Occasions advies voor Toyota (Corolla) Verso / Ford C-Max

Patrick 5330558

Net ingestapt
Hoi,

Ik ben opzoek na een betrouwbare gezinsauto en kwam na veel zoeken uit op een Toyota (Corolla) Verso of een Ford C-Max, bouwjaren 2005-2008 met een budget tot 6000 euro en als blok 1.6/1.8, ik neig het meeste na 1.8 blok

Volgens de ANWB is de Toyota zeer betrouwbaar en de Ford C-max best betrouwbaar.

Echter lees ik op internet dat er bij Toyota sprake is van veel olie verbruik en dat in het ergste geval het onderste motorblok deel moet worden vervangen, nu is mij niet helemaal duidelijk om welke modellen dit gaat? Het zou natuurlijk wel fijn zijn om dit te vermijden.

Van de Ford C-max wordt gezegd dat deze best betrouwbaar en dat er onschuldige elektronische problemen zijn, mijn niet echt duidelijk wat..

Graag zou ik willen weten hoe betrouwbaar de Ford C-Max is en of het bekend is welke veel voorkomen problemen er zijn? Ook het olie verbruik van Toyota zou ik graag willen weten of iemand daar iets meer over af weet.

Heb het internet al opgezocht en diverse document etc. gevonden, alleen echt duidelijk wordt het mijn niet, vandaar dit bericht

Is er ook ruimte voor alternatieven? De honda FR-V is degelijk en betrouwbaar en zijn bij mij weten geen problemen bekend. Is een 6 zitter ipv een 7 zitter, voordeel is dat er dan ook nog bagage ruimte over is.

Je kan ook nog kijken naar een Mazda 5, deze heeft 2 schuifdeuren, daardoor misschien iets minder mooi.maar geen kans op schade doordat de kinderen de deur opengooien.
Rijdt prima en zijn betrouwbaar.

Bij de Toyota Verso moet je een later bouwjaar hebben, de 1.8 VVTI 1ZZ-FE motor wil inderdaad nog wel eens heel veel olie gebruiken. Kijk dus of het onderblok al is vervangen, of kies er een vanaf ongeveer 2010, in 2009 kom je de nieuwe en de oude motor tegen.
Ik zou dan dus liever doorsparen voor een later exemplaar.

De Ford C Max staat best goed bekend, en is goedkoper dan de Toyota, die zou ik dan eerder doen.

Goed alternatief is de Renault Scenic 3.

Dank voor de informatie.

En de 1.6 blokken van Toyota verso is daar het zelfde mee bekend? En in hoeverre is de olie verbruik schadelijk.. bedoel is het alleen bij vullen of zullen er ook extra klachten ontstaan? Ik lees namelijk op forums dat het vooral gaat voor blokken die geproduceerd zijn tot juli 2005.. dus vandaar dat ik dit graag wil weten.
Is het trouwens te zien of de onderblok vervangen is?

Een Franse auto hebben we hele negatieve ervaring mee en die vermijd ik dus liever..

Mazda 5 heb ik ook gezien, maar daar ligt de wegenbelasting wel een stuk hoger, dus die hou ik even in me achter hoofd.

Is het bekend welke veel voorkomende problemen je met de Ford C-Max kan verwachten.. ik verwacht een kilometerstand van 140.000km - 175.000km een auto aan te schaffen

Met dit budget en km stand is het ook een beetje geluk hebben.

Mijn collega rijd zo'n Toyota Verso (destijds nieuw gekocht) en heeft er de laatste tijd ook wel 'dingetjes' mee. ABS storing, parkeersensoren die weigeren soms, etc. Geen grote gekke dingen hoor, gewoon prima auto.. Maar ook met de ford heb je daar kans op. En de meeste auto's van deze leeftijd/km stand. Er is bij de ford geen gekke grote dingen bekend dus het belangrijkste is of de auto gewoon goed onderhouden is en check of alles werkt, geen rare geluiden. Gezien de Ford een stukje goedkoper is in aanschaf zou dat mijn keuze zijn denk ik.

Dank voor het antwoord.

Ik begrijp zeker dat er dingetjes zijn de in loop der jaren voor komen, dat is normaal.. alles slijt uiteraard.

