Guest
Goedenavond mede forumgebruikers,
Gezien ik het antwoord niet heb kunnen vinden op dit forum (en ook niet op andere fora), leg ik graag de volgende situatie voor. Bij voorbaat excuus mocht ik zaken niet helemaal vaktechnisch correct uitleggen, ik heb helaas weinig kennis van autotechniek.
. Bij mijn Nissan was door de garage geconstateerd dat de rem links achter aanliep (betreft: schijfremmen). Remedie: linksachter is door garage vrij gemaakt en e.e.a. is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Er is geen gebruik gemaakt van een revisiesetje (argument: inclusief uurloon kun je net zo goed de klauw vervangen). Ook zijn zowel links als rechts achter de blokken vervangen, gezien deze versleten waren.
. Eerstvolgende weekend, rook hevige schroeilucht in auto terwijl rijden op snelweg (rit van minder dan 50 KM), langs de kant, rem rechts achter liep aan (velg gloeiend heet, nog geen 1 seconde aan te raken, hevige schroeilucht). Velg links achter was koud/lauw. Remedie: garage heeft klauw rechts achter vervangen (en verglaasde blokken weer goed gemaakt, al weet ik dit niet 100% zeker).
. Weekend daarna, stap auto uit naar korte rit (15 KM), zelfde verhaal links achter: rem links achter liep aan (velg weer gloeiend heet, inclusief flinke schroeilucht). Velg rechts achter was koud/lauw. Remedie: garage heeft de klauw links achter vervangen (en verglaasde blokken weer goed gemaakt, al weet ik dit niet 100% zeker).
. Week daarna, na een korte rit van 15 KM, velg links achter abnormaal heet en weer schroeilucht (terwijl velg RA koud/lauw). Remedie: garage had verzuimd bij vervangen van de klauw links achter om de klauw af te stellen op de handrem, waardoor de schijf licht tegen de blokken liep.
Nu ben ik 140 km verder met normaal remmen. Wat valt op:
1) velg en klauw links achter worden duidelijk structureel warmer dan velg en klauw rechts achter. Is rechts achter koud/lauw dan is links achter warm. Klauwen/velgen links achter en rechts achter zullen nooit precies even warm worden, maar hier is echt een duidelijk structureel verschil waarbij klauw en velg links achter warmer worden dan rechts achter.
2) ik blijf een lichtelijke schroeilucht ruiken die komt uit de richting van de klauw/blokken links achter. Rechts achter ruik ik niks aan schroeilucht.
Garage geeft aan dat:
1) dit ermee te maken kan hebben dat de nieuwe blokken nog moeten inslijten. Dit kan het warmteverschil verklaren, en eventueel ook de schroeilucht. Na een tijdje zou het warmteverschil kleiner moeten maken.
2) doordat links achter twee keer zo warm was geworden en flinke schroeilucht heeft veroorzaakt (namelijk de keer na de rit van 15 KM (op basis waarvan de klauw is vervangen) en de keer na de rit daarna van 15 km (op basis waarvan de klauw is afgesteld op de handrem), duurt het een tijdje voordat deze lucht eruit is.
Nu vind ik online veel informatie over dat nieuwe remblokken moeten inslijten en dat daardoor het remvermogen minder kan zijn (wat ik overigens ook ervaar), maar ik vind nauwelijks informatie over dat velg en klauw warmer kunnen worden na vervangen remblokken omdat de remblokken nog moeten inslijten.
Ik ben nu 140 km verder met normaal remmen en vraag mij af of de garage gelijk kan hebben, of dat het beter is dat er opnieuw naar wordt gekeken (bijvoorbeeld: klauw links achter is dan wellicht nog steeds niet goed afgesteld op de handrem?). Gezien de hele voorgeschiedenis ben ik enigszins huiverig om veel kilometers te maken met een rem links achter die nog steeds kenmerken vertoond van problemen die ik eerder heb gehad.
Ben heel benieuwd naar jullie visie! Mochten zaken niet duidelijk zijn dan licht ik deze uiteraard graag toe.
Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.
Gezien ik het antwoord niet heb kunnen vinden op dit forum (en ook niet op andere fora), leg ik graag de volgende situatie voor. Bij voorbaat excuus mocht ik zaken niet helemaal vaktechnisch correct uitleggen, ik heb helaas weinig kennis van autotechniek.
. Bij mijn Nissan was door de garage geconstateerd dat de rem links achter aanliep (betreft: schijfremmen). Remedie: linksachter is door garage vrij gemaakt en e.e.a. is uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Er is geen gebruik gemaakt van een revisiesetje (argument: inclusief uurloon kun je net zo goed de klauw vervangen). Ook zijn zowel links als rechts achter de blokken vervangen, gezien deze versleten waren.
. Eerstvolgende weekend, rook hevige schroeilucht in auto terwijl rijden op snelweg (rit van minder dan 50 KM), langs de kant, rem rechts achter liep aan (velg gloeiend heet, nog geen 1 seconde aan te raken, hevige schroeilucht). Velg links achter was koud/lauw. Remedie: garage heeft klauw rechts achter vervangen (en verglaasde blokken weer goed gemaakt, al weet ik dit niet 100% zeker).
. Weekend daarna, stap auto uit naar korte rit (15 KM), zelfde verhaal links achter: rem links achter liep aan (velg weer gloeiend heet, inclusief flinke schroeilucht). Velg rechts achter was koud/lauw. Remedie: garage heeft de klauw links achter vervangen (en verglaasde blokken weer goed gemaakt, al weet ik dit niet 100% zeker).
. Week daarna, na een korte rit van 15 KM, velg links achter abnormaal heet en weer schroeilucht (terwijl velg RA koud/lauw). Remedie: garage had verzuimd bij vervangen van de klauw links achter om de klauw af te stellen op de handrem, waardoor de schijf licht tegen de blokken liep.
Nu ben ik 140 km verder met normaal remmen. Wat valt op:
1) velg en klauw links achter worden duidelijk structureel warmer dan velg en klauw rechts achter. Is rechts achter koud/lauw dan is links achter warm. Klauwen/velgen links achter en rechts achter zullen nooit precies even warm worden, maar hier is echt een duidelijk structureel verschil waarbij klauw en velg links achter warmer worden dan rechts achter.
2) ik blijf een lichtelijke schroeilucht ruiken die komt uit de richting van de klauw/blokken links achter. Rechts achter ruik ik niks aan schroeilucht.
Garage geeft aan dat:
1) dit ermee te maken kan hebben dat de nieuwe blokken nog moeten inslijten. Dit kan het warmteverschil verklaren, en eventueel ook de schroeilucht. Na een tijdje zou het warmteverschil kleiner moeten maken.
2) doordat links achter twee keer zo warm was geworden en flinke schroeilucht heeft veroorzaakt (namelijk de keer na de rit van 15 KM (op basis waarvan de klauw is vervangen) en de keer na de rit daarna van 15 km (op basis waarvan de klauw is afgesteld op de handrem), duurt het een tijdje voordat deze lucht eruit is.
Nu vind ik online veel informatie over dat nieuwe remblokken moeten inslijten en dat daardoor het remvermogen minder kan zijn (wat ik overigens ook ervaar), maar ik vind nauwelijks informatie over dat velg en klauw warmer kunnen worden na vervangen remblokken omdat de remblokken nog moeten inslijten.
Ik ben nu 140 km verder met normaal remmen en vraag mij af of de garage gelijk kan hebben, of dat het beter is dat er opnieuw naar wordt gekeken (bijvoorbeeld: klauw links achter is dan wellicht nog steeds niet goed afgesteld op de handrem?). Gezien de hele voorgeschiedenis ben ik enigszins huiverig om veel kilometers te maken met een rem links achter die nog steeds kenmerken vertoond van problemen die ik eerder heb gehad.
Ben heel benieuwd naar jullie visie! Mochten zaken niet duidelijk zijn dan licht ik deze uiteraard graag toe.
Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.