Occasion conventionele automaat, station/suv, benzine, bj. 2011 en jonger, minder dan 100k km, budget ca. €20.000

Stoffel

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben naarstig op zoek naar advies voor een conventionele (dus geen CVT of DSG/Powershi(f)t) automaat die minder dan 100k km op de teller heeft staan vanaf bj 2011.
Op dit moment rijden we in een Ford Mondeo Titanium Station Automaat (2006, 190k km) en ondanks dat we al bijna 14 jaar zeer tevreden en verknocht zijn aan deze betrouwbare en onverwoestbare auto moeten we door omstandigheden voorzichtig aan eens op zoek naar een andere automaat. N.B.: vanwege medische redenen moet ik automaat rijden.

Nu heb ik mij al georiënteerd op een Ford Focus/Mondeo/S-Max maar door alle perikelen met de DSG/Powershift automaat sluit ik die uit alsmede alle auto's die hiermee uitgerust zijn. CVT valt ook af omdat ik die qua rijervaring vind tegenvallen. Blijft over een conventionele automaat.
Off-topic: wat mij opvalt is dat veel Ford dealers/autobedrijven angstvallig het woord Powershift vermijden. Ik vind dat bijzonder. Gelukkig is daar nog de ANWB en de RDW waar het vaak wel vermeld wordt.

Omdat we nog graag kamperen en van alles meenemen -edit: maar geen caravan - zoek ik weer een Station of een SUV. Qua brandstofverbruik zit ik nu op de 1:10/11 en daar kan ik met een andere automaat ook mee leven. Ik ben vrij lang dus veel beenruimte voorin is een vereiste.
Vraag is: welk merk & model moet ik zeker overwegen.

Alvast bedankt.
Rick.

Er staat niet bij wat het maximale trekgewicht moet zijn, ik ben uit gegaan van minimaal 1500 kg.

Dit lijken mij goede keuzes: Renault Talisman (op randje budget), Renault Megane 4 vanaf 2016, Renault Kadjar en broer Nissan QashQai, Honda CR-V, Kia Sportage.

Ik zou meer letten op de staat dan op de kilometerstand.

Dit is wel een mooie Insignia

opel-insignia-sports-tourer-1-6-t-170pk-automaat-sports-tourer-cosmo-navi-xenon-18inch-lm-elek-trekhaak-90728km-nl.jpg

De Focus Ecoboost heeft toch een 'gewone' automaat? Zeker in Duitsland zijn er genoeg binnen jouw budget te vinden, vanaf 2015 ongeveer. Zowel de 1.0 als de 1.5. Lever je wel wat ruimte in t.o.v. de Mondeo.

Een paar voorbeelden, je moet natuurlijk wel zelf proefzitten (iets boven budget, maar de Ford wordt natuurlijk ingeruild, neem ik aan):
1)https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/mokka-mokka-x/45884561
2)https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/vitara/45864120
3)https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/jazz/45686215
4)https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/2008/46331955
5)https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/c-max/45779365

speedtouch zei:
Een paar voorbeelden, je moet natuurlijk wel zelf proefzitten (iets boven budget, maar de Ford wordt natuurlijk ingeruild, neem ik aan):
1)https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/mokka-mokka-x/45884561
2)https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/vitara/45864120
3)https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/jazz/45686215
4)https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/2008/46331955
5)https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/c-max/45779365

Die komen toch allemaal niet in de buurt van de kofferruimte die de Mondeo nu wel heeft?
Misschien dat de C-Max nog enigszins een beetje gaat passen maar de rest lijkt me echt te klein in dit geval. ( i.v.m. wens om te kamperen met veel zooi ).

@k2: ben wel gecharmeerd van de Talisman. Die stond absoluut niet op mijn eigen lijstje. Qua ruimte doet-ie niet onder voor de Mondeo. Goed advies, bedankt.

@Barri: ja, dat ik dacht ook dat de Focus en Mondeo nog conventionele automaten hadden maar ik zie dat tot zeker 2016 niet (duidelijk) terug. Misschien dat ze vanaf 2018 dat weer wel zijn gaan doen? Ze noemen het nu vaak een 6 traps automaat maar dan is het volgens mij nog steeds een Powershift uitvoering met een 2-4-6 en een 1-3-5 bak. Ik hoop dat iemand mij hier wegwijs in kan maken.

ak2 zei:
Er staat niet bij wat het maximale trekgewicht moet zijn, ik ben uit gegaan van minimaal 1500 kg.

Dit lijken mij goede keuzes: Renault Talisman (op randje budget), Renault Megane 4 vanaf 2016, Renault Kadjar en broer Nissan QashQai, Honda CR-V, Kia Sportage.

Ik zou meer letten op de staat dan op de kilometerstand.