Ik bedoelde meer in de categorie van het olie zoals bij de Toyota en dat dan een onder blok vervangen moet worden... in deze grote.. komt dat ook voor bij een Ford C-max.
Ook zal niet elke Toyota dit probleem vertonen, maar hoe is daar achter te komen en wat is een beetje reëel olie verbruik?

Alvast bedankt voor de gegeven informatie of adviezen qua auto's zijn altijd welkom

Je kan o.a kijken of ze te koop staan met hoge km standen,

Adviezen qua auto's zijn lastig we weten geen budget en weten niet of het een 7-zitter moet zijn of dat het puur gaat voor bijvoorbeeld hoge zit. Trekgewich? Gewicht ivm wegenbelasting?

Niet goed gelezen budget stond er alo_O

Budget is zo tussen 6000 a 7000 euro. Het hoeft niet specifiek een 7 zitter te zijn en hij moet een vouwwagen kunnen trekken.

Hoge zit is wel prettig, is echter geen must, wel dat er genoeg ruimt is op de achterbank.

Ik weet niet welke eisen je stelt aan afwerking / merkimago / etc. ? Maar voor 6000 euro koop je ook gewoon een hele jonge frisse dacia. Kwalitatief zijn het ook nog eens topauto's.

Een logan MCV
Voorbeeldje

bouwjaar 2014, km stand 133000

Ik had hem eerder ook al getipt, maar geen reactie op. Maar Honda FR-V is echt een topproduct.

Wel schaars, en van na de facelift al helemaal. Hier 1 gevonden van na de facelift.

Honda FR-V

staat bij een netjes adres te koop zoals het lijkt, helaas in 2e instantie blijkt het een import te zijn. nou ja zie de advertentie maar als voorbeeld.

honda-fr-v-1-8i-comfort-automaat-climate-lm-velgen.jpg

Thanks voor de voorbeelden.. die Honda ziet er wel heel netjes uit, een nadeel zie ik wel dat die hoger in de wegenbelasting zit als bv de Ford C-Max en ik vind de derde stoel voor zelf niet zo heel handig.

Ook de Logan een leuk autootje, alleen ik denk niet dat die 900cc voldoende is om met een vouwwagen door zuid-Frankrijk te rijden.

Ook de Logan een leuk autootje, alleen ik denk niet dat die 900cc voldoende is om met een vouwwagen door zuid-Frankrijk te rijden.

Die 0.9 is een turbo blokje. Staat als betrouwbaar te boek. Die zorgt juist voor extra veel koppel welke laag in de toeren al beschikbaar is. Zo'n logan mag 1150kg trekken. Een C-max 1.8 mag 1200 trekken. Vouwwagen is geen enkel probleem hoor. Prestaties van 0-100 km/h zijn ook verder vrijwel identiek. Voordeel van de logan is dat hij meer dan 200 kilo lichter is en enorm veel scheelt in wegenbelasting elke maand. Ook fors zuiniger en je koopt er een heel stuk jongere auto voor.

Derde stoel voor kan de leuning ook van plat, altijd handig als je lange voorwerpen wil vervoeren, door die van de 2e zitrij ook de middelste van plat te doen, maar ik ga kijken of ik andere suggestie kan vinden

Ik vind zo'n Honda FR-V ook altijd leuk (en staat als super betrouwbaar bekend). 10 euro meer wegenbelasting dan zo'n Corolla of Ford per maand? Ik weet het het niet precies, is niet heel veel..

Met Ford ben ik niet zo bekend. Zo'n C-max is best wel okee dacht ik. Als een hoge zit niet persé een must is, heb je aan een Mitsubishi Lancer station (zowel de 1.6 als 2.0) een uiterst betrouwbare en fijn rijdende auto, (en houdt je geld over).

Hoe het precies zit met zowel de 1.6 vvti als 1.8 vvti weet ik niet. Na 2005 denk ik dat het wel mee zal vallen. Na de facelift van de Toyota Mr2 met 1.8 in 2003/4 gaan de verhalen dat het probleem was opgelost iig. Maar tis idd iets om bij stil te staan.

dank alle voor de antwoorden.

Van de Toyota zou ik toch wel weten vanaf welk jaartal het zich niet meer voordoet... lees op internet dat modellen tot juli 2005 zo'n type blok hebben, of dat waaris mij niet helemaal duidelijk.

