Occasion automaat ong € 6.000 (eerste auto)

Aster 8851515

Net ingestapt
Hi allemaal,

Vandaag heb ik mijn rijbewijs (automaat) gehaald. Ik ben wat ouder: 33 alweer! (Ik ken de beperkingen van een rijbewijs met automaatcode, maar ik ben gewoon niet zo’n ster in het verkeer).

Nu begint de zoektocht naar een eerste auto om ervaring op te kunnen doen. Voor nu zal dat vooral gaan om bezoekjes aan familie/vrienden en wat touren, en blijf ik met het OV naar mijn werk gaan (ivm file is het met de auto niet sneller). Als ik van baan verander, kan dat in de toekomst anders zijn.

Ik weet niet zoveel van auto’s, vandaar dat ik heel erg geholpen zou zijn met jullie advies.
Dit lijkt mij belangrijk:
- Het moet dus een automaat zijn. Als ik het zo lees, lijkt een CVT wel aantrekkelijk. Maar ik begrijp ook dat ik eerst moet proefrijden om het te ervaren. Een halfautomaat lijkt minder de voorkeur te hebben (?).
- Betrouwbaarheid
- Verbruik, vooral als ik de auto voor woon-werkverkeer zou gaan gebruiken
- budget is ongeveer € 6.500 (meer kan wel, maar heeft niet mijn voorkeur), max C-segment.
- Ik zal een aankoopkeuring laten doen als ik van plan ben iets te kopen. Ik woon in de Utrechtse Heuvelrug, dus vrij centraal.

Ik zat zelf te denken aan een Honda Civic (uit 2008/2009, met als aandachtspunt dat de accu is vervangen), een Honda Jazz (CVT is volgens mij tussen 2004-2008, lijkt iets duurder) of een Toyota Prius. Toyota Yaris en Verso S zijn duurder, ik weet niet of deze het waard zijn om het budget te verhogen? Als ik het goed begrijp, zijn de Nissan automaten niet zonder meer aanraders ivm betrouwbaarheid.

Ik vroeg me af hoe jullie tegen deze auto’s aankijken, en of jullie misschien nog andere suggesties hebben?

Dank je wel alvast!

Je kan ook gewoon een auto kopen met een 4traps automaat, zijn wat minder zuinig maar je gaat geen tienduizenden kilometers per jaar rijden dus dat is niet zo van belang.
Voor de rest zou ik niet al teveel uitgeven het is je eerste auto waar je in gaat leren rijden en dan is het bij een oudere auto minder erg als er een kras of deuk in komt.
Kijk eens voor een Koreaan uit dezelfde bouwjaren, waren toen al betrouwbaar maar zijn minder gewild dan de Japanners.

Bedankt voor het meedenken! Dan zou bijv. een Chevrolet Aveo een optie kunnen zijn denk ik (geproduceerd door Daewoo).
Het is inderdaad meer met het oog op de toekomst om een auto met een lager verbruik te kopen.

Ik zou eerst gewoon gaan oefenen/ meer kilometers maken en later kijken voor een zuinigere auto als je echt kilometers gaat maken.

Aster 8851515 zei:
Bedankt voor het meedenken! Dan zou bijv. een Chevrolet Aveo een optie kunnen zijn denk ik (geproduceerd door Daewoo).
Het is inderdaad meer met het oog op de toekomst om een auto met een lager verbruik te kopen.

Zal eerder voor de hyundai getz gaan van naar de facelift te herkennen dat het een 1.4 ipv 1.3 is of de 3 deurs accent.
De renaul modus of gran modus is ook goede deal rij je relatief nieuw voor je budget. De 1.6 heeft een 4 traps met tiptronic en de 1.2 een halfautomaat, die laatste kun je beter laten staan.

De jazz heeft ook een tijdje half automaat gehad, die zal ik overslaan

Met 6.500 zit je aan de onderkant van de markt als je perse iets wil met een cvt bak.

Het aanbod in automaten in deze prijsklasse is niet al te groot, de staat van de auto is dus erg belangrijk.

CVT automaten vind je ook in de Nissan Micra, en de Renault Megane 3 met Nissan 2.0 16V motor.

De Fiat 500 Renault Twingo 2 hebben een halfautomaat, er is wel relatief veel aanbod.
In de Renault Clio 3 1.6 zit een volautomaat, de 1.2 heeft een halfautomaat.

Bij een rustige rijstijl is een halfautomaat ook zeker te overwegen, gezien het geringe aanbod van automaten in deze prijsklasse.

Zo wat leuke auto's binnen budget:

Polo
https://www.autotrack.nl/a/volkswagen-polo-benzine-2007-53163381?utm_id=at005

Yaris
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/159801077/app-andr?s=61-20-23-3-2-8&portals_amount=4&portals_dealersite=0&sorteren=df-a

Swift
https://www.pijmanautos.nl/2195755/114231273/

Getz
https://voorraad.vakgaragewolters.nl/hyundai/getz/occ18271480-a733ed4a

C3
https://seldenrijk.nl/aanbod-occasions/citroen/c3/5928875

De 3 laatste opties die haarr aanreikt zijn zeer interessant, de c3 rij je relatief nieuw voor het budget

Als je veel keuze wil binnen je budget en ook nog zuinig wil rijden ga dan voor een zo nieuw mogelijke hyjndai atos. https://www.gaspedaal.nl/hyundai/atos/automaat?srt=bj-d

Hi allemaal,

Ontzettend veel dank voor het meedenken en de vele goede suggesties! De Hyundai Getz 1.4, Atos en Suzuki Swift gaan in ieder geval op het lijstje voor de zoektocht, en ik ga nog even goed kijken naar de C3 en Renault Modus. Misschien is de Suzuki Splash/Opel Agila ook nog een optie?

Voor nu moet ik eerst nog even wachten tot ik mijn rijbewijs heb, daarna ga ik proefritten inplannen. Ik zal hier laten weten hoe dat gaat!

De splash agila zijn wat populairder en
duurder in aanschaf

De c3 is inmiddels verkocht, de post van haarr kun je goed zien dat je meer betaald voor een Swift uit 2005 vs een gets uit 2008. Een Swift 1.5 is populair en daar betaal je voor.

Je noemt de civic hybrid in je inleiding.
Juist die zou ik nemen.
Km standen rond de 200dkm zijn geen probleem, vraag idd wel om de staat van de accu, of laat hem testen.

Stif zei:
Je noemt de civic hybrid in je inleiding.
Juist die zou ik nemen.
Km standen rond de 200dkm zijn geen probleem, vraag idd wel om de staat van de accu, of laat hem testen.

Of een Honda Insight. Is ook een prima optie.

Hoi,

Zeker voor een allereerste auto zou ik een auto kiezen die misschien niet zo mooi oogt ivm eventuele schades enzo.
Een kennis van mij is ooit begonnen met een Toyota Starlet 1.3 automaat uit 1997 en dat was een betrouwbare dijk van een auto.
Roesten niet en die motorblokjes verbruiken bijna geen olie.
Ik zou eens rond zoeken daarop, de keuze is reuze en schrik niet als ze soms al bijna 300000 km gelopen hebben zonder problemen met natuurlijk wel het normale onderhoud.
Dan zit je voor een appel en een ei in een hele betrouwbare eerste auto zonder zorgen.

Terug
Bovenaan