Volgens mij wil ts geen cvt (Nissan) en Renault heeft automaten met dubbele koppeling, volgens mij is dat ook niet helemaal bedoeling.

@Auto encyclopedie: ah, ik heb gezocht naar EDC en dat is idd weer een droge dubbele koppeling. Dat had ik ff gemist. Als ik de reviews lees (wereldwijd) en hoeveel rechtszaken er lopen vanwege alle problemen die er mee optreden dan ben ik daar nogal huiverig voor.

De Kia Ceed van vorige generatie van voor de facelift heeft ook een normale automaat.

De Hyundai I40 weet ik niet precies welke die heeft en of dat ook is veranderd durend zijn carrière

Bij de Suzuki Vitara en s-cros hebben de turbo motoren een 6 traps automaat en de motoren zonder turbo een cvt

Bij de tweeling mokka/trax heeft de mokka een semi automaat en de trax een 6 traps

Bij Hyundai/Kia vraagt het wat uitzoekwerk bij welk model /generatie ze zijn over gestapt van 6 traps naar automaten met dubbele koppeling.

Rick 8147897 zei:
@Auto encyclopedie: ah, ik heb gezocht naar EDC en dat is idd weer een droge dubbele koppeling. Dat had ik ff gemist. Als ik de reviews lees (wereldwijd) en hoeveel rechtszaken er lopen vanwege alle problemen die er mee optreden dan ben ik daar nogal huiverig voor.

Renault gebruikt in de Talisman de 6 en 7 traps EDC automaten van het Duitse Getrag. Mercedes, BMW, Mitsubishi, Mini, Volvo en Ford gebruiken deze automaten ook.

De 6 en 7 traps EDC automaten die Renault gebruikt in de Talisman zijn met natte dubbele koppelingen. In de benzine modellen zit de 7DCT300 bak van Getrag. Deze bakken staan zeker niet bekend als probleem bakken, en hebben een goede reputatie. Het grote voordeel van natte dubbele koppelingen is een veel betere koeling, en hierdoor minder snel problemen.

Meestal zul je de bak automatisch laten schakelen maar je kunt bijvoorbeeld in de bergen ook kiezen voor de handmatige stand, om zo het toerental van de motor en remvermogen optimaal te houden.

In de voorganger van de Talisman de Renault Laguna 3 ligt een conventionele 6 traps automaat, door de natuurlijke slip ligt het verbruik dan wel hoger.

De Peugeot 308 1.2 Purerech vanaf 2014 met EAT6 bak van het Japanse Aisin lijkt mij ook een goede optie.

Mazda CX-5, of een nog ruimere Honda CR-V? Beiden toch wel de meest betrouwbare opties.

Stoffel zei:
@Barri: ja, dat ik dacht ook dat de Focus en Mondeo nog conventionele automaten hadden maar ik zie dat tot zeker 2016 niet (duidelijk) terug. Misschien dat ze vanaf 2018 dat weer wel zijn gaan doen? Ze noemen het nu vaak een 6 traps automaat maar dan is het volgens mij nog steeds een Powershift uitvoering met een 2-4-6 en een 1-3-5 bak. Ik hoop dat iemand mij hier wegwijs in kan maken.
Ik dat dat de kennis daarover op de fora van de Focus club en de Mondeo club zitten. Ik weet dat de Powershift destijds is geïntroduceerd op de diesels, ik denk in 2008, toen zat ik bij de importeur en ik kan me dat introductie event nog herinneren.
Op de ecoboost motoren is toen niet direct een automaat leverbaar geweest, die kwam pas later op die motoren. Ik vermoed daarom dat ze niet de Powershift generatie hebben gebruikt, maar in de tussentijd (zeg maar tot aan 2014/2015) een andere automaat hebben ontwikkeld welke wordt gebruikt voor de Ecoboosts.

Auto encyclopedie zei:
Megatron zei:
Mazda CX-5, of een nog ruimere Honda CR-V? Beiden toch wel de meest betrouwbare opties.

De cr-v automaat is er alleen maar in 4x4, weet niet of dat de bedoeling is.

Des te beter, dan loopt TS zich tenminste niet vast tijdens het kamperen in een zompig weiland.

Megatron zei:
Auto encyclopedie zei:
Megatron zei:

Des te beter, dan loopt TS zich tenminste niet vast tijdens het kamperen in een zompig weiland.

Maar verbruik zal niet aan 1 op 10 voldoen, denk mede door de 4wd deze minder ver komt op 1 liter

Auto encyclopedie zei:
Bij de tweeling mokka/trax heeft de mokka een semi automaat en de trax een 6 traps.

