achterspoiler) ter ondersteuning van de MG XPower introductie in Italië die gepland was in mei 2005 als demonstratiemodel voor de dealers. Zover kwam het echter nooit en bleef de SV-R bewaard bij MG Sport & Racing Ltd. Vervolgens belande de MG-R in een Hollandse verzameling en reed daarom tot op de dag van vandaag slechts 160km. Deze SV-R wordt geleverd inclusief kenteken.

€ 124.750
165km
02/2005

mg-xpower-5-0-sv-r-5-0-sv-r.jpg


mg-xpower-5-0-sv-r-5-0-sv-r.jpg


mg-xpower-5-0-sv-r-5-0-sv-r.jpg


mg-xpower-5-0-sv-r-5-0-sv-r.jpg


mg-xpower-5-0-sv-r-5-0-sv-r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eens kijken hoe ruim de wedstrijdleider omgaat met de term 'Auto met V8'. Dit is de gaafste V8 (oke, niet dit exemplaar) waar ik ooit ingereden heb:

Dit is een auto in elke betekenis van het woord. Hij is alleen wat hoger, breder en zwaarder.

Scania R580 V8
Haha geweldig. Scania’s toch wel de gaafste trekkers.

Dat interieur doet vooral denken aan de bananenbar :LOL:
 
Bij een V8 denken we vaak direct aan Amerika, maar in Australië zijn ze er minstens even gek mee. Het Australische Holden was een GM-tak en kon zodoende beschikken over de Opel Omega als basis voor allerlei moois. Zij bouwden daar varianten van die verder nergens ter wereld gevoerd werden. Met een monsterlijke V8 in de neus natuurlijk. Zo hadden ze er een coupé van (de Monaro), waarin zo'n V8 uitstekend past. Maar ook de Ute, een lage pick-up, kreeg die V8, waarmee hij voor een als bedrijfswagen bedoelde auto ineens akelig snel was. De meer dan 5 meter lange Ute sprint er binnen 6,5 seconde mee naar de 100 km/u.

Holden Ute SS
2001 - 203.000 km - $ 25.000 (€ 14.058)


Schermafbeelding-2025-10-04-082056.png


Schermafbeelding-2025-10-04-082115.png


Schermafbeelding-2025-10-04-082211.png


Schermafbeelding-2025-10-04-082221.png


Schermafbeelding-2025-10-04-082241.png


Te koop in South Morang, Australië.
 
Laatst bewerkt:
Alpina B8 4.6 V8

Deze super zeldzame en speciale E36 oei wat een plaatje
Er gaan diverse verhalen over deze zeer gewilde E36 waarvan er maar 221 van gebouwd zijn.

Er moest aan de carrosserie zo veel aangepast worden om uiteindelijk een V8 erin te plaatsen :ROFLMAO:

Maar het is uiteindelijk gelukt zie onderstaande beauty :love:

1980x960.webp


1980x960.webp


1980x960.webp


1980x960.webp


1980x960.webp


Prijs € 89.000
Kilometerstand 129.000 km
Transmissie Handgeschakeld
Bouwjaar 03/1995
Brandstof Benzine
Vermogen kW (PK) 245 kW (333 PK)
Type verkoper Particulier
Advertentie

Extra info over dit monster
Alpina archive
 

Ferrari 208​

Turbo GTB

Bouwjaar: 1 januari 1987
Kilometerstand: 63.439 km
Prijs: € 114.800
Aantal cilinders: 8
Transmissietype: Handgeschakeld

0-82864257ebce4c53242f83810981806c.jpg

Wat vertelt de aanbieder over deze auto?

1987 Ferrari Turbo GTB kenteken 1-ZBX-85
Introductie
Stel je een zomerse ochtend in Italië voor, met kronkelende wegen en adembenemende heuvels als decor. Midden in dit schilderachtige landschap wacht een schitterende rode Ferrari GTB Turbo uit 1987, schitterend in de ochtendzon. Deze Ferrari is meer dan zomaar een sportwagen; het is een zeldzaam juweel, gecreëerd vanuit pure passie en innovatieve techniek om specifiek tegemoet te komen aan unieke Italiaanse belastingregels.
Geschiedenis
In de jaren '80 zag Ferrari zich gedwongen om creatief om te gaan met de strenge Italiaanse belastingwetgeving. Auto’s met motoren groter dan 2 liter werden zwaar belast, waardoor Ferrari besloot om een bijzondere technische route te kiezen. De GTB Turbo kreeg daarom een compacte maar zeer krachtige 1.991 cc V8-motor met een IHI-turbocompressor en een efficiënte Behr-intercooler. Dit maakte het mogelijk om indrukwekkende prestaties te leveren zonder de fiscale limieten te overschrijden. Van dit speciale model werden tussen 1986 en 1989 slechts 308 exemplaren geproduceerd, waardoor het nu een zeer gewild collectors-item is geworden.
Over deze auto
Deze specifieke Ferrari GTB Turbo uit 1987 straalt karakter en precisie uit. Onder de motorkap ligt de 254 pk sterke V8-turbomotor die snel en krachtig reageert, mede dankzij de geavanceerde IHI-turbo. Karakteristieke details zoals de twee opvallende NACA-luchtinlaten die de koeling verbeteren, en de vijf luchtuitlaten in de achterbumper benadrukken de exclusiviteit en de technische finesse van deze Ferrari. De onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen zorgt voor een uitstekende wegligging en maakt de auto tot een dynamisch meesterwerk.
Rijervaring
Het rijden in deze Ferrari GTB Turbo neemt je onmiddellijk terug naar de glorieuze jaren '80, een tijd waarin analoge perfectie heerste en autorijden nog pure beleving was. Zodra je plaatsneemt in het interieur, word je omringd door tijdloze elegantie: prachtig leer, klassieke analoge instrumenten en het iconische Ferrari-logo op het stuur herinneren aan het gouden tijdperk van autosport en passie.
Wanneer je de sleutel omdraait, ontwaakt de V8 met een diepe grom die doet denken aan de hoogtijdagen van Ferrari’s turbo-innovaties. Elke versnelling neemt je mee terug naar een tijd waarin turbo's nog rauw en onvoorspelbaar waren—een tijd waarin snelheid en emotie boven alles gingen. Als de turbo inschakelt, voel je een krachtige duw in je rug, alsof je plotseling terug in de jaren '80 bent, luisterend naar een cassettebandje met muziek van Giorgio Moroder terwijl je met de ramen omlaag door het Italiaanse landschap raast.
Bochten nemen in deze Ferrari is een dans terug in de tijd, waarbij elke beweging van het stuur en elke wisseling van versnelling een bewuste keuze is, vrij van moderne elektronische hulpmiddelen. Het chassis reageert direct en zuiver, precies zoals je zou verwachten van een auto uit een tijdperk waarin precisie en mechanische connectie centraal stonden. De fluitende turbo en het bulderende geluid van de motor versmelten tot een nostalgische symfonie die de geest van de jaren '80 doet herleven.
Aan het eind van de rit stap je uit met een gevoel van vervulde nostalgie, alsof je even hebt gereisd naar een tijd waarin rijden nog echt rijden was, en waarin elke rit een avontuur en een onvergetelijke herinnering vormde.

