Nut van H7 Xtreme vision/ Nightbreaker lampen

Mechanix

Kilometervreter
Tegenwoordig rijden nieuwe auto's met felle ledlampen. Maar ik heb nog normale H7-peertjes. Om een beetje mee te doen in de wapenwedloop, zou ik fellere lampjes kunnen monteren.

In de handel zijn verschillende opties van de bekende merken. Hebben deze lampjes toegevoegde waarde in de vorm van beter zicht, of is het vooral goede marketing?

Er circuleren op internet wel wat "vergelijkende onderzoeken" tussen de diverse lampen. Kijk maar eens op youtube met als zoekwoorden "h7 bulb comparison". Door de voortschrijdende technieken is een H7 Led van een gerenommeerd merk vaak al beter dan de standaard H7 en bijkomend voordeel een lager stroomverbruik.

Er is al een topic hierover, of in ieder geval met sterke raakvlakken
Allicht kun je daar al de antwoorden vinden op je vragen?

Laatst bewerkt:
Dat topic gaat over led, en ik was in eerste instantie benieuwd naar fellere halogeen lampjes.

Maar led zou dus ook nog een optie kunnen zijn.

Is het je om het mee doen te doen of ervaar je daadwerkelijk minder lichtopbrengst?

Je zou een hogere wattage kunnen proberen maar dat wordt dan ook weer warmer in de koplamp, verwacht ik.

Qua lichtopbrengst gaat het er ook om of de koplamp nog okay is en niet te veel verweerd is.

Die "speciale" gloeilampjes zijn ook aan de prijs..... een Osram of Philips Ledsetje kost het dubbele en gaat waarschijnlijk de autoleven lang mee.

Dat topic gaat over led, en ik was in eerste instantie benieuwd naar fellere halogeen lampjes.

Maar led zou dus ook nog een optie kunnen zijn.
Okee, helder. Het toeval wil dat ik daar in een vorige auto ervaring mee heb, 'sterkere' halogeenlampen, en die was was zeker niet alleen positief. De extra lichtopbrengst was niet echt indrukwekkend, maar de levensduur was wel duidelijk (veel!) minder. Ik moest echt meermalen per jaar lampjes vervangen daarmee, met een jaarkilometrage van 20-25.000km. Die mindere levensduur kun je geloof ik ook, bij sommige webshops iig en ik meen ook bij de fabrikanten in de officiële specificaties, terugvinden in de verwachte branduren (oid) die lager zijn dan bij reguliere of longlife halogeenlampjes. Het zijn en blijven gloeidraadjes, en om die feller te laten oplichten offeren ze kennelijk levensduur op.

Misschien is het tegenwoordig beter, mijn ervaring is van meer dan 10 jaar geleden en allicht is zijn de gebruikte materialen doorontwikkeld, maar ik heb daar onvoldoende vertrouwen in om het zelf nog eens te proberen.
Vandaar ook mijn belangstelling voor (die topic over) LED-retrofit lampjes.

Ik kocht veelal de Philips/ Osram lampen. Kleur was witter maar lichtopbrengst misschien ietsje beter. Ik zou die led lampen gewoon een keer proberen.

Terug
Bovenaan