Nog steeds schroeilucht en een structureel warmteverschil na vervangen klauwen en blokken

Guest
Goedenavond mede forumgebruikers,

Gezien ik het antwoord niet heb kunnen vinden op dit forum (en ook niet op andere fora), leg ik graag de volgende situatie voor. Bij voorbaat excuus mocht ik zaken niet helemaal vaktechnisch correct uitleggen, ik heb helaas weinig kennis van autotechniek.

. Bij mijn Nissan was door de garage geconstateerd dat de rem links achter aanliep (betreft: schijfremmen). Remedie: linksachter is door garage vrij gemaakt en e.e.a. is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Er is geen gebruik gemaakt van een revisiesetje (argument: inclusief uurloon kun je net zo goed de klauw vervangen). Ook zijn zowel links als rechts achter de blokken vervangen, gezien deze versleten waren.
. Eerstvolgende weekend, rook hevige schroeilucht in auto terwijl rijden op snelweg (rit van minder dan 50 KM), langs de kant, rem rechts achter liep aan (velg gloeiend heet, nog geen 1 seconde aan te raken, hevige schroeilucht). Velg links achter was koud/lauw. Remedie: garage heeft klauw rechts achter vervangen (en verglaasde blokken weer goed gemaakt, al weet ik dit niet 100% zeker).
. Weekend daarna, stap auto uit naar korte rit (15 KM), zelfde verhaal links achter: rem links achter liep aan (velg weer gloeiend heet, inclusief flinke schroeilucht). Velg rechts achter was koud/lauw. Remedie: garage heeft de klauw links achter vervangen (en verglaasde blokken weer goed gemaakt, al weet ik dit niet 100% zeker).
. Week daarna, na een korte rit van 15 KM, velg links achter abnormaal heet en weer schroeilucht (terwijl velg RA koud/lauw). Remedie: garage had verzuimd bij vervangen van de klauw links achter om de klauw af te stellen op de handrem, waardoor de schijf licht tegen de blokken liep.

Nu ben ik 140 km verder met normaal remmen. Wat valt op:
1) velg en klauw links achter worden duidelijk structureel warmer dan velg en klauw rechts achter. Is rechts achter koud/lauw dan is links achter warm. Klauwen/velgen links achter en rechts achter zullen nooit precies even warm worden, maar hier is echt een duidelijk structureel verschil waarbij klauw en velg links achter warmer worden dan rechts achter.
2) ik blijf een lichtelijke schroeilucht ruiken die komt uit de richting van de klauw/blokken links achter. Rechts achter ruik ik niks aan schroeilucht.

Garage geeft aan dat:
1) dit ermee te maken kan hebben dat de nieuwe blokken nog moeten inslijten. Dit kan het warmteverschil verklaren, en eventueel ook de schroeilucht. Na een tijdje zou het warmteverschil kleiner moeten maken.
2) doordat links achter twee keer zo warm was geworden en flinke schroeilucht heeft veroorzaakt (namelijk de keer na de rit van 15 KM (op basis waarvan de klauw is vervangen) en de keer na de rit daarna van 15 km (op basis waarvan de klauw is afgesteld op de handrem), duurt het een tijdje voordat deze lucht eruit is.

Nu vind ik online veel informatie over dat nieuwe remblokken moeten inslijten en dat daardoor het remvermogen minder kan zijn (wat ik overigens ook ervaar), maar ik vind nauwelijks informatie over dat velg en klauw warmer kunnen worden na vervangen remblokken omdat de remblokken nog moeten inslijten.

Ik ben nu 140 km verder met normaal remmen en vraag mij af of de garage gelijk kan hebben, of dat het beter is dat er opnieuw naar wordt gekeken (bijvoorbeeld: klauw links achter is dan wellicht nog steeds niet goed afgesteld op de handrem?). Gezien de hele voorgeschiedenis ben ik enigszins huiverig om veel kilometers te maken met een rem links achter die nog steeds kenmerken vertoond van problemen die ik eerder heb gehad.

Ben heel benieuwd naar jullie visie! Mochten zaken niet duidelijk zijn dan licht ik deze uiteraard graag toe.

Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.
 
Het is normaal dat remvermogen de eerste paar tientallen kilometers minder is. Dit omdat het materiaal op elkaar moet inslijten.

Ook wil ik je de tip geven om na te kijken of de remvloeistof recent vernieuwd is. Bij een onzeker remsysteem is dit echt een pre. Remvloeistof trekt vocht aan. Vocht kan gaan koken; waardoor luchtbellen ontstaan en je remdruk volledig wegvalt. Dit is het laatste wat je wilt..