0-be4d02aa8a9ec6cf7d5714c109daede1.jpg

0-306f373acf9f68e10893d8dab7cca2d3.jpg

0-e9e35b74c28787d42a4a5bf0988b6f29.jpg

0-43718c04b88872b5de5d3cb550464378.jpg

De advertentie
 
1993 Panoz Roadster
$ 37.995 oftewel € 33.243

De Panoz Roadster, een uiterst exclusief apparaat waarvan er maar 44 zijn gemaakt, ieder exemplaar voorzien van een Ford V8 en alleen verkrijgbaar met handgeschakelde versnellingsbak. Een sportwagen pur sang, daar je het helaas zult moeten stellen zonder radio of verwarming of andere opties die het leven net iets behagelijker maken. Zie het een beetje als een motorfiets met 4 wielen, en je begint te begrijpen waar de rauwe aantrekkingskracht van de Panoz Roadster vandaan komt.









 
Laatst bewerkt:
Een wedstrijd naar mijn hart, want wat is er beter dan een V8 met handbak ;)

1955 T-Bird

Het was even zoeken, maar ik heb er eentje met handbak en overdrive gevonden.

De eerste generatie werd in 3 jaar zo’n 53,166 geproduceerd waarvan het gross als automaat verkocht werd. De handbakken met overdrive waren nog schaarser.

Prijs: $48,000
Km stand: 45,543 miles

IMG-0803.jpg


IMG-0804.jpg


IMG-0805.jpg


IMG-0806.jpg


IMG-0807.jpg
 
1969 Isdera Erator GTE

Prijs: $ 1.667.400 ( ~ € 1.420.125)

Jaren '60 raceauto, middenmotor en kneiterzeldzaam, precies zoals ik het zou willen hebben. Dit is de laatste variant van de Erator GTE, met een Mercedes V8 erin en een topsnelheid van boven de 300 km/u. De auto is klaar om te racen en daarnaast ook nog eens toegelaten om op de openbare weg te rijden.

152093486.jpg


152093490.jpg


152093498.jpg


152093542.jpg


152093555.jpg
 
Porsche 928

€ 39.950
4.474 V8
11/1981

Deze Porsche 928 uit het bouwjaar 1977, met eerste registratie op 27 november 1981, is een vroege uitvoering van de eerste generatie (modeljaar 1978–1982). Het betreft een origineel Duits exemplaar (C00) met een lage kilometerstand van 124.000 km. Wat dit specifieke model bijzonder maakt, is de zeldzame kleurstelling Lindgrün metallic, gecombineerd met het karakteristieke Pasha interieur in zwart/wit velours – een klassiek jaren ’70-design dat vandaag de dag nog steeds in het oog springt.

Onder de motorkap ligt de oorspronkelijke 4,5-liter watergekoelde V8, die 240 pk levert. Deze is gekoppeld aan een transaxle-layout – waarbij de versnellingsbak achterin is geplaatst – wat zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling. De achteras is voorzien van het innovatieve Weissach-systeem: een ophanging met dubbele draagarmen die via een passieve toespoorwerking zorgt voor extra stabiliteit, met name in bochten. Dit systeem droeg in belangrijke mate bij aan de actieve veiligheid van de 928.

In tegenstelling tot latere modellen heeft deze eerste generatie nog geen voor- of achterspoiler, wat hem zijn herkenbare en klassieke ronde achterzijde geeft. De auto is in grotendeels originele staat en is altijd met zorg behandeld.

1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp
 

Morgan Plus

1986
€ 68.945



Hier te koop

0-d019acbea37547562f13acb19b65bfe6.jpg
0-9f44c32f42622f199f25678b9add770a.jpg
0-5079e5ea3ac66b48250cc4185dfddac8.jpg
0-024dfc3b20cda38bf440a412e5664800.jpg
0-490f9dcf62a576e14d510b3eb34d5d90.jpg

De tekst van de aanbieder:
MORGAN PLUS 8
De Morgan Plus 8 is verreweg het bekendste sportwagen model gebouwd door de Britse autofabrikant Morgan in 1968. De aanhoudende populariteit van het model is al vele jaren de drijvende kracht van het bedrijf in de meer dan 50 jaar dat, met een kleine onderbreking, het wordt geproduceerd. Onder Morgan liefhebbers wordt het model zeer sterk geassocieerd met Peter Morgan, de eigenaar-voorzitter achter het ontwerp.

