Occasion advies gezocht 7.000 tot 11.000 euro

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal,

Afgelopen week ben ik betrokken geraakt in een kettingbotsing. Ik reed een Seat Leon 1.8 TSI uit 2009 en heb hier veel plezier van gehad. Helaas lijkt de schade dusdanig groot te zijn dat de auto total loss verklaart gaat worden. Ik ben me dan ook aan het oriënteren op een andere auto. Mijn budget ligt tussen de 7000 en 11000 euro.

Doordat ik ervoor open sta om eens iets anders dan Seat te rijden, vraag ik jullie advies zodat ik tot een goede aanschaf kan komen.

Wat ik zoek:
Bouwjaar: 2010 of jonger
Kilometerstand: niet hoger dan 160.000
Vlotte auto: mijn Seat had met stage 2 tuning 249 pk en 340 nm koppel. Dat vermogen was iets te veel dus iets minder mag. Ik zoek iets tussen de 130 en 210 pk
Rijdynamiek: ik zoek een auto die lekker stuurt en een goede weglegging heeft. Een beetje comfort is fijn maar wil zeker geen weke vering.
Turbo: Ik hou van het koppel onderin
Benzine: ik rijd slechts zo'n 10k tot 15k per jaar
Betrouwbaarheid: geen zin in veel kosten of problemen. Gewoon jaarlijks een beurt + apk en klaar.
Fijne stoelen en zitpositie
Leuk interieur
Hatchbak of Coupé heeft de voorkeur.
B of C klasse
Transmissie maakt me niet uit. Automaat kan lekker zijn maar dan moet het wel snel en accuraat schakelen, anders liever een handbak.

Enkele auto's die mijn interesse hebben:
Peugeot 308 1.2 puretech 2015 - Veel opties voor het geld, wel iets traag
Audi A3 Sportback 1.4 TSI 2010 - Leuke auto maar minder opties. Ik vernam dat deze niet altijd even betrouwbaar zouden zijn?
BMW 1 serie 2012 - Helaas geen turbo, kost meer voor minder opties. Wel lekker rijdende auto. duurder in onderhoud?
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo 2012 - Hele leuke auto, doet mijn hart sneller kloppen. Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
Hyundai Veloster 1.6 GDI 2011 - Hele leuke unieke auto. Veel opties. Wel iets traag en geen turbo
Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo 2011 - Hele leuke vlotte auto. Iets minder qua uiterlijk dan de Giulietta vind ik, ook iets kleiner. Hoe zit het met de betrouwbaarheid?
Seat Leon FR 1.4 TSI 2013 - Rijd al jaren Seat en ben daar in principe best tevreden over.
Ford Focus 1.6 Ecoboost 2011 - Leuke vlotte auto, schijnen lekker te rijden en betrouwbaar te zijn. Interieur staat me wel een beetje tegen.

andere/betere opties?
Laat het weten ;)

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Leuk lijstje. Ik kan geheel onbevooroordeeld een Veloster aanraden. :T Ik vind die niet traag hoor, 140pk is echt zat. Geen strepentrekker, dat klopt, maar ik denk dat je nog wel een turbo kan vinden voor jouw budget?

De MiTo & Giulietta, beide met dezelfde motor, zijn trouwens betrouwbare auto's. En dat de 1-Serie geen turbo heeft is toch geen probleem? Een turbo heeft ook nadelen (het maakt de motor complexer en gevoeliger voor zeer prijzig onderhoud). Ja, je moet wat meer schakelen inderdaad, maar van bijv. mijn Veloster vind ik dat die goed genoeg oppakt in lage toeren.

Heb je met deze auto's al gereden? Het zijn alle best verschillende auto's, het is een cliché op dit forum, maar ik gok dat een proefrit al een en ander voor je zal verduidelijken?

Heb je al eens naar een Mini Cooper S gekeken? Wel even opletten dat je het juiste jaar te pakken hebt, de eerste generatie met de THP motoren staan niet bekend als betrouwbaar, maar ze zijn later wel verbeterd.

Een veloster is er op papier met een turbo, moet je met even geluk hebben of er dan net toevallig 1 te koop staat binnen je budget.

Iets boven budget , maar voldoet wel aan je eisen !

Nismo Juke

Zelf rijd ik een gewone Juke , en de mijne is getuned naar 235pk, rijd erg goed !