Na wat research op de internet kwam achter de volgende informatie over de 1ZZ-FE blokken:
1ZZ-FE Motors

High oil consumption. That problem is most commonly faced in 2002 engines. The main reasons resulting that are valve stem seals and piston rings. Do a major overhaul of the 1ZZ engine you will sort it out. The motors made after 2005 lack the above-described lack that disrepair

Ook vind je hier informatie over de 3ZZ-FE blokken:
3ZZ-FE Motorblok

Mostly, the 3ZZ engine possesses a low rate of engine lifespan (~120,000 miles/200,000 km) and is not the best motor as for the most owners.

Uit dit verhaal lijk dat 1ZZ motor blokken na 2005 niet meer de olie lekkage hebben en Toyota Verso met de 3ZZ-FE blokken niet zo heel lang leven heeft

De Dacia Logan MCV is inderdaad een hele slimme keus. Je koopt ze uit hele jonge bouwjaren, en de auto is betrouwbaar en goedkoop om op de weg te houden.

Ik zou zelf eerder een Ford C Max kopen dan een Toyota Verso. De C Max is gewoon een stuk goedkoper, dus je koopt ze uit een jonger bouwjaar of met minder kilometers. En volgens de Reabilty Index is de Ford goedkoper om te repareren, en betrouwbaarder.

De Renault ( Grand) Scenic 3 is veel beter dan zijn voorganger de Scenic 2, de basis van de auto is zeer solide, is gemiddeld betrouwbaar, comfortabel, en niet duur. In mijn ogen is het ook gewoon een interessante optie die veel ruimte, en comfort biedt voor het geld

Dank voor de info... ik zal de 2 auto's in me achterhoofd houd.

Ik neig toch een beetje na de Ford C-max 1.8 benzine blok en geen 1.6. Had begrepen dat de 1.8 blok Duratec is en de 1.6 van Zetec. De 1.8 zou ook gebruikt worden in de sommige Mazda modellen, dat lijkt me toch wel betrouwbaar.

Voor budget kom je inderdaad mee Ford's tegen dan Toyota's, ik vroeg me alleen of de Ford 1.8 blokken inderdaad betrouwbaar zoals ik me voorstel

Patrick 5330558 zei:
dank alle voor de antwoorden.

Van de Toyota zou ik toch wel weten vanaf welk jaartal het zich niet meer voordoet... lees op internet dat modellen tot juli 2005 zo'n type blok hebben, of dat waaris mij niet helemaal duidelijk.

Pas je op voor 2005 exemplaren die dan later op kenteken zijn gezet.

Misschien staat het vermeld als je het kenteken checkt via autoweek.nl of rdw. Want in deze situatie komt het niet overeen met de facelift, want die was al in 2004. En via de mobiele autovergelijker van autoweek wordt ik ook niks wijzer. Misschien als ik nog achter de laptop kom, wordt ik meer wijzer.
Van de (focus) c-max weet ik weinig.
Bij een seat altea weet ik dat je voor de 1.6 moet gaan, maar verder ook niet bekend met deze auto.

Patrick 5330558 zei:
Thanks voor de tip.. hoe kun je dat achterhalen welk model dan bv later op kenteken is gezet?

Hier: https://ovi.rdw.nl/

Vul het kenteken in en klik op "Vervaldata en historie". Vergelijk "Datum eerste toelating" met "Datum eerste afgifte Nederland".
Niet gelijk? Import.

Een auto die zonder kenteken lang bij dealer of importeur heeft gestaan is lastig te achterhalen.

Patrick 5330558 zei:
Thanks voor de tip.. hoe kun je dat achterhalen welk model dan bv later op kenteken is gezet?

Het productiejaar is te herleiden uit het chasisnummer. Volgens mij geeft het 10e cijfer het productiejaar weer. ( of vraag het even aan de dealer) Op de ramen staat ook wanneer deze zijn geproduceerd. ( Kijk wel op meerdere ramen, want er kunnen ramen vervangen zijn) Bij een oudere auto is ook gewoon heel belangrijk hoe er mee is omgegaan. Bij de meeste fabrikanten zijn de latere bouwjaren vaak beter, omdat zwakke plekken in de loop van de productie verbeterd/ aangepakt worden. Een auto veroudert ook gewoon door de weersinvloeden en slijtage.

Patrick 5330558 zei:
Dank voor de info... ik zal de 2 auto's in me achterhoofd houd.