In 1966 naderde de Triumph TR-motor het einde van zijn levensduur en werd gezocht naar een geschikte vervanging. De Rover Motor Company bood de aluminium Rover V8-motor aan. Maurice Owen kwam bij het bedrijf om de leiding te nemen over de ontwikkeling van de nieuwe auto, de Morgan Plus Eight, en dit model werd aan het publiek aangekondigd op de Earls Court Motor Show van 1968. De Plus 8 behield Morgan’s reputatie op het circuit. Dit bleek een van de meest succesvolle auto’s te zijn die het bedrijf ooit heeft gebouwd. Eind jaren zestig verwierf de Morgan Motor Company extra fabrieksgebouwen ten zuiden van de bestaande fabriek. Dit maakte een bescheiden uitbreiding van de activiteiten van Pickersleigh Road mogelijk.

Alle Morgans, dus ook de Plus 8, zijn cabriolets. Het is een Brits model bomvol nostalgie: Morgans worden al sinds de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog op dezelfde manier gebouwd. Op een stalen chassis wordt een essenhouten frame geplaatst, terwijl de carrosserie van metaal is. Vrijwel alles wordt met de hand vervaardigd en gemonteerd. Morgan wordt geleid door Charles Morgan, de kleinzoon van de oprichter.

DESIGN VAN DE MORGAN PLUS 8
Het prototype van de Plus 8 was gebaseerd op een aangepaste versie van het chassis van de Plus 4 , waar een 3,5 liter V8 motorblok van Rover in werd gelegd. Het chassis werd een aantal keren aangepast vanwege aanpassingen aan de versnellingsbak in 1973 en 1976. Als gevolg van deze chassis aanpassingen werd ook de body aangepast en verbreed in 1976 en werden de wielkasten vergroot om de grotere en bredere banden kwijt te kunnen die nodig waren om het gegroeide vermogen van de motor goed naar de weg te krijgen. De originele 1968 Plus 8 was 57 inch breed en de laatste was 64 inch breed. Voor een aantal jaren in de jaren zestig was de Plus 8 de snelste productie auto in Groot-Brittanië.

MOTOREN IN DE PLUS 8
Morgan was de eerste van een reeks van sportieve autofabrikanten die de V8-motoren van Rover gebruikte, later volgden TVR en Marcos dit voorbeeld. Vanaf het begin heeft de auto een achtcilinder motor onder de kap gehad. De 3,5-liter V8 waarmee de Plus 8 debuteerde, werd geleend uit de Rover P6 3500. Op zijn beurt was de Rover-motor weer gebaseerd op een blok van General Motors. De prestaties van de Plus 8 waren fenomenaal: de auto had maar 6,7 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/h en dat in 1968! Er was geen Britse productie-auto die sneller was. De indrukwekkende prestaties waren een combinatie van het Amerikaans-Britse blok en het lage gewicht van de auto. De Plus 8 woog maar iets meer dan 800 kilo. De door ons aangeboden Plus 8 3.5 V8 injection is een kort geproduceerde uitvoering met de unieke aluminium carrosserie, aluminium velgen en bumpers, en de 193 pk sterke 3.5 V8 in combinatie met een 5 versnellingsbak. Af fabriek besteld in de BMW kleur Lapis Blau. Deze Morgan is nieuw geleverd in Nederland door de toenmalige importeur Nimag. Het lakwerk is compleet nieuw, in een van onze eigen spuiterijen uitgevoerd, het interieur, de softtop en alle bekleding werden door een lokale vakman eveneens volledig vernieuwd. Tevens lieten wij een nieuwe tonneaucover maken welke wordt bijgeleverd. Het notenhouten dashboard is terug in originele staat gebracht middels het vakkundig verwijderen van de oude laklaag en het aanbrengen van een nieuwe vernislaag. Kortom een unieke Morgan voor de perfectionistisch ingestelde liefhebber.

Let op: Bezichtiging alleen op afspraak!

Aanvullende opties en accessoires
  • Reservewiel
Meer informatie
Interieurkleur: Licht grijs
Emissieklasse: Euro 0
Garantie: Bezichtiging alleen op afspraak. Bel 0115-622600
Inbegrepen afleverpakket: Classics
Dit afleverpakket bevat: Bezichtiging alleen op afspraak. Bel 0115-622600
Referentienummer: 141
 
