Nokje op remblokken

FLW

Net ingestapt
Hallo,

Op sommige remblokken zit aan de achterzijde een nokje welke in een uitsparing dient te vallen van de remzuiger.
Ik bedoel dan de uitsparingen om met speciaal gereedschap de zuiger terug te kunnen draaien om nieuwe (dikkere) remblokken te kunnen plaatsen.

Wat is het nut van deze constructie?

Ik vraag dit omdat ik zag dat bij het vernieuwen van mijn remblokken, de uitsparingen in de zuiger 90 graden gedraaid waren tov het nokje op de remblok.
De indruk van het nokje was duidelijk zichtbaar in de rand van de remzuiger. Dit was zo geplaatst door de dealer bij de vorige vervanging van de blokken.

Of is er nog een reden/mogelijkheid dat de zuiger tov de remblok verdraaid?

Het betreft een Opel Astra J bouwjaar 2012, 140 pk, 14 NET motor.

Mvr, Frans

Hotdog,

Je antwoord is me niet helemaal duidelijk.

Ik heb nog wat gegoogeld hierover en denk nu te weten dat de zuiger gewoon rechtstandig, dus niet draaiend, uit de cilinder wordt geduwd.
Dit zou dan gebeuren middels het bedienen van de handrem indien er teveel speling tussen blokken en remschijf ontstaat.

Blijft voor mij de vraag open staan wat is dan het nut van nokje achter op de remblokken?

Volgens een tekening zou het nokje in een lijn moet liggen met de uitsparing, zodat bij het monteren het nokje in een uitsparing valt.

Frans

De zuiger wordt draaiend terug gesteld, maar komt recht uit de klauw, zowel hydraulisch als door de handrem. Ik neem aan dat die nokken op het remblok voorkomen dat de zuiger gaat draaien tijdens het aantrekken van de handrem.

s velthuis zei:
De zuiger wordt draaiend terug gesteld, maar komt recht uit de klauw, zowel hydraulisch als door de handrem. Ik neem aan dat die nokken op het remblok voorkomen dat de zuiger gaat draaien tijdens het aantrekken van de handrem.
In dat geval is het toch duidelijk?
De nokjes horen dan in de uitsparingen van de zuiger te vallen.
De reden dat de zuiger 90 graden anders stond kan komen omdat de zuiger nog een slag verder teruggeduwd moest worden?

Hotdog zei:
s velthuis zei:
De reden dat de zuiger 90 graden anders stond kan komen omdat de zuiger nog een slag verder teruggeduwd moest worden?

Tja, lijkt me wel.

s velthuis zei:
Hotdog zei:
s velthuis zei:

Tja, lijkt me wel.

Met het terug draaien van de zuiger kun je de stand van de nokken op alle standen laten staan.
Ook voor mij is er maar een de juiste stand en die is dat het nokje op de remblok in de uitsparing valt.
Om te voorkomen dat de zuiger draait, bij het aantrekken van de handrem, is voor mij ook een aanneembare mogelijkheid.

Ik mag dus veronderstellen dat ze de vorige keer bij de dealer verkeerd gemonteerd zijn?
Of kan het ook nog zo zijn dat de remzuiger toen te ver is terug gedraaid, waardoor er bij het plaatsen van de nieuwe blokken er nog zoveel speling tussen zuiger en remblok aanwezig was, dat bij het gelijk bedienen van de handrem de zuiger kans heeft gezien om te draaien?

Frans

Terug
Bovenaan