Wellicht is het een optie (wanneer de remvloeistof in orde is!) om de handremkabels eens uit te hangen (los te maken van de remklauwen).
Zo zou je een probleem met de afstelling van de handrem eventueel kunnen wegstrepen.

Vervolgens op een avond eens een stukje rijden op rustige wegen en kijken of het probleem zich nog steeds voordoet.

Zo nee, dan is er iets met de handrem mis.
Zo ja, vermoed ik dat er wellicht iets van schuifbussen (een remklauw moet ietsje kunnen bewegen) vast zitten; ofwel een probleem met de hoofdremcilinder.

Alhoewel ik een hoofdremcilinder vreemd zou vinden; meestal werken LV en RA samen, en RV en LA.
Volgens mij zijn er maar weinig systemen die voor en achter gescheiden hebben, dus dat LV en RV samenwerken; en zo ook met LA en RA.

Ben benieuwd hoe dit afloopt!
 
Ik neem toch aan dat de verbrande remolie wel vervangen is na het heet lopen van de remmen? (lijkt me anders lastig om een remklauw te vervangen)

Auto op de remmentestbank zetten en zowel testen met de gewone rem als met de parkeerrem, als er dan nog wat mis is aan de afstelling dan zie je het wel aan de meetwaardes.
Andere mogelijkheden: wiellager is door de hitte droog komen te staan (of vervormd) en loopt nu zwaar, remslang is inwendig kapot gegaan door de hitte waardoor de rem wat langer blijft slepen, remkabel/mantel handrem is door de hitte beschadigd waardoor die niet meer soepel vrij komt.
 
Muddy Bandit zei:
Ik neem toch aan dat de verbrande remolie wel vervangen is na het heet lopen van de remmen? (lijkt me anders lastig om een remklauw te vervangen)
Het is niet onmogelijk en niet verversen scheelt weer een dubbeltje op de rekening. Toch, als een garage mij een auto zou durven teruggeven waarvan de remklauwen wel vervangen zijn maar niet de remvloeistof... dat zou voor mij een reden zijn een andere garage te gaan zoeken.
Iets met Teun... of zo...

Ik zou het ook zoeken in de remkabel. De Fiat van dochterlief had ook een remkabel die vastgeroest zat in de aangetrokken stand (de kinderen leren een auto op de handrem te parkeren en als je hem dan weinig gebruikt... ).
 
Hartelijk dank voor de vele tips en suggesties. Much appreciated!

. Naar mijn weten is de remvloeistof niet vervangen of recent vernieuwd, dit is in ieder geval niet ter sprake gekomen. Ik zal dit nagaan.
. Garage had aangegeven de handrem en de handremkabel te hebben gecontroleerd en dat deze goed functioneert. Hoe ze dit hebben gecheckt weet ik niet.

Wanneer ik de handrem aantrek, merk ik dat dit duidelijk een stuk soepeler gaat dan de keren dat de remmen waren aangelopen. Maar dit betekent niet meteen dat de hamdremkabel ook soepel vrij komt.

Kan ik op basis van jullie feedback concluderen dat jullie het vermoeden hebben dat er meer aan de hand is dan enkel remblokken die moeten inslijten (en schroeilucht die nog weg moet trekken)?

Overigens, wat ik heb verzuimd te vermelden wat zich ook nog voor doet is dat ik bij het remmen een soort van piepend geluid hoor. Rem ik licht dan hoor ik het niet. Rem ik harder dan hoor ik het. Het geluid is moeilijk te beschrijven, maar het klinkt in de richting van alsof metaal contact maakt met metaal. Wellicht dat dit erop duidt dan schijf toch onbewust blokken raakt, wat ervoor heeft gezorgd dat blokken verglaasd zijn?
 
FvD zei:
Hartelijk dank voor de vele tips en suggesties. Much appreciated!

. Naar mijn weten is de remvloeistof niet vervangen of recent vernieuwd, dit is in ieder geval niet ter sprake gekomen. Ik zal dit nagaan.
. Garage had aangegeven de handrem en de handremkabel te hebben gecontroleerd en dat deze goed functioneert. Hoe ze dit hebben gecheckt weet ik niet.
Ik zou de remvloeistof op de rekening verwachten, maar je kan het navragen.

Wanneer ik de handrem aantrek, merk ik dat dit duidelijk een stuk soepeler gaat dan de keren dat de remmen waren aangelopen. Maar dit betekent niet meteen dat de hamdremkabel ook soepel vrij komt.
Bij de Seicento van dochterlief is het het hefboompje wat de kracht van de handremkabel richting remschoen (trommeltjes) overbrengt. Een goede vriend gaf mij deze tip, ik was ook al van plan de gehele remmerij aan de achterkant te reviseren.