Ik neig toch een beetje na de Ford C-max 1.8 benzine blok en geen 1.6. Had begrepen dat de 1.8 blok Duratec is en de 1.6 van Zetec. De 1.8 zou ook gebruikt worden in de sommige Mazda modellen, dat lijkt me toch wel betrouwbaar.

Voor budget kom je inderdaad mee Ford's tegen dan Toyota's, ik vroeg me alleen of de Ford 1.8 blokken inderdaad betrouwbaar zoals ik me voorstel

Zowel de 1.6 als de 1.8 die in de C-Max kunnen liggen zijn betrouwbaar. De 1.8 is iets sterker, iets dorstiger en heeft een distributieketting. De 1.6 heeft een riem.

Verder vind ik een C-Max of Verso wel veel meer auto dan een Dacia Logan. Je wil toch wel een beetje redelijk rijden lijkt mij. Zo'n C-Max rijdt in ieder geval wel goed. Nadeel is dat het niet zo'n flexibele auto is qua stoelbezetting als andere MPV's. Eigenlijk is het gewoon een wat verhoogde Focus.

Bedankt voor de reactie, dat van de chassisnummer is een heel goed idee, bedankt!

Bij de Ford had ik toch begrepen dat de 1.6 blok door Zetec is gemaakt en de 1.8 blok door Duratec icm Mazda.. vandaar ook me voorkeur voor de 1.8.

De Toyota's staan in principe boven de Ford C-Max bij mij, vanwege de bekende betrouwbaarheid, alleen dat olie verbruik vindt ik wel een punt en het is ook maar de vraag wat dit dan inhoud.. ik lees bij heel veel blok specificaties dan 0.5L/1L per 1000KM normaal is.

Ik zou voor de C-max gaan, zit goed in elkaar en rijdt ook nog eens prima (want Focus onderstel).

1.6 links laten liggen, 100 atmosferisch pk's is erg weinig, zeker met bepakking en een vouwwagen erachter.

Vergeet de 2.0 niet, zelfde motorenfamilie als de 1.8 maar dan met iets meer vermogen. Qua verbruik is er weinig onderscheid. Beide motoren komen inderdaad van Mazda en bekende problemen hebben ze niet.

Dank je wel voor het advies.

Ik had inderdaad al gelezen dat de 1.8 / 2.0 van de Ford C-Max weinig of niets schelen in het verbruik, ook de wegenbelasting lijkt hetzelfde.
Zijn er nog tips waar ik op moet letten bij een aanschaf van een Ford C-Max 2006-2010?

De Ford C Max is gewoon een goede auto. Bij een oudere Ford zou ik wel altijd goed op roest controleren. Met name bij de kitnaden onderaan de portieren, motor en kofferklep. Controleer ook goed de drempels en de randen bij de wielkasten en kijk ook naar de onderzijde.

Dank jullie wel.

Tevens had ik Toyota gevraagd vanaf welke modellen bij de Verso het olie probleem zou zijn opgelost:

Het klopt inderdaad dat het type motor 1ZZ-FE een hoog olieverbruik had. Er is eind 2006 vanuit de fabriek een aanpassing gedaan om dit te verbeteren

Dus het is wel duidelijk dat een model minimaal uit 2007 dit probleem opgelost heeft, ze raden aan als ik voor een oudere model zou gaan ik moest na vragen of de onder blok was vervangen.

Ik dacht ik meld dit nog even, voor mij staat de Ford nu toch wel eerder in me lijst aangezien je iets jonger model kunt krijgen voor het budget wat ik heb, bij de Toyota word dat toch lastig om een model van bv eind 2007 te vinden.

Ik heb een Toyota Verso en een Ford Fiesta gehad.
Beide weinig problemen. Wel bouwjaar v.a. 2010.

Maar ik heb wel geconstateerd dat onderdelen aanzienlijk duurder zijn bij Toyota.
Dat kan een factor 2-5 schelen.
Je kunt dus beter pech hebben met een Ford dan met een Toyota.

Maar verder denk ik dat je gewoon een mooi exemplaar van 1 van beide kunt zoeken.
Je kunt wel theoretische modellen hierop loslaten, maar je kunt beter kijken naar de staat, uitrusting en geschiedenis van de specifieke auto bij je in de buurt.

Terug
Bovenaan