Nog niet wltp proof, wel geleverd krijgen?

EV0 II

Wegverkenner
Ik heb een vraag over het volgende:

Je hebt bijvoorbeeld in augustus 2018 een nieuwe auto besteld. Deze voldoet nog niet aan de wltp regels/is nog niet wltp getest. De dealer zegt dat je hem in februari 2019 krijgt. Hij is dan nog steeds niet wltp getest.

Mag hij dan gewoon zonder wltp keuring erop uitgeleverd worden?

Oveazibi zei:

Je hebt bijvoorbeeld in augustus 2018 een nieuwe auto besteld. Deze voldoet nog niet aan de wltp regels/is nog niet wltp getest. De dealer zegt dat je hem in februari 2019 krijgt. Hij is dan nog steeds niet wltp getest.

lijkt mij niet.

Met ingang van 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over een CO2-waarde volgens de WLTP.
https://autorai.nl/invoering-wltp-test-verbruik-uitstoot/

Oveazibi zei:

Zolang de datum eerste toelating maar voor 1 september 2018 valt.

Of hij was aangemeld voor de restantregeling, dan mocht ie ook later geregistreerd worden. Ik weet die datumgrens niet exact, maar ik vermoed 31-12-2018.

Nico GTR zei:
Oveazibi zei:

Fout.
"Dit betekent dat alle nieuw geproduceerde auto’s na 1 september 2018 gemeten zijn volgens WLTP. Nieuwe auto’s die al op voorraad staan en volgens NEDC gemeten zijn, mogen nog tot 1 september 2019 verkocht worden (restantvoorraadregeling)."

Het gaat dus niet om datum 1e toelating maar om productiedatum.

Het zit eigenlijk zo, ik las net op een forum dat iemand dezelfde ibiza als mij besteld heeft. Een 1.5 tsi. Die is echter uit de productie gehaald door seat, omdat ze een tekort hebben aan die motoren.

Lopende bestellingen leveren ze echter nog wel uit. Maar ik zie persoonlijk niet hoe ze dat willen gaan doen? Volgens zijn dealer is de 1.5 ibiza wltp goedgekeurd. Maar dat is niet zo, en dat laat seat ook echt niet doen natuurlijk.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Nico GTR zei:
Oveazibi zei:

Fout.
"Dit betekent dat alle nieuw geproduceerde auto’s na 1 september 2018 gemeten zijn volgens WLTP. Nieuwe auto’s die al op voorraad staan en volgens NEDC gemeten zijn, mogen nog tot 1 september 2019 verkocht worden (restantvoorraadregeling)."

Dus alles geproduceerd ná 1 september 2018 móet wltp proof zijn begrijp ik hieruit?

Bijzonder. De 1.5 TSI zie ik niet op de meest actuele prijslijst en daarvoor was ie inderdaad nog niet conform WLTP. Als ie nu wordt uitgeleverd, dan betreft het een auto die is aangemeld voor de restantvoorraadregeling.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Nico GTR zei:
Oveazibi zei:

Fout.

Nee hoor!

Het gaat om datum eerste inschrijving. Het voertuig moet bekend zijn, chassisnummer staat geregistreerd, bij registratie op eigenaar word deze wel de eerste eigenaar maar voertuig is bekend.

Oveazibi zei:
Dus alles geproduceerd ná 1 september 2018 móet wltp proof zijn begrijp ik hieruit?

Dat ook nog niet eens maar toen verliep de typegoedkeuring en krijg je het voertuig dus niet op kenteken. Tenzij chassisnummer bekend en voertuig een datum eerste toelating heeft.

Nee niet dus. De eerste registratie mag ook later maar dan moest het chassisnummer inderdaad wel bekend zijn, want die moest bij de RDW gemeld worden in het kader van de voorraadregeling.

Barri zei:
Nee niet dus. De eerste registratie mag ook later maar dan moest het chassisnummer inderdaad wel bekend zijn, want die moest bij de RDW gemeld worden in het kader van de voorraadregeling.

Onze voorraadauto's hebben allemaal al een eerste registratie. Maar goed, wij zijn ook geen echte dealer dus kan goed zijn dat die iets anders kunnen doen.

Uitleg: <https://www.bbpartners.nl/restant-voorraadregeling-nedc-wltp>
Maar wel gek; bij de Ibiza zijn er wel wat leveringsproblemen, een collega heeft zo'n 9 maanden op zijn Ibiza zitten wachten. Als een 1.5 TSI nu nog geregistreerd mag worden, is ie blijkbaar voor 1 juni 2018 geproduceerd. Maar waarom zou ie dan nu pas geregistreerd worden? Best gek...

@Barri dat is een handige uitleg inderdaad. Ik vind het ook heel vreemd. Hij heeft hem in april vorig jaar besteld. Geen idee hoe ze dat doen...

Nou, de persoon die de auto heeft besteld heeft hem vorige week in ontvangst genomen. Uiteraard heb ik het keteken gecheckt en vergeleken met de gegevens van de mijne.

Er vallen toch wel een aantal dingen op. De auto heeft onder andere geen energielabel. Is dat niet verplicht?

Terug
Bovenaan