Nobe 100, een EV uit Estland

Pjotr

Asfaltkampioen
Maak kennis met de Nobe 100, een retro-ogende EV die waarschijnlijk hopelijk in 2020 in Estland gemaakt wordt.
Hier een (google) vertaling van een Zweeds artikel:

[size=large]Nobe 100 - klimaatvriendelijke elektrische auto met retro-design op drie wielen[/size]
Een moderne elektrische auto in een pakket die doet denken aan tijden die zijn geweest. Nobe 100 is een Ests project waarvan wordt verwacht dat het in productie gaat via crowdfunding.

Heb je een zwak voor BMW Isetta, oude Alfa Romeo-fronten en stille voortstuwing via elektromotoren? Misschien heeft het pas opgerichte Estlandse bedrijf Nobe Cars, opgericht door Roman Muljar, de auto voor je. Ze presenteren nu een driewielig model met de naam Nobe 100, waarvan wordt aangenomen dat het werkelijkheid wordt door een lopende crowdfunding-campagne. Verwacht wordt dat de continue productie tegen 2020 zal beginnen. Wie bijdraagt ​​aan de fondsenwervingscampagne, met een maximum van SEK 10 miljoen, krijgt zijn exemplaar. (je kan maximaal 969.572 euro spenderen)
s3

"Ons doel bij Nobe 100 is om iets zo netjes te maken dat je het simpelweg niet kunt weerstaan, terwijl het een verschil maakt in het stadsverkeer door de verminderde uitstoot van koolstofdioxide. Elektrische auto's zijn misschien niet altijd een modeaccessoire, maar waarom zou je milieubewustzijn niet combineren met stijl? We willen van de elektrische auto het coolste accessoire maken dat je kunt hebben, "zegt Roman Muljar oprichter en CEO van Nobe Cars.
s3

Naast dat de Nobe 100 goed functioneert, moet deze ook zijn gemaakt van 100% herbruikbare of recycleerbare onderdelen.
De auto heeft twee batterijen, waarvan er één de elektromotoren aandrijft, die op hun beurt de respectieve wielen aandrijven, en de andere auto bestuurt de verschillende elektrische systemen van de auto, zoals licht, radio, airconditioning en meer.
Nobe 100 biedt plaats aan chauffeurs en twee passagiers, heeft een topsnelheid van 110 km / u en een bereik gemeld tot 22 mijl. De auto is vooral bedoeld voor stadsverkeer en de driewielconfiguratie zou het model een superieure draaicirkel geven. Toegankelijkheid wordt beschreven als naast motorrijden.
s3

Op dit moment hebben 17 mensen een bijdrage geleverd aan de crowdfunding-campagne , waarbij ze tot 16 procent van de doelstelling van maximaal 10 miljoen SEK bereikten. Als we blijven kijken of ze het doelwit bereiken, zien we Nobe 100 op onze straten en zeker de auto was een leuk kenmerk van het stadsverkeer.

Promofilmpje:

Foto-gallerij met 13 foto's

Mijn zweedse bron

Uit het AD:

[size=large]Deze elektrische driewieler moet zo aantrekkelijk worden ‘dat je eraan wilt likken’[/size]

De wereld van de elektrische auto's is weer een stukje leuker geworden dankzij de Nobe 100, een elektrisch model uit Estland. De driewielaangedreven auto is voorzien van een aantal schattige retro-elementen en gaat zo’n 25.000 euro kosten.

De looks van het model zijn geïnspireerd op de Fiat 500, de Saab 96 en de microcar Messerschmitt. Het ding haalt snelheden tot 110 km/u en kan 220 kilometer ver komen op een volle lading. De aandrijfkrachten worden zowel naar de twee voorwielen als naar de achterwielen gestuurd. Volgens de oprichter en CEO van Nobe, Roman Muljar, was een van de belangrijkste doelen van de Nobe 100 ‘om een voertuig te maken dat zo stijlvol en aantrekkelijk is, dat je eraan wilt likken’."We wilden niet alleen een duurzamere manier bedenken om rond te rijden in steden, maar er ook een spannender en charismatischer ervaring van maken dan bij een benzinevoertuig," aldus Muljar.

694

Verwijderbare accu
Charisma heeft de Nobe zeker en ook op detailniveau klopt het allemaal. Er is zelfs een verwijderbare accu die onder het dashboard is geplaatst en die eruit ziet als een leren koffer. Aan de voorkant vertoont de grille een sterke gelijkenis met klassieke Alfa Romeo’s. De taps toelopende staart eindigt in een slank achterlicht, terwijl de smalle whitewall-banden bijdragen aan de algehele vintage uitstraling. Datzelfde geldt voor de minimalistische cabine, waar de bestuurder uitkijkt op een groot, dun stuurwiel dat eruitziet alsof het uit een Mercedes 300SL uit de jaren 1950 is gehaald. Binnen is er ruimte voor twee passagiers voorin en één op de achterbank.

