Nissan X-Trail (2020)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Tot en met 2013 had Nissan wereldwijd twee verschillende middelgrote SUV's: de Rogue, een echte softroader en optisch een soort grote Qashqai voor Noord-Amerika, en de X-Trail, een hoekige SUV, voor de rest van de wereld inclusief Europa, Japan en China. Maar op de IAA Frankfurt 2013 presenteerde Nissan de auto die niet alleen de X-Trail verving bij ons, maar ook de Rogue in Noord-Amerika, al bleven de namen X-Trail en Rogue gehandhaafd. De vormgeving borduurde duidelijk voort op de Amerikaanse Rogue en er was sprake van een duidelijke familieband met de later verschenen tweede generatie Qashqai (Rogue Sport in de VS).

Inmiddels zijn de Rogue en X-Trail zo langzamerhand aan vervanging toe. Vooral Europa zit te springen om nieuwe producten, want de Japanners zitten hier in zwaar weer. Geen merk ziet het marktaandeel zo rap teruglopen als Nissan. Van januari tot april 2018 had Nissan in Europa (EU + EFTA) nog 3,5% marktaandeel, over dezelfde periode in 2019 ligt dat marktaandeel met 2,7% fors lager. In april waren die cijfers respectievelijk 2,8% en 2,4%. Vooral de SUV-range van Nissan zit in de hoek waar de klappen vallen, want de overjarige Juke had allang vervangen moeten worden en is links en rechts ingehaald door talloze nieuwe concurrenten, een enorme blunder van Nissan. De concurrentiedruk voor de Qashqai en X-Trail is bovendien sterk toegenomen in de laatste jaren.

Na de introductie van een nieuwe Juke dit jaar moet volgend jaar de nieuwe X-Trail verschijnen. De recent in de X-Trail geïntroduceerde benzine- en dieselmotoren zullen ongetwijfeld weer dienstdoen in het nieuwe model, dat betekent een viercilinder 1.3T benzinemotor met 160 pk en een 1.7 turbodiesel met 150 pk. De X-Trail Hybrid met een 2.0 benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, momenteel voorbehouden aan Japan en Noord-Amerika (Rogue), maakt ongetwijfeld ook de oversteek. Daarmee kan Nissan de concurrentie aangaan met onder meer de Toyota RAV4 en Honda CR-V. De X-Trail wordt momenteel in het Britse Sunderland geproduceerd, maar de productie zal worden verplaatst naar Japan.

c4d9dc10.jpg

fa0c8410.jpg

b82f7710.jpg

d9b03510.jpg

4f490d10.jpg

a9f4c210.jpg

Meer foto's: https://www.autoblog.com/photos/2021-nissan-rogue-spy-shots/

All good things come to an end.
Het succes van de 2014 generatie QQ en X-trail loopt op zijn laatste benen. Hoogste tijd voor vernieuwing.

De spoeling is echter de laatste 5 jaar wel behoorlijk dunner geworden: het succes van de QQ in Europa en de huidige Rogue in Noord-Amerika zal zich niet eenvoudig laten herhalen.

Over de foto's: ik vind wel dat ie wat hoog op zijn poten staat.
Volgens mij is de trend juist naar wat er uit ziet als een SUV, maar wat in feite niets anders is dan een wat hogere stationwagon. Zie 5008, Kodiaq, X5, Sorento.

mvrgr, m'ns

Wouter82 zei:
Dat lijkt een wel erg tamme uitwerking van de Xmotion te worden...

d9b03510.jpg

Nissan-Xmotion-Concept-73.jpg

:)
Ach, Wouter, wat is er nou helemaal veranderd?
Ze hebben de vouwen gladgestreken, de bak van het dak gehaald, er normale wielen onder gezet en de motorkap een halve meter ingekort.
Verder niks.

Wordt wél een heel ruime wagen zo te zien. Enfin, ik laat me graag verrassen.

mvrgr, m'ns

PSsst, Wouter, en als het echt niks wordt, neem ik in 2022 gewoon een Mitsubishi Engelberg o_O

.

Kijken we hier echt wel naar de nieuwe X-Trail en niet naar een of ander specifiek model voor Aziatische markten? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het nieuwe model er bedaagder uit gaat zien dan het oude en dat lijkt met deze prototypes wel die kant op te gaan.

