Occasionsadvies: twee bijzondere segmenters..

A

Anoniem

Guest
Goed, ik ben zojuist getrouwd en bij trouwen, komt veel verantwoordelijkheden en hoofdpijn bij kijken. We zijn ons aan het oriënteren op een Diesel auto.

Nu vinden wij bijde twee auto's prachtig, ondanks dat het beide verschillende auto's zijn, vragen wij ons af welke auto de betere keuze is, niet op verstandigheid/verbruik maar als het komt op degelijkheid, comfort en gemak.

Keuze 1. Audi A4 - 3.0 TDI
Audi_A4_B8_Avant_rear_20100715.jpg

Keuze 2. Volvo V40 - D4
m1oycoeb9laa.jpg

Keuze voor 3.0 is puur de degelijkere motor dan de 2.0
En de D4 omdat dat een echte Volvo motor is.

Gefeliciteerd met jullie trouwen! Waar ligt de prioriteit? Houd er rustig rekening mee dat de A4 een segment groter is dan de V40. De A4 is van formaat V60, en de V40 is van formaat A3.

Zoals afentoe al aangeeft is de Volvo echt een segment kleiner, maar wat me het meeste aan de auto stoorde was hoe klein de achterdeuren waren; ik kon niet fatsoenlijk in of uit stappen bij dat ding.

Of de D4 een echte Volvo motor is durf ik niet te zeggen, maar wat ik wel weet is dat de 3.0 TDI een juweel van een motor is. Als je de hogere maandelijkse kosten voor lief wilt nemen is de A4 in mijn optiek een no-brainer.

Nou weet ik niet of je met een man of vrouw getrouwd ben, het kan tegenwoordig allemaal. Maar vaak komen er na het trouwen ook kinderen en dan is zeker de V40 een niet zo praktische auto. Voor de rest is een A4 3.0tdi in natuurlijk alles wel een dure auto.

De Volvo V40 en Audi A4 zijn niet echt met elkaar te vergelijken. De Volvo is C segment, de Audi D segment. Beide auto's zijn relatief klein voor hun segment.

Voor gemak, ruimte, degelijkheid en comfort zijn er betere keuzes mogelijk. Voor premium merken zoals Audi en Volvo betaal je meer, je krijgt dus oudere auto's met hogere kilometerstanden voor je geld, en meer kans op problemen.

De Volvo V40 D is kleiner, en technisch eenvoudiger, en hierdoor goedkoper om te rijden dan de Audi A4 3.0 TDI.
Bij de Audi heb je een dikke 6 cilinder, 4 wielaandrijving, meer ruimte, en meer comfort als je geen sportonderstel en dikke wielen kiest.

De Volvo V40 staat bekend als een betrouwbare auto. En scoort in alle onderzoeken hoger op betrouwbaarheid dan de Audi A4.

In de V40 is in de eerste jaren een vijfcilinder diesel geleverd van Volvo. Vanaf ongeveer 2014 hebben de Volvo V40 D2, D3 en D4 allemaal de zelfde 2.0 4 cilinder diesel. Het is overigens niet zo dat de Volvo diesels betrouwbaarder zijn dan de 1.6 PSA diesel. De Volvo diesels hebben eerder last van vervuiling.

Belangrijk maak proefritten, en kies de auto die het beste bij je wensen past.

Frits79 zei:
Nou weet ik niet of je met een man of vrouw getrouwd ben, het kan tegenwoordig allemaal. Maar vaak komen er na het trouwen ook kinderen en dan is zeker de V40 een niet zo praktische auto. Voor de rest is een A4 3.0tdi in natuurlijk alles wel een dure auto.

Dat vind ik ook een stereotype. Twee kinderen kunnen prima in een V40. De doorsnee veertiger zet natuurlijk liever een V70 neer, maar net na je trouwen, zeg kinderen tot 6 jaar, dat hoeft echt niet in een grote station.
(Ik zie hier twee gezinnen met 3 kinderen van 5-12 ook downsizen naar C segment.)

Degelijkheid: lot uit de loterij. Wat is een echte Volvo motor? Staan ze goed bekend?
Comfort: die A4 met echt zulke grote velgen en misschien sportonderstel is minder comfortabel. Tussen twee A4'en kan veel verschil zitten. V40 is meestal comfortabeler geveerd. De 3.0 diesel is echt iets voor lange reizen, om boodschappen te doen geeft dat geen dikke comfortpunten.
Gemak: de grotere A4 is makkelijker.

