Nissan Terrano 1 (1987)

Erik 1594636

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een toffe oudere auto, het liefst een 4x4. Nu kom ik een Nissan Terrano 1 uit 1987 tegen met 280.000 op de teller (benzine). Is een dergelijke auto aan te raden om te kopen, zo ja; waar zou ik dan goed op moeten letten bij de aanschaf van deze auto?

Alvast dank voor een reactie!

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/nissan/m1711050465-nissan-terrano-4x4-1987.html?previousPage=lr

Deze denk ik? Leuk ding! Aan te raden om te kopen...tja dat hangt natuurlijk ook af van je plannen. Wordt het een hobby auto die droog staat en waarbij onderhoud deel van de hobby is? Of moet er iedere dag een marktkraam worden aangekoppeld om er vervolgens 30.000 km per jaar mee rond te racen... ik zou sowieso goed kijken of de roestduivel al is langsgeweest. Liefst op een brug.

Dank voor je reactie! Dat klopt! Het is meer een hobby auto waarmee ik een paar duizend km per jaar mee wil rijden. Ik ben zelf alleen niet heel handig met auto’s, dus voor het echte onderhoudswerk moet ik hem wel naar de garage sturen.

Denk je dat de KM stand nog problematisch kan gaan zijn? Of kan er makkelijk nog een ton bij?

Leuke Terrano! Die zag ik twee jaar geleden eens in Utrecht staan en toen stond hij er prima bij. Ik zie een paar zwakke plekjes op de carrosserie, bijv. bij de achterruiten. Wat hierboven al gezegd wordt, even goed naar kijken.
Als de onderhoudsgeschiedenis klopt zou ik me over de kilometerstand op gevoel weinig zorgen maken als het inderdaad voor de hobby is.

Mooie auto's, maar veelal ook met zware levenservaring achter de rug wat resulteert in roest en een versleten aandrijflijn.

Roest body: wielkassen (met name boven en achter het loopvlak van de wielen), spatbordranden, dorpels, bevestigingspunten body op chassis, onderkant portieren, onderkant en rondom scharnieren achterklep, omgeving koplampen, achter voorbumper (kortom eigenlijk alles tussen bodemplaat en motorkaphoogte)
Roest chassis: dwarsbalk achter, omgeving bevestigingspunten wielophanging voor en achter, tank en rondom tank, en let ook op zand/rommel in de chassisbalken (roesten van binnen weg)... even in het rond tikken met een bolhamertje verduidelijkt al vrij veel.
Aandrijflijn: speling cardanassen, differentieel, werking vrijloopnaven, homokineten, speling wiellagers/fusee, lekkage vanuit tussenbak/differentiëelhuis/asbuizen/remtrommels, soepele werking 2H/4H/4L zonder kraken en rammelen in de aandrijflijn... en overtuig je of de vooras wel werkelijk bijgeschakeld wordt in 4wd. (vrijloopnaven willen nog wel eens dienst weigeren door gebrek aan onderhoud/niet gebruiken)
Motor is betrouwbaar, simpel en dorstig, wat er niet op zit gaat ook niet kapot.... check even op lekkage en controleer/vervang preventief alle koel/brandstof/vacuum slangen.
Verder speling op stuurstangen/kogels, rubbers stabilisatie/panhardstang.

Terug
Bovenaan