Nu nog lpg auto kopen? Gaat het mrb plan door?

Marco 7470387

Startmotor
Is het 100% zeker dat de 'G3 korting' gaat vervallen in 2026?

Of is er nog niets zeker. Ik wil een autootje kopen en mijn oog is gevallen op een VW Up! met lpg. Goedkoper rijden kan bijna niet en zoiets zou ik dan kopen met het idee er vele jaren mee te doen. Als het echter maar voor 2 jaar voordelig (tot 2026) is dan kan ik net zo goed iets anders kopen.

"Jawel: op lpg rijden moet volgens deze plannen duurder worden. De korting op de zogenaamde brandstoftoeslag in het geval van een zogenaamde G3-installatie zou per 1 januari 2026 moeten verdwijnen, waardoor ook ‘G3-rijders’ ineens het volledige tarief van de motorrijtuigenbelasting (mrb) gaan betalen."

 
Al zou het doorgaan om wat voor bedragen spreken we dan?
Als ik internet moet geloven is de korting 317,- per jaar. Het omslagpunt komt gewoon hoger te liggen.

Voor mij een welkom bedrag. Zeker met een paar jaar rijden tikt het toch aan. Het maakt het meer waard om te investeren in een lpg auto met niet al teveel km. En investeren in onderhoud voor langdurig plezier is dan ook meer de moeite waard.
 
Als ik internet moet geloven is de korting 317,- per jaar. Het omslagpunt komt gewoon hoger te liggen.

Voor mij een welkom bedrag. Zeker met een paar jaar rijden tikt het toch aan. Het maakt het meer waard om te investeren in een lpg auto met niet al teveel km. En investeren in onderhoud voor langdurig plezier is dan ook meer de moeite waard.
Ik rij een slurpende SUV op LPG (G3). Ik merk niet veel van extra HSB op LPG maar ik merk vooral de prijs van een litertje LPG.

LPG heeft nadelen.
- Een kofferbak groot genoeg voor een maffiabaas verandert in een boodschappen-bakje, vooral omdat die looiige LPG-tank toch ergens geplaatst moet worden. In mijn geval is het reservewiel rechtop in de kofferbak gezet waarbij dit wiel bijna klem zit tussen dak en bodem. Maar daardoor is er bijna 50 cm in de breedte weggesnoept waardoor ik een smal pijpenlaatje over heb. Toch, een trekhaak en een karretje lost ook die uitdaging weer snel op.
- LPG vraagt extra onderhoud. Heel vaak zal de garage hiervoor naar een LPG specialist gaan maar ook hier zie je het bekende vraagstuk wat je ook bij een garage tegenkomt: Wat is een goede en goedkoper garage? Bovendien is extra onderhoud nooit gratis, mijn vorige rekening van de gasboer doet nog steeds een beetje pijn (en deze vakman werkt echt met redelijke tarieven).
- Er zijn storingen waarbij het niet duidelijk is of dit door de merkdealer of door de LPG-specialist opgelost moet worden. De tweezijdige "Ja, maar hij moet het oplossen" discussie ligt op de loer en dat is met de moderne complexe, auto's een steeds groter wordend risico.
- LPG wordt steeds lastiger te kopen. Ik heb sterk de indruk dat het aantal tankstations met LPG steeds minder wordt, vooral buiten Nederland. Nu rij ik meestal bekende routes binnen Nederland dus voor veel ritten is het vinden van een LPG tankstation geen probleem. Maar op vakantie (met een sleurhut achter de toch al niet zo zuinige SUV) valt ineens heel duidelijk op hoe veel de benzine kost. In Zuid Frankrijk, bijvoorbeeld, moet je al echt zoeken naar een LPG tankstation.
- Met een auto op LPG rij je relatief weinig op benzine. Je loopt het risico op extra onderhoud door te weinig gebruik van de benzine-installatie. Af en toe even verkwistend rondcrossen op benzine is gewoon nodig, zie het als een versnapering voor de motor.

Maar het heeft zeker ook voordelen:
Ik heb deze "gasbak" goedkoop kunnen kopen. Hij rijdt prima, ik merk nauwelijks verschil in rijden op benzine of LPG. De auto is wel wat zwaar aan de achterkant (dat merk je in bochten) maar een keertje voltanken met slechts één briefje van vijftig maakt weer erg veel goed.
Daarom zou ik voor een veelrijder een LPG auto zonder meer aanraden. Zeker als je voor vijftien cent per kilometer moet rijden.
 