Giulietta, is betrouwbaar mits alle onderhoud is gedaan, niet slechter of beter dan de concurrentie.
Alle Giulietta’s hebben een turbo. De MultiAir met 170pk voldoet het meest aan je wensen. Let wel bij de MultiAir op dat altijd de juiste motor olie gebruikt word, wanneer dat het geval is gewoon betrouwbaar. Turbo is vaak een benaming welke voor de 120pk T-Jet gebruikt word. Je hebt ook nog de 1.8TBi met 235pk, is het sportieve topmodel maar niet heel veel sportiever dan een MultiAir met sportpack 2 of 3.

Voor 12.000, heb je een Mazda 3 met de 2.0 Sky-activ G motor. Super betrouwbaar, lekker sportief rijgedrag. Een heerlijke handbak, Mooi om te zien. En de 120pk motor is voor niet al teveel geld op 165pk of meer te brengen. Het is een geknepen motor.

Ik zou ook zeker ruimer kijken, en oudere bouwjaren overwegen. Met 10-15000 km per jaar. Het ligt er maar net aan wat je wil.

De Hyundai Veloster, Alfa Mito en Giulietta zijn uit het lijstje denk ik de beste en leukste opties, ze staan alle 3 bekend als betrouwbaar.

Misschien vind je de Renault Laguna Coupe nog een hele leuke optie, de auto is wel wat groter maar je hebt wel iets heel bijzonders, en je hebt ze ook met vierwielbesturing. Ik heb 9 jaar lang een gewone Laguna 3 Estate gehad, en moet zeggen dat het een hele degelijke en zeer betrouwbare auto was. Je had er (vrijwel) nooit wat mee, en de onderhoudskosten waren heel laag.

Bedankt voor alle reacties, de tips en adviezen!

Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Giulietta, Veloster en de MiTo. Helaas is de turbo versie van de Veloster moeilijk te vinden en dan al snel te duur. Ik wil namelijk liever niet meer uitgeven dan 11.000 euro. een 1.6 GDI schijnt echter ook te chiptunen zijn voor net dat kleine beetje meer pit, dat is ook een overweging.

De Mini Cooper S en Nismo Juke vind ik beide niet zo mooi. Bij de Renault Leguna coupe vind ik de achterkant heel mooi maar de neus helaas niet.

De Mazda 3 is ook een interessante optie. Het model vanaf 2014 vind ik erg mooi! Hier ga ik ook eens naar kijken.

Ik heb een mail gestuurd naar een bedrijf in de buurt welke een MiTo Quadrifoglio heeft staan. Ik hoop hier aankomende week een proefrit in te kunnen maken. Ik wil iig in enkele auto's een proefrit maken om tot een goede keuze te komen.

Ik verwacht dat 2021 een duur jaar voor me gaat worden dus waarschijnlijk is het beter als ik wat meer geld achter de hand houd. Ik wil daarom liever wat meer richting de 7000 dan richting de 11000 uitgeven.

Ik heb zojuist een hele leuke Ford Fiesta 1.0 Ecoboost TItanium sport gezien. Deze motor is met chiptuning prima wat vlotter te maken. Zeker met het lage gewicht van de auto.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

BMW 1 serie 2012 - Helaas geen turbo, kost meer voor minder opties. Wel lekker rijdende auto. duurder in onderhoud?

Volgens mij hebben de meesten gewoon een turbo, sterker nog; ze zijn heel erg goed te tunen.

Ik heb zojuist een hele leuke Ford Fiesta 1.0 Ecoboost TItanium sport gezien. Deze motor is met chiptuning prima wat vlotter te maken. Zeker met het lage gewicht van de auto.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

welke generatie praat je over? Het is wel een 3 cilinder. Sommigen vinden het erg storend, de ander vinden het gevoel en geluid juist wel karakteristiek gevoel.

uit 2014. is inderdaad een 3 cilinder met turbo. Zal sws eens een proefritje maken om dat aan te moeten voelen. Ik vond de 3 cilinders in de mii / up / citigo wat lawaaierig en rauw. Maar dat zijn dan ook wel erg kleine auto's. Ik hoop dat de fiesta het iets beter doet qua isolatie.