Laatst bewerkt:
Lamborghini Jalpa V8

€ 114.000
07/1987
30.000 km

Sommige verhalen zijn er om verteld te worden. Zet je schrap voor het verhaal van een verloren zoon, die opgroeide in de schaduw van zijn grote broers. Zelden hoorde je zijn naam… laat staan zijn brullende uitlaat. Verwekt in zware tijden, getekend door het verleden en in de vergetelheid geraakt. Maar nu… ontwaakt, opgelapt en gebrand om te knallen. Deze Lamborghini Jalpa is niet zomaar een auto. Een vechter pûr sang is uit het stof herrezen. En hij is pittiger dan een jalapeño. De stier is los!!!
Toen de gebroeders Mimran het merk Lamborghini opnieuw leven inbliezen na het faillissement van 1978, moest er iets radicaal anders. De collectie moest worden uitgebreid, het liefst met een nieuw instapmodel. Een auto die kon concurreren met de immens populaire Ferrari 308. Toegankelijker dan de Lamborghini Countach, één van de wildste en moeilijkst bestuurbare stieren op stal. Het begin van een ambitieus project was geboren, toen de eerste Lamborghini Jalpa tevoorschijn kwam uit de heilige hallen van de Lamborghini fabriek in Sant’Agata de Bolognese, Italie.
Met een productie aantal van slechts 410 verkochte modellen (1981-1988) was de Jalpa een ware hit, die Lamborghini financieel nieuw leven in blies. Maar al snel raakte de Jalpa uit het oog. Overschaduwd door de luidere, extremere en meer extravagante opvolgers zoals de Diablo en de Murciélago. Een van deze (voormalig) vergeten parels, staat nu bij ons. Het is tijd om deze auto eens in de schijnwerpers te zetten!
Voor je staat een unieke Jalpa. Bij uitstek één van de mooiste op de markt. De auto verkeert in perfecte staat en is bijna volledig gereviseerd en gerestaureerd. Extreem waardevol, gezien het al lage aantal gemaakte modellen. Ooit nieuw geleverd in Canada (dus met kilometerteller!), heeft deze auto maar 30.000km gereden. Waarom dan de restauraties? Deze auto heeft namelijk zolang stilgestaan dat niks het meer deed. Nu, met compleet gereviseerde motor, nieuw opgebouwde techniek en nieuwe vloerbedekking is hij zo goed als nieuw. Zelden kom je dit soort restauraties tegen, alles is beetgepakt. Het originele interieur is nog oogstrelend mooi. De handgeschakelde 5-bak, de 3.5L V8 motor en de felrode lak. Beter kan niet!
Het is niet voor niets dat de Jalpa juist nu weer in de spotlight staat. De stijl van de 80’s komt niet alleen terug in alle fashion trends van dit jaar, maar maakt wereldwijd op meerdere vlakken een enorme comeback. In het oog springende kleuren, gewaagde hoekige vormen, excentrieke speelse elementen. De Jalpa heeft het allemaal. De opvallende combinatie van het beige leer met het rood van de auto geeft een retro look die tijdloos oogt. De speelse geometrische lijnen komen terug in het typische jaren 80 Targa-dak, de pop-up koplampen, de brede, lage carrosserie. De overvloed aan luchtinlaten en ventilatieopeningen dienen niet alleen een esthetisch doeleinde, maar helpen ook nog eens met het reguleren van de motortemperatuur en aerodynamica. Weloverwogen keuzes die leiden tot een visueel opvallende, en technisch geavanceerde supercar. De Jalpa is ready to rumble.
Deze Lamborghini is een enorme zeldzaamheid. Een waar stukje auto geschiedenis, passie en Italiaanse schoonheid. De verloren zoon is terug in de arena. Durf jij deze stier te berijden?

1920x1080.webp

1920x1080.webp

1920x1080.webp

1920x1080.webp

1920x1080.webp
 
Daar weet Jasper den Dopper wel raad mee. Daarnaast vind ik zelf de zwarte accenten niet heel mooi.
Die weet daar zeker raad mee! Geweldig hoe hij de Spykers aanpakt en ze precies dat geeft wat ze nodig hebben. Een tijdje terug op een autobeurs even met hem staan kletsen, echt heel gaaf wat hij allemaal doet.

De zwarte accenten vind ik ook echt niet mooi, maar een andere Spyker die (officieel) te koop staat kon ik niet vinden ;-)
 
dat is de reden dat ik hem niet geplaatst heb. Er staat er nog 1 op Mobile.de, maar de foto's daarvan vallen tegen.
Dat maakte ook dat ik twijfelde, maar vond 'm toch mooi en bijzonder genoeg om te plaatsen.
Dit op Mobile.de had ik ook gezien ja, maar dat is een Spyder. Persoonlijk vind ik een Laviolette nog veel mooier :)
 
Voor mijn inzending deze week ben ik langs geweest bij ome Nico in Brummen. Uit zijn ruime collectie presenteer ik:

Talbot Lago T14 V8 America Coupe

€ 399.500
1958
36.521km

* One of about 12 "T14 America's" built
* Stunning original condition
* Interesting and correct history with well-known names such as George Grignard
* Accompanied by a “Certificat d'Authenticite” from 'Registre Talbot' and 'Club Talbot France'
* The interior is still original and in pristine condition