694

Twee uur laadtijd
Ramen openen en sluiten gaat helaas niet elektrisch, maar dat wil niet zeggen dat de Nobe niet over een paar hightech-trucjes beschikt. In het persbericht staat dat de auto ‘volledig connected’ is en ‘klaar voor autonoom rijden’. De carrosserie is gemaakt van lichtgewicht composieten en de accu van de auto kan in slechts twee uur worden opgeladen, vermoedelijk met behulp van een snellaadsysteem. En hoewel ‘ie lijkt op een klassieke auto, is de Nobe 100 vrij snel met een 0-100 sprint die slechts zes seconden in beslag neemt. De verkoop is gepland voor 2020.
694

Bron

Ik vind 'm heel gaaf! Maar met een range van 22 mijl is het meer een museumobject helaas. Wanneer je in beroerde weersomstandigheden nog 100km kan halen is het interessant.

Barri zei:
Ik vind 'm heel gaaf! Maar met een range van 22 mijl is het meer een museumobject helaas. Wanneer je in beroerde weersomstandigheden nog 100km kan halen is het interessant.

Ik denk dat daar een foutje zit, want het AD heeft het over 220 KM. Ik zie het nu pas, ik weet dus niet helemaal zeker hoe groot de range is.

Carfanatic zei:
Hij lijkt me wel heel smal. Als het dan toch retro moet zie ik liever de Honda Urban EV, maar Honda kennende zal dat wel 2030 worden.

Die is ook erg gaaf! Maar ik denk dat de Honda meer auto is, je moet (denk ik) de Nobe meer zien als een soort Messerschmidt, een moped-auto haast, qua formaat.

Heel leuk ding hoor, echt waar. Maar als het dan toch perse hip retro moet zijn zou ik zonder twijfel gewoon voor een Fiat 500 kiezen. Stukken praktischer en inzetbaarder, en je houdt duizenden euro's in je zak. Daarbij, wordt dit apparaat wel als een volwaardige auto gezien? Ik zie een hoop details (het ontbreken van airbags of enige vorm van bumpers) die voor serieproductie allicht onacceptabel zijn.

Leuk ding! Tot aan de C-stijl doet hij me denken aan deze:

2a8deca363f98713d2444c1b94af1a4f.jpg

D. Elzinga zei:
wordt dit apparaat wel als een volwaardige auto gezien? Ik zie een hoop details (het ontbreken van airbags of enige vorm van bumpers) die voor serieproductie allicht onacceptabel zijn.

Als volwaardige auto voldoet hij zeker niet aan de veiligheidseisen maar als je dit ding ziet als een overdekte motorfiets dan ligt dat weer heel anders...

SVF zei:
D. Elzinga zei:
wordt dit apparaat wel als een volwaardige auto gezien? Ik zie een hoop details (het ontbreken van airbags of enige vorm van bumpers) die voor serieproductie allicht onacceptabel zijn.

Als volwaardige auto voldoet hij zeker niet aan de veiligheidseisen maar als je dit ding ziet als een overdekte motorfiets dan ligt dat weer heel anders...
Aan welke eisen wordt er dan niet voldaan? Is een airbag wel verplicht? Heeft bijvoorbeeld een Donkervoort wel een airbag? Lijkt mij juist lastiger om dit als een motorfiets te kwalificeren...

Hoe dan ook, ik vind 'm leuk! (y)

Wat een vreselijk kitscherig, maar leuk apparaat! Ik zie me hiermee wel woon-werkverkeer pruttelen zoemen.

Ik wil er één voor mijn woon-werkverkeer. Graag tegen een schappelijk bedrag. Maar qua vormgeving vind ik het een super leuk voertuigen.

Wat een heerlijk wagentje! Doet me denken aan Duitse driewielers van weleer, zoals de Fuldamobil. Wel typisch zo'n project waar we al gauw niets meer over horen... Ik ben benieuwd.

sinclair_1400864-1024x632.jpg

Toevoegen aan de lijst van leuke ideeen die het niet gehaald hebben

8-2-470x352.jpg

In het geval van Sir Clive Sinclair omdat ie zijn ziel en zaligheid erin gestopt had - en niet te vergeten zijn niet onaanzienlijke fortuin! - maar helaas al aan de rand van een faillissement stond nog voor hij goed en wel begon te produceren (nee, de vergelijking met Musk gaat mank, aangezien Tesla dan wel verlies draait, maar Musk zijn schaapjes erg op het droge heeft) . Sinclair was een visionair, maar liep te ver voor de muziek uit.

