Occasion plug-in of niet?

Adri 7637894

Net ingestapt
Goedenavond allemaal,

Momenteel rij ik met veel plezier in een lexus ct200h luxery line. Ik rij ongeveer 10-15k km per jaar. 90% van deze ritten zijn naar werk, familie of supermarkt (allen dichtbij <10 km).

Ik ben opzoek naar een andere auto om de volgende redenen:
  • Zeer beperkte bagageruimte.
  • Ik ben vrij lang, achter de bestuurderszit past geen autostoeltje.
  • Geen mogelijkheid om misschien later een vouwwagen te trekken.

Nu staat er pal voor mijn huis een openbare laadpaal. Zelf heb ik geen mogelijkheid om thuis op te laden (geen parkeerplaats aan huis). Ik zit daarom te kijken naar een outlander. Echter vraag ik me af in hoeverre het voordelig rijden is icm met die openbare laadpaal. Tot 2024 zou je wegenbelasting voordeel krijgen, maar daarna betaal je flink voor het gewicht van de outlander.

Samenvattend...
Zouden jullie voor de combinatie outlander + openbare laadpaal gaan of zoeken naar een zuinige benzine auto.

Jullie suggesties zijn van harte welkom.

Bedankt
Gr

Adri

Slecht plan.

De outlander zuipt elektriciteit én benzine. De ev ritjes zijn dus al geen winstpakkers, zeker niet op openbare paal, en daarbuiten zuipt hij nog harder benzine.

Reken dan ook nog een flink pak ritten waarbij je benzine moet stoken voor airco of kachel.

10.000 km/jaar: ik zou zelfs een V8 overwegen, de kosten zitten meer in afschrijving e.d.

<10km : Lekker fietsen, dat gaat natuurlijk nergens over.

Dure wagen, openbaar laden is overigens niet veel goedkoper dan dieselen of een zuinige benzine.
Als de techniek van de CT je bevalt, is een Auris station misschien iets voor je? Die mag een lichte kar trekken dacht ik.
Of de Lexus IS, al weet ik niet hoe die op de achterbank zit met z'n ruimte. Mag 750kg trekken.

De gedachtegang is goed, maar de outlander PHEV is misschien niet de juiste optie voor jou gedachtegang. Zowel op EV niet zuinig en op benzine al helemaal niet.

Ik rij ook een Mercedes plug-in, met ruime kofferbak en ruime achterbank (hier 1 peuter en een baby). vergelijkbare ritjes en rij tot nu toe 1 op 50. Heb wel een trekhaak, technisch gezien mag er 1600 kg achter maar de NL wet zegt van niet om onder de 49 gram co/2 te blijven (op papier). Zonder stekken rijd de auto 1 op 15 ongeveer. (is dan vergelijkbaar met een gewone hybride, accu word geladen met remmen en gebruikt met accelereren).

Als je toch openbaar moet laden kun je beter een gewone hybride nemen om wat meer keuze te hebben. Openbaar laden (vind ik) erg prijzig. zeker een PHEV. Veel palen hebben een starttarief. Als je een EV met 70kw/h op laad is dat niet erg. maar als je dagelijks een kleine accu aan de paal gaat hangen betaal je elke keer dat startarief en word het helemaal niet zo voordelig.

Als je niet thuis kunt laden zou ik ook niet snel aan een plug-in hybride beginnen. Een Prius plug-in zou nog wel kunnen want ook zuinig als je niet altijd plugt (of kunt pluggen). Is volledig elektrisch geen optie, hoef je niet twee keer per dag te laden.

Bij 10 tot 15000 km per jaar zou ik gewoon een benzine auto of eventueel een gewone hybride kiezen. Je hebt dan gewoon heel veel keus. De redenen om geen Outlander te kiezen zijn al genoemd.

Dank voor al jullie reacties.
Mijn vrouw en ik werken in een ziekenhuis op 9 km afstand, dus retour 18 km. Ik fiets braaf elke dag heen en weer. Maar als me partner vindt het prettig om bij late diensten en nacht diensten met de auto te gaan.
Ik had wel een onderbuiks gevoel dat plug in icm openbare laadpaal economisch weinig verschil ging maken, vandaar het topic.

Met een budget van ongeveer 15K ga ik op zoek baar een (hybride) benzine auto.Met dat budget valt helaas de prius af gezien het bouwjaar en pas trekvermogen vanaf model 2017.
Mijn partner vind de lexus RX400 / 450h een mooie wagen, maar die is wel fors aan gewicht ivm wegenbelasting.
Ik zal de genoemde opties verder onderzoeken en hou jullie op de hoogte.

Heldere terugkoppeling, een kia nero zou ideaal zijn voor jullie die heb je zowel als gewone hybride als plug inn. Plug inn is wel steviger qua aanschaf en weet niet wat die doet als je niet stekker qua verbruik. Je partner kan dan wel op het werk parkeren bij een laadpaal denk ik.

Totaal iets anders, je kan ook voor woon werk een elektrische Renault twicy brommobiel gaan.

Adri 7637894 zei:
Ik rij ongeveer 10-15k km per jaar. 90% van deze ritten zijn naar werk, familie of supermarkt (allen dichtbij <10 km).

....

Dank voor al jullie reacties.
Mijn vrouw en ik werken in een ziekenhuis op 9 km afstand, dus retour 18 km. Ik fiets braaf elke dag heen en weer. ...

90% van 10000 = 9000 / 18km = 500 retourtjes naar de nachtdienst door je vrouw?? ;)

Terug
Bovenaan