VW Up! is nooit af fabriek met LPG geleverd. Je kunt beter kijken naar een Renault Clio Bi-Fuel.
 
De Up is een lichte auto, dus het verschil in HSB tussen benzine en G3 valt wel mee. Daarmee zou ik me dus niet zo'n zorgen maken over het eventueel vervallen van de HSB korting. Bij een zware auto wordt het effect groter.
 
^^ het is juist een vast bedrag, die G3 korting, van € 132,00 per kwartaal (2023 tabel). Ik heb dat van het najaar even uitgezocht voor mijn eigen dilemma (zie topic).

Het is ook een vast bedrag, niet gewichtsafhankelijk. Dat kan via de tabel bij de belastingdienst nagerekend worden.
Kortom, relatief met een lichte auto drukt de afschaffing van die korting wat zwaarder op het totaal aan te betalen houderschapsbelasting.
 
VW Up! is nooit af fabriek met LPG geleverd. Je kunt beter kijken naar een Renault Clio Bi-Fuel.
In het verleden (> 10 jaar terug) heb ik enkele leaseauto's op LPG gehad. Het was opvallend dat steeds na een eerste periode van nukken en tegenstrubbelingen het LPG daarna goed functioneerde. De Bi-fuel auto's waren toen nog zeldzaam, daarbij zorgt de fabriek voor de afstemming van de gasinstallatie op het model auto.
De oude VW motoren (1.6 tweeklepper) waren onverwoestbaar. Deze oliekachels blijven rijden maar latere VW motoren schijnen minder goed tegen de LPG grappen te kunnen, LPG verbrandt erg heet. Ik zou een goede LPG installateur naar de ervaringen vragen.

Wat LPG voor mij prettig maakt is die 77 ct/liter tegenover 180 ct/liter terwijl het verbruik echt vergelijkbaar is. Ik rij dus voor minder dan de helft (brandstofkosten) heen en weer.
Het grote nadeel is voor mij dat er relatief weinig LPG auto's tweedehands aangeboden worden. Je moet echt zoeken om eentje te vinden die minder dan 100.000 gelopen heeft.
 
LPG is nog altijd veel goedkoper dan benzine.
De VW Up is al wel vaker op lpg omgebouwd. Informeer bij een LPG inbouwer wat de ervaringen zijn.

Hel meest ideaal zijn natuurlijk auto's die af fabriek lpg hebben zoals de Dacia Sandero en Renault Clio met 1.0 TCe.
Het motormanagement is optimaal aangepast aan het gebruik van lpg.
 
Tot nu toe heeft de politiek maar wat geroepen over mrb voor lpg rijders en mrb voor campers en is niks concreet en het kabinet gevallen. Of en wat er veranderd staat nog in de sterren geschreven en om er nu al actie op te ondernemen is veel te voorbarig.
 
VW Up! is nooit af fabriek met LPG geleverd. Je kunt beter kijken naar een Renault Clio Bi-Fuel.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat er ook maar één autofabrikant is die LPG-installaties af fabriek inbouwt en dat niet achteraf bij een specialist laat doen. Dat de installatie bij Renault misschien wel onder de fabrieksgarantie valt is weer wat anders. Maar dat maakt de installatie niet per se beter dan die van de Up! die waarschijnlijk niet minder professioneel is ingebouwd.
 
^^ och, het zal net als met de leder inbouwer zo zijn: het is een toeleverancier die bij de fabrikant (haast) op het terrein een logistiek centrum heeft om just in time de spullen te leveren. Of er zit een zgn Pre Delivery Center/Logistics point bij de car terminal waar auto's in opslag komen en vertrekken.

Alba zit toch ook bij Nissan/ VWE om de hoek in de A'damse haven.

Het motormanagement is optimaal aangepast aan het gebruik van lpg.

Of de LPG leverancier heeft zijn software optimaal aangepast aan de input van de fabrikant ECU. ;)
 
LPG heeft nadelen.

Tja ik rij nu een oude Daihatsu Cuore op LPG. 40 liter tank bezet de hele laadruimte. Thuiskomertje ligt achter de passagiersstoel. Voor mij prima. De voorstoel kan in de ligstand en daardoor kan er bijv. een flink tv meubel mee. Dat gaat in veel andere auto's niet lukken.