In geval van Roman Muljar omdat ie denkt er nog voor ie er eentje geproduceerd heeft er - à la Musk - vast snel rijk mee te kunnen worden.

Crowdfunding heeft vaak toch iets weg van wat voor de dagen van de social media nog gewoon flessentrekkerij heette...

mvrgr, m´ns

PSsst, en zeg nu zelf, gaat u in 2021 als Roman met zijn gecrowdfunde miljoen met de Noorderzon is vertrokken, of simpelweg niets meer van zich laat horen, of weer een miljoen, of vijf, aan het crowdfunden is, uw 100 of 500 of duizend gefunde euro´s revindiceren via de Estse justitiele kanalen?

.

.

Ik ben natuurlijk een scepticus, maar wel eentje met een beetje recht van spreken: een idealist die destijds een Sinclair C5 heeft gekocht.

Als Renault een Twizy kan verkopen voor minder dan 8000 euro en daar gewoon winst op maakt, Citroen de e-Mehari kan verkopen voor 20 mille en daar gewoon vette winst op maakt, zie ik niet in waarom Roman Muljar zo nodig 25 ruggen voor een klein blits elektrisch badkuipje moet willen vangen, dat - als ie al komt - het kinderziekte stadium wrschlk wel nooit echt achter zich zal laten. (en eigenlijk is het natuurlijk een elektrische ligfiets, maar daar is de spoeling boven de 10 mille al erg dun, dus noemen we het een auto en ineens hebben we zeeen van marketing speelruimte*)

Bovendien, die 25 zullen er uiteindelijk wel 35 worden. Leer mij die start-ups kennen... (Niks uiteindelijk, het nu al zo ver: A Nobe spokesperson told Autoblog that the price equivalent in the U.S. for a Nobe 100 would be approximately $34,000 - reken dus in NL op 40 mille) En 35/40 mille, daar koop je ook een hele Nissan Leaf voor. Geen gemotoriseerde ligfiets, maar een echte auto met een echte reikwijdte en een echt dealernet en echte kreukelzones en echte airbags en zo.

mvrgr, m´ns

* " 16.05.2018 - Roman Muljar needs your help today! Cities cleaner with cool EV NOBE - Visit our website mynobe.com We want people to wake up and start ..." - tamelijk misselijk makende marketing doublespeak.

e-Mehari - fantastisch speelgoed

p03nhlr4.jpg

.

De e-mehari is gewoon een veredelde brommobiel. Dan zou ik liever een originele Mehari ombouwen naar elektrisch. Maar dan ben je met vergelijkbare specificaties die €25.000,- ook wel kwijt...

De prijs lijkt mij dan ook helemaal niet zo verkeerd. Crowdfunding blijft natuurlijk een risico maar om het nou flessentrekkerij te noemen...

Dakloos zei:
De e-mehari is gewoon een veredelde brommobiel. Dan zou ik liever een originele Mehari ombouwen naar elektrisch. Maar dan ben je met vergelijkbare specificaties die €25.000,- ook wel kwijt...

De prijs lijkt mij dan ook helemaal niet zo verkeerd. Crowdfunding blijft natuurlijk een risico maar om het nou flessentrekkerij te noemen...

USD 34.000 niet verkeerd voor een driewiel e-bike? :confused:
Dakloos of niet, wie het breed heeft laat het kennelijk breed hangen... (mijn auto kost in de US ook ongeveer USD 34.000)

Voor het geval ook voor u ooit het moment aan mocht breken dat u op de kleintjes moet letten, heeft u er hier nog vijftien, die beduidend minder kosten - vooral nummer 7 de Twike op 5.36 lijkt me een geduchte concurrent: kost precies een vijfde (USD 6.800) en wordt ook daadwerkelijk geproduceerd. Al twintig jaar. Ook de SCI-Biposto is niet onaardig voor een kwart van het geld.

Crowdfunding heeft vaak toch iets weg van wat voor de dagen van de social media nog gewoon flessentrekkerij heette.

Idd, Dakloos, wat zo mooi en schattig en democratisch begon, is in de loop van een paar jaar al behoorlijk verworden. En deze Roman, die mij zo nodig heeft om de steden schoon te houden voor 34 mille, vertrouw ik niet verder dan ik spugen kan.
Vergeet niet: If it looks like a duck, it walks like a duck and it quacks like a duck, it probably is a duck.

mvrgr, m´ns

.PSsst, Dakloos, nog een paar leuke plaatjes

Twike 2018

Twike_p_FINE-Mobile_170302_1280x600-640x300.jpg

Liever een auto, minder mainstream, sneller? Deze SAM Cree 2001 komt mij hier in Zwitserland regelmatig voorbijzoeven

8b28cc6431b3bf8130d2ca7c03870bfe.jpg

.

ik ben zelf nog lang niet toe aan een dildo op wielen, maar ik vind die Nobe wel erg leuk. Dit is de 1e EV die mij aanspreekt. Liefst met 4 wielen, maar dit is een erg leuk bedacht concept en dat retro doet het hem wat mij betreft. Hoop dat ze het gaan redden.