De Talbot-Lago T14 America Coupé 2500 Sport is ontworpen door Carlo Delaisse. Hij was de hoofdontwerper bij Letourneur et Merchand Coachbuilders in Parijs. Het is misschien wel zijn beste werk want de T14 heeft uitzonderlijk fraaie proporties. De Talbot-Lago T14 America Coupé 2500 Sport met V8-motor is een zeer zeldzame auto. De 2.5 liter V8-motor werd afgenomen bij BMW. Het vermogen van de V8-motor moest er voor zorgen dat de T14 beter zou verkopen in de Verenigde Staten. Volgens de Talbot-Lago club werden er tussen 1957 en 1959 in totaal 12 stuks van de Talbot-Lago T14 America Coupé 2500 Sport gemaakt. Dat is niet juist. Dit is namelijk nummer dertien. In 1959 werd Talbot-Lago overgenomen door Simca die het merk niet meer konden redden. Simca had zelf alle middelen nodig om het hoofd boven water te houden dus een exclusief merk ernaast was niet vol te houden. Talbot-Lago verliet vlak na de overname daarom ook stilletjes het toneel. Naar alle waarschijnlijkheid is dit de allerlaatste auto die ooit de poorten van de Talbot-Lago fabriek heeft verlaten. Volgens onderzoekers van het merk heeft deze specifieke auto de fabriek verlaten met een motor en een interieur maar diende de T14 nog wel te worden afgebouwd. Daarom is ze in eerste instantie ook niet meegeteld in de productie door de Talbot-Lago club. Deze specifieke auto is helemaal met de hand afgebouwd door de oude Talbot-Lago testcoureur Geroges Grimard. De auto is lange tijd onvindbaar geweest en kwam pas in 1968 boven water. De auto verkeerde in een zeer nette staat en behoefte 15 jaar geleden slechts om cosmetische redenen een nieuwe laklaag. De aluminium carrosserie is in zeer goede originele staat met strak, dun plaatwerk en correcte passingen. Het originele interieur is sinds 1958 zeer goed verzorgd en is volledig origineel met een prachtig patina. Ook het chassis is volledig origineel en vrij van roest. Technisch is deze 2500 Sport ook volledig origineel en in uitmuntende staat. Door het goede onderhoud en de lage kilometerstand behoefde de auto nog nooit een volledige revisie. Kortom een uiterst zeldzame Talbot-Lago T14 America Coupé 2500 Sport in een uitmuntende originele staat. Praktisch onvindbaar.

talbot-lago-t14-v8-america-coupe-price-reduction-1958.jpg


34549106-2.jpg


34549106-9.jpg


34549106-49.jpg


34549106-71.jpg
 
Wat is er al weer veel fraais en vooral ook veel sportiefs ingezonden.

Doet me zelf kiezen voor iets totaal anders en dat brengt me bij deze curiositeit:

Land Rover Range Rover Classic Rometsch | 1985
(alle 102 foto's hier)

Eerste registratie: 03-1985
Bouwjaar: 1985
Kilometerstand: 11.300 km
Vermogen: (kW/pk) 97/132
Cilinderinhoud (cm³): 3532
Cilinders: 8
Versnellingsbak: Manueel

Deze door Rometsch omgebouwde jachtwagen is niet alleen een ultra-zeldzaam exemplaar, één van de vier die zijn gebouwd, maar ook een deel van Duits-Duitse autogeschiedenis met Britse wortels. Oorspronkelijk gebouwd voor Erich Honecker, is hij nu te koop, ofwel voor een collectie of voor het doel waarvoor hij is gemaakt. Klaar voor gebruik wacht hij op zijn volgende missie.

Het uitgebreide verhaal bij de auto, vind je na de foto's.

vehicle_ad_standard_image_a6fdeb4a751cfe02285227df30013256.jpg


vehicle_ad_standard_image_752049743d9cd4814f354f21f3298b82.jpg


vehicle_ad_standard_image_07bdf1b2dfa4e8807bb79144e2d26f4b.jpg


vehicle_ad_standard_image_53b22d74e86c08de45b885cea4c8ff65.jpg


vehicle_ad_standard_image_20b6288f4ec15053f0dba39d9be3e6aa.jpg


Hoogtepunten:

  • Rometsch Carrosserie
  • Een van de drie gebouwde voertuigen door Rometsch
  • De eerste Rometsch-ombouw
  • Bijna als nieuw in originele staat

Merk- en modelgeschiedenis:

De Range Rover werd gebouwd voor terreinrijden. — Met Britse elegantie in de uitrusting, moest hij ook goed presteren buiten verharde wegen. Enkele exemplaren waren echter niet te stoppen door bijna geen enkel obstakel en slaagden er zelfs in om de Berlijnse Muur te passeren.

Zoals deze Range Rover Rometsch-jachtwagen. Decennialang scheidde de Berlijnse Muur Oost en West. Het was niet gemakkelijk om door te komen.

Hard valuta en de steun van staatsorganen konden dat echter vergemakkelijken.

Zo kwam het dat het West-Berlijnse carrosseriebedrijf Rometsch een ongebruikelijke opdracht kreeg vanuit de hoofdstad van de Duitse Democratische Republiek: de bouw van een Land Rover Range Rover-jachtwagen.

De Carrosseriebouwer Rometsch

Friedrich Rometsch werkte eerst bij het gerenommeerde bedrijf Erdmann & Rossi.

In 1924 richtte hij zijn eigen carrosseriebouwbedrijf op, dat actief bleef tot ongeveer de eeuwwisseling.

Carrosseriereparaties en speciale ombouwen, zoals verlengde VW Kever-taxi's, vormden één tak van het bedrijf. Maar Rometsch werd vooral beroemd in de jaren 1950 als fabrikant van sportieve, elegante coupés en cabriolets.

Deze droegen de namen Beeskow en Lawrence – naar de ontwerpers van de auto's, Johannes Beeskow en Bert Lawrence.

Toen het straatbeeld nog werd gedomineerd door de VW Kever, liet Rometsch zien wat er allemaal mogelijk was op basis van de Volkswagen. Rometsch won daarmee niet alleen kopers in eigen land, maar had ook succes in de Verenigde Staten.

Aanvankelijk betrok Rometsch zijn VW-chassis rechtstreeks van Volkswagen. Maar met de komst van de Karmann-Ghia was Volkswagen niet langer geïnteresseerd in het versterken van een concurrent.

Via derden bereikten chassis nog wel Berlijn-Halensee, maar de verkoop van Rometsch-voertuigen daalde sterk. Tegen de eigen coupés en cabriolets van VW had hij geen kans. Bovendien had West-Berlijn vanaf 1961 een ander, politiek probleem. Werknemers uit het oostelijke deel van de stad waren vanwege de bouw van de Muur abrupt niet meer beschikbaar.