Ik heb minstens 4 lpg auto's gehad en behalve een kapotte verdamper nooit problemen. Onderhoud heb ik er ook nooit aan gedaan. Zelfs geen filters, bougies helemaal niks. Alleen een keer een lpg tank moeten schuren en opnieuw spuiten vanwege een miniscuul roestplekje voor de apk.

Een Audi gehad met 360k op de teller. Een Rover(honda techniek) met 270k. Een Ascona uit '73. En nog een Audi.

Allemaal verkocht in prima staat en voor zover ik weet hebben ze nog een tijd gereden ook.
 
VW Up! is nooit af fabriek met LPG geleverd. Je kunt beter kijken naar een Renault Clio Bi-Fuel.

Dat is een goeie tip. Maar die Clio's op lpg zijn nog wel flink aan de prijs. 12k ben je zo kwijt zie ik. Verder ben ik geen Renault liefhebber. Teveel ellende gezien met dat merk.

VW up is een van de simpelste VW's. Geen turbo en voor zover ik weet geen overdreven ingewikkelde inspuiting. Weinig vermogen. 60 pk. Dus ook al is het maar een 1.0 hoeft 'ie niet heel hard te werken.

Ook heeft 'ie hydraulische klepstoters en de kop schijnt geschikt te zijn voor gas.

Het is ook een zuinige auto. Dus alles bij elkaar genomen lijkt het een goede keuze voor goedkoop op lpg.
Andere moderne VAG auto's zou ik niet overwegen trouwens. Ook teveel kans op duur onderhoud. Ik wil een technisch simpele auto.
 
Dat is een goeie tip. Maar die Clio's op lpg zijn nog wel flink aan de prijs. 12k ben je zo kwijt zie ik. Verder ben ik geen Renault liefhebber. Teveel ellende gezien met dat merk.

VW up is een van de simpelste VW's. Geen turbo en voor zover ik weet geen overdreven ingewikkelde inspuiting. Weinig vermogen. 60 pk. Dus ook al is het maar een 1.0 hoeft 'ie niet heel hard te werken.

Ook heeft 'ie hydraulische klepstoters en de kop schijnt geschikt te zijn voor gas.

Het is ook een zuinige auto. Dus alles bij elkaar genomen lijkt het een goede keuze voor goedkoop op lpg.
Andere moderne VAG auto's zou ik niet overwegen trouwens. Ook teveel kans op duur onderhoud. Ik wil een technisch simpele auto.
Ik snap ook wel de keus van een VW Up.
De Renault Clio rijdt alleen heel veel beter dan de VW Up.

Ik heb zelf sinds Juni 2020 een Clio 5 op benzine, een bijzonder betrouwbare en degelijke auto, er is zelfs nog geen lampje gewisseld. Mijn vorige Renault uit 2009 was ook bijzonder degelijk en betrouwbaar, heb ik 9 jaar gehad. Voor de betrouwbaarheid zou ik juist een Renault aanraden.
 
Is een Dacia op Log nog een optie

Dacia's zijn best interessant. Misschien iets zwaarder dan de Up. Met lpg gaat de wegenbelasting rap omhoog met elke verhoging van het gewicht. Als voorbeeld, voor de Cuore op LPG betaal ik slechts 15,- per maand.

De Opel Corsa is in Duitsland ook veel met lpg te vinden. Volgens mij ook wel een degelijke auto. Maar ook weer zwaarder dan de Up.

Wel handig dat die een aanhanger kan trekken. Dat is wel het grootste nadeel van de up.
 
Bijna alles is zwaarder dan een Up, maar het is ook meer auto dan een Up.
Helemaal mee eens.

Ik zou best een fijne Audi A4 willen. Maar je mag toch niet zo hard rijden tegenwoordig. En op alle vlakken is het duurder.

In NL heeft het gewoon allemaal weinig zin.
 
Ook met 100km/uur is een beetje meer auto dan een Up wel fijn hoor.
Heb 1 dag een up mee gehad en was dat ding al snel zat.
Niet dat het een slechte auto is, maar als je iets groters gewend bent is zo'n Up toch niet zo comfortabel meer.
 
Ik laat binnenkort lpg inbouwen in een 18 jaar oude Saab 9-5.

Met de kilometers die ik maak heb ik de investering en overige meerkosten er binnen één tot anderhalf jaar al uit. Ik heb werkelijk tonnen op lpg gereden, vrijwel allemaal met Saabs, en eigenlijk zelden problemen gehad, ik laat eens per twee jaar de installatie checken door een specialist.