@ - Quatrelle -

ik denk dat je wel een goed punt aansnijdt, om de EV ook populair te maken bij "liefhebbers" vind ik dit soort retro-wagens wel goed, ze komen toch anders over dan (ehm) een Prius, om maar eens iets te noemen.

Zeker als je ze vergelijkt met de (niet zo mooie) wagens die m'ns (afd. ae&d) boven je bericht plaatst.

Het was al heel lang stil bij deze start-up maar onlangs stonden ze op de Fully Charged Live in UK. Er zijn zowel in de UK als in de USA een paar serieuze partijen aan het werk ermee en de prototypes zijn al in een pre-productie status. De pre-ordering is al geopend., al lijkt dat vooralsnog alleen voor de USA te zijn

Untitled-1-7.png

Untitled-2-5.png

Untitled-2-10.png

Untitled-5-5.png

Untitled-5-2-1.png

sergeizjuganov_IMG_5710large-scaled.jpg

From the beautiful, comfortable interior to the classic flair of the exterior, the Nobe 100 GT has it all.

Range: 160 miles
Wheels: 19″ or 21″
Top speed: 90 mph
Weight: 1,650 lbs light
Max Power: 190kw
Air Conditioning
Battery : 25kw
Unparalleled Safety
Panoramic Sunroof
Software Updates
The Nobe GT 100 will be priced at $39,997. There will be a limited number of Nobe’s produced every year once production begins. A pre-order puts you in line to be one of the first to go light and drive happiness with Nobe.

Wat aan de dure kant maar met serieus vermogen (voorwielaangedreven), een goede topsnelheid, goede range en zelfs airco stijgt deze wel uit boven de Microlino bijvoorbeeld. Daar is de prijs echter ook naar, lijkt zo'n beetje het dubbele te worden. Nu zal de Microlino het moeilijk hebben in de USA (want 4-wielig ipv 3 en in de USA bestaat die categorie micro-cars niet op dezelfde manier) dus wel een kans voor de Nobe.

https://www.youtube.com/watch?v=LiC8WsPvLcA&t=528s&ab_channel=FullyChargedShow

Mooi interieur wel. Erg klassiek.

Overigens; In de EU is dit een L5e (drie-wielig voertuig) wat aan vrijwel dezelfde eisen moet voldoen aan L7e (micro-car). Verschil is wel dat L7e een strengere gewichtslimiet heeft, en daarbij ook qua dimensies. Voor beide de maximale snelheid is onbegrensd. De L7e is dan met rijbewijs B. Bij de L5e zijn er meer regels qua rijbewijs vanwege de historie en ook land afhankelijk. Voor beide zijn er ook varianten in de wetgeving die max 45km/h kunnen (andere categorie) en dus met een AM rijbewijs gereden mogen worden, maar dan uiteraard niet meer de snelweg opmogen.
EuroNCAP test deze categorien ook sinds kort maar verder zijn er nauwelijks formele veiligheidseisen. Veel van de voertuigen in deze categorie (met de Twizzy, Microlino, etc als uitzonderingen) zitten nogal simpel in elkaar en hebben nauwelijks een kooiconstructie en kreukelzones. Maar dat veranderd nu snel. Ook deze Nobe is op dat vlak heel wat serieuzer opgezet.

In de USA vallen dit soort voertuigen on der de autocycle regelgeving die wel wat overeenkomst heeft met onze L5e. Maar een L7e categorie hebben ze daar niet echt; enkel een soort "suburbs-mobility" waar er vooral een soort opgevoerde golfcarts rondrijden.

PS: moet dit topic nu niet verhuizen naar nieuwe auto's?

Blijft een leuk ding maar die prijs gaat nergens over natuurlijk. De laatste nieuwprijs die ik kon vinden voor de Reliant Robin was omgerekend zo'n € 8.500 in 1982, met wat inflatiesaus eroverheen zit je nog steeds onder de € 20k anno 2022. Dan maar wat minder chroom en tierelantijnen maar die prijs moet omlaag.

Ik moest trouwens nog even lachen over het stukje "Unparalleled Safety"; ongeëvenaarde veiligheid.. Dat kun je op twee manieren invullen natuurlijk :D

Terug
Bovenaan