Rutger DC
Asfaltkampioen
Tot en met 2013 had Nissan wereldwijd twee verschillende middelgrote SUV's: de Rogue, een echte softroader en optisch een soort grote Qashqai voor Noord-Amerika, en de X-Trail, een hoekige SUV, voor de rest van de wereld inclusief Europa, Japan en China. Maar op de IAA Frankfurt 2013 presenteerde Nissan de auto die niet alleen de X-Trail verving bij ons, maar ook de Rogue in Noord-Amerika, al bleven de namen X-Trail en Rogue gehandhaafd. De vormgeving borduurde duidelijk voort op de Amerikaanse Rogue en er was sprake van een duidelijke familieband met de later verschenen tweede generatie Qashqai (Rogue Sport in de VS).
Inmiddels zijn de Rogue en X-Trail zo langzamerhand aan vervanging toe. Vooral Europa zit te springen om nieuwe producten, want de Japanners zitten hier in zwaar weer. Geen merk ziet het marktaandeel zo rap teruglopen als Nissan. Van januari tot april 2018 had Nissan in Europa (EU + EFTA) nog 3,5% marktaandeel, over dezelfde periode in 2019 ligt dat marktaandeel met 2,7% fors lager. In april waren die cijfers respectievelijk 2,8% en 2,4%. Vooral de SUV-range van Nissan zit in de hoek waar de klappen vallen, want de overjarige Juke had allang vervangen moeten worden en is links en rechts ingehaald door talloze nieuwe concurrenten, een enorme blunder van Nissan. De concurrentiedruk voor de Qashqai en X-Trail is bovendien sterk toegenomen in de laatste jaren.
Na de introductie van een nieuwe Juke dit jaar moet volgend jaar de nieuwe X-Trail verschijnen. De recent in de X-Trail geïntroduceerde benzine- en dieselmotoren zullen ongetwijfeld weer dienstdoen in het nieuwe model, dat betekent een viercilinder 1.3T benzinemotor met 160 pk en een 1.7 turbodiesel met 150 pk. De X-Trail Hybrid met een 2.0 benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, momenteel voorbehouden aan Japan en Noord-Amerika (Rogue), maakt ongetwijfeld ook de oversteek. Daarmee kan Nissan de concurrentie aangaan met onder meer de Toyota RAV4 en Honda CR-V. De X-Trail wordt momenteel in het Britse Sunderland geproduceerd, maar de productie zal worden verplaatst naar Japan.
Meer foto's: https://www.autoblog.com/photos/2021-nissan-rogue-spy-shots/
Inmiddels zijn de Rogue en X-Trail zo langzamerhand aan vervanging toe. Vooral Europa zit te springen om nieuwe producten, want de Japanners zitten hier in zwaar weer. Geen merk ziet het marktaandeel zo rap teruglopen als Nissan. Van januari tot april 2018 had Nissan in Europa (EU + EFTA) nog 3,5% marktaandeel, over dezelfde periode in 2019 ligt dat marktaandeel met 2,7% fors lager. In april waren die cijfers respectievelijk 2,8% en 2,4%. Vooral de SUV-range van Nissan zit in de hoek waar de klappen vallen, want de overjarige Juke had allang vervangen moeten worden en is links en rechts ingehaald door talloze nieuwe concurrenten, een enorme blunder van Nissan. De concurrentiedruk voor de Qashqai en X-Trail is bovendien sterk toegenomen in de laatste jaren.
Na de introductie van een nieuwe Juke dit jaar moet volgend jaar de nieuwe X-Trail verschijnen. De recent in de X-Trail geïntroduceerde benzine- en dieselmotoren zullen ongetwijfeld weer dienstdoen in het nieuwe model, dat betekent een viercilinder 1.3T benzinemotor met 160 pk en een 1.7 turbodiesel met 150 pk. De X-Trail Hybrid met een 2.0 benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, momenteel voorbehouden aan Japan en Noord-Amerika (Rogue), maakt ongetwijfeld ook de oversteek. Daarmee kan Nissan de concurrentie aangaan met onder meer de Toyota RAV4 en Honda CR-V. De X-Trail wordt momenteel in het Britse Sunderland geproduceerd, maar de productie zal worden verplaatst naar Japan.






Meer foto's: https://www.autoblog.com/photos/2021-nissan-rogue-spy-shots/