929V6 zei:
Kijken we hier echt wel naar de nieuwe X-Trail en niet naar een of ander specifiek model voor Aziatische markten? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het nieuwe model er bedaagder uit gaat zien dan het oude en dat lijkt met deze prototypes wel die kant op te gaan.

Dan zou het niet logisch zijn dat de auto in Amerika wordt getest.

929V6 zei:

Volgens mij, beste 929V6, trekt u op zijn minst overijlde conclusies. Dit testgeval kan nog alle kanten op. Van bedaagd via minder bedaagd en modern tot hartstikke hip. Al is dat laatste, hartstikke hip, natuurlijk niet erg waarschijnlijk. Zeker niet als je er als Nissan wereldwijd bijna een miljoen per jaar wenst te verkopen.
Ruim en praktisch, comfortabel en goed uitgerust, probleemloos en betrouwbaar, zijn dan vaak betere verkoopargumenten.
Ik persoonlijk denk, als ik bijvoorbeeld zo naar die uitgeklopte achterspatborden kijk, en lijn in de overgang motorkap > deur, dat er best een paar stijlelementen van de XMotion herkenbaar zullen blijven

mvrgr, m'ns

Nou, mns afd AE en D, het (in mijn ogen weinig dynamische) cabforward-design is toch overduidelijk aanwezig terwijl de huidige trend bij SUV's toch meer naar hoge en lange neuzen neigt. Precies zoals de concept-car beloofde.

Wat heeft, beste 929V6, een mens aan een auto met een hoge lange / lange hoge neus?
Dynamisch? Mwaah.... Meer schijnen dan zijn, zou ik zeggen.
In ieder geval: parkeerproblemen, meer gewicht, minder binnenruimte, stadsondeugdelijk, hogere luchtweerstand, grotere draaicirkel, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ziet er leuk uit die X-Motion, maar hij heeft niet voor niets een bak op het dak.
Ik geloof dat ik liever met mijn gezin op vakantie ga in dat testmodel dan in de concept, hoe blits die er ook uitziet.

mvrgr, m'ns

mns afd AE en D zei:
Wat heeft, beste 929V6, een mens aan een auto met een hoge lange / lange hoge neus?
Dynamisch? Mwaah.... Meer schijnen dan zijn, zou ik zeggen.
In ieder geval: parkeerproblemen, meer gewicht, minder binnenruimte, stadsondeugdelijk, hogere luchtweerstand, grotere draaicirkel, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gezien de populariteit van suv's tov MPV's lijkt dat voor de meesten toch geen issue te zijn.

a322f410.jpg

12799e10.jpg

88d38110.jpg

f9a78810.jpg

24332910.jpg

b774a710.jpg

4a6c8410.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/07/all-new-2021-nissan-rogue-looks-more-substantial-in-first-spy-shots/

next-gen-nissan-rogue-spy-shots.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/news/376573/next-nissan-rogue-spy-shots/

Fijn dat de Japanse merken nog wel gewoon vasthouden aan een aparte climate control unit

Dank voor de foto's, beste Curlew.
De nieuwe X-trail lijkt echt een slagje stoerder te gaan worden! En ietsje groter en ruimer en praktischer. Ook qua interieur. Helemaal goed!

Helemààl goed...?
Helaas zie ik ook nu weer pseudo-chique glimmend zwarte "pianolak" rond en op de drive-selector, parking-brake en poolknop...
Begrijpen ontwerpers niet dat "pianolak" enkel op piano's en vleugel een goed figuur slaat?
Enfin, laten we hopen dat die pianolak een prototype dingetje is. Ik vrees echter het ergste.

mvrgr, m'ns

Impressie:

a9604b10.jpg

Bron: https://www.carscoops.com/2019/11/2021-nissan-rogue-x-trail-everything-we-know-about-the-next-gen-rav4-fighter/

Impressie weer van Kolesa.ru:

nissan-x-trail-new-front2.jpg

nissan-x-trail-new-rear2.jpg

Bron: https://www.kolesa.ru/news/nissan-x-trail-sleduyushchego-pokoleniya-novye-izobrazheniya

Ziet er goed uit. Alleen lijkt wel sterk op de nieuwe Outlander

Sp7Fktl.jpg

Terug
Bovenaan