Zo eindigde de productie van eigen modellen in kleine series, en men richtte zich meer op carrosseriewerkzaamheden en unieke opdrachten, zoals de Britse Range Rover die naar de andere kant van de Muur moest.

Een van de weinige hobby's van de voorzitter van de Staatsraad, Erich Honecker, was de jacht.

De Schorfheide, een uur ten noorden van Berlijn, waar Pruisische koningen ooit jaagden, werd in de DDR-tijd een staatsjachtgebied. Een uitgestrekt gebied met wild, dat regelmatig werd aangevuld met nieuwe dieren uit broederlanden.

En zoals verwacht, was er een hek omheen om te voorkomen dat de dieren konden ontsnappen. Jachtsuccessen voor de leden van de Staatsraad en hun gasten waren daardoor bijna gegarandeerd.

Curieus genoeg was Honecker een goede schutter, maar de dieren die hij schoot kwamen nooit op zijn bord terecht.

Voor zo'n groot gebied had men een geschikt voertuig nodig, bij voorkeur met de aandrijving en voorzieningen van westerse voertuigen.

In de loop der jaren werden vier Range Rover-jachtwagens besteld. De eerste Land Rover-jachtwagen werd nog in Engeland gebouwd in 1982 en binnen slechts 12 weken voltooid, zodat de auto op tijd voor Honeckers 70e verjaardag kon worden overhandigd.

Kennelijk viel het voertuig in de smaak, want drie jaar later werd een tweede exemplaar besteld. Ditmaal werd echter het bedrijf Rometsch in West-Berlijn ingeschakeld, dat de eerste Britse versie als voorbeeld nam.

Vergeleken met de eerste jachtwagen was de Rometsch met een prijs van meer dan 300.000 DM aanzienlijk duurder dan zijn "voorganger". De ombouw was echter ook veel bewerkelijker en beter uitgevoerd.

De derde – eveneens van Rometsch – werd in 1987 gebouwd, bijna als een tweeling van de tweede. Vandaag de dag bevindt hij zich in de collectie van het Duitse Techniekmuseum in Berlijn.

Terwijl de DDR al zwaar wankelde, werd de vierde Land Rover in 1989 door Rometsch voltooid. De auto bleef lange tijd vermist, dook later op in Portugal en zou nu weer in Duitsland zijn.

Geschiedenis & toestand:

Slechts één van deze vier exemplaren is momenteel te koop, de tweede in totaal en de eerste van Rometsch. De huidige eigenaar heeft zijn historische Range Rover jarenlang met zorg onderhouden en is bereid zijn voertuig in goede handen over te dragen.

De zorg die de wagen heeft gekregen, is meteen te zien. De Range Rover Rometsch-jachtwagen presenteert zich bijna als een nieuwe auto. De ongewijzigde V8-motor loopt rustig en alle versnellingen schakelen soepel.

Het hoogtepunt van het voertuig is het interieur. De verlengde wielbasis bood plaats aan een hele jachtpartij, die zich comfortabel kon nestelen in de zachte lamswol en de benen kon uitstrekken. Honecker zou het voertuig, ondanks de lage temperaturen, graag met het dak open hebben gebruikt, wat natuurlijk elektrisch bediend kon worden.

De bekleding van echt lamsvacht verwarmt niet alleen de passagiers aangenaam, maar zorgt ook voor bescherming tegen geluiden die het schuwe wild zouden kunnen verjagen tijdens de jacht.

Een extra verwarming zorgde voor een aangenaam klimaat op koude dagen.

Stootbeschermers en extra schijnwerpers helpen bij elke andere rit in het terrein, ze hoeven niet per se alleen in een jachtcontext te worden gebruikt.

Dit perfect onderhouden exemplaar met lage kilometerstand is te kostbaar voor ruige terreinritten.

Marktpositie & prijzen

Strikt genomen is de Range Rover Rometsch-jachtwagen meer geschikt voor liefhebbers die hem met dezelfde zorg blijven onderhouden; of als kroonjuweel voor elke Land Rover-collectie. Wie kan er immers beweren dat hij een auto bezit die zelf het IJzeren Gordijn heeft doorbroken?

Samenvatting:

Deze door Rometsch omgebouwde jachtwagen is niet alleen een ultra-zeldzaam exemplaar, één van de vier die zijn gebouwd, maar ook een deel van Duits-Duitse autogeschiedenis met Britse wortels. Oorspronkelijk gebouwd voor Erich Honecker, is hij nu te koop, ofwel voor een collectie of voor het doel waarvoor hij is gemaakt. Klaar voor gebruik wacht hij op zijn volgende missie.
 
(BMW) Glas 3000 V8 coupe
Bouwjaar: 1968
Kilometerstand: 79.967 km
Vermogen: (kW/pk) 118/160
Cilinderinhoud (cm³): 2962
Cilinders: 8
Versnellingsbak: Handbak
Prijs: €82.500
720x540.webp

720x540.webp

720x540.webp

720x540.webp

720x540.webp

Naar mijn mening een van de mooiste BMW's ooit (ook al was het geen BMW), maar dit is zo'n typische stijling waarvan 50% zegt dat het brilliant is en de andere 50% zegt dat het spuuglelijk is. ;)
 
Vroeger had ik hier een poster van op mijn kamer hangen. In het donkerpaars/blauw. Ik had er één gevonden maar die was helaas al verkocht. Maar deze is ook zeker geen straf:

Lotus Esprit 3.5 v8

€ 89.000

Kilometerstand
7.690 km

Transmissie
Handgeschakeld

Bouwjaar
07/1999

Brandstof
Benzine

Vermogen kW (PK)
259 kW (352 PK)

480x360.webp


480x360.webp


1920x1080.webp


360x270.webp


360x270.webp


Wikipedia zegt:
De Lotus Esprit is een sportwagenmodel, gebouwd door Lotus Cars in Hethel Norfolk tussen 1976 en 2004. De auto werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro en voor het eerst gepresenteerd als prototype op de autosalon van Turijn in 1972.