Ik zou het een keer bij een goede Nissan dealer / specialist na laten kijken.
Dat is waarschijnlijk wel een duurderde reparatie maar tig keer de hele remmerij nakijken voor 5 tientjes per uur is veel duurder dan een keer de boel laten repareren voor 9 tientjes per uur. Het kan een modelspecifiek kwaaltje zijn wat jouw garage niet kent.
 
Wat ook gewoon een mogelijkheid is. Links is vervangen, dus schoon en werkt normaal.
Rechts is oud en vervuild, waardoor de remzuiger stroever loopt dan links en dus ook gewoon minder krachtig remt.
Gevolg links wordt warmer dan rechts.
 
Ik zou de remvloeistof op de rekening verwachten, maar je kan het navragen.

Zojuist op de rekening gekeken, staat er niet op. Misschien valt het onder een grotere post op de rekening maar verwacht dat het niet gedaan is.

Het kan een modelspecifiek kwaaltje zijn wat jouw garage niet kent.

Eens, een van de redenen waarom naar de dealer gaan een betere optie kan zijn dan naar een universele garage. Is altijd een van de afwegingen, ben je bereid meer te betalen voor de merkdealer, die merkspecialist is, of denk je van voor de meeste kwalen kun je bij een universele garage net zo goed terecht en betaal je minder voor een reparatie.

---

Wat ook gewoon een mogelijkheid is. Links is vervangen, dus schoon en werkt normaal.
Rechts is oud en vervuild, waardoor de remzuiger stroever loopt dan links en dus ook gewoon minder krachtig remt.
Gevolg links wordt warmer dan rechts.
Zowel links als rechts achter zijn de klauwen en blokken vervangen dus kan me niet voorstellen dat rechts vervuild is. Daarbij is de temperatuur van het wiel en de klauw rechts achter structureel ongeveer gelijk aan de temperatuur van de wielen en klauwen links en rechts voor (terwijl daar nota bene de meeste remkracht naar toe gaat, als ik me niet vergis). Op basis hiervan vermoed ik eerder dat links achter het wiel en de klauw te warm worden (in vergelijking met de rest van de wielen en klauwen) dan dat rechts achter het wiel en de klauw te koud zijn.
 
FvD zei:
Ik zou de remvloeistof op de rekening verwachten, maar je kan het navragen.

Zojuist op de rekening gekeken, staat er niet op. Misschien valt het onder een grotere post op de rekening maar verwacht dat het niet gedaan is.

Het kan een modelspecifiek kwaaltje zijn wat jouw garage niet kent.

Eens, een van de redenen waarom naar de dealer gaan een betere optie kan zijn dan naar een universele garage. Is altijd een van de afwegingen, ben je bereid meer te betalen voor de merkdealer, die merkspecialist is, of denk je van voor de meeste kwalen kun je bij een universele garage net zo goed terecht en betaal je minder voor een reparatie.

[roddelmodus]
Er zijn garages die delen van een reparatie overslaan. Remvloeistof / koelvloeistof op tijd verversen, een waterpomp of keerring niet vervangen bij een nieuwe distributiesnaar. Niet de juiste procedure volgen bij het vervangen van een remklauw.
Dat zorgt er wel voor dat de post "arbeidsloon" van die ene beurt lager is dan die van de concurrent, maar helaas krijg je het vroeg of laat "op je boterham".
Helaas, de leek weet niet dat de waterpomp vervangen in het onderhoudsschema staat dus de leek staat 50.000 km na het vervangen van de distributiesnaar stomverbaasd dat de waterpomp zo lek is als een mandje. En wat denk je van een uitdagend ritje van de Stelvio naar beneden met oude remolie? Die remvloeistof kookt na drie bochten en dan..... geen remmerij meer?
Dat gaat pijn doen.
[/roddelmodus]

Er zijn hele goede garages, bedrijven die echt vakwerk leveren. Die zijn zeldzaam en goud waard. En, wie heeft er kennis van alles wat er rond rijdt? Heel veel garages hebben diepgaande kennis van enkele modellen en weten oppervlakkig hoe andere auto's werken.
 
Vandaag bij de garage langsgegaan.

