Occasionadvies +- 15k en zuinig

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

In mijn huidige situatie kom ik van een lease-auto af en ga ik nu privé een auto rijden. Ga wel veel kilometers maken, zo'n 40k per jaar sowieso. Daarnaast is ons eerste kind op komst. Op de shortlist heb ik staan:

- Kia Cee'd jonggebruikt (want ook nog garantie)
- Toyota Auris Hybrid
- Ford Fiesta ST of Focus ST
- Kia Rio

Belangrijk dus vooral relatief lage verbruikskosten en genoeg ruimte met een baby. Wat denken jullie van de shortlist en zijn er nog andere ideeën?

Alvast dank.

Kun je thuis laden? Dan. Is de prius plugin een goede optie

Met een baby op komst zal ik niet voor een Rio of fiesta gaan.

Voordat we discussie hier krijgen, een fiesta of Rio wegdoen voor een grotere auto omdat er een baby opkomst is een ander verhaal

Hybride is leuk, maar als je veel (snelweg) rijd word het verschil in verbruik tov een gewone benzine/diesel al stuk kleiner. Ik zou mij dan ook veel meer kijken naar comfort, luxe, stoelen, geluid, rijgedrag op snelweg, etc. als je 40K per jaar gaat rijden. Ik weet niet of je wel eens in een auris hebt gezeten, het is heel persoonlijk maar in vind de stoelen echt ruk. Veel te vlak, zittingen te kort (ook niet heel fijn rijden overigens) en ook niet heel stil op de snelweg.

De cee'd heb ik weinig in gezeten, maar die zit in ieder geval wel een heel stuk beter en rijd ook een stuk beter. Met een baby houd een rio of fiesta niet over, dus uit jou lijstje de C'eed.

ALs je echt 40K per jaar gaat rijden kun je ook een diesel overwegen en dan helemaal 'af' rijden en wel genieten van alle luxe en zuinig verbruik

Zoiets
- super uitgebreid verstelbare stoelen, zelfs met massage, stoelverwarming, stoelverkoeling
- adaptive cruise control (super fijn als je veel rijd)
- stuuverwarming
- boordevol andere luxe
- met gemak super zuinig rijden met goedkope(re) diesel
- grote actieradius (dus niet veel aan de pomp)

wegenbelasting is uiteraard hoger, afschrijving ook. Maar met 40K per jaar kan dit zomaar interessant zijn

Met zoveel kilometers per jaar zou ik ook gewoon een diesel nemen. Je koopt ze uit hele jonge bouwjaren voor heel weinig geld.

Goede opties zijn bijvoorbeeld de Renault Megane, Peugeot 308, Renault Talisman, Renault Clio Estate, Ford Focus, Ford Mondeo.

En als je heel goedkoop wil autorijden kijk dan eens naar een Dacia Sandero TCe 100 Bi-fuel en een Renault Clio TCe 100 Bi-fuel het zeer voordelige LPG, geleverd af fabriek.

Een fijne diesel met ACC lijkt me ook het lekkerst voor 40dkm per jaar.
Mijn Focus 1.0 Ecoboost, benzine dus, rijdt overigens ook zo 1:16,5. Maar ik heb begrepen dat een Focus best krap is als je achterin kinderen hebt die nog met de beentjes omhoog zitten.

Ruime gezinsauto waarop je wellicht nog kunt afdingen:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-308-1-5-bluehdi-allure-navi-clima-pdc-cruise-app-conne-diesel-grijs-89ed7bb8-68b5-4033-93b0-df2892fe8f68?source=list_searchresults&cldtidx=2&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage
station uitvoering, iets goedkoper in dit geval:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-308-sw-1-5-bluehdi-130pk-6-bak-allure-navigatie-clim-diesel-grijs-bd85995d-97b9-421b-a891-8e940c5d0fd3?source=list_searchresults&cldtidx=8&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Voor €15k koop je inderdaad heel lekkere diesels met een hoge euro6 norm, daar kun je prima nog jaren op de meeste plekken komen. Met 40k km kun je ook met recht nig wel dieselen

Als voorbeeld een superfijne Honda Civic diesel waarbij je nog dik €3k van je budget in je zak houdt!

honda-civic-tourer-1-6-lifestyle-1-eigenaar-nap-nieuwstaat.jpg

Ik zou met 40k per jaar ook een diesel kopen.
Heb zelf 2 jaar geleden een toen net 5 jaar oude 308 1.6 BlueHDI gekocht met 96.000 op de teller.
Inmiddels 62.000km verder. Alleen een keer pech gehad met een kapotte slang van de turbo, maar verder probleemloos.
Met deze motor is de auto nog best vlot ook en zeker zuinig te rijden.
Een Skoda Octavia vind ik ook een goede optie.

Hiervoor had ik een Clio estate 1.5DCI. Ook een fijne en zuinige auto!

Terug
Bovenaan