S4
Vanaf 1993 werd op basis van de X180 de S4 uitgebracht met exterieur update door Julian Thompson. Naast de viercilinder in de S4 en S4s werd in 1996 de V8 uitgebracht. Een 3.5 liter motor bijgestaan door twee Garrett T25 turbos zonder intercooler. Het blok was oorspronkelijk ontworpen voor meer vermogen maar door het koppel limiet van de versnellingsbak is uiteindelijk de motor er gekomen met 350pk en 400Nm koppel.

De productie van de Esprit eindigde in februari 2004
 
Laatst bewerkt:
Maserati, dat is voor mij toch vooral een merk dat ik ken van de hoekige strak gelijnde supersportwagens vanaf de jaren '70 tot heden, maar Maserati heeft blijkbaar ook elegantere bolides op de markt gebracht.

De vraagprijs van € 700.000, daar zullen we het maar niet over hebben, maar met een onbeperkt budget is dit ook niet de dealbreker voor deze prachtige en exclusieve handgeschakelde coupe met V8 motor uit 1968:


vehicle_ad_standard_image_e3bb576101bad6ac2c32113a4f1fd1bd.jpg


vehicle_ad_standard_image_ffdf21065baef4fdcbcbeb90d3a0f96f.jpg


vehicle_ad_standard_image_839ce7d57f1a0b921598f2b54905029b.jpg


vehicle_ad_standard_image_059954206b231d159b681191eac603d0.jpg


vehicle_ad_standard_image_1b7eb78e0c0d50235663358a98654cbc.jpg


Verkoper prijst 'm verder zo aan:

Modelgeschiedenis:

Maserati noemde de Mexico naar zijn overwinning tijdens de Grand Prix van Mexico in 1966. Hij debuteerde datzelfde jaar op de Autosalon van Turijn. De Mexico verving de zescilinder Sebring vierzitscoupé. Maserati voorzag hem van een V8-motor en een elegante carrosserie van Vignale. Dit model was gericht op klanten die op zoek waren naar een sportieve, maar toch luxueuze vierzitter.

De 4,7-liter V8 leverde 290 pk en haalde een snelheid van 225 km/u, of volgens sommige bronnen zelfs 240 km/u. Maserati bood ook een zuinigere 4,2-liter versie aan. Met uitzondering van de starre achteras deelde de Mexico het onderstel met de Quattroporte sedan. Hij had onafhankelijke voorwielophanging, schijfremmen op alle wielen, een vijfversnellingsbak van ZF en een optionele automatische transmissie. Maserati stopte de productie in 1973 na 480 exemplaren. Dit maakte de hedendaagse Ghibli, met 1274 exemplaren, in vergelijking daarmee bijna alledaags.


Geschiedenis van dit Maserati prototype Frua:

Deze Maserati Mexico is een exclusieve creatie van Frua, de aantrekkelijkste van twee verschillende modellen. De samenwerking tussen carrosseriebouwer Frua en Maserati heeft geresulteerd in een aantal op maat gemaakte creaties die tot de meest elegante van de met de drietand versierde unieke exemplaren behoren.
Hij creëerde twee auto's met een vergelijkbare carrosserie, maar een compleet andere voorkant; de tweede heeft een voorkant met ongewone koplampen en een 4,2-liter motor.

In 1968 presenteerde Frua dit model als wereldpremière, maar zonder motor omdat de auto nog niet af was. De originele lak was zeer lichtgroen, een kleur die hij tot op de dag van vandaag draagt. Ook het originele rode lederen interieur is intact gebleven. Na de Autosalon van Genève behield Frua de auto tot december 1969, alvorens hem terug te brengen naar de Maserati-fabriek.

Hij verliet de fabriek in maart 1970, twee jaar na de presentatie in Genève, uitgerust met stuurbekrachtiging, airconditioning en een radio. Hij werd uiteindelijk afgeleverd bij Auto Paris, de Spaanse importeur gevestigd in Barcelona. Nadat hij zilverkleurig was overgespoten, voorzien was van Quattroporte-achterlichten en drie andere Spaanse eigenaren had gehad, werd hij gekocht door een Maserati-liefhebber in Barcelona.

In augustus 2013 taxeerde Maserati-historicus Marc Sonnery de auto in Barcelona. Een Belgische verzamelaar kocht hem vervolgens en stuurde hem naar Brussel voor een volledige restauratie. Tijdens het strippen werden verschillende laklagen ontdekt, wat de originele zeegroene kleur en het hemelsblauw bevestigde, zoals vermeld op de fabrieksleveringsbon. Het interieur en de mechanische onderdelen waren in uitstekende staat en behoefden nauwelijks onderhoud.

Na zijn presentatie op de "Salon Privé" in Londen in 2014, waar hij een prijs won, werd hij vervolgens tentoongesteld op het eerste Chantilly Concours d'Elegance in 2014. Tijdens het honderdjarig bestaan van Maserati, georganiseerd door de fabriek, de grootste bijeenkomst van klassieke Maserati's aller tijden, ontving hij maar liefst de "Best of Show". Een maand later won hij zijn categorie op het Zoute Concours in België.