. Remvermogen is getest op de remmentestbank, achter een verschil van 1% tussen links en rechts dus het is niet dat de rem links achter zwaarder wordt belast of iets.
. Schuifbussen zaten niet vast.
. Hoofdremcilinder is waarschijnlijk gewoon in orde, gezien het probleem zich anders ook elders voor zou moeten doen.
. Wielen links en rechts achter draaien gewoon vrij, rem lijkt niet aan te lopen.
. Werking handrem nog een keer getest. Lijkt goed te werken.
. Er is extra vet gedaan links achter tussen blokken en klauw. Dit heeft geen verschil gemaakt (klauw en velg/wiel links achter blijven structureel warmer worden dan rechts achter).
. De schijf links achter ziet er nog prima uit, lijkt niet beschadigd te zijn (door bijv. het aanlopen van de rem). Ook lijkt de schijf niet bijzonder scheef te lopen of iets dergelijks. Wel zit er rondom de schijf aan de buitenkant een soort van roestig randje.

Garage denkt dat het probleem hem niet zit in de nieuwe remklauw (bijv. fabricagefout) omdat het wiel vrij leek te lopen toen ze ernaar keken en wil deze daarom niet onder garantie vervangen. Is het per se zo dat een klauw goed functioneert als wiel vrij lijkt te lopen wanneer je dit bij stilstand checkt? Misschien dat het zo kan zijn dat tijdens het rijden de klauw toch niet geheel goed functioneert, dan wel weer goed dan niet (bijv. zuiger of iets dergelijks pakt niet altijd)?

Enige waar zij aan kunnen denken wat misschien zou kunnen helpen is het vervangen van de remschijven (tegen betaling). Lijkt jullie dit een logische vervolgstap?

Kan wel zo langzamerhand alles gaan vervangen, maar dat lijkt me niet de juiste weg. Moet eerst zeker weten dat de nieuwe klauw naar behoren werkt lijkt me. Had een probleem - aanlopende rem, laat de klauw en de blokken vervangen, en vervolgens doet zich precies bij die nieuwe klauw weer een probleem voor.

Als er vervolgens alsnog op de vervangtour wordt gegaan, wellicht dan eerst de handremkabel vervangen?
 
Exacte temperaturen kan ik niet geven maar het is een overduidelijk verschil. Na een rit van nog geen 30 km met weinig rennen zijn velg en klauw rechts achter koud, misschien lauw, (net zoals links en rechts voor), terwijl velg links achter heet is en klauw links achter zo dusdanig heet dat je binnen 5 seconden je vingers wilt wegtrekken. Hopelijk verduidelijkt dit!
 
Maar bij wat voor garage ben je geweest? Universele of een dealer, want ik zou in jou geval eens bij een andere garage langs gaan.
 
Indien de remschijven nog niet zo oud zijn; is afdraaien wellicht ook een optie.
Mochten er oneffenheden in die schijf zitten, zullen die eruit zijn.

Aan de andere kant; je hebt de oude schijf dan al in de handen. Voor een paar cent meer kun je wellicht ook een nieuwe monteren, dat betekent dan wel weer dat je de andere kant ook moet vernieuwen. 1 schijf krijg je nergens; vrijwel altijd een set.

Waarom handremkabels laten vernieuwen? Laat ze zoals ik eerder zei eens uithangen; dus de verbinding tussen handrem binnen, en remklauw buiten onderbreken. Desnoods alleen aan het linker achterwiel.

Hoe zit het overigens met de remvloeistof? Met een rem die constant een stuk warmer word dan de andere loop je risico op het wegvallen van remdruk.. Wellicht niet op 10 kilometer; maar er zal vast nog wel een lange(re) rit in het vooruitzicht liggen. Bovendien is het gewoon onderhoud, remvloeistof trekt vocht aan; en je wilt geen roest in je remsysteem.
 
zombies zei:
Maar bij wat voor garage ben je geweest? Universele of een dealer, want ik zou in jou geval eens bij een andere garage langs gaan.

Universeel.

@ DutchCarManiac, in overleg met de garage is ertoe besloten om de schijven LA en RA te vervangen en om te kijken of dit helpt. Hopelijk lost dit het probleem op. De remvloeistof is nog niet vervangen en is iets waar ik zeker over na zit te denken om dit voor de zekerheid te gaan laten doen. Ik ga jullie op de hoogte houden of het vervangen van de schijven helpt!
 
Update: schijven vervangen heeft niet geholpen. Temperatuurverschil tussen klauw & velg links en rechts achter is er nog steeds. De schroeilucht is wel al een tijdje weg.