Ook als de regeling anders wordt is het nog steeds interessant..
 
Er is nog een kans dat het niet doorgaat. binnenkort gaan wij onderstaande petitie aanbieden bij het kabinet. Voor degene die deze petitie nog niet ondertekent heeft, help mee om de oude MRB LPG G3 te behouden. Delen van deze petitie helpt ook.

 
Juist nu vind ik LPG interessanter dan ooit. In de afgelopen 10 jaar zie ik een prijsstijging van ongeveer 16 cent bij LPG (jaren lang voor 0,63 getankt en zie nu plekken met 0,79). Dat is met benzine wel anders. Ik tank ook nog eens 98 dus het prijs verschil is enorm. Ik rijd echter weinig. 6 tot 8k km per jaar. Ik zou het bij meer kms nog steeds wel aandurven.
 
Nu weten we het wel met die petitie. En dat gaat het echt niet tegenhouden. Je hoeft hier ook geen oud topic voor omhoog te schoppen.
 
Even een oud topic omhoog schoppen.

Het eerste tonnetje met Stoffel op gas zit er op.
Nadelen ?
Ja: .
  • LPG is slecht verkrijgbaar in sommige landen. In Spanje en Portugal, bijvoorbeeld, vind je vrijwel geen LPG tankstations. Gelukkig doet stoffel het prima op benzine.
  • De injectoren (LPG G3) kunnen verstopt raken. Het motormanagement van de LPG installatie gaat vervolgens proberen het mengsel toch goed te krijgen waardoor de motor vervuilt en stationair "staat te bonken".
  • Of je hebt minder kofferbak over of je hebt een klein LPG-tankje
  • De auto wordt flink zwaarder aan de achterkant. Dat voel je in de bochten en bij het aanknopen van een caravan zakt hij achter flink door.
  • Als je benzine tankt, heb je de duurdere premium brandstof nodig.
  • In Europa lijkt LPG een brandstof uit het verleden (zoals mengsmering voor tweetaktjes). Soms staat er vrolijk op het uithangbord van het tankstation dat LPG leverbaar is maar dat klopt dan niet.
  • Een redelijk geprijsde tweedehands gasbak met weinig kilometertjes vinden is een uitdaging. Als je al schrikt van een enkel tonnetje, zal je van de kilometerstanden van tweedehands LPG-auto's zeker schrikken.
Maar:
  • Ik verbruik nauwelijks meer (in liters) op LPG dan op benzine
  • Het vermogen is niet merkbaar veranderd. In de bergen zijn de prestaties nog steeds wat ik van Stoffel verwacht.
  • Met deze motor (1.6 van Renault) merk je vrijwel niets van warmlopen. Zonnetje, 15% omhoog, hele stukken vol gas bij hogere toerentallen en de motor geeft geen krimp. Ik voer wel het onderhoud uit "volgens het boekje".
  • Mijn bank is blij met deze keuze, van pure vreugde tonen zij hogere cijfers op het dagafschrift. Ik zag een tijdje terug zelfs een Toyota Prius op LPG bij het tankstation staan. Dat is pas een Scrooge-mobiel.
  • Het schijnt (ik heb geen meetapparatuur om dat te ontkrachten/bevestigen) dat LPG schoner rijdt. Maar, het blijft een botsdoos met verbrandingsmotor, de vermeende nul-uitstoot van een vol-elektrische auto ga je niet halen.

Mijn Stoffel heeft een aftermarket installatie. Dwz: de dealer levert jou een auto, de auto gaat naar de LPG installateur en die bouwt er een LPG installatie in. Even melden bij het RDW en je kan rijden. Voor garantie en onderhoud zal je met twee partijen rekening moeten houden maar veel dealers verzorgen deze keuze-ellende soepeltjes voor je.
De bifuel-modellen worden meestal in opdracht van de importeur in een samenwerking van auto- en LPG fabrikant gebouwd. Dat geeft een nettere inbouw, grondig testen van de combinatie en fabrieksgarantie voor de klant. Er zijn diverse automerken die bifuels leveren/geleverd hebben. Dacia (bijvoorbeeld) is op dit moment een fabrikant die een heel scala van bifuel modellen heeft, maar ook Chevrolet en Volvo en VW (en misschien nog andere merken) hebben bifeuls geleverd. .
 
De verkrijgbaar in Nederland loopt ook steeds verder terug. Daar zal deze belastingwijziging zeker niet positief aan bijdragen.
 
Terug
Bovenaan