Carrosserie:

In 2013 werd de auto in België volledig gerestaureerd en opnieuw gespoten in de lichtgroene kleur van de auto die op het autosalon van Genève in 1968 verscheen.

Bekleding:

De originele rode leren bekleding is nog steeds in perfecte staat.

Motor :

De 4,7 liter V8-motor is in perfecte staat en heeft een zeer goede oliedruk.

Versnellingsbak:

Originele ZF 5-versnellingsbak, in uitstekende staat. Geen speling, schakelt perfect.

Loopwerk:

De voorkant is stabiel en de wegligging is uitstekend. De wegligging is perfect. Er is geen speling of bijgeluid te bespeuren. De vering is perfect.

Remmen:

Uitgerust met 4 schijfremmen met 4-zuigerschoenen aan de voorzijde voor een grotere remkracht.

Kleine extra's:
- Auto van de Autosalon van Genève van 1968
- Bekroond op de London Private Show van 2014
- "Best of Show" voor het honderdjarig bestaan van Maserati
 
Woensdagavond 20:00, het is weer tijd voor het Op Een Rijtje. 28 heerlijke inzendingen om uit te kiezen deze keer (y)

Volt - Ford GT
IMG_2247.jpg


De Dude - BMW E39 M5 LCI
98633e0b-1944-4e46-978c-81316e607244_55874023-db0a-4dd1-9e70-63a05a74451b.jpg


929V6 - Chrysler Esplanada 1968
D_NQ_NP_2X_857964-MLB52888195734_122022-F-chrysler-esplanada-1968.webp


D E N N I S - Scania R580 V8
714aee8d50db811352436292da8e74e9.jpg


Zonder BMW met Skoda - Maserati Bora
00de08be-4cde-49a8-8037-c7153526f586


SVF - 1953 FIAT 8V series I
Fiat-8-V-00012-3-1536x1024.jpg


Jeroen W - DeTomaso Pantera Groupe 3 1973
1973-de-tomaso-pantera-677e7f0271fb8.jpg


Jay DoubleYou - 2006 Aston Martin V8 Vantage
cb3ff576-a587-4c77-8ed3-f1ff0528776a_10c4fedb-f730-424d-86ac-d9b29e1f3151.jpg


Jp053 - BMW 507
31185-1049277-car-20250908_170547-bmw-507_-_2.jpeg


Pink Panther - Rover SD1
a0de3bbb-135b-48f6-bdf9-93e14f1a6e24.jpg


Rudyke - MG Xpower 5.0
mg-xpower-5-0-sv-r-5-0-sv-r.jpg


J.ko - Holden Ute SS
Schermafbeelding-2025-10-04-082056.png


Bobbeltje - Alpina B8 4.6 V8
3882f440-19ed-4679-b321-303ef30acfd3_aedb77af-e6aa-455a-9d4d-f6994030f045.jpg


Mijn favoriet - Ferrari 208
0-82864257ebce4c53242f83810981806c.jpg


Zadelsnuiver - 1993 Panoz Roadster
152721801.webp


JL86 - 1955 Ford T-Bird
IMG-0803.jpg


944 - 1969 Isdera Erator GTE
152093486.jpg


Vers gemaaid gras - Porsche 928
4025fbf5-3c08-4611-92e3-f35dbc446d1e_0219b125-2b04-4900-b0d5-ba5c41ea8a79.jpg


Rzasa - Dodge Challenger R/T SE 383 V8
e1-dodge-challenger-rt-se-383-v8-manual-1970.jpg


Harry Cabrio - 1986 Morgan Plus
0-d019acbea37547562f13acb19b65bfe6.jpg


Joel 1987 - Spyker C8 Laviolette 2009
vehicle_ad_standard_image_a0916bb6e3c6f58e19203547b5934900.jpg


JosUnimog - Lamborghini Jalpa V8
aacc7fe2-6651-47f4-8257-c7ffefd5b81b_65c5b25c-24fd-4c81-b1a9-59863b06712e.jpg


Tina Trucker - Talbot Lago T14 V8 America Coupe
talbot-lago-t14-v8-america-coupe-price-reduction-1958.jpg


Edwin81 - 1985 Land Rover Range Rover Classic Rometsch
vehicle_ad_standard_image_a6fdeb4a751cfe02285227df30013256.jpg


Banpei - (BMW) Glas 3000 V8 Coupe
402ad8ba-d82d-40f3-b801-af239eceb32b_ec99f2f1-1ef3-4995-b7f9-01a2316a39fa.jpg


Karel 8215822 - Lotus Esprit 3.5 V8
81fb2ec0-4784-4f9a-bc79-cccf4d50a4f3_0d687886-9e91-4e63-a894-aed82ddd59d4.jpg


Blitz 1994 - Maserati Mexico 4700
vehicle_ad_standard_image_e3bb576101bad6ac2c32113a4f1fd1bd.jpg


EVV - Lancia Thema 8.32
4f74534d-e16d-4af9-bea1-54e5fe0b2644_0cb0ebf1-3393-4e5c-b2dc-bbbab72d04a1.jpg


Stemmen kan tot vrijdag 10 oktober, 20:00

Iedereen veel succes en bedankt voor het stemmen :)
 
1. Jp053 - BMW 507
2. Tina Trucker - Talbot Lago T14 V8 America Coupe
3. Blitz 1994 - Maserati Mexico 4700
 
1. Jeroen W - DeTomaso Pantera Groupe 3 1973
2. Karel 8215822 - Lotus Esprit 3.5 V8
3. Joel 1987 - Spyker C8 Laviolette 2009
 
Terug
Bovenaan