De Opel Mokka en de Chevrolet Trax hebben beide dezelfde klassieke 6 traps automaat van GM

In de begin jaren, waren er wel wat problemen met automaten met dubbele koppeling…

Na 2014 zijn die toch wel opgelost, (Getrag, Fiat, Kia/Hyundai) alleen VW heeft af en toe nog een probleempje…maar dat geeft hun imago blijkbaar een boost…:confused:

Ook een klassieke automaat kan bij gebrek aan onderhoud en /of zware rijstijl, storingen hebben, met vééééél hogere kosten, als een automaat met dubbele koppeling.

Onderhoud is voor de fabrikant overbodig, want na 100.000 /140000 km is de garantie toch verlopen...

Auto encyclopedie zei:
Megatron zei:
Auto encyclopedie zei:
Megatron zei:

Maar verbruik zal niet aan 1 op 10 voldoen, denk mede door de 4wd deze minder ver komt op 1 liter

Dat red hij wel. Deze 2.0 van Honda was relatief zuinig, en de 4wd springt alleen bij zo nodig. TS geeft zelf aan dat 1 op 10/11 aanvaardbaar is.

@Iedereen die gereageerd heeft, ontzettend bedankt voor alle informatie en adviezen. De afgelopen paar dagen heb ik me verdiept in natte en droge koppelingen en TCA automaten. Of het klopt weet ik niet maar het volgende vind ik op het internet, corrigeer me maar als ik het mis heb:
- Ford levert (volgens de website van Honest John) vanaf 2016 de standaard TCA automaat (6 traps) voor de Focus en vanaf december 2017 ook voor de Fiesta.
Dit schijnt voor de 2020 Focus een 8 traps te zijn.
- Ford Mondeo's en andere "zwaardere" (S-Max) modellen hadden altijd de natte koppeling
- Natte koppeling is beter dan droge koppeling mits het regelmatig geserviced is (elke 3 jaar/37.5k km?)
- Spoelen van de natte bak is aan te raden ondanks lifetime oil volgens fabrikanten

Wat ik zo lees hebben de natte koppelingen niet de problemen van de droge koppelingen dus heb ik besloten die maar te betrekken in mijn zoektocht naar een automaat (tenzij iemand met een goed argument komt om het absoluut niet te doen).

Groetjes,
Rick

Das aan jou wat je wil er staan hier genoeg adviezen van auto's met een 6 traps automaat.

Je kan daarnaast op gaspedaal op automaat zoeken op auto's met een automaat die meer dan 250.000 kilometers hebben gereden. Das dan puur om te kijken wat er nog over is na zo'n hoge kilometer stand. Ook brandstof open laten staan diesel heeft namelijk een hoop koppel wat een automaat niet altijd goed aan kan.

Dat is sowieso wel een leuke zoekopdracht voor je, over automaten en koppel.

Toen ik 4 jaar terug zocht naar diesel automaat kwam ik wel vaak auto's advertenties tegen waarin stond dat er wat met automaat niet goed was en ik zocht tot 200.000. Kan me nog een focus 2e generatie herinneren die niet in de achteruit wilde, volgens de advertentie.

Stoffel zei:
@Iedereen die gereageerd heeft, ontzettend bedankt voor alle informatie en adviezen. De afgelopen paar dagen heb ik me verdiept in natte en droge koppelingen en TCA automaten. Of het klopt weet ik niet maar het volgende vind ik op het internet, corrigeer me maar als ik het mis heb:
- Ford levert (volgens de website van Honest John) vanaf 2016 de standaard TCA automaat (6 traps) voor de Focus en vanaf december 2017 ook voor de Fiesta.
Dit schijnt voor de 2020 Focus een 8 traps te zijn.
- Ford Mondeo's en andere "zwaardere" (S-Max) modellen hadden altijd de natte koppeling
- Natte koppeling is beter dan droge koppeling mits het regelmatig geserviced is (elke 3 jaar/37.5k km?)
- Spoelen van de natte bak is aan te raden ondanks lifetime oil volgens fabrikanten

Wat ik zo lees hebben de natte koppelingen niet de problemen van de droge koppelingen dus heb ik besloten die maar te betrekken in mijn zoektocht naar een automaat (tenzij iemand met een goed argument komt om het absoluut niet te doen).

Groetjes,
Rick

Bedankt voor de update, bij de natte koppelingen wordt volgens mij aangeraden om elke 60.000 km de olie en filter te vervangen. Ik denk ook dat het inderdaad zeer verstandig is om de auto's met dubbele natte koppelingen op het lijstje te zetten. Er is immers heel veel aanbod in, en de kans op problemen valt erg mee. Ook aan een traditionele automaat kan immers wat stuk gaan, en daar zitten ook veel onderdelen in. Veel succes met de zoektocht.

Terug
Bovenaan