Op advies van de garage is de klauw LA weer vervangen, eventueel een fabricagefout die roet in het eten gooit. Remvloeistof is ook vervangen (en was eerder ook vervangen toen de klauwen werden vervangen - mijn fout, excuus, ik was in de veronderstelling dat dit toen niet was gedaan).

Hopelijk is het nu opgelost, ik kom binnenkort weer met een update.
 
Update: het vervangen van de klauw links achter heeft niet geholpen.
Inmiddels is ook de remslang links achter vervangen. Vermoeden bestaat dat het hem toch in de remmerij zit: temperatuurmeting van garage na rit van +/- 30 km wees uit dat remschijf links achter 80 graden was en rechts achter 50 graden (wiellager links achter was overigens kouder dan 80 graden).

Ook vervangen remslang heeft niet geholpen. Na een normale rit van 30 km was het temperatuurverschil nog steeds aanwezig:
* klauw links achter heet, rechts achter lauw/koud
* hart van de velg en wielmoeren links achter heet/super heet, rechts achter lauw/warm (gebruikstemperatuur)
* velg in zijn geheel links achter warm, rechts achter koud

Wat er tot dusverre is vervangen:
- remklauw links achter en rechts achter (waarvan de nieuwe klauw links achter ook weer is vervangen)
- remblokken links achter en rechts achter
- remschijven links achter en rechts achter
- remslang links achter

Overige:
. Bij check op de brug lijken remmen niet aan te lopen (wielen draaien vrij rond)
. Remmen zijn paar keer getest op de remmentestbank. Meetwaardes uitstekend en niks vreemds uit op te maken
. Remvloeistof paar keer vervangen

Suggesties tot dusverre genoemd in dit topic die overblijven:
- handremkabels uithangen
- wiellager droog/vervormd waardoor deze zwaar loopt (al wees de temperatuurmeting van de garage uit dat de lager koeler was dan de schijf, wat er wellicht op duidt dat het probleem hem niet zit in de wiellager. Daarbij komt ook dat de lager verder geen rare geluiden maakt of iets dergelijks)
- probleem met hoofdremcilinder (niet heel aannemelijk gezien er, als ik het goed begrijp, er dan rechts voor ook problemen zouden moeten voordoen)

De hamdremkabel links achter is inmiddels uitgehangen/losgemaakt van de klauw, om zo voor 100% te kunnen checken of het probleem hem al dan niet zit in de remkabel. Ik houd jullie op de hoogte of het probleem zich nog steeds voor doet.
 
moeilijk verhaal, maar kan het zijn dat de rem vrijloopt als deze op de brug staat en aanloopt als deze word belast?
 
Wat ik me afvraag is, of er wel gekeken is naar de remkrachtverdeler.
Meestal zit er een lastafhankelijke remkrachtverdeler in de buurt van de achteras.
Je kunt alles wel vervangen aan je remmen. Maar als die verdeler defect is, kan het best dat de remkracht verkeerd verdeeld wordt links en rechts. meestal werkt zo'n ding op beide kanten onafhankelijk, maar er kan dus ook 1 kant defect zijn.
Ik denk hier voornamelijk aan, omdat je het probleem in eerste instantie rechts had en daarna ineens links.

Daarnaast is inderdaad een te strak gestelde handrem (of het mechanisme ervan) een probleemveroorzaker. Echter.. de schijven zijn vervangen. Als het systeem werkt met interne trommels hoop ik dat ze zo slim zijn geweest om dat systeem even uit elkaar te halen en te smeren waar nodig. Indien het systeem op de klauw zit sluit ik dat uit, daar die nieuw is. Alleen de kabel kan dan nog te strak afgesteld staan (je kunt handremkabels meestal bij de handremhendel zelf namelijk gewoon per kant afstellen)

Mocht dat allemaal in orde zijn is de enige verdachte nog de hoofdremcilinder, of er zit ergens een rare knik in een leiding of iets dergelijks, waardoor je met het intrapen wel vloeistof erdoor kan persen, maar het er niet meer vanzelf terug uit loopt.

Het rare is dat de remmen niet aanlopen als de auto op de brug staat. Anderzijds zullen ze dan koud zijn. Remmen lopen meestal aan als ze warm zijn omdat alles dan gaat uitzetten.

@A3-White: ik mag toch hopen dat een rem aanloopt als je hem belast(gebruikt) anders remt het niet. :)

Wat betreft de discussie over dealer vs uiversele garage: dealers hebben typespecifieke kennis na 10/15 jaar meestal niet meer in huis. Of het model moet nog in productie zijn. Dan heb je toch liever universele garage of beter een merkspecialist die wel nog iets van dat type afweten.
 
Terug
Bovenaan