Ik zelf vind B segmenters vaak wat vervelend hoog op de bok zitten, zoals een Fiesta of een Swift Sport bijv. Ik wil altijd laag zitten zoals in een fijne coupé.
Overigens was er ook ooit een leuk Ford Fiesta model met ik geloof een 120 pk sterke ongeblazen 1.6. Zeker als je bouwjaar niet zo interessant vind is er zoveel keuze.
Voor 7.000e (en je houdt 1 á 2k achter de hand) kun je echt wel wat knaps vinden; mooie en ook betrouwbare coupés bijv. Eventuele ouderwetse Audio en Navi kun je bij oudere auto's ook makkelijker vervangen.

Vandaag op bezoek geweest bij een zaak in Dronten.

Ik had enige auto's op het oog.

- Fiat Grande Punto als budget optie. Op papier een hele leuke auto met leuke velgen en een toffe kleur. In het echt bleek deze helaas echt niet netjes meer, langs beide portieren aan het uiteinde slijtplekken, een half weggewerkte deuk in de motorkap (ik dacht meteen aan een herstelde schade auto), stoelen versleten, versnellingspook versleten, krasjes rondom, Nee dat was 'm niet. Ook geen proefrit in gemaakt.

- Alfa Romeo Giulietta. Echt een leuke auto om te zien met erg mooie velgen eronder. Niet te veel kilometers en prachtig leren bekleding. Helaas een beschadigd dashboard. Geen idee wat de vorige eigenaar ermee gedaan had maar echt diepe krassen, zonde.. Enfin, proefritje gemaakt en daar waren mixed feelings. De gas en rempedaal zaten dusdanig dicht bij elkaar dat ik mijn best moest doen om niet beide tegelijk in te duwen. De koppeling was ook flink wennen, elke keer bij loslaten zat ik met mijn schoen half vast aan de rand erboven. Conclusie: Mijn voeten zijn te groot voor deze auto. Het sturen was wel echt lekker en gaf me hetzelfde gevoel als m'n Leon maar dan nog net een tikje scherper. Positief! Helaas voelde de versnellingsbak niet soepel, vooral opschakelen naar z'n 2 ging lastig. Bij gas los geen lekker geluid uit de motor en de buitenspiegel rechts werkte niet meer elektrisch. Te veel negatieve punten dus.

- Ford Fiesta Ecoboost Titanium. Leuke auto om te zien, maar wel iets minder charmant dan op de foto's. De verkoper zou 'm voorrijden zodat ik een proefrit kon maken, maar helaas er groeide schimmel in.. en niet zo'n klein beetje ook. Met name de bijrijders stoel zat er flink onder. Ik voelde me er niet heel relaxed bij dus besloten het ritje niet te maken. Hij zou 'm laten reinigen en me dan mij bellen. Uiteindelijk wel gefrustreerd van, ik heb deze week nota bene twee keer gebeld dat ik een proefrit in die auto wilde maken, blijkbaar is er niemand even naar die auto gaan kijken hoe die er bij stond.

Al met al een wat teleurstellende dag en niet een heel goede ervaring met het bedrijf. Daar zit je dan twee keer 40 minuten voor in de auto. Ik ga nu opzoek naar een Hyundai Veloster in de buurt voor een proefrit. Wordt vervolgd!

Ik ben toch ook wel aardig verliefd geworden op de BMW E92.

Zoals deze: https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-coupe/320i-executive-leder-xenon-schuifdak-airco-34054495/details.html
Onderhoudsboeken zijn aanwezig maar is wel geïmporteerd uit DL.

Is dit een veilige keuze?

Ik zou er een proefrit in maken, neem iemand mee! Auto ziet er verder best goed uit. Kies je bewust voor een 2-deurs? Heb je er ook garantie op?
4-deurs, en 3 jaar jonger, maar wel wat duurder:
https://www.autotrack.nl/a/bmw-3-serie-benzine-2012-50347618

Emieloss zei:
Ik ben toch ook wel aardig verliefd geworden op de BMW E92.

Zoals deze: https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-coupe/320i-executive-leder-xenon-schuifdak-airco-34054495/details.html
Onderhoudsboeken zijn aanwezig maar is wel geïmporteerd uit DL.

Is dit een veilige keuze?
Nee, een veilige keuze is het niet aangezien ze in Duitsland niet aan kilometerstandregistratie doen.

Bedankt voor de reacties weer!