Je kan uren discussiëren: Comfort in de stad, bij 140km/u, stoelverwarming en standkachel kan heel comfortabel zijn. Sommige mensen hebben een hekel aan leer of zweren bij een dakraam.

Als je met degelijk bedoelt: niet teveel garagekosten: neem dan een 2l diesel.
Voor comfort: hou de velgen normaal qua maat, pas op voor sportvering en neem een automaat.

Tussen deze 2, de Audi vanwege de voorgestelde motorisering. Zolang het kan, geniet er lekker van! Indien je voor een Volvo gaat kun je het beste voor de oerdegelijke D5 gaan. Deze heeft nog die echte Volvo 5 cilinder roffel. Deze zijn ook awd. Ik weet alleen niet of ze in de V40 geleverd zijn. Maar dan zou je kunnen kijken naar een V60, welke vergelijkbaar is met de A4.

Vorq zei:
Dat vind ik ook een stereotype. Twee kinderen kunnen prima in een V40. De doorsnee veertiger zet natuurlijk liever een V70 neer, maar net na je trouwen, zeg kinderen tot 6 jaar, dat hoeft echt niet in een grote station.
(Ik zie hier twee gezinnen met 3 kinderen van 5-12 ook downsizen naar C segment.)

Kinderen of niet, iedereen groter dan een Lilleputter gaat niet op een fatsoenlijke manier op de achterbank geraken. Kijk dat deurtje;

a74125857d8a348cdfece4cb0d0b3848-777720.jpg

Wij hebben een V40 benzine, tot een lengte van 1,80m prima achterin te zitten. Deurtje is wat klein, maar instappen is te doen. De D4 is een Volvoblok, maar niet de meest degelijke. Op het Volvoforum en in de Volvo FB groep kun je meer info vinden.

Een collega van me rijdt zo'n V40 D4. Hij heeft er wat probleempjes mee. Hoewel hij ook een goede monteur is, heeft ie een hekel aan dit ding: alles krap ingebouwd en veel elektronica. Hij zat daarom zelf te kijken naar zo'n iets oudere Audi met groot dieselblok.
Ik zou dus voor zoiets als die A4 gaan.

Deze auto's zijn qua ruimte niet met elkaar te vergelijken, maar dat is iets wat je zelf moet uitzoeken hoeveel ruimte je nodig hebt. Wat betreft motorisering kan ik mijn mening geven op basis van mijn ervaring met zowel een 2.0 TDI (150pk, Golf uit 2015) en mijn huidige 3.0 TDI (272pk, A4 Allroad uit 2019).

Eigenlijk was ik op zoek naar wederom een 2.0 TDI (maar dan de 190pk), totdat mijn huidige Allroad voorbij kwam met alle opties tegen een redelijke prijs. In de 3.0 TDI had ik mij destijds nauwelijks verdiept, maar tijdens de proefrit was ik direct verkocht. Het is niet alleen het aantal pk's, maar het draait allemaal zo ontzettend soepel en het klinkt toch wel machtig (voor een diesel). Ik woon in het meer dan heuvelachtige zuiden van Duitsland en rijd veel op de autobahn, dus hecht daar wat meer waarde aan.

Echter, niet alleen het aantal cilinders maar ook de kosten zijn minimaal 1.5keer zo hoog. Het verbruik, verzekering, meer slijtage, onderhoudsbeurten; echt alles is minimaal 1.5 keer zo duur. Hier ben ik zeker te naïef in geweest, en met deze ervaring rijker zou ik de 3.0 TDI laten staan en een 2.0 TDI kiezen. Een 2.0 TDI heeft nog steeds voldoende pk/koppel om meer dan soepel door het verkeer te bewegen, en je levert echt niets merkbaars in qua comfort als je in Nederland op de snelweg zit. Met de Golf heb ik zelf destijds ruim over de 200k km gereden met 0 problemen. Met de Audi heb ik al heel wat meer (elektronica) problemen achter de kiezen die gelukkig met garantie zijn opgelost. Voor mij was dit toch wel een eenmalige eyeopener, en mijn volgende auto wordt zeker geen 'dikke 6-cil diesel' meer. :D

Terug
Bovenaan