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een ford focus 1.6 ecoboost en ik ben echt positief verrast!
* Wat een fijne handbak, schakelt snel en accuraat en met geweldige feedback. Het sturen is precies en met gevoel, je voelt de auto goed aan en deze is goed te plaatsen.
* Het onderstel is ook comfortabel genoeg, geen gestuiter over drempels maar ook geen week gedoe. Een goed compromis tussen comfort en sportiviteit in mijn ogen.
* Heerlijke motor! Ik reed de 182 pk uitvoering en deze is meer dan genoeg voor de auto. Lekker vlot, en responsief, geen turbo-gat merkbaar. Snel wanneer je 'm aan het werk zet en lekker soepel bij gewoon gebruik. Zalig. De turbo floot wel een beetje bij accelereren, volgens de verkoper hoort dat bij deze uitvoering. Ik zal er eens op googlen.
* Zalige stoelen! Wat een verademing want de stoelen in mijn leon 1p waren geen pretje.
* Ik vind het ook een mooie auto om te zien, leuke velgen eronder, mooie kleur. Toen ik afscheid nam keek ik nog even achterom naar de auto, dat is natuurlijk een erg goed teken.
* De auto ziet er netjes uit, is altijd dealer onderhouden en heeft op tijd al z'n beurten gehad. Ook is het een origineel Nederlandse auto met N.A.P.
* Auto wordt geleverd met 3 maanden garantie, nieuwe APK en onderhoudsbeurt

Wel een paar kleine minpuntjes.
* Schaafplek spatbord rechtsachter, geen deuk gelukkig. Verkoper kan dit netjes wegwerken door polijsten e.d. gaf hij aan.
* 169k op de teller. De distributieriem is dus met zo'n ~30k aan de beurt. Verkoper gaf aan deze gelijk bij de afleveringsbeurt te kunnen vervangen. De kosten worden dan gesplit, dus een kleine meerprijs.
* Afrolgeluid vrij luid. Dit kwam volgens de verkoper door de winterbanden en is op te lossen om na de winter er weer zomerbandjes onder te gooien.
* Geen bluetooth verbinding voor muziek / handsfree bellen. De verkoper gaf aan dit op te kunnen lossen met een Parrot o.i.d. HIj ging dit voor me uitzoeken en meenemen in de offerte.
* Niet het allermooiste interieur

https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2011-50259625

Ik heb een Focus 1.0 Ecoboost, en na ruim 3 jaar bevalt ie nog steeds uitstekend terwijl ik eigenlijk best wel snel van auto wissel of wil wisselen. Maar nu echt niet, het is een heerlijke auto.
Afrolgeluid valt mij erg mee.

Mooie Focus is dat. De stoelen zijn wel Titanium, maar de koplampen zijn van een Trend (Titanium heeft donkere inleg, of lichte inleg indien xenon) en dat ie geen bluetooth heeft vind ik best schraal. Daar zijn echter mooie Android oplossingen voor. Kijk daarvoor o.a. op Focusclub.nl, daar is daar een topic over. En forummer JW heeft het daar ook ingebouwd, erg netjes!
De velgen zijn niet origineel Ford maar staan wel mooi.

Ik zie dat de APK al vanaf vorig jaar augustus vervallen is... dat is wel wat opmerkelijk, maar er kan een goede reden voor zijn natuurlijk ;)

Deze is iets duurder, maar zit beter in de opties (half leer, stoelverwarming, navi, betere radio (meer speakers), origineel lichtmetaal, parkeersensoren) en heeft zelfs het zeldzame schuifdakje! <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1634995187-ford-focus-1-6-ecoboost-titanium-150pk-6-12-m-garantie.html>

edit: ik heb wel het vermoeden dat dit een importauto betreft. Maar mijn boodschap is: voor nét iets meer geld heb je zo'n Focus die net ietsjes beter in z'n uitrusting zit (parkeersensoren en bluetooth vind ik wel een beetje 'verplicht' bij zo'n C-segmenter).

Bedankt Barri, helaas vind ik de kleur bij die echt niet mooi. Ik vind dit antraciet achtige juist heel gaaf.

Sanoma, het lijkt erop dat hij een tijdje heeft stil gestaan. Als het goed is is deze in 2019 ingeruild bij de ford dealer. De verkoper waar ik was heeft deze auto overgekocht van de ford dealer. Waarschijnlijk is er in die tussentijd geen nieuwe APK op gezet.

Deze grijze is ook niet gek als je die radio vervangt :)

Hij staat wel al lang op naam van dit bedrijf, check het NAP rapport even of ie wel gereden heeft in de tussentijd.

5-8-11 particulier
1-9-14 particulier
31-1-19 bedrijf
8-3-19 bedrijf